BYD חדש
צילום: אתר החברה
מובילה במכירות

המלכה החדשה של רכבי החשמל ואיך היא משיגה את טסלה?

טסלה עושה הכי הרבה רעש וכותרות, אבל BYD הסינית גוברת עליה במכירות; איך היא עושה זאת ומה צפוי להמשך?

עמית בר | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

בשנה שבה שוק הרכבים החשמליים ראה שינויים דרמטיים, BYD עוברת להוביל את המכירות העולמיות, ומשאירה את טסלה מאחור. טסלה עם תדמית זוהרת יותר, טסלה עושה ראש וכותרות, אבל BTD מוכרת יותר. 

לפי נתונים שפורסמו, BYD מסרה 207,734 רכבים חשמליים בדצמבר בלבד – גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון של 2024, BYD שמוכרת רכבים חשמליים וסמי חשמליים-היברידיים, הצליחה למכור כ-595,000 רכבים חשמליים, מספר שמסמן את הפעם השנייה שבה היא עוקפת את טסלה ברבעון והפערים הולכים וגדלים.

טסלה מפספסת תחזיות המסירות

מנגד, טסלה הודיעה היום על פספוס במספרי המסירות לרבעון האחרון של 2024. החברה דיווחה על מסירה של 495,570 רכבים – מספר הגבוה מעט מזה של התקופה המקבילה אשתקד (484,507), אך נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 507,000 רכבים. בסך הכול, טסלה מסרה 1.78 מיליון רכבים במהלך 2024, ירידה לעומת 1.81 מיליון רכבים ב-2023 – הפעם הראשונה שבה החברה רושמת ירידה שנתית.

המגמה הסינית: עלייה במכירות, ירידה במחירים

הנתונים מסין מצביעים על מגמה מעניינת: יצרניות סיניות אחרות, כמו XPeng, NIO ו-Li Auto, גם הן ממשיכות לגדול במכירות. XPeng רשמה גידול של 82% במסירות בדצמבר, בעוד ש-NIO הציגה עלייה של 73%. Li Auto מסרה 58,513 רכבים בדצמבר, עלייה של 16% לעומת
שנה שעברה.

עם זאת, ההצלחה במכירות לא מתבטאת תמיד במניות. מניית XPeng, למשל, ירדה ב-2024 בכ-19%, בעיקר בשל ירידת מחירים ותחרות גוברת בשוק המקומי והעולמי. מניית NIO רשמה ירידה של 52%, ולמרות הנתונים המרשימים, גם Li Auto ירדה בכ-36%.

סוד ההצלחה

BYD נהנית משוק ביתי עצום בסין ומדינמיקת שוק שממשיכה להעדיף רכבים חשמליים. בנוסף, החברה הצליחה לשמר עליית מחירים מתונה יחסית ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם אתגרים בשרשרת האספקה. ההובלה של BYD נובעת לא רק מהמספרים הגבוהים אלא גם מהיכולת לייצר
דגמים מגוונים ומוזלים שמותאמים לשוק המקומי ולעולם.


טסלה, לעומת זאת, ממשיכה להתמקד במותג יוקרתי יותר ובפרויקטים שאפתניים כמו הרובו-טקסי ודגם חדש זול שצפוי לצאת ב-2025, אך התחרות מסין מתחזקת.

BYD וטסלה ימשיכו להוביל גם ב-2025

אנליסטים מעריכים שטסלה ו-BYD ימשיכו להיות מובילות שוק, אך כל אחת מהן תצטרך להתמודד עם אתגרים ייחודיים. טסלה תצטרך להראות גידול במכירות לצד שמירה על שולי הרווח, בעוד ש-BYD תצטרך להרחיב את פעילותה לשווקים מחוץ לסין, שבהם טסלה נהנית מיתרון תדמיתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

BYD הוכיחה שהיא יכולה להתחרות בטסלה במספרים, אך השאלה הגדולה היא האם היא תוכל לשמור על המומנטום גם בשווקים בינלאומיים. עם יותר דגמים חשמליים וזולים, ייתכן ש-BYD תהפוך למתחרה עולמית אמיתית שתסכן את ההובלה של טסלה גם מבחינה תדמיתית. בינתיים, טסלה נחשבת למהודרת ולאיכותית ביותר מבין כל חברות הרכב החשמליות, ובאופק לא נראה שמעמדה יתערער, אבל BYD היא בהחלט מתחרה ראויה.

צריך גם להזכיר שהשוק הופך לצפוף. מאות חברות סיניות נמצאות במשבצת של רכבים חשמליים, חלק גדול מהן לא ישרוד, וחלק קטן, בודדים יהפכו למעצמות. בנוסף, יש את חברות הרכב המסורתיות שנערכות לעלות מדרגה בהיקף ייצור הרכבים החשמליים, דבר שעשוי להעלות את המכירות של הרכבים החשמליים שלהם באופן משמעותי.

טויוטה כבר הגדירה יעדים מאוד שאפתניים, לצד יעדים פיננסים ושיעור רווחיות של 20%. טויוטה היא מעצמת רכב והיא הגדירה אסטרטגיה של תפיסת נתח שוק ברכבים חשמליים בשנים הקרובות. 

השוק הצפוף והתחרותי יהיה טוב לצרכן. תחרות מורידה מחירים וככל שהיא חזקה יותר כך המחירים אמורים לרדת בשיעור גבוה יותר. מומחים בעולם מסבירים שהרכבים החשמליים שנמצאים במגמת ירידה במחיר, ימשיכו לאבד גובה באופן מדורג, כשהפע שעדיין קיים בין רכבי הבנזין הזולים יותר, יצטמצם עד שיהיה מצב של מחירים באוו האיזור. זה מבטיח ירידה משמעותית בטווח של השנים הבאות, אבל זו הערכה בלבד. בפועל, זה תלוי בהתפתחות השוק של הרכבים החשמליים והאירועים השוטפים שיכציבו בו את התמחור.



כל מה שצריך לדעת על BYD - שאלות ותשובות

מה המכירות והרווחים של BYD?


בשנת 2024, ההכנסות של BYD הגיעו לכ-80 מיליארד דולר, עם רווח נקי של כ-5.5 מיליארד דולר. החברה רושמת גידול עקבי בהכנסות בזכות העלייה במכירת רכבים חשמליים וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה.

כמה רכבים BYD מוסרת בשנה?


בשנת 2024, BYD מסרה קרוב ל-1.8 מיליון רכבים חשמליים לגמרי, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, החברה מסרה מעל 1.5 מיליון רכבים היברידיים נטענים.

מה החברה עושה?


BYD היא חברה סינית שמתמחה בייצור רכבים חשמליים, סוללות ומערכות אנרגיה ירוקה. החברה גם מפתחת רכבות קלות וטכנולוגיות סולאריות. לדוגמה, BYD מספקת פתרונות לאחסון אנרגיה למיזמים גדולים בארה"ב.


מה הופך את BYD למובילה בשוק הרכב החשמלי?


היכולת לייצר בקנה מידה גדול, לצד טכנולוגיות מתקדמות ומחירים נגישים. למשל, דגם BYD אטו 3 הפך לפופולרי בזכות שילוב של טווח נסיעה ארוך ומחיר תחרותי.


איך BYD מתמודדת עם טסלה?


BYD מציעה מגוון רחב של דגמים במחירים נגישים, בזמן שטסלה ממוקדת בשוק היוקרתי. לדוגמה, דגם כמו Seagull נמכר בפחות מ-15,000 דולר, מחיר שובר שוק.


האם BYD נמכרת בישראל?


כן, דגמים כמו אטו 3 ו-Tang EV נמכרים בישראל וזוכים לפופולריות בזכות טווח נסיעה מרשים ומחיר נגיש.


מה היתרונות של סוללות ה-LFP של BYD?


סוללות ה-LFP בטוחות יותר, מחזיקות מעמד לאורך זמן ועולות פחות. לדוגמה, סוללת הבלייד של החברה מאפשרת טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת.


איך BYD משתלבת בתחבורה ציבורית?


BYD היא יצרנית מובילה של אוטובוסים חשמליים שמשמשים תחבורה ציבורית בערים גדולות כמו לונדון ושנחאי.

כמה זמן לוקח לטעון את רכבי BYD?


רוב הדגמים תומכים בטעינה מהירה, שמאפשרת טעינה ל-80% מהסוללה תוך כ-30 דקות בלבד.

מה הצפי של BYD לשנת 2025?


BYD מתכננת להתרחב לשווקים באירופה ובארה"ב ולהציג דגמים חדשים עם טכנולוגיות משופרות, כמו סוללות מתקדמות וטווחי נסיעה ארוכים יותר.

איך המחירים של BYD בהשוואה למתחרים?


מחירי הדגמים של BYD נמוכים משמעותית יחסית למותגים כמו טסלה. לדוגמה, דגמי הבסיס נמכרים בפחות מ-100,000 שקלים בסין. בארץ זה כמובן גבוה יותר משמעותית.


האם BYD שומרת על ערך טוב בשוק היד השנייה?


בינתיים כן, במיוחד דגמים פופולריים כמו אטו 3, שמראים ירידת ערך נמוכה בהשוואה לרכבים חשמליים אחרים.



מה הטווח הממוצע של רכבי BYD?


