אנליסטים על אלביט מערכות: בכלל פיננסים מורידים המלצה, בפסגות מעלים, באקסלנס מזהירים
אלביט מערכות פרסמה אתמול (ד') דו"ח מרשים ביותר, על פי כל האנליסטים, אך האם מניית יצרנית הציוד הביטחוני מצדיקה קנייה? לא אם שואלים את צחי אברהם, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז' שהחליט להוריד את המלצתו למנייה.
כלל פיננסים: הרבה מהשיפור הצפוי של אלביט, מתומחר כבר היום
אברהם מחמיא לצ'ק ליסט של אלביט מערכות ל-2009 אך אומר שמעבר לכל צריך לתת את הדעה לגבי המחיר. "יש מעט מאד חברות שאנחנו מעריכים יותר מאלביט אבל בסופו של יום אנחנו קונים את התזרים העתידי, הרבה מהתזרים הזה, ומהשיפור הצפוי של אלביט, מתומחר כבר היום".
אלביט מערכות הציגה אתמול צמיחה דו-ספרתית לשנת 2009, שיפור בצבר הזמנות, גידול מבני במרווחים, שיתופי פעולה מרשימים (עם ג'נרל דיינמיקס).
בניגוד לחוות הדעת של מחלקת המחקר של דויטשה בנק אומרים בכלל מערכות, כי הגידול בצבר הזמנות הינו תוספת דולרית יפה אבל לא כזו שתומכת בצמיחה מרשימה גם ב-2010. הצבר לסוף הרבעון הראשון עומד על 5.091 מיליארד דולר - גידול של 1.2% מול 5.030 מיליארד דולר בסוף שנת 2008 וגידול של 3.4% בהשוואה ל- 4.922 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון של 2008. לכתבה המורחבת על
אברהם גם מכנה את סעיף ההכנסות בדוח ששיקף צמיחה של 6.6% מול צפי לצמיחה דו ספרתית, "לכאורה 'המאכזב'". בשורה התחתונה בכלל מורידים את ההמלצה ל"תשואת שוק", אך מעלים את מחיר יעד למנייה ל-66 דולר למניה (לעומת מחיר קודם של 56 דולר ומחיר שוק של 60 דולר למנייה).
העלאת מחיר היעד משקף בין היתר את השת"פ המרשים של החברה. "אין הוכחה בדוקה יותר לטיב 'הסחורה' של אלביט יותר מאשר 'אימוצה' ע"י חברות הענק האמריקניות. שת"פ עם ג'נרל דיינמיקס ו-רוקוול קולינס הם הכוח המרכזי מאחורי שדרוג המכירות לשנים הבאות ומחיר היעד". עם זאת, מדגיש האנליסט כי חברות הענק האמריקניות הם גם מתחרות והלחץ של תקציבי הפלטפורמות יפנה אותם לשווקים הצומחים ובתוכם לתחומי האלקטרוניקה הצבאית שאלביט כ"כ נהנית מהם היום".
בפסגות מעלים מחיר יעד ל-70 דולר
טליה לויברג, אנליסטית מחלקת מחקר בפסגות, אומרת כי הצפי כי שנת 2009 תהיה טובה יותר מ-2008 אשר חוזק גם בשיחת הועידה שערכה החברה, היה ידוע ומגולם במודל אותו הוציאו בבית ההשקעות.
"סימן השאלה מבחינתנו היה ביכולות הצמיחה בשנים הבאות. שאלות אלה נענו בדיווח החברה בסוף השבוע על הקמת מיזם משותף עם ג'נרל דינמיקס, מיזם שלהערכתנו פותח בפני אלביט דלתות לתחום בהחלט צומח בשוק בעל הביקוש הגדול בעולם. זאת, כשבשיחת הועידה ציין מנכ"ל החברה כי הוא מקווה שאת פירות שיתוף הפעולה נזכה לראות כבר ברבעונים הקרובים", כותבת לויברג.
בהוספת תרומה זו לפוטנציאל הצמיחה לצד גילום של חלק בלבד מהשיפור בשיעורי רווחיותה של אלביט במודל, אומרת לויברג, מביאים את מחיר היעד ל-70 דולר, מחיר שבהחלט תומך בהמשך המלצת תשואת יתר.
אקסלנס: איום של סביבה תחרותית מתגברת
האנליסטים גיל דטנר וגלעד אלפר מאקסלנס מביעים חשש משינויים אסטרטגיים אותם מבצעים ענקיות כמו בואינג המביאות איתן לזירה משאבים עצומים שיכולים להוות איום אמיתי על אלביט מערכות.
לפני יומיים, פורסמה כתבה בבלומברג, בה נאמר כי בואינג מתאימה את עצמה לשינויים בשוק הביטחוני בארה"ב על ידי רכישות ושינוי באסטרטגיה. ע"פ הנתונים, בשנה שעברה המגזר הביטחוני היווה כמחצית מהמכירות של החברה וכעת, החברה חוששת כי ב-2010 תקציב הביטחון של ארה"ב יגיע לרמת שיא לשנים הקרובות. תקציב הביטחון הבסיסי של ארה"ב בשנה הבאה יעמוד, נכון לרגע זה על 533.8 מיליארד דולר, עלייה של 2% בהתאמה לאינפלציה, חצי משיעור הצמיחה בשמונה השנים האחרונות.
"החברות הביטחוניות הגדולות בארה"ב הן הפגיעות ביותר למדיניות ריסון תקציבי הביטחון של הממשל בארה"ב בשנים הקרובות, היות שנראה כי רוב הקיצוצים יהיו בפלטפורמות הגדולות, כגון ה-F22", כותבים האנליסטים. "המצב של אלביט הרבה יותר טוב, מכיוון שהחברה פעילה בתחומים שעתידים להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות, לדוגמא מזל"טים ומערכות C4ISR. מאידך, אם העוגה כולה תפסיק לצמוח, אזי התחרות על התחומים הצומחים יותר עתידה להתעצם".

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי ההסכם בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי בסוכנות לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?
חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת ההסכם בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה
להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.
מודיס מנותקים
במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.
ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש
רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה
כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.
בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.
- מודיס והדירוג, ריבית בנק ישראל ושאר ירקות
- מודי'ס לא מתרגשת מעובדות ובוחרת לראות שחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7