המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?
טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?
בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר.
לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.
טסלה מפספסת תחזיות המסירות
מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.
המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים
הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן
ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.
סוד ההצלחה
BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה
לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.
טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.
BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025
אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.
- openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT
- קראודסטרייק מעלה תחזית: צמיחה בהכנסות ורווח מתואם מעל הציפיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.
צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.
טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות.
השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.
כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות
- 5.אור 03/01/2025 11:30הגב לתגובה זואין מה להשוות בין BYD לטסלה
- 4.עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)שי.ע 02/01/2025 22:07הגב לתגובה זו
- 3.טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)דובון 02/01/2025 20:47הגב לתגובה זו
- 2.שמעון 02/01/2025 19:48הגב לתגובה זוכל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
- 1.בני 02/01/2025 18:42הגב לתגובה זונסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT
כשהמתחרות סוגרות פערים, המשתמשים מתלוננים והלחץ הפיננסי גובר, סם אלטמן מפנה את כל המשאבים לשיפור חוויית המשתמש: "יש עוד הרבה עבודה"
חברת openAI, המפתחת של ChatGPT, נמצאת באחת מנקודות המפנה הדרמטיות מאז הקמתה. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הכריז על "קוד אדום" פנימי, לצורך שדרוג ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר, במטרה לשפר את הביצועים של המוצר המרכזי של החברה ולחזק את חוויית השימוש.
מדובר בצעד שמעיד על רמת הדחיפות שהחברה חשה, על רקע התחזקות גוגל עם מודל Gemini שעקף את openAI במדדים טכניים רבים, לצד האצה בכניסת מתחרות נוספות כמו Anthropic לשוק הארגוני.
יותר מדי השקעות, פחות מדי תוצאות
לפי המזכר הפנימי, החברה תשהה בינתיים פיתוחים נוספים שהיו בשלבים מתקדמים, כמו למשל: סוכני AI בתחומי בריאות, קמעונאות ואפילו פרויקט בשם Pulse שפותח כעוזר אישי. גם תכניות להכנסות מפרסום נדחות לעת עתה.
במקום זאת, כל הצוותים הרלוונטיים יתמקדו בשיפור ChatGPT בדגש על ביצועים, מהירות תגובה, אמינות והפיכת הממשק ליותר מותאם אישית ו"אינטואיטיבי". החברה מקיימת כעת שיחות עבודה יומיות בנושא ומעודדת מעבר זמני של עובדים בין מחלקות כדי לתגבר את המאמץ.
- האם קיצבה אוניברסלית היא השלב הבא בעולם התעסוקה?
- "ל-OpenAI יש חור תזרימי של 207 מיליארד דולר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משתמשים פחות מרוצים, מתחרות מצמצמות פערים
גרסת GPT-5 שהושקה לאחרונה בקיץ זכתה לביקורות צוננות מצד חלק מהמשתמשים: הטון נתפס כקריר, המענה לשאלות פשוטות הפך מסורבל יותר, והאינטראקציה
הפכה "טכנית מדי". לפני כחודש ביצעה החברה תיקונים, אך נראה שלא די בכך. במקביל, גוגל ממשיכה להתקדם במהירות. גרסת Gemini החדשה עקפה את מודל GPT במדדים סטנדרטיים בתעשייה, והציגה זינוק של 200 מיליון משתמשים חודשיים תוך שלושה חודשים בלבד. גם Anthropic מושכת יותר
לקוחות עסקיים נהנית מתדמית יציבה וזהירה יותר ומצטיירת כמתחרה אמינה גם אם מספר המשתמשים שלה נמוך בהרבה מב-Chat GPT. כיום גם דווח כי החברה שוקלת גם הנפקת
ענק לפי שווי של 300 מיליארד דולר.
גם שאר המתחרות של OpenAI כבר אינן שחקניות שוליות, אלא גורמים שמעצבים את שוק הבינה המלאכותית ואף דוחקות את החברה לעמדת מגננה.
