אפל אייפון פלאפון
צילום: Getty images Israel

הודעה תמימה של פרטנר חושפת מה החברות חושבות על כיוון שאליו הולך המשק

החברות שיתחילו להערך אחרי החגים ל-2025, יתקלו בצרכן שכורע תחת יוקר המחיה, סובל מאינפלציה ונמצא בסביבה של מיתון. במצב דברים זה - חברות יתחילו להציע מוצרים מותאמי מיתון במחיר זול. פרטנר היא דוגמא לכך
אתי אפללו | (3)

הבוקר הוציאה פרטנר הודעה על הרחבת מגוון המוצרים: היא הקימה אאולט, ותחל למכור מכשירי סלולר מחודשים במחירים אטרקטיביים. הקבוצה, כך לפי לשון ההודעה,  משיקה קטגוריה חדשה באתר המאפשר רכישה של מכשירים מחודשים עם 3 חודשי אחריות  במחירים אטרקטיביים ומוזלים, ללקוחות כל החברות.

פרטנר מציינת המכשירים נראים חדשים ונמכרים במחירים זולים יותר מהמחירים המוצעים בשוק. הפרויקט, שממחזר מכשירי סלולר, נועד בין השאר גם לצמצם את הפסולת האלקטרונית ולסייע בשמירה על סביבה נקייה יותר. אך עם זאת, לפני הודעת פרטנר, תשומת הלב העיקרית ניתנת למחירו הזול של המוצר. 

ההודעה הזאת של פרטנר והבחירה להיכנס לנישה של מוצרים "זולים" מצביעה על הכיוון אליו פרטנר צופה שהשוק ילך: תקופה כלכלית גרועה שתתבטא במיתון. דבר זה יוביל לירידה בכח הקנייה של הצרכן, לצמצום ותקציב הדוק בו המחיר משחק תפקיד חשוב. כחלק מההכנה לתקופה הזאת, כניסה לקטגוריה של מוצרים זולים יותר, תוכל לספק צורך של פלח אוכלוסייה, תוך בידול מהמוצרים הקיימים.

 

אריזות גדולות ואריזות קטנות

האינדיקטורים הכלכליים של המשק לא מבשרים טובות: עלייה בקצב האינפלציה מעבר ליעד השנתי של בנק ישראל לצד קצב צמיחה הולך ויורד מחייבים את החברות לחשוב שוב על האסטרטגיה שלהן, ולהיערך לרגע בו הצרכן יהדק את החגורה באופן משמעותי. שוק "יד שניה", שכולל גם מוצרים מחודשים, הוא שוק שפעמים רבות הופך להיות שחקן במקרים אלו, כולל ההילה הרומנטית של שמירה על קיימות ואיכות סביבה. 

בעולם, פעמים רבות בתקופות כלכליות קשות כאשר כח הקנייה של האזרח הולך וקטן, ניתן למצוא פריחה של מוצרים באריזות קטנטנות. אין לך 20 ש"ח לשמפו? קנה שמפו מוקטן ב-10 ש"ח. ייתכן שביחס לכמות המחיר יהיה אף יותר יקר, אך אם כל התקציב שלך הוא 10 שקלים, יהיה מוצר שתוכל לרכוש במסגרת התקציב. אריזות קטנות יותר של מוצרים מאפשרות גם בידול ממוצר המקור ללא צורך להפחית את עלותו בשל המצב. 

בישראל, אנו רואים מגמה הפוכה בדרך כלל: מוצרים זולים נמכרים באריזות גדולות, אך זה נעשה פעמים רבות נוכח העובדה שבישראל אחת השכבות שרוכשות בהתאם לתקציב מדויק הן משפחות חרדיות מרובות ילדים. 

כך או כך, פרטנר קוראת את המפה נכון וניתן לשער שלקראת תוכניות העבודה של 2025, יש לא מעט חברות שיתמודדו עם כך שהצרכנים שלהם נחלשים. ככל שתחזיות כלכליות קודרות יתממשו, אנו צפויים לראות מגמה הולכת וגדלה של חברות שיפתחו מוצרים המותאמים לתקופה בה החגורה מתהדקת והתקציב של הצרכנים הולך וקטן.   

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 19/09/2024 12:13
    הגב לתגובה זו
    בתחזית יפאנית של סטגפלציה מתמשכת,אנשים עדיין קונים סמארטפונים "האסימון" עדיין לא ירד!
  • לזור 20/09/2024 00:46
    הגב לתגובה זו
    כסילופון של נוקיה עולה 225 ש"ח, אז זו שטות לקנות.
  • 1.
    מה רע באייפון 14 (ל"ת)
    בני 19/09/2024 09:23
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.