מארק בניוף מנכל סיילספורס
צילום: Dan Farber, FLICKR

סיילספורס מבטיחה להגדיל את ההכנסות ב-60% תוך 5 שנים

לאחר שנה מאתגרת של ירידות וצמיחה איטית, סיילספורס מציגה חזון מחודש עם יעד הכנסות של 60 מיליארד דולר עד 2030, הימור גדול על פלטפורמת ה-AI החדשה Agentforce ותוכנית רכישת מניות שמטרתה להשיב את אמון המשקיעים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סיילספורס

סיילספורס Salesforce.com 3.98%  הודיעה על יעד הכנסות שאפתני שמסמן את הניסיון שלה לחזור לצמיחה דו-ספרתית. החברה צופה שתגיע ל-60 מיליארד דולר הכנסות שנתיות עד ינואר 2030, עלייה של כמעט 60% מההכנסות הנוכחיות של 37.9 מיליארד דולר הודות לבינה המלאכותית. המניה קופצת ב-5.5% לאחר ההודעה.


הודעת סיילספורס מגיעה לאחר שנה קשה שבה המניה ירדה ב-29%. החברה שהובילה במשך שנים את שוק תוכנת ניהול הלקוחות התמודדה עם האטה משמעותית בצמיחה, כשלראשונה ההכנסות שלה עלו בשיעור חד-ספרתי בלבד. המשקיעים חששו שהלקוחות מעבירים את התקציבים לכלי בינה מלאכותית של סטארטאפים במקום לקנות תוכנה מסורתית. רובין וושינגטון, הסמנכ״לית הפיננסית והתפעולית של סיילספורס, הבטיחה שהחברה תחזור לצמיחה דו-ספרתית תוך 12 עד 18 חודשים. ההבטחה הזאת הרגיעה את החששות של המשקיעים שחשבו שסיילספורס מאבדת רלוונטיות בעידן הבינה המלאכותית. וושינגטון דחתה את הטענות שתוכנות יישומים מסורתיות הולכות למות ואמרה שזה מיתוס.


הלב של אסטרטגיית ההתחדשות של סיילספורס הוא Agentforce, כלי בינה מלאכותית שמטפל במשימות עסקיות באופן אוטומטי. הכלי מתמחה בתחומים כמו שירות לקוחות ושלבים ראשוניים של מכירות, ומאפשר לעסקים להפוך תהליכים ידניים לאוטומטיים. עד כה, כ-12,000 לקוחות משתמשים במוצר החדש. סיילספורס גם הטמיעה את הכלי בעצמה ומדווחת שהוא מביא לחיסכון של 100 מיליון דולר בשנה בעלויות הפעילות הפנימיות שלה.


יעד ההכנסות של 60 מיליארד דולר לא כולל את ההכנסות הצפויות מהרכישה המתוכננת של אינפורמטיקה, שאמורה להסתיים במחצית הראשונה של 2026. הרכישה הזאת תוסיף עוד הכנסות לסיילספורס ותחזק את המיקום שלה בשוק ניהול הנתונים והאינטגרציה.


כדי לחזק את האמון של המשקיעים, סיילספורס הכריזה גם על תוכנית לרכוש מניות נוספות בהיקף של 7 מיליארד דולר בששת החודשים הקרובים. התוכנית הזאת אמורה להראות שההנהלה מאמינה שהמניה זולה ביחס לפוטנציאל של החברה, ולשפר את הרווח למניה באמצעות הקטנת מספר המניות בשוק. האתגר העיקרי של סיילספורס הוא להוכיח שהיא מצליחה להתאים את עצמה לעידן הבינה המלאכותית במהירות מספקת. החברה מתמודדת עם תחרות חדשה מסטארטאפים זריזים שבונים פתרונות בינה מלאכותית ייעודיים, ועם הלחץ של לקוחות שרוצים לראות יותר חדשנות בפחות כסף.


ההכנסות הצפויות מAgentforce יהיו המבחן האמיתי ליכולת של סיילספורס לחזור למסלול צמיחה מהיר. החברה מנסה למכור את הכלי כפתרון שחוסך עלויות לעסקים תוך שיפור היעילות, אבל עדיין צריך לראות אם הלקוחות יהיו מוכנים לשלם מחירי פרמיום עבור הטכנולוגיה החדשה.


 סיילספורס נסחרת כעת לפי שווי של 235.8 מיליארד דולר, כאשר מנייתה ירדה ב-15% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

נעילה שלילית בוול-סטריט; ביונד-מיט נפלה ב-22%, ויזה איבדה 3%

צוות גלובל |

העליות בשווקי המניות האמריקניים נעצרו, לאחר שחולשה בבנקים אזוריים העלתה מחדש חששות בנוגע לאיכות האשראי במערכת הפיננסית. ה-S&P 500 והדאו איבדו 0.6%, הנאסד״ק ירד ב-0.5%, על רקע דיווחים של שני בנקים, Zions Bancorp ו־Western Alliance, על הפסדים הקשורים להלוואות שנחקרות כעת בשל חשד להונאה במקביל, משקיעים פנו לאפיקים סולידיים יותר והביקוש לאג"ח ולזהב דחף את מחיריהם כלפי מעלה.

מניית Zions צנחה בכ-13% לאחר שחשפה מחיקה של 50 מיליון דולר בגין הלוואה בעייתית שניתנה דרך בנק שלה בקליפורניה. Western Alliance נפלה ב-11% לאחר שדיווחה על חשיפה לאותו לווה. אנליסטים ניסו להרגיע וטענו כי מדובר במקרה נקודתי, אך ההשוואות לקריסת Silicon Valley Bank מלפני כשנתיים וחצי חידדו את החשש מפני בעיות רוחביות בענף. גם קריסתה הדרמטית של חברת האשראי לרכב Tricolor Holdings, שהובילה את ג׳יי פי מורגן למחיקה של 170 מיליון דולר, העצימה את הדאגה לבריאות האשראי במערכת.

במקביל, המתיחות הגיאופוליטית ממשיכה ללוות את השווקים. נשיא ארה״ב דונלד טראמפ שוחח עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין במשך שעתיים והשניים סיכמו להיפגש בבודפשט, יום לפני פגישתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בבית הלבן. המשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתרחשויות בזירה הבינלאומית, שהופכות לגורם נוסף של אי ודאות בתקופה רגישה לשווקים.


נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו - במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים