המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?
טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?
בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר.
לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.
טסלה מפספסת תחזיות המסירות
מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.
המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים
הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן
ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.
סוד ההצלחה
BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה
לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.
טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.
BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025
אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- עלייה של 30% מתחילת השנה - השוק הסיני עקף את וול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.
צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.
טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות.
השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.
כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות
- 5.אור 03/01/2025 11:30הגב לתגובה זואין מה להשוות בין BYD לטסלה
- 4.עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)שי.ע 02/01/2025 22:07הגב לתגובה זו
- 3.טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)דובון 02/01/2025 20:47הגב לתגובה זו
- 2.שמעון 02/01/2025 19:48הגב לתגובה זוכל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
- 1.בני 02/01/2025 18:42הגב לתגובה זונסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא?
מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.
דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".
הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.
עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת אירופה - נתונים
צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.
תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.
שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.
אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.
אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.
שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.
תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.
צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.
השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.
תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.
סם אלטמן וסונדאר פיצאי רשתות חברתיותאלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
הביקורות על GPT-5, תלות במוצר יחיד ומבנה מימון מסובך פוגעים באמון ב־OpenAI, בעוד שאלפאבית נהנית מצמיחה במנועי הענן והחומרה וממצבת את עצמה כשחקנית היציבה בענף
בשבועות האחרונים מתגבש שינוי כיוון בהשקעות הבינה המלאכותית. חברות שהיו מזוהות עד לא מזמן עם OpenAI מאבדות גובה, בעוד שאלפאבית Alphabet 1.15% , שבעבר נתפסה כמאחרת במרוץ, מתחזקת ומושכת אליה עניין מחודש מצד משקיעים. השינוי אינו נובע מאירוע נקודתי, אלא מצבר של התפתחויות שחושפות פערים בגישת החברות לצמיחה, מימון ויכולת ביצוע.
OpenAI, שבמשך תקופה ארוכה הייתה מזוהה עם הובלת החדשנות בתחום, מתקשה לשמר את התדמית הזו, כאשר הביקורות שפורסמו לאחר השקת GPT-5 הצביעו על חוסר אחידות באיכות ועל פערים ביחס לציפיות שהחברה עצמה יצרה. המשקיעים, שכבר היו רגישים לעלות הגוברת של פיתוח מודלים בגודל דומה, החלו לבחון מחדש אם החברה מסוגלת לעמוד בהבטחותיה.
באותה עת, אלפאבית הציגה עדכון משמעותי למודל Gemini וזכתה לתגובות חיוביות הרבה יותר מבעבר. מבחינת השוק, העיתוי היה משמעותי: בשעה ש־OpenAI עסוקה בשיפור מוצר מרכזי שלא עמד בחלק מהציפיות, אלפאבית מציגה שדרוג שנראה בשל, הנשען על מערך תשתיות ונתונים גדול בהרבה. התוצאה היא חיזוק ההכרה ביכולת שלה להתקדם בקצב יציב יותר. מספיק להסתכל ברשתות החברתיות ולראות את כל הפרסומים של אנשים על ביטול המנוי ל-ChatGPT לטובת Gemini כדי להבין את המצב.
שותפיה העסקיים של OpenAI - ספקיות ענן, יצרניות שבבים ושחקניות תשתית - חוות ירידה חדה בביצועי המניות, כאילו ההסתמכות על החברה הפכה מנכס לסיכון. אורקל, קורוויב ו־AMD מצאו עצמן בלב המגמה, לצד חברות נוספות שנהנו מהביקוש שנוצר סביב ChatGPT ופתאום נאלצות להתמודד עם הערכות מחודשות. במקביל, חברות הקשורות לאקוסיסטם של אלפאבית הציגו ביצועים חזקים במיוחד. העלייה בביקוש לרכיבים למרכזי הנתונים של החברה נתפסה כסימן לכך שהרחבת היכולות מתבצעת בקצב מהיר מהצפוי. Lumentum, Celestica ובמיוחד ברודקום נהנו מכל מהלך שביסס את אלפאבית כמי שמגדילה את נתח החישוב שלה ללא תלות בקבלן חוץ.
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- זינקה 70% תוך שנה: אלפאבית בשיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התלות במוצר יחיד
מבט רחב על התעשייה מדגיש את הפער המבני בין שתי החברות. OpenAI תלויה כמעט לחלוטין במוצר מרכזי אחד - ChatGPT - שגם אם הוא נפוץ מאוד, קצב הצמיחה שלו כבר אינו חד כפי שהיה בתחילת הגל. במצב שבו ההכנסות נשענות על שירות יחיד, כל האטה בביקוש הופכת למשמעותית, במיוחד עבור חברה שהתחייבויות החישוב שלה הולכות ותופחות. מנגד, אלפאבית פועלת על בסיס מנועי הכנסה רבים ומבוזרים, המאפשרים לה לספוג תנודות ולהמשיך להשקיע בהרחבת יכולות ה־AI בקצב עקבי.על רקע זאת, גבר גם הדיון בדבר מבנה המימון של OpenAI. שאלות על עסקאות מורכבות, הסדרי חוב והתחייבויות ארוכות טווח קיבלו חשיפה ציבורית שהפחיתה את רמת הביטחון של המשקיעים. ההבנה שהחברה נדרשת לגייס סכומים עצומים בשנים הקרובות כדי לתמוך ביעדים שהציבה לעצמה, העלתה ספק אם תוכל לעשות זאת בלי לשחוק ערך או לבטל יוזמות. התבטאויות של הנהלת החברה תרמו לאווירה הזו. משפטים שנאמרו בפומבי, שלכאורה זלזלו בחששות המשקיעים או רמזו על מעורבות ממשלתית בתמיכה פיננסית, עוררו ביקורת נוספת.
