המאבק ביוקר המחיה: האוצר מקדם תחרות בשוק הפיקדונות והאