הושג הסכם היסטורי להעסקת עובדי קבלן - מה הוא כולל?

האוצר וההסתדרות הגיעו להסכם אשר מהווה בשורה ל-50 אלף משפחות ועובדים בישראל. צפו בפרטים
לירן סהר |

"לאחר מו"מ מרתוני בין אנשי משרד האוצר ובראשם שר האוצר, משה כחלון, לבין יו"ר ההסתדרות החדשה, אבי ניסנקורן, סוכם מתווה למעבר להעסקה ישירה של עובדים במיקור חוץ ו"כתף אל כתף" לשירות המדינה וברשויות המקומיות.

 

כמו כן, סוכם על שיפור תנאי השכר של העובדים ברף הכנסה נמוך: עובדים סוציאליים, אנשי חינוך המועסקים כיום על ידי עמותות וארגונים נוספים, עובדי שמירה ואבטחה ועובדי ניקיון. 

להלן עיקרי ההסכמות אליהן הגיעו ההסתדרות והאוצר: 

קליטת עובדים בהעסקה ישירה:

  • מעבר להעסקה ישירה של כ- 1,100 עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות (בהתאם לכללי המצ'ינג הקיימים מול הרשויות)
  • הקצאת 150 תקנים נוספים של עובדים סוציאליים לתגבור רשויות חלשות.
  • מעבר להעסקה ישירה של עובדים ברשויות המקומיות, עבור מוקדי קליטה ליוצאי אתיופיה.
  • מעבר להעסקה ישירה של עובדי הבוקר בקרנות המחקר ועובדי הניקיון אשר בבתי החולים הממשלתיים בתוך 4 שנים.
  • מעבר להעסקה ישירה של אחיות בריאות התלמיד.
  • מעבר להעסקה ישירה של סייעות ע"י הרשויות המקומיות המתוקצבות על ידי משרד החינוך.
  • מעבר להעסקה ישירה של עובדי האפוטרופוס הכללי.
  • יוקם צוות בראשות שר האוצר בשיתוף יו"ר ההסתדרות החדשה להמשך בחינת סוגיית "כתף אל כתף"
שיפור תנאי שכר:
  • החלת צו הרחבה לשכר העובדים הסוציאליים אשר תיקנונם נדרש בהתאם למכרזים של משרדי הממשלה זאת בהתאם לתנאי השכר של עובדי המדינה/רשויות.
  • שיפור משמעותי בתנאי השכר של עובדי קרן קרב. בין השאר בהיקפי המשרה ובתנאים הסוציאליים. 
  • שיפור תנאי העסקת השומרים והמנקים בבתי הספר על ידי מניעת פיטורים בחודשי הקיץ.
כמו כן הוחלט כי יישמר "שקט תעשייתי" ולא תהיה שביתה בנושא עובדי הקבלן עד סוף שנת 2016.

שר האוצר, משה כחלון: "היום אנחנו מסתכלים לעובדים בעיניים. לעובד הניקיון בבית החולים שלפעמים אנחנו חולפים על פניו ולא שמים לב. לאחות בבית הספר שכולנו זוכרים את הטיפול הראשון שלה. אנחנו מסתכלים להם בעיניים ואומרים להם- המדינה חוזרת לקחת אחריות. המדינה לא מתנערת מכם יותר. המדינה ניצבת לצידכם".

יו"ר ההסתדרות החדשה, אני ניסנקורן: "מדובר בלא פחות ממהפכה חברתית, זהו המשך ישיר של קידום העסקת עובדים עם מוגבלות והעלאת שכר המינימום. אנו מחזירים את הכבוד לאדם העובד. המדינה לוקחת אחריות וחוזרת לדרך של קידום הנושא החברתי, תוך החזרת העובד למרכז".

אולם ב"קואליציה הארצית להעסקה ישירה" מבקרים את תנאי ההסכם וסבורים כי הוא ייתן פתרון לפחות מ-2.5% מעובדי הקבלן במגזר הציבורי. לדבריהם "אין די בהוספת מספר מוגבל של תקנים כדי לפתור את הבעיה מיסודה.לצערנו, ההסכם כפי שהוצג , אינו כולל הנחת תשתית לפתרון ארוך טווח למיגור תופעת ההעסקה הקבלנית: אין בו התחייבות לאיסוף מידע מקיף ואמין אודות עובדי קבלן; אין בו הגדרת מקצועות שבהם אסור יהיה להעסיק בצורה ישירה או עקיפה עובדי קבלן; אין בו תכנית אופרטיבית רצינית לצמצום התופעה במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות.

 

"כל אלו צריכים להיות התחייבויות ממשלתיות ואנו קוראים לשר האוצר, שר הכלכלה ולחברי הממשלה לאמץ את העקרונות הללו- להרחיב את ההסכם ולוודא אכיפתו".

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה תמשיך להיאבק למען העסקה ישירה והוגנת של עובדי הקבלן בישראל.

 

ההישג העכשווי הוא תוצאה של השקעה רבה שנעשתה במשך שנים ארוכות, אך חלילה לא נקודת סיכום. אנו ממשיכים במאבק למען העסקה ישירה וקוראים לציבור הרחב להמשיך גם כן.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?