דעה

הציון לכלי התקשורת בפרשת הדרת הנשים - נכשל!

יועץ התקשורת ישורון תורג'מן מסביר את תחושות החרדים לגבי היריקות ותקיפות הנשים, וטוען כי מקומן של ידיעות כאלה הוא במדורי הפלילים

אין להתעלם מהדרת נשים, וחשוב לומר כי יש קולות שפויים נגד אותם קווי 'מהדרין' שיותר משתרמו לאהבת ישראל גרמו בעיקר לשנאת חינם וחילול ה'. אבל מה עם ההכללות? זה התחיל בתקשורת הכללית, שדאגה להזכיר כמעט בכל דיווח על הדרת נשים את התואר "חרדי" ו"חרדים", מה שגרם כמעט לכל חרדי מצוי לתחושה לא נעימה, ולרוב המגזר החרדי להרגיש מותקף.

השבוע, יצא לי לשוחח עם עיתונאי בכיר במגזר החרדי - יעצתי לו לצאת בקמפיין נגד 'הסיקריקים' - אותה קבוצה קיצונית שגורמת נזק רב למגזר החרדי, לחילול ה' ויותר מזה לשנאת חינם בין בני האדם בישראל. תשובתו הייתה: "המגזר החרדי נתון עכשיו תחת מתקפה של הסתה ואני לא יכול לעשות את זה עכשיו, יש מלחמה של אנחנו והם".

והתוצאות לא איחרו לבוא. בימים האחרונים ניתן למצוא בכלי התקשורת החרדיים כותרות כמו "חילוני תקף חרדי", אגב, מקרים מזעזעים לא פחות שזוכים בעיקר לסיקור בצד החרדי, דוגמא לכך היא הכותרת חדשה בעניינה של החיילת דורון מטלון בתקשורת הכללית: "האישום: חרדי הטריד מינית את החיילת באוטובוס", ומנגד בתקשורת החרדית: "חרדי הותקף בכפר סבא כלי הנשק: 'ידיעות אחרונות'".

לא שאין מקום לדיווחים על הדרת נשים או על אנשים שיורקים על ילדות קטנות, אבל לא יתכן שאדם שאינו מתנהג בנימוס ובאופן מנוגד להלכה ולאנושיות מינימאלית יזכה לתואר "חרדי" גם אם הוא מתלבש כחרדי, באותה מידה שלא ליד כל רוצח או אנס, נכתב "חילוני".

עיתונאים ועורכים יקרים, להזכירכם כי בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות עוסק סעיף 14 בנושא אפליה וגזענות‫ ובו נאמר כי "לא יפרסמו עיתון ועיתונאי דבר שיש בו משום הסתה או עידוד לגזענות או לאפליה פסולה על בסיס גזע, מוצא, צבע עור, עדה, לאומיות, דת, מין, עיסוק, נטייה מינית, מחלה או נכות גופנית או נפשית, אמונה או השקפה פוליטית ומעמד חברתי-כלכלי. לא יציינו עיתון ועיתונאי אפיונים אלה אלא אם הם נוגעים עניינית לנושא הפרסום".

אותן ידיעות על תקיפה ואלימות שייכות למדור הפלילים, ולא למדור חרדים חילונים. אם דמוקרטיה עדיין נבחנת ביחסה למיעוטים ולהבטחת זכויותיהם, הרי שהציון של הסיקור התקשורתי הוא: נכשל!

