כלל פיננסים על פרטנר: ה-ARPU ברבעון הראשון מבשר רעות

"ב-2012 תאבד פרטנר 1% ממנוייה וה-ARPU ישחק לרמה של 114 שקל; ברבעון השלישי צפויה שחיקה בעקבות המבצעים ברבעון השני"
הדס גייפמן |

תחת הכותרת "רואים אדום בעיניים", ובעקבות התוצאות החלשות של מפעיל הסלולר פרטנר לרבעון הראשון של 2011, מנמיך האנליסט צחי אברהם מבית ההשקעות כלל פיננסים את התחזיות שלו לחברה, אך מותיר את ההמלצה על "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 59 שקל.

"הדו"ח של פרטנר לרבעון האחרון היה רע בתחושה שרק מתחזקת בכל קריאה נוספת", כותב אברהם. "נדמה לנו שאם תרטיבו את הדוח תוכלו לקרוא בכתב סתרים: "Goodbye blue sky".

לדבריו, "הדו"ח לרבעון הראשון היה חלש עם מרווח גולמי נמוך ותוצאות מתחת לציפיות. יתרה מכך, התוצאות לרבעון טומנות זרעי פורענות לרבעונים הבאים. היקף מכירות המכשירים הן חדשות חיוביות (בשל קשירת לקוחות) אבל היקף המכירות הגדול בסכום של 559 מיליון שקל, גורם לאבדן זמן אוויר בהיקפים גדולים. האם פרטנר שכחה שתפקידה למכור זמן אוויר ולא מכשירים?".

בנוגע למכירות מציין אברהם כי "קצב המכירות הגבוה נמשך גם ברבעון השני והוא מוביל לכך שההכנסה הממוצעת למשתמש (ARPU), שברבעון הראשון היתה חלשה, מסמנת את נקודת השיא עבור הרבעונים הבאים".

אברהם מדגיש, כי פרטנר וחברות הסלולר האחרות נקטו מתחילת השנה באסטרטגיה של שימור הלקוחות הרווחיים. "הבעיה היא, שמול האיום הווירטואלי ב-2011, שמאיים בעיקר על הכנסות מלקוחות הפרה-פייד, החברה גרמה לפגיעה בהכנסותיה מהלקוחות "הכבדים" שמשלמים 500-1000 שקל בחודש, עבור היקף שיחות משמעותי, בכך ששלחה אותם לחבילות של 'אכול כפי יכולתך'. חבילות אלה מקטינות דרמטית את הרווחיות מהם". בנוגע למכשירים כותב אברהם כי "בעוד הרווח הנובע ממכירת מכשיר מוכר מיידית, החזרי זמן האוויר, המוערכים על ידינו בכ-70% מהיקף מכירת הציוד, צפויים לרדת במהלך 36 החודשים הבאים מתוך ההכנסות משירות.

"היקף המכירות ברבעון הסתכם בכ-559 מיליון שקל. לשם השוואה, ב-2009 הסתכם היקף המכירות השנתיות של ציוד, בכ-655 מיליון שקל. ההיקפים המשמעותיים ממשיכים גם ברבעון השני. אנחנו מצפים שב-2011 יסתכם היקף המכירות השנתי בכ-1.9 מיליארד שקל. וההשפעה על העתיד ברורה".

אברהם טוען בדו"ח, כי "תוצאות שנת 2011 צפויות להתדרדר בהדרגה והחשש הוא שנקודת יציאה נמוכה כל כך לא מבשרת שום דבר חיובי לתוצאות 2012. כתוצאה מכך, אנחנו מעריכים כי ה-ARPU של הרבעון הראשון מהווה נקודת יציאה שלילית לרבעונים הבאים. מכירת המכשירים משמעותה החזר כסף עבור זמן אוויר (ללקוח) בהיקף משמעותי לאורך השנה וחצי הבאות.

"ברבעון השני יתבטאו באופן מלא ההנחות שהעלנו במהלך הרבעון הראשון, וברבעון השלישי אנחנו צופים שחיקה על רקע המבצעים שהוענקו במהלך הרבעון השני".

נקודה נוספת היא גיוס המנויים. "ב-2011 פרטנר תגייס מנויים. ב-2012 היא צפויה לאבד אחוז אחד ממנוייה, ולאחר מכן צפויה לשמור על מספר מנויים קבוע".

אברהם סבור כי המפעילים הווירטואליים ומירס יקטפו את הגידול בשוק שצפוי לעמוד על כ-200 אלף מנויים בשנה.

עוד צופים בכלל פיננסים, כי "ב-2012 התחרות תשחק בשיעור קל את ה-ARPU והוא יתייצב על 114 שקל. במבט קדימה, על רקע התחרות, מכירת החבילות והאפליקציות של הסמארטפונים, טוענים בכלל פיננסים, כי ייתכן שסעיף זה יראה שונות גדולה משום שאיבוד מנויי פרה-פייד יתבטא בעליית ה-ARPU.

לסיכום טוען אברהם, כי "פרטנר היתה האחרונה מבין מפעילי הסלולר שדיווחה על תוצאות הרבעון הראשון, אבל הראשונה שפיזרה את הערפל ובישרה באמצעות המספרים, כי המצב רע עוד לפני כניסת השחקנים החדשים. והוא לא הולך להשתפר.

"פסילת קבוצת מרתון לא משפיעה בשלב זה משום שלנעליה אמורה להיכנס הקבוצה הבאה בתור, בראשות גלפנד. אם האחרונה תתחיל לעשות סימני היסוס, התחרות הנוכחית עוד תהפוך לפתע לבשורה חיובית לטווח ארוך. נמתין להתפתחויות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה