BYD חדש
צילום: אתר החברה
מובילה במכירות

המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?

טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר. 

לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.

טסלה מפספסת תחזיות המסירות

מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.

המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים

הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.

עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.

סוד ההצלחה

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.


טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.

BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025

אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות. 

השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.



כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות

מה המכירות והרווחים של BYD?


בשנת 2024, ההכנסות של BYD הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ-5.5 מיליארד דולר. החברה רושמת גידול עקבי בהכנסות בזכות העלייה במכירת רכבים חשמליים וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה.

כמה רכבים BYD מוסרת בשנה?


בשנת 2024, BYD מסרה קרוב ל-1.8 מיליון רכבים חשמליים לגמרי, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, החברה מסרה מעל 1.5 מיליון רכבים היברידיים נטענים.

מה החברה עושה?


BYD היא חברה סינית שמתמחה בייצור רכבים חשמליים, סוללות ומערכות אנרגיה ירוקה. החברה גם מפתחת רכבות קלות וטכנולוגיות סולאריות. לדוגמה, BYD מספקת פתרונות לאחסון אנרגיה למיזמים גדולים בארה"ב.


מה הופך את BYD למובילה בשוק הרכב החשמלי?


היכולת לייצר בקנה מידה גדול, לצד טכנולוגיות מתקדמות ומחירים נגישים. למשל, דגם BYD אטו 3 הפך לפופולרי בזכות שילוב של טווח נסיעה ארוך ומחיר תחרותי.


איך BYD מתמודדת עם טסלה?


BYD מציעה מגוון רחב של דגמים במחירים נגישים, בזמן שטסלה ממוקדת בשוק היוקרתי. לדוגמה, דגם כמו Seagull נמכר בפחות מ-15,000 דולר, מחיר שובר שוק.


האם BYD נמכרת בישראל?


כן, דגמים כמו אטו 3 ו-Tang EV נמכרים בישראל וזוכים לפופולריות בזכות טווח נסיעה מרשים ומחיר נגיש.


מה היתרונות של סוללות ה-LFP של BYD?


סוללות ה-LFP בטוחות יותר, מחזיקות מעמד לאורך זמן ועולות פחות. לדוגמה, סוללת הבלייד של החברה מאפשרת טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת.


איך BYD משתלבת בתחבורה ציבורית?


BYD היא יצרנית מובילה של אוטובוסים חשמליים שמשמשים תחבורה ציבורית בערים גדולות כמו לונדון ושנחאי.

כמה זמן לוקח לטעון את רכבי BYD?


רוב הדגמים תומכים בטעינה מהירה, שמאפשרת טעינה ל-80% מהסוללה תוך כ-30 דקות בלבד.

מה הצפי של BYD לשנת 2025?


BYD מתכננת להתרחב לשווקים באירופה ובארה"ב ולהציג דגמים חדשים עם טכנולוגיות משופרות, כמו סוללות מתקדמות וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

איך המחירים של BYD בהשוואה למתחרים?


מחירי הדגמים של BYD נמוכים משמעותית יחסית למותגים כמו טסלה. לדוגמה, דגמי הבסיס נמכרים בפחות מ-100,000 שקלים בסין. בארץ זה כמובן גבוה יותר משמעותית.


האם BYD שומרת על ערך טוב בשוק היד השנייה?


בינתיים כן, במיוחד דגמים פופולריים כמו אטו 3, שמראים ירידת ערך נמוכה בהשוואה לרכבים חשמליים אחרים.



מה הטווח הממוצע של רכבי BYD?


רוב הדגמים מציעים טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת, ודגם Tang EV אף מציע עד 600 ק"מ.


מה היתרונות של BYD בשוק האוטובוסים?


BYD מובילה עולמית בתחום האוטובוסים החשמליים, עם אלפי יחידות שנמצאות בשימוש בערים גדולות, תורמות להפחתת זיהום אוויר ופליטות פחמן.



איך BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים?

החברה משקיעה בשיפור היכולות הטכנולוגיות, פיתוח דגמים חדשים והרחבת מפעלי הייצור כדי לענות על הביקוש הגובר.



מהן החולשות של BYD?

BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים והצורך להשקיע משאבים רבים לחדירה לשווקים כמו ארה"ב, בהם יש תחרות חזקה וצרכים רגולטוריים מורכבים.


מה המטרה של BYD לשנים הקרובות?

להיות המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, עם דגש על טכנולוגיות ירוקות ושיפור הנגישות של רכבים חשמליים ללקוחות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור 03/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין BYD לטסלה
  • 4.
    עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)
    שי.ע 02/01/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)
    דובון 02/01/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 02/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
  • 1.
    בני 02/01/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    נסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.