דעה

לאומי לקח את החמדנות הפיננסית לעולם הלייקים של פייסבוק - ונפל במלכודת

הדר גולדמן על סיומו הטראגי של פרויקט בנק לאומי "2 מיליון סיבות טובות": "מסחר הלייקים משרת כיום אך ורק אנשים עם הפרעות אישיות נרקסיסטיות"
הדר גולדמן | (33)

אז ככה זה עובד: מחלקת השיווק של לאומי יחד עם הפרסומאי או איש הדיגיטל יוזמים רעיון. הרעיון נע על פי רוב סביב חוסר הביטחון של פרנסי הבנק אל מול העולם הדיגיטלי בכלל ורשתות חברתיות בכלל. אבל הם יודעים שצריך לעשות שם "משהו". יעני, יהיה קול...

וכך הם נפלו עם עמוד הפייסבוק שלהם לפני כשנה, כשהתברר שהם עושים עסקים עם פלסטינים 'רחמנא לצלן'. והנה היום, לאחר המהפיכה החברתית, מבקש הבנק לייצר דיאלוג עם אותה תפיסה של לחלק חלוקה צודקת יותר של משאבים ומכריז על תחרות "עמותה נולדת", או בשפת הבנק: "2 מליון סיבות טובות".

הסוף מגוחך עד לכדי דמעות

לוקחים מלא עמותות ומבקשים מהציבור לבחור באמצעות לייקים את העמותות על פי לא משנה מה. טוב, הסוף מגוחך עד לכדי דמעות. בעקבות תלונות על השתתפותה של עמותה מסוימת, הבנק מבטל את המהלך החברתי הזה בקול דממה דקה.

וכך מתקבלים עמותות כועסות, תמיהה ציבורית או בעברית: איוולת. ומדוע?

מפני שהבנק כדוגמה לא באמת יודע איך להשתמש נכונה באינטרנט בכלל או בפייסבוק בפרט, ואז על מנת להימנות על הטרנד של הטובים כביכול, יעני בוא ונחלוק ונעשה משהו חברתי מגניב, הם עושים טעות אחת קבועה: הם עושים קפיטליזציה של הרשת החברתית. אסור בתכלית האיסור להעתיק את החמדנות שלנו מחיינו הרגילים, נניח כמוסד פיננסי, לעולם הלייקים. הלייק הפך להיות כסף הפייסבוק. זוהי טעות.

כואב לראות את לאומי תורם כל השנה ונפגע תדמיתי מאירוע כל כך מיותר

כמות הלייקים אינה מקבילה לשליחת SMS לכוכב נולד. היא נשלטת, נתונה למניפולציות של אנשי דיגיטל לא ישרים וכן הלאה. אתה רוצה לתרום, תתרום, אל תעשה פסטיבל לייקים. זה ממש לא מריח טוב. כואב לי לראות את לאומי שתורם כל השנה כל שנה מבלי שיפריעו לו, והנה אירוע כל כך מיותר מקלקל לו תפיסתית ותדמיתית. יש לדעת ולשחות בחומר היטב ברשתות החברתיות. יש להכיר באמת את ההעדפות הצרכניות שם, ולא ליפול בשבי חוסר הביטחון לתוך מלכודות הלייק.

השתמשו בצורה מושכלת ומהנה בפייסבוק. רוב האנשים מחפשים טוב ומזהים כזה כשפוגשים בו. רוצה לתת, תן בסתר. אל תעשה מזה קמפיין. מסחר הלייקים שייך לדור הישן של הפייסבוק ומשרת כיום אך ורק אנשים עם הפרעות אישיות נרקסיסטיות.

