BYD חדש
צילום: אתר החברה
מובילה במכירות

המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?

טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר. 

לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.

טסלה מפספסת תחזיות המסירות

מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.

המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים

הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.

עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.

סוד ההצלחה

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.


טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.

BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025

אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות. 

השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.



כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות

מה המכירות והרווחים של BYD?


בשנת 2024, ההכנסות של BYD הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ-5.5 מיליארד דולר. החברה רושמת גידול עקבי בהכנסות בזכות העלייה במכירת רכבים חשמליים וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה.

כמה רכבים BYD מוסרת בשנה?


בשנת 2024, BYD מסרה קרוב ל-1.8 מיליון רכבים חשמליים לגמרי, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, החברה מסרה מעל 1.5 מיליון רכבים היברידיים נטענים.

מה החברה עושה?


BYD היא חברה סינית שמתמחה בייצור רכבים חשמליים, סוללות ומערכות אנרגיה ירוקה. החברה גם מפתחת רכבות קלות וטכנולוגיות סולאריות. לדוגמה, BYD מספקת פתרונות לאחסון אנרגיה למיזמים גדולים בארה"ב.


מה הופך את BYD למובילה בשוק הרכב החשמלי?


היכולת לייצר בקנה מידה גדול, לצד טכנולוגיות מתקדמות ומחירים נגישים. למשל, דגם BYD אטו 3 הפך לפופולרי בזכות שילוב של טווח נסיעה ארוך ומחיר תחרותי.


איך BYD מתמודדת עם טסלה?


BYD מציעה מגוון רחב של דגמים במחירים נגישים, בזמן שטסלה ממוקדת בשוק היוקרתי. לדוגמה, דגם כמו Seagull נמכר בפחות מ-15,000 דולר, מחיר שובר שוק.


האם BYD נמכרת בישראל?


כן, דגמים כמו אטו 3 ו-Tang EV נמכרים בישראל וזוכים לפופולריות בזכות טווח נסיעה מרשים ומחיר נגיש.


מה היתרונות של סוללות ה-LFP של BYD?


סוללות ה-LFP בטוחות יותר, מחזיקות מעמד לאורך זמן ועולות פחות. לדוגמה, סוללת הבלייד של החברה מאפשרת טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת.


איך BYD משתלבת בתחבורה ציבורית?


BYD היא יצרנית מובילה של אוטובוסים חשמליים שמשמשים תחבורה ציבורית בערים גדולות כמו לונדון ושנחאי.

כמה זמן לוקח לטעון את רכבי BYD?


רוב הדגמים תומכים בטעינה מהירה, שמאפשרת טעינה ל-80% מהסוללה תוך כ-30 דקות בלבד.

מה הצפי של BYD לשנת 2025?


BYD מתכננת להתרחב לשווקים באירופה ובארה"ב ולהציג דגמים חדשים עם טכנולוגיות משופרות, כמו סוללות מתקדמות וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

איך המחירים של BYD בהשוואה למתחרים?


מחירי הדגמים של BYD נמוכים משמעותית יחסית למותגים כמו טסלה. לדוגמה, דגמי הבסיס נמכרים בפחות מ-100,000 שקלים בסין. בארץ זה כמובן גבוה יותר משמעותית.


האם BYD שומרת על ערך טוב בשוק היד השנייה?


בינתיים כן, במיוחד דגמים פופולריים כמו אטו 3, שמראים ירידת ערך נמוכה בהשוואה לרכבים חשמליים אחרים.



מה הטווח הממוצע של רכבי BYD?


רוב הדגמים מציעים טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת, ודגם Tang EV אף מציע עד 600 ק"מ.


מה היתרונות של BYD בשוק האוטובוסים?


BYD מובילה עולמית בתחום האוטובוסים החשמליים, עם אלפי יחידות שנמצאות בשימוש בערים גדולות, תורמות להפחתת זיהום אוויר ופליטות פחמן.



איך BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים?

החברה משקיעה בשיפור היכולות הטכנולוגיות, פיתוח דגמים חדשים והרחבת מפעלי הייצור כדי לענות על הביקוש הגובר.