רוב הדגמים מציעים טווח נסיעה של 400-500 ק"מ בטעינה אחת, ודגם Tang EV אף מציע עד 600 ק"מ.


מה היתרונות של BYD בשוק האוטובוסים?


BYD מובילה עולמית בתחום האוטובוסים החשמליים, עם אלפי יחידות שנמצאות בשימוש בערים גדולות, תורמות להפחתת זיהום אוויר ופליטות פחמן.



איך BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים?

החברה משקיעה בשיפור היכולות הטכנולוגיות, פיתוח דגמים חדשים והרחבת מפעלי הייצור כדי לענות על הביקוש הגובר.



מהן החולשות של BYD?

BYD מתמודדת עם תחרות בשווקים חדשים והצורך להשקיע משאבים רבים לחדירה לשווקים כמו ארה"ב, בהם יש תחרות חזקה וצרכים רגולטוריים מורכבים.


מה המטרה של BYD לשנים הקרובות?

להיות המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, עם דגש על טכנולוגיות ירוקות ושיפור הנגישות של רכבים חשמליים ללקוחות ברחבי העולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אור 03/01/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין BYD לטסלה
  • 4.
    עדיף סיני מהאירופיים האנטישמים במיוחד הצרפתיים (ל"ת)
    שי.ע 02/01/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות טסלה מכרה 20000 יותר ב2024 (ל"ת)
    דובון 02/01/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 02/01/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    כל הסינים אותו דבר ובסוף נשמע שיש שם תוכנת ריגול
  • 1.
    בני 02/01/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    נסחרת במכפיל פחות מ10 מאוד מעניין. הבעיה שנמסחרת רק בסין
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה חוזים עתידיים

הראלי בשוקי המניות בארה"ב נבלם, כאשר המשקיעים ממתינים לאיתותים ברורים יותר בנוגע למסלול הריביות בשנת 2026. למרות שהפחתת ריבית בהחלטת הפד הקרובה כמעט מובטחת, חוסר הוודאות לגבי קצב ההקלות בהמשך מעיב על הסנטימנט. מדד S&P 500 איבד 0.5%  לאחר שהתקרב לשיא היסטורי, הנאסד״ק והדאו ירדו ב-0.3% ו-0.6% בהתאמה, ומיזוגים בולטים שעלו לכותרות, בהם ניסיון השתלטות של פאראמונט־סקיידאנס על וורנר ברוס דיסקברי, לא הצליחו לייצר מומנטום חיובי בשוק.


המשקיעים עוקבים מקרוב אחר התנודתיות שנובעת מהתמתנות בגל העליות שהובל על ידי מניות ה־AI ומהמתיחות סביב מידת הנכונות של הפד להמשיך להפחית ריבית בקצב מהיר. קווין האסט, אחד המועמדים המובילים ליו"ר הפד הבא, אמר כי הצבת מסלול ריבית לחצי השנה הקרובה תהיה צעד לא אחראי, והדגיש את הצורך להישען על נתונים כלכליים בזמן אמת, עמדה שמגבירה את אי־הוודאות בשווקי ההון.


בתוך כך, נרשמת התפצלות בעמדות בכירי הפד סביב מצב האינפלציה והמשך המדיניות המוניטרית, במיוחד על רקע מחסור בנתוני מאקרו עדכניים. שווקי הכסף תימחרו בעבר שלוש הפחתות ריבית עד סוף 2026, אך כעת ההערכה הצטמצמה לשתיים בלבד. האנליסט ג'וליאן עמנואל מאוורקור ISI מזהיר כי חודש דצמבר עשוי להיות תנודתי במיוחד עבור המשקיעים, וכי חילוקי הדעות בוועדת השוק הפתוח מחלישים את אמינות ההצהרות העתידיות של הפד.


אג"ח הממשל האמריקאי המשיכו את המגמה השלילית שנרשמה בשבוע שעבר, הגרוע ביותר זה שמונה חודשים, כאשר תשואת האג"ח ל־10 שנים עלתה לכ־4.18%. נתוני הכלכלה האחרונים וסימנים להיחלשות מסוימת בשוק העבודה עשויים לדחוף את יו"ר הפד ג'רום פאוול לטון מתון יותר, אך גם במקרה זה קיים חשש שהחלטת הריבית הקרובה תהיה מפוצלת בין נצים ליונים, מה שמוסיף עוד נדבך של חוסר ודאות לשווקים.


לא רק הריבית תתפוס כותרות יש גם כמה וכמה חברות בולטות שיפרסמו תוצאות שיכולות לשנות את הטון בשוק ובכללן: אורקל, ברודקום, קוסטקו, אדובי ולולולמון צפויות לפרסם תוצאות ולתת הצצה לאן ממשיכה ריצת הבינה המלאכותית ומה מצב הצרכן האמריקאי.