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כשאתה צודק אתה צודק. די כבר עם מסע השנאה הזה (ל"ת)
    אפרת 31/12/2011 18:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלומית 31/12/2011 12:09
    הגב לתגובה זו
    אה, אז אם נחום ברנע הזכיר את המשרד הזה, אז הוא בטח משרד ענק, מדהים, גדול. ביחיאת. התגובה הפאטתית הזו רק עושה אותכם יותר קטנים. ולעינייננו - אם חרדי היה מתעלל בחתול או זורק אשפה ברחוב או מה שלא יהיה, זה היה אכן לא רלוונטי להזכיר שהוא חרדי. אם חרדי יורק על ילדה בת 7 וקורא לה פרוצה או תוקף אשה שיושבת במושבים הקידמיים של האוטובוס, הוא עושה את זה מטעמי האמונה הדתית שלו ולכן עובדת היותו חרדי היא רלוונטית. הטיעון שלך לא איניליגנטי. זה כמו שתגיד שלא צריך להגיד שגבר אנס אשה, אלא בנאדם אנס בנאדם. אז או שאתה מיתמם, או שאתה לא חכם. חוץ מזה התקשורת מביאה גם סיפורים של אנשים דתיים ואפילו חרדים שסובלים גם הם מאלימות של החרגים הקיצונים, כמו הילדה הקטנה בת 7 שקראו לה פרוצה, והאשה הדתייה שסרבה לשבת בספסל האחורי. כל עוד זה היה רק קומץ, אף אחד לא אמר כלום. הבעיה היא בדיוק זה שזה כבר מתפשט ומדאיג, ועובדה ששאר החרדים בבית שמש, למשל, לא עושים כלום על מנת לחסל את התופעה המזוויעה, וחילונים חיים בפחד. אתה הוא זה שלא מתנהג בצורה אתית. ודרך אגב, כל התגובות מטעמך שקופות, ועושות את המאמר הזה עוד יותר מגוחך
  • 5.
    התקשורת חייבת לעשות חשבון נפש (ל"ת)
    ג'ודי 30/12/2011 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רותם 30/12/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לו על האמץ.
  • 3.
    פחחחחחח 30/12/2011 12:17
    הגב לתגובה זו
    אייס, מאיפה שלפתם את הינוקא הלא-במיוחד-חכם-הזה-בלשון-המעטה? הסתה? גזענות? אם הוא ירוק מבחוץ, אדום מבפנים ויש לו גרעינים הוא כנראה אבטיח, ואם הוא לובש שחור, מזוקן, ויש לו נטייה לא לשלם מיסים, לא לעבוד ולא ללכת לצבא - הוא כנראה חרדי. הקטע של ה"סיקריקים" כבר לא עובד על התקשורת, וטוב שכך. החרדי שקילל את החיילת באוטובוס הוא לא סיקריק, גם לא החרדים בקו 1 בירושלים, וגם לא 98 אחוז מהחרדים שישתתפו מחר בהפגנה במאה שערים ויקראו קריאות נגד החילונים ה"מסיתים". הלא לחרדים נוח "להאשים" את ה"קיצונים" וה"סיקריקים", שהם כמה מאות אנשים, בעוד שתופעת הדרת הנשים מקיפה כמעט את כל המגזר. אבל למה באמת שינוקא לא חכם במיוחד, ממשרד שאף אחד לא שמע עליו ידע את כל זה? אייס, הפדיחה היא עליכם. תביאו כותבים רציניים עם תובנות אמיתיות, ולא ילדים שמלהגים שטויות וחבל שיקבלו במה באתר שלכם.
  • חחחחפ 30/12/2011 13:56
    הגב לתגובה זו
    1. מדובר באחד המשרדים הגדולים ביותר במגזר הדתי לאומי, על נחום ברנע שמעת? דווקא השבוע הוא הזכיר את שם המשרד הזה. 2. ההכללה שאתה עושה רק מוכיחה שוב, כי נכונים דבריו של כותב המאמר. 3. עד שיסכימו לפרסם מאמר שלך, אתה מוזמן להמשיך ולנסות את מזלך בטוקבקים.
  • 2.
    אחת העם 30/12/2011 10:50
    הגב לתגובה זו
    התקשורת נסחפה יותר מידי. זה נהפך לקירקס לא מקצועי בכלל.
  • 1.
    מאמר יפה מאוד וקולע (ל"ת)
    סויה בר תאילנדי 30/12/2011 10:01
    הגב לתגובה זו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.