מובילה במכירות

המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?

טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר. 

לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.

טסלה מפספסת תחזיות המסירות

מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.

המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים

הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.

עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.

סוד ההצלחה

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.


טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.

BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025

אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות. 

השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.



כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות

מה המכירות והרווחים של BYD?


בשנת 2024, ההכנסות של BYD הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ-5.5 מיליארד דולר. החברה רושמת גידול עקבי בהכנסות בזכות העלייה במכירת רכבים חשמליים וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה.

כמה רכבים BYD מוסרת בשנה?


בשנת 2024, BYD מסרה קרוב ל-1.8 מיליון רכבים חשמליים לגמרי, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, החברה מסרה מעל 1.5 מיליון רכבים היברידיים נטענים.

מה החברה עושה?


BYD היא חברה סינית שמתמחה בייצור רכבים חשמליים, סוללות ומערכות אנרגיה ירוקה. החברה גם מפתחת רכבות קלות וטכנולוגיות סולאריות. לדוגמה, BYD מספקת פתרונות לאחסון אנרגיה למיזמים גדולים בארה"ב.


מה הופך את BYD למובילה בשוק הרכב החשמלי?


היכולת לייצר בקנה מידה גדול, לצד טכנולוגיות מתקדמות ומחירים נגישים. למשל, דגם BYD אטו 3 הפך לפופולרי בזכות שילוב של טווח נסיעה ארוך ומחיר תחרותי.


איך BYD מתמודדת עם טסלה?


BYD מציעה מגוון רחב של דגמים במחירים נגישים, בזמן שטסלה ממוקדת בשוק היוקרתי. לדוגמה, דגם כמו Seagull נמכר בפחות מ-15,000 דולר, מחיר שובר שוק.


האם BYD נמכרת בישראל?


כן, דגמים כמו אטו 3 ו-Tang EV נמכרים בישראל וזוכים לפופולריות בזכות טווח נסיעה מרשים ומחיר נגיש.


מה היתרונות של סוללות ה-LFP של BYD?


סוללות ה-LFP בטוחות יותר, מחזיקות מעמד לאורך זמן ועולות פחות. לדוגמה, סוללת הבלייד של החברה מאפשרת טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת.


איך BYD משתלבת בתחבורה ציבורית?


BYD היא יצרנית מובילה של אוטובוסים חשמליים שמשמשים תחבורה ציבורית בערים גדולות כמו לונדון ושנחאי.

כמה זמן לוקח לטעון את רכבי BYD?


רוב הדגמים תומכים בטעינה מהירה, שמאפשרת טעינה ל-80% מהסוללה תוך כ-30 דקות בלבד.

מה הצפי של BYD לשנת 2025?


BYD מתכננת להתרחב לשווקים באירופה ובארה"ב ולהציג דגמים חדשים עם טכנולוגיות משופרות, כמו סוללות מתקדמות וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

איך המחירים של BYD בהשוואה למתחרים?


מחירי הדגמים של BYD נמוכים משמעותית יחסית למותגים כמו טסלה. לדוגמה, דגמי הבסיס נמכרים בפחות מ-100,000 שקלים בסין. בארץ זה כמובן גבוה יותר משמעותית.


האם BYD שומרת על ערך טוב בשוק היד השנייה?


בינתיים כן, במיוחד דגמים פופולריים כמו אטו 3, שמראים ירידת ערך נמוכה בהשוואה לרכבים חשמליים אחרים.



מה הטווח הממוצע של רכבי BYD?


רוב הדגמים מציעים טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת, ודגם Tang EV אף מציע עד 600 ק"מ.


מה היתרונות של BYD בשוק האוטובוסים?


BYD מובילה עולמית בתחום האוטובוסים החשמליים, עם אלפי יחידות שנמצאות בשימוש בערים גדולות, תורמות להפחתת זיהום אוויר ופליטות פחמן.



איך BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים?

החברה משקיעה בשיפור היכולות הטכנולוגיות, פיתוח דגמים חדשים והרחבת מפעלי הייצור כדי לענות על הביקוש הגובר.



מהן החולשות של BYD?

BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים והצורך להשקיע משאבים רבים לחדירה לשווקים כמו ארה"ב, בהם יש תחרות חזקה וצרכים רגולטוריים מורכבים.


מה המטרה של BYD לשנים הקרובות?

להיות המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, עם דגש על טכנולוגיות ירוקות ושיפור הנגישות של רכבים חשמליים ללקוחות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור 03/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין BYD לטסלה
  • 4.
    עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)
    שי.ע 02/01/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)
    דובון 02/01/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 02/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
  • 1.
    בני 02/01/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    נסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -2.53%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

הנאסד״ק יורד ב-1.1%; רדיט ודל נופלות ב-5%

צוות גלובל |


חששות המשקיעים מכך שהאינפלציה תישאר בעדיפות העליונה של הפדרל ריזרב ממשיכים להעיב על השווקים. תשואות האג"ח האמריקאיות נחלשו במעט, אך המניות איבדו גובה נוסף, בעיקר בסקטור הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק 100 יורד ב־1% ומדד S&P 500 רושם ירידה רביעית ברציפות. בין המפסידות הבולטות – מניות החברות הגדולות בענף, בהן אנבידיה שאיבדה 5% ביומיים, ופלנטיר שנפלה 20% בשישה ימי מסחר בלבד.


החולשה הניכרת בטכנולוגיה מגיעה לאחר ראלי ממושך מאז אפריל, שבו זינקו מדדי המניות ביותר מ־30%. כעת, מסביר מארק האקט מ־Nationwide, המשקיעים מראים סימני עייפות, כאשר מניות הערך והחברות הקטנות מציגות ביצועים טובים יותר מהחברות הגדולות בתחום הצמיחה.


המשקיעים נערכים לנאום של יו"ר הפד ג'רום פאוול בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע, בתקווה לקבל רמזים על הכיוון העתידי של המדיניות המוניטרית. בינתיים, חלק מהאסטרטגים סבורים כי המשקל הכבד של מניות הטכנולוגיה במדדים עלול להפוך את המימוש הנוכחי למוקד לחץ רחב יותר על השוק. אחרים רואים בתיקון הנוכחי בעיקר מימוש רווחים אחרי שנה יוצאת דופן, וצופים שהירידות יישארו מוגבלות.


אורקל Oracle Corp מהמרת: תזרים שלילי כדי לכבוש את שוק הבינה המלאכותית - למרות ספקות פנימיים ותזרים מזומנים שלילי לראשונה זה עשרות שנים, החברה מנסה לבסס את עצמה מול אמזון, מיקרוסופט וגוגל; עסקאות ענק עם טיקטוק ו-OpenAI הפכו אותה משחקן משני למועמדת מרכזית בשוק הענן וה-AI הצומח במהירות.


מאקרו

"שלום ממקום של עוצמה. טראמפ עושה שלום, כשהנשיאים הקודמים נתנו לרוסיה להשתלט על שטחים" - בתדרוך בבית הלבן, האשימה קרוליין לויט את התקשורת שממשיכה לבקר למרות ההישגים של טראמפ מול פוטין וזלנסקי, הציגה את ההישגים הגדולים וסיפקה את המסלול להפסקת אש ושלום בין רוסיה ואוקראינה