BYD חדש
צילום: אתר החברה
מובילה במכירות

המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?

טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר. 

לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.

טסלה מפספסת תחזיות המסירות

מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.

המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים

הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.

עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.

סוד ההצלחה

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.


טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.

BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025

אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות. 

השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.



כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות

מה המכירות והרווחים של BYD?


בשנת 2024, ההכנסות של BYD הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ-5.5 מיליארד דולר. החברה רושמת גידול עקבי בהכנסות בזכות העלייה במכירת רכבים חשמליים וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה.

כמה רכבים BYD מוסרת בשנה?


בשנת 2024, BYD מסרה קרוב ל-1.8 מיליון רכבים חשמליים לגמרי, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, החברה מסרה מעל 1.5 מיליון רכבים היברידיים נטענים.

מה החברה עושה?


BYD היא חברה סינית שמתמחה בייצור רכבים חשמליים, סוללות ומערכות אנרגיה ירוקה. החברה גם מפתחת רכבות קלות וטכנולוגיות סולאריות. לדוגמה, BYD מספקת פתרונות לאחסון אנרגיה למיזמים גדולים בארה"ב.


מה הופך את BYD למובילה בשוק הרכב החשמלי?


היכולת לייצר בקנה מידה גדול, לצד טכנולוגיות מתקדמות ומחירים נגישים. למשל, דגם BYD אטו 3 הפך לפופולרי בזכות שילוב של טווח נסיעה ארוך ומחיר תחרותי.


איך BYD מתמודדת עם טסלה?


BYD מציעה מגוון רחב של דגמים במחירים נגישים, בזמן שטסלה ממוקדת בשוק היוקרתי. לדוגמה, דגם כמו Seagull נמכר בפחות מ-15,000 דולר, מחיר שובר שוק.


האם BYD נמכרת בישראל?


כן, דגמים כמו אטו 3 ו-Tang EV נמכרים בישראל וזוכים לפופולריות בזכות טווח נסיעה מרשים ומחיר נגיש.


מה היתרונות של סוללות ה-LFP של BYD?


סוללות ה-LFP בטוחות יותר, מחזיקות מעמד לאורך זמן ועולות פחות. לדוגמה, סוללת הבלייד של החברה מאפשרת טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת.


איך BYD משתלבת בתחבורה ציבורית?


BYD היא יצרנית מובילה של אוטובוסים חשמליים שמשמשים תחבורה ציבורית בערים גדולות כמו לונדון ושנחאי.

כמה זמן לוקח לטעון את רכבי BYD?


רוב הדגמים תומכים בטעינה מהירה, שמאפשרת טעינה ל-80% מהסוללה תוך כ-30 דקות בלבד.

מה הצפי של BYD לשנת 2025?


BYD מתכננת להתרחב לשווקים באירופה ובארה"ב ולהציג דגמים חדשים עם טכנולוגיות משופרות, כמו סוללות מתקדמות וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

איך המחירים של BYD בהשוואה למתחרים?


מחירי הדגמים של BYD נמוכים משמעותית יחסית למותגים כמו טסלה. לדוגמה, דגמי הבסיס נמכרים בפחות מ-100,000 שקלים בסין. בארץ זה כמובן גבוה יותר משמעותית.


האם BYD שומרת על ערך טוב בשוק היד השנייה?


בינתיים כן, במיוחד דגמים פופולריים כמו אטו 3, שמראים ירידת ערך נמוכה בהשוואה לרכבים חשמליים אחרים.



מה הטווח הממוצע של רכבי BYD?


רוב הדגמים מציעים טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת, ודגם Tang EV אף מציע עד 600 ק"מ.


מה היתרונות של BYD בשוק האוטובוסים?


BYD מובילה עולמית בתחום האוטובוסים החשמליים, עם אלפי יחידות שנמצאות בשימוש בערים גדולות, תורמות להפחתת זיהום אוויר ופליטות פחמן.



איך BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים?

החברה משקיעה בשיפור היכולות הטכנולוגיות, פיתוח דגמים חדשים והרחבת מפעלי הייצור כדי לענות על הביקוש הגובר.



מהן החולשות של BYD?

BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים והצורך להשקיע משאבים רבים לחדירה לשווקים כמו ארה"ב, בהם יש תחרות חזקה וצרכים רגולטוריים מורכבים.


מה המטרה של BYD לשנים הקרובות?

להיות המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, עם דגש על טכנולוגיות ירוקות ושיפור הנגישות של רכבים חשמליים ללקוחות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור 03/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין BYD לטסלה
  • 4.
    עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)
    שי.ע 02/01/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)
    דובון 02/01/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 02/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
  • 1.
    בני 02/01/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    נסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".