מהן החולשות של BYD?

BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים והצורך להשקיע משאבים רבים לחדירה לשווקים כמו ארה"ב, בהם יש תחרות חזקה וצרכים רגולטוריים מורכבים.


מה המטרה של BYD לשנים הקרובות?

להיות המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, עם דגש על טכנולוגיות ירוקות ושיפור הנגישות של רכבים חשמליים ללקוחות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור 03/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין BYD לטסלה
  • 4.
    עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)
    שי.ע 02/01/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)
    דובון 02/01/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 02/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
  • 1.
    בני 02/01/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    נסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%

וול סטריט ננעלה בירוק, עם מדדי הדגל בעליות עד 1.3%; המשקיעים היו ערוכים לתנודיות גבוהה, לאור פקיעה במקביל של אופציות על מניות, אופציות על מדדי מניות, חוזים עתידיים על מדדי מניות וחוזים עתידיים על מניות בודדות; נייקי נפלה, למרות תוצאות טובות מהצפוי; אורקל זינקה לאור מחיר יעד של 250 דולר במהלך 2026; מיקרון המשיכה לטפס וקרניבל הרימה את סקטור הקרוזים

צוות גלובל |

וול סטריט ננעלה בירוק, לאחר חשש מתנודתיות עקב פקיעה של 4 אופציות בו זמנית. הנאסד״ק התחזק ב-1.3%, ה-S&P טיפס ב-0.9%, ואילו הדאו עלה 0.4%.

גם בחמישי ננעלה וול סטריט בעליות, לאחר שהמשקיעים הגיבו בחיוב לתחזית של מיקרון ולנתון CPI שהיה נמוך משמעותית מהצפוי. וייתכן שאנחנו חוזים ב-"ראלי סנטה" מתפתח. אם השוק יצליח להתאושש מנקודה זו, הדבר עשוי לסלול את הדרך לראלי רחב יותר, לקראת שיאים חדשים ב-2026. 

תשואות האג״ח הממשלתיות של ארה״ב עלו, כשתשואת האג״ח ל-10 שנים עלתה ב-2 נקודות בסיס ל-4.15%, ואילו התשואה לשנתיים עלתה בנקודת בסיס אחת ל-3.48%.

הזהב עלה קלות לרמה של כ-4343 דולר לאונקיה. במקביל, מחירי הנפט נעו מעלה בעקבות התפתחויות גיאופוליטיות, עם עלייה כ-0.85% ב-WTI לאזור 56.5 דולר.

מאקרו

טיקטוק וחברת האם הסינית ByteDance חתמו על הסכמים מחייבים להקמת מיזם משותף חדש שינהל את פעילות האפליקציה בארה״ב, מהלך שמסיים שנים של מתח רגולטורי ומבטיח המשכיות לפלטפורמה עם 170 מיליון משתמשים אמריקאים. המיזם, TikTok USDS Joint Venture LLC, מוערך ב-14 מיליארד דולר ומבנה הבעלות בו מבטיח רוב אמריקאי: אורקל, Silver Lake ו-MGX מהאמירות מחזיקות כל אחת 15%, סה״כ 45%; ByteDance שומרת על 19.9%; ו-30.1% מוחזקים על ידי שותפים ומשקיעים קיימים ב-ByteDance. המתנה של טראמפ לאיחוד האמירויות ואיך זה קשור לזינוק של 6% באורקל


שוק האג"ח היפני רושם אירוע משמעותי כאשר תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים חצתה את רף ה-2% והגיעה ל-2.02%, רמה שלא נראתה מאז 2006. העלייה היומית עמדה על 5 נקודות בסיס, בעוד התשואה על אג"ח ל-20 שנים עלתה ב-3 נקודות בסיס ל-2.975%, הגבוהה מאז 1999. שינויים אלה משקפים שינוי במדיניות המוניטרית של בנק יפן, שתחת הנגיד קזואו אואדה העלה את הריבית הרשמית מ-0.5% ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995. שוק האג"ח היפני - האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2%