הכותב הוא מבעלי משרד הפרסום זרמון גולדמן DDB

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    אריאל ברק 13/12/2011 17:42
    הגב לתגובה זו
    התפיסה הקפיטליסטית כאן להשאר מהסיבה הפשוטה שהיא אף פעם לא הלכה. חמדנות זה משהו שמושרש בכל אחד מאיתנו כולל נרקיסיסטיות והרצון להיות אהוב. השאלה היא איך עושים את זה. איך נותנים בסתר בגלוי?.. לייקים בפייסבוק זו לא הדרך. דרך אגב, ההופעה של סיאם הייתה בת זונה, נחמד לראות זקנים שעדיין נותנים בראש!
  • 30.
    זה עוד עצת אחיתופל של יועצי הדיגיטל של הבנק (ל"ת)
    ניב 13/12/2011 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    כבר ראיתי 13/12/2011 00:56
    הגב לתגובה זו
    האיש עצלן וחפפן. הוא לא אשם כי הוא בטוח שהשמש לא רק שזורחת מאצלו בטוסיק אלא גם חוזרת לשקוע שם. הוא סוג של מבריק אבל אפוי למחצה
  • 28.
    12/12/2011 20:04
    הגב לתגובה זו
    הדר אתה מלך ! סוף סוף מישהו אומר את זה בקול רם !
  • 27.
    שאלתיאל 12/12/2011 18:47
    הגב לתגובה זו
    קמפיין נוראי שמוטב לא היה נוצר. מעבר לזה זרמון גולדמן זה המשרד הכי לא רלוונטי בארץ כרגע. שילכו לעשות את המוזיקה שלהם ויעזבו אותנו בשקט
  • 26.
    מד-מן 12/12/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
    וההוא שאיים במכות על שכנו? וואלה הוא מבין בסיבות טובות.אין ספק שאייס מצאו את האדם המתאים והראוי ביותר לכתוב ביקורת
  • 25.
    יוני 12/12/2011 16:21
    הגב לתגובה זו
    רק מהתמונה בא לי להקיא.
  • 24.
    עוד אחת 12/12/2011 16:03
    הגב לתגובה זו
    התכוונת עוד עבודה גרועה
  • 23.
    יואב 12/12/2011 15:57
    הגב לתגובה זו
    הקמפיין של דביר.................... בדד.............. וכעת הפזמון/השיר החדש........... זה קמפיין נהדר.....................
  • 22.
    human again 12/12/2011 15:51
    הגב לתגובה זו
    חברות קיקיוניות, עם הנהלה קיקיונית עוד יותר. אנשים מטופשים שלא מחוברים אל הצרכנים וקהל היעד
  • 21.
    ספי בן יוסף 12/12/2011 15:39
    הגב לתגובה זו
    אין בכל הכתבה הזאת שורה אחת של חוכמה.
  • 20.
    קופי פייסט 12/12/2011 14:45
    הגב לתגובה זו
    זו ביקורת גרועה שאין בה שום טיעון לוגי או דוגמאות לאיך הדברים כן צריכים להיות. אתה איש פרסום, אתה אמור להבין בקהל היעד שלך. קהל היעד של אייס הוא מראש לא קל או מפרגן במיוחד - לא תטרח לכתוב ביקורת טובה?!?! אחיינית שלי שסיימה עכשיו כיתה ג' תדע גם היא לכתוב חיבור בן 250 מילה על מה לא בסדר עם משהו, ההבדל הוא שהיא תדגים איך כן היה יכול להיות יותר טוב. בקיצור - לביקורת שלך אין שום ערך כי לא ניתן להבין ממנה כלום, אין שום מוסר השכל, מסקנות או המלצות. לפחות התמונה סבירה.
  • 19.
    אחד שיודע 12/12/2011 14:14
    הגב לתגובה זו
    זאת הכותרת שצריכה להיות לכתבה הזאת! הרלוונטיות שלך ושל המשרד שלך (או מה שנשאר ממנו אחרי שכל הלקוחות ברחו ממכם) מסתכמים בהבנתך בעולם הפרסום בכלל ובפייסבוק בפרט. ועכשיו נראה אותך עושה על זה לייק!
  • 18.
    רגע אני מכיר מישהו עם הפרעת אישיות נרקיסיסתית (ל"ת)
    אילון 12/12/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    גם כותב הכתבה מתפרסם כעת ע"ח הכשלון של לאומי (ל"ת)
    007 12/12/2011 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שעשוע 12/12/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי מהדר, על איזו דוגמא או תובנה טובה מבית מדרשו איך כן לעשות את זה נכון, כי אין.... העיקר לתת עוד קצת יח"צ דהוי (מי לעזעזעל מטפל בכם?!)ובמה ולחוסר הרלוונטיות שלו. משעשע, שהדר הפך להיות איש דיגיטל/סושיאל HILARIOUS
  • 15.
    הם פשוט נפלו למלכודת של הקרן החדשה לבילעין (ל"ת)
    אלון 12/12/2011 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    =לייק (ל"ת)
    אמ 12/12/2011 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    עבודה גרועה של אדם שוב וריפרש (ל"ת)
    מיכל 12/12/2011 13:45
    הגב לתגובה זו
  • רוני 12/12/2011 17:21
    הגב לתגובה זו
    וגם ככה יצא שם של יקרנים בלי סיבה.
  • מצטער על הרגע ששכרתי אותם - אדם שוב סתם פוזה (ל"ת)
    לקוח 13/12/2011 01:22
  • 12.
    איזה תמונה סקסית -גולדמן אתה אש! (ל"ת)
    הכבש! 12/12/2011 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    איך הם לא מבינים שהכי טוב להשקיע בסטודנטים?! (ל"ת)
    מיכל 12/12/2011 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ליאון 12/12/2011 13:27
    הגב לתגובה זו
    דברים חכמים ונכונים - לא יודעים ,לא חובה...
  • 9.
    תרומה בסתר- מצווה 12/12/2011 13:26
    הגב לתגובה זו
    וככה זה נראה כשהשיווק פועל מאגו וללא ניתוח שיווק של השוק הרלוונטי. תתחילו להכניס אנשים שלא עוברים עפי הסטנדרט ותביאו הצלחות. הסטנדרטים השתנו וגם השוק- מתחת לפוליטיקה "התקנית" נמצא האור
  • 8.
    צודק. (ל"ת)
    אני 12/12/2011 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הפלצנות של כל גיוס מחלקת השיווק שלהם (ל"ת)
    מוכר 12/12/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ערן גפני 12/12/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
    צודק מר גודלמן בביקורתו על בנק לאומי, שקמפיין העמותות שלו נחל כשלון חרוץ בגלל חמדנות ופחדנות. חמדנות - מר גולדמן פירט את כשלי הקמפיין ואוסיף רק כי בל"ל תמיד בישר על תרומותיו לנזקקים בתופים ובמחולות ולעתים בנשפים מנקרי עיניים, ולא זו הדרך הנכונה לתרום. פחדנות - כי די היה בכמה ציוצים ואיומי סרק של פעילי שמאל קיצוני כיריב אופנהיימר וכנופיית "חופש הביטוי" כדי שהבנק יתקפל ויוותר כליל על התרומות (אגב, מתברר ש"שלום עכשיו" ונספחיו לא נכללו בקמפיין לא בגלל שהן עמותות פוליטיות לעילא, אלא מפני שכבר כיסיהן מלאים בשטרות אירו שמנים מהאיחוד האירופאי ושאר אוהבי ישראל למיניהם). הבנק ספג כעת פגיעה חמורה ביוקרתו בגלל כניעתו המבישה הזו לטרור השמאלני.
  • 5.
    ליאון 12/12/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
    אמת, דברים חכמים ונכונים, לא חייבים אם לא יודעים....
  • 4.
    עובד לאומי לשעבר 12/12/2011 12:46
    הגב לתגובה זו
    כי הם לקחו חברה חמדנית בפני עצמה בשביל להיות מי שעושה להם את זה וככה זה גם נראה.
  • 3.
    ריבי 12/12/2011 12:40
    הגב לתגובה זו
    מר גולדמן רגע לפני שאתה מבקר אחרים תסתכל במראה. אתה מזמן לא רלוונטי לכלום ולא מבין בכלום חוץ מלהשתכשך לעצמך בכוך של משרד הפרסום ההולך ונעלם שלך.
  • 2.
    יצחק 12/12/2011 12:20
    הגב לתגובה זו
    טוב שבוטל הפרויקט המבזה, בו קרא בנק לאומי לעמותות להיות יצירתיות ולהתחרות ביניהן על תרומות מהבנק, באמצעות האלעת סרטונים שיצרו - דרך משפילה לבקש תרומה. מזל שהבנק לא הציע שחברי העמותות יתחרו על התרומות בתחרות ריקודים. ומה עם עמותות חשובות, שאינן יצירתיות, או שאין להן אנשי וידאו מוכשרים? במקום זה, בנק לאומי (אגב, הבנק בבעלות המדינה) יואיל בטובו להוריד את העמלות הדרקוניות ואת ריביות הנשך שלו ויעביר אליו את עובדי הקבלן. כך גם יהיו פחות אנשים שיזדקקו לסיוע מעמותות, כדי לעמוד בהתחייבויותיהם לבנק ואולי אף למנוע זריקת אנשים מדירותיהם, בגלל קושי לפרוע את חובות המשכנתה לבנק.
  • 1.
    הדר גולדמן מדבר על חמדנות,פחחחח הצחקתם אותי (ל"ת)
    אחת שיודעת.... 12/12/2011 11:17
    הגב לתגובה זו
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

"כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"

חברת הדירוג S&P מעלה את אופק הדירוג משלילי לנייטרלי-יציב; "העמידות של כלכלת ישראל לזעזועים הקשורים לביטחון הייתה יוצאת דופן. המבנה של הכלכלה הישראלית, עם אחוז גבוה של עובדים המסוגלים לעבוד מהבית, ריכך את ההשפעה של המלחמה" - 

רן קידר |

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P שינתה את אופק הדירוג של ישראל מ"שלילי" ל"יציב", בעקבות הסכם הפסקת האש עם חמאס, אך הכלכלנים מזהירים מהסיכונים הגיאופוליטיים שנותרו גבוהים. 

חברת הדירוג השאירה את דירוג האשראי עצמו ללא שינוי ברמה של A עם דירוג לטווח קצר של A-1. המהלך מגיע על רקע הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, אשר לדברי החברה "יכול לספק מרחב להורדת המתיחות הצבאית ולהפחית את ההסתברות למתיחות רחבת היקף בעזה ובאזור הרחב".

קארן ורטפטוב, האנליסטית הראשית של S&P לענייני ישראל, ומקסים ריבניקוב, האנליסט המשני, ציינו בדוח המפורט כי "זה יכול לרכך את הלחץ על הכלכלה הישראלית, שוק העבודה והכספים הציבוריים". הם הדגישו שהתחזית היציבה משקפת את ההנחה ש"היקף העימות הצבאי הישיר יישאר מוגבל, גם אם המתיחות בין חמאס לישראל תימשך והסביבה הביטחונית האזורית הרחבה תישאר שברירית".

צמיחה חזקה של 5% צפויה ב-2026

אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא התחזית האופטימית לצמיחה בשנת 2026. S&P צופה שהתוצר המקומי הגולמי של ישראל יזנק ב-5% בשנה הבאה, לאחר צמיחה מתונה של 2.5% בשנת 2025. "הורדת המתיחות הצבאית תקל על האילוצים מצד ההיצע ותדחוף את הצמיחה הריאלית של התמ״ג של ישראל ל-5% ב-2026", נכתב בדוח.

חברת הדירוג מציינת שההתאוששות החלה לאחר התכווצות חדה של 4% בתוצר ברבעון השני של 2025, שנבעה מהעימות עם איראן. "אנו צופים שצמיחת התמ״ג של ישראל תתאושש בחוזקה במחצית השנייה של 2025 ותגיע ל-5% בשנה הבאה כאשר אמון הצרכנים והעסקים יתחזק וגיוס חיילי המילואים יירד, מה שיקל על אילוצי היצע העבודה", מדגישים האנליסטים.