יואב תורגמן מנכל רפאל
צילום: דוברות רפאל

על רקע המלחמה: צבר ההזמנות של רפאל זינק ל-52.4 מיליארד שקל

החברה סיימה את שנת 2023 עם שיא במכירות בהיקף של כ-14 מיליארד שקל, שיא בהזמנות חדשות בהיקף של כ-30 מיליארד שקל ורווח נקי בסך 588 מיליון שקל
דור עצמון | (4)

חברת רפאל רשמה עלייה של 21% בהיקף מכירות החברה שהסתכמו ב-14.043 מיליארד שקל, לעומת 11.586 מיליארד שקל בשנת 2022. בנוסף נרשם גידול של 85% בהיקף ההזמנות שקיבלה החברה בשנת 2023- 29.864 מיליארד שקל לעומת 16.104 מיליארד שקל בשנת 2022.

הרווח הנקי של רפאל הסתכם ב-588 מיליון שקל, עלייה של 17% לעומת הרווח הנקי ב-2022. הרווח הגולמי הסתכם ב-2.928 מיליארד שקל, עלייה של 19% לעומת השנה המקבילה.

כאמור לעיל, צבר ההזמנות של רפאל בשיא של כל הזמנים בעלייה בשיעור של 47% ל-52.416 מיליארד שקל לעומת 35.636 מיליארד שקל ב-2022. בחברה מדגישים כי מודבר בצבר המהווה 3.6 שנות מכירה. היקף ההזמנות בשנת 2023 עלה בכ-85% ועומד על 29.864 מיליארד שקל - 57% מההזמנות מלקוחות בחו"ל (17.072 מיליארד שקל) והיתר 43% מישראל (12.792 מיליארד שקל).

הרבעון הרביעי של שנת 2023 היה רבעון שיא בהיקף הפעילות. ברבעון זה לבדו התקבלו ברפאל הזמנות חדשות בסך 14.514 מיליארד שקל (לעומת 5.737 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2022) כאשר למעלה מ-61% מהזמנות אלה הן הזמנות מהעולם בעקבות השלמת עסקאות ייצוא גדולות. היקף המכירות ברבעון הרביעי עמד על 4.594 מיליארד שקל, עלייה של כ-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

לצד הפעילות האינטנסיבית במלחמת "חרבות הברזל", רפאל רשמה בשנת 2023 הישגים משמעותיים הן בשדה הפיתוח והניסויים והן בתוצאות עסקיות מרשימות. בחודש יוני חשפה החברה את הטיל המיירט "קלע חד" (Sky Sonic) הפיתוח הייעודי כנגד טילים היפרסונים הראשון מסוגו בעולם, לצד זאת המשיכה רפאל לערוך ניסויים מתקדמים למערכותיה והשלימה, בשיתוף עם מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון סדרת ניסויים מתקדמים במערכת "קלע דוד" ולקראת סוף השנה קיימה ניסוי מורכב בתצורה החדשה של מערכת הספיידר AiO שיירט כטב"מ במתאר מאתגר. לצד זאת ממשיכה רפאל בפיתוח המתקדם של מערכת "מגן-אור"- מערכת לייזר רב-עוצמה ליירוט איומים אוויריים, פיתוח המערכת מהווה פריצת דרך טכנולוגית ברמה העולמית והיא תצטרף למערכות נוספות של רפאל שהן פורצות דרך בעולם. בתחום היבשה קיימה רפאל יחד עם משרד ההגנה של בריטניה סדרת ניסויים חיים במערכת "מעיל רוח" לקראת התאמת המערכת לטנק הצ'אלנג'ר העתידי. מערכת "מעיל רוח", מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית היחידה בעולם השלימה אינטגרציה על גבי 16 פלטפורמות שונות בעולם ובראש ובראשונה מגנה על לוחמי צה"ל בהצלחה רבה בתמרון הקרקעי בעזה.

יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ: "אנו מסכמים את שנת 2023 כשנת שיא בפעילות המקצועית והעסקית ברפאל. רפאל שמה בחזונה בראש סדר העדיפויות שלנו להיות נדבך משמעותי בביטחון מדינת ישראל, ושנה זו הביאה הלכה למעשה את האסטרטגיה לכדי מימוש עם פריצות דרך מבצעיות טכנולוגיות מתקדמות ביותר. עוד לפני מלחמת "חרבות הברזל", שאת השפעותיה על דוחות החברה נראה בעיקר בשנת 2024, מימשה רפאל הזדמנויות חשובות במדינות שונות בעולם עם עסקאות ענק כגון המכירה ההיסטורית של "קלע דוד" לפינלנד, עסקת מכירת טילי הספייק ליוון, ועוד. אנצל מעמד זה להודות בשמי ובשם הדירקטוריון למנכ"ל רפאל היוצא, האלוף (במיל') יואב הר-אבן, על 8 שנות הובלה ועשייה משמעותית בחברה. בשם הדירקטוריון וההנהלה אני מבקש כמובן להודות לעובדי רפאל ולבני משפחותיהם על מסירותם ומקצוענותם".

מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "לצד הפעילות הענפה ומצילת החיים בישראל, חברת רפאל ממשיכה לפעול בעולם עם פורטפוליו מוצרים מגוון המאפשר לה לשמור על עוצמה כלכלית עם רובוסטיות עסקית. רפאל תורמת תרומה מכרעת לצה"ל ולמערכת הביטחון כולה, עם מגוון רחב של יכולות מתקדמות שהן תוצר של ההשקעות המשמעותיות במחקר ופיתוח. עם זאת ומעל לכל, אנחנו נשענים על משאב אנושי איכותי, מקצועי ומחוייב, המאפשר לנו לממש את האתגרים והיעדים הניצבים לפתחנו. בשנה הקרובה, אנו צפויים לקלוט כ- 2,000 עובדים חדשים, טובי המהנדסות והמהנדסים שיצטרפו לחברה שהיא חוד החנית של המחקר והפיתוח בישראל.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שאול 27/03/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
    יש בישראל אנשים כול כך מוכשרים . הם בורחים מהפוליטיקה כמו מאש . הפוליטיקה מלאה במיץ של הזבל, בשחיתות בעסקנים עלובים ושקרנים עם פה גדול וראש נבוב .
  • 3.
    משה 27/03/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    ידוע לכולם שיש סקטורים שלמים ברפאל ללא חוזה חתום?? כולם מושחתים כולל הוועדים. לעובדי רפאל המייצרים בפועל בשטח אין מה לאכול עובדים סביב השעון כמו עבדים מודרניים משכורות של 7-8k ברוטו. גועל נפש.
  • 2.
    בוזגלו 27/03/2024 14:47
    הגב לתגובה זו
    תורגמו מס 1 בתעשיות הביטחוניות אלפי עובדי אלא מערכות מכם,ועובדי מלמ מצדיעים לך.היית מס 1 ותשאר מס 1 צנוע ותותח על
  • 1.
    אחד 27/03/2024 14:37
    הגב לתגובה זו
    ושכר העובדים תקוע
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מודיס
צילום: טוויטר

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה

בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי ההסכם בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי בסוכנות לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?

תמיר חכמוף |

חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת ההסכם בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.


מודיס מנותקים

במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.

ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.

בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.

ולמרות שהדירוג לא השתנה, ניתן לראות כי השוק מאותת כי היה מקום לשדרוג. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו בחודשים האחרונים לרמות המשקפות דירוג גובה יותר, במקביל לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, רמז לכך שהמשקיעים מתמחרים בפועל דירוג גבוה מזה שמודי'ס מעניקה כיום. במילים אחרות, השווקים הפיננסיים הקדימו את סוכנויות הדירוג, הם מגיבים לשיפור בסביבה הכלכלית, לירידת האינפלציה ולהתייצבות הפיסקלית, עוד לפני שהתחזיות הרשמיות מתעדכנות.