משרד הפנים יסייע: יחודשו מרכזי הערים באר שבע, ירוחם, חיפה וכרמיאל
במענה לקול קורא שפרסם מינהל התכנון במשרד הפנים, בשיתוף המינהל לשלטון מקומי, הגישו 18 ערים מכל רחבי הארץ הצעות לתכניות פעולה לחידוש מתחמי מסחר במרכזיהן. ועדת היגוי מקצועית בחרה את 4 ההצעות שיזכו לסיוע מקצועי ותקציבי של משרד הפנים.
לאור ההיענות, פועל משרד הפנים להרחבת המסגרת התקציבית לצורך תמיכה וליווי בתכניות פעולה עירוניות נוספות.
במסגרת היוזמה, הוגדר בכל עיר "מתחם שיפור עירוני", שבו תקום מסגרת ארגונית משותפת לרשות המקומית עם בעלי הנכסים והסוחרים במתחם לצורך הפיכתו למרכז עסקים תוסס ואטרקטיבי המושך קהל ומעלה את מחזורי העסקים ואת ערכי הנכסים.
"מרכזי הערים, ואזורי המסחר והבילוי בתוכם, סובלים מזה שנים בגלל התחרות הקשה עם מרכזים חוץ עירוניים. הידרדרותם של מרכזי המסחר העירוניים היא, ללא ספק, תורם עיקרי לירידת קרנן של הערים בכלל ולקושי הרב בחידושן ובמשיכת אוכלוסיות מגוונות לתוכן" נמסר ממשרד הפנים.
למרות המצב התחרותי הקשה, קיימת בכל העולם וגם בחלק מערי ישראל חזרה אל המרכזים הותיקים. "רחובות רבים משנים את פניהם והציבור מצביע ברגליו וחוזר אל הרחוב העירוני, השדרה העירונית ועמו פורחים מחדש גם העסקים והמגורים שמסביבם", נמסר ממשרד הפנים. "רוב מרכזי הערים נהנים עדיין מנגישות טובה, בעיקר בתחבורה ציבורית ובודאי ברגל ובאופניים. ערים לא מעטות גילו את הפוטנציאל שבחידוש מרכזי הערים ואת הסכנות הקיימות בהידרדרותם ופועלות בהצלחה לא מבוטלת לחידושם ולשיפורם".
מגמות אלה תואמות את מדיניות התכנון הארצית, שנקבעה במסגרת תמ"א 35, אשר "רואה בחידוש העירוני יעד ראשי ותנאי הכרחי לתפקודה הכלכלי והחברתי של ישראל בעשורים הבאים, ומבוססת על ניסיון בינלאומי מוכח בערים רבות בעולם".
יוזמת משרד הפנים כוללת: לקיחת אחריות משותפת ומחייבת של העירייה, בעלי הנכסים ובעלי העסקים על המתחם ופיתוחו תוך הקמת ארגון משותף לניהולו. וכן, יצירת שיפורים שניתן לממשם בטווח הקצר, כמו שיפור רמת הניקיון והאבטחה, מיתוג מחדש ושיווק משותף, אירועים לצעירים ולמבוגרים והקפדה על תמהיל עסקים היוצר תמיכה הדדית ובונה מחדש את תדמית המתחם. בשלב שני יוכל הארגון לטפל גם בשיפור נגישות והסדרי חניה, בשיפורי תשתיות ואף בשיפוצים של המבנים שבמתחם ועוד.
18 ערים מכל רחבי הארץ הגישו הצעותיהן במענה לקול קורא. מתוכן נבחרו, בשלב זה, 4 הצעות שיזכו בסיוע ממשלתי למימון הכנת תכנית פעולה מפורטת. בהתאם לתכניות שתתגבשנה יבחרו מבין הצעות אלה ההצעות שיקודמו לשלב ב' ויזכו בסיוע תקציבי למימושן. לצורך מימוש תכניות הפעולה ישקיע משרד הפנים במתחם שהוגדר סכום המותאם לסכום שיושקע על ידי הרשות המקומית ועל ידי הסוחרים ובעלי הנכסים.
ארבע ההצעות הזוכות הינן:
באר שבע - תכנית פעולה לחידוש מתחם בעיר העתיקה בהתבסס על מאפייניה הייחודיים של העיר העתיקה ובשיתוף הדוק עם הסוחרים במתחם.
ירוחם - חידוש ופיתוח המרכז המסחרי ורחוב בורנשטיין, בהתאם לתפיסה שפיתחה תכנית המתאר המקומית החדשה לירוחם ותוך מחויבות עמוקה ושיתוף פעולה של העירייה, בעלי העסקים הנכסים וארגוני חברה אזרחית הפועלים בעיר.
כרמיאל - תכנית הפעולה כוללת תפיסה מגובשת ואינטגרטיבית לחידוש המרכז האזרחי הישן ופיתוחו בשילוב קניון "כיכר העיר" הסמוך.
חיפה - חידוש אזור לב הדר הכרמל בתכנית מגוונת השמה דגש על פיתוח מאפייניו הרב תרבותיים של האזור ומתן דגש לשימור המורשת הבנויה ככלי חשוב בפיתוח וקידום האזור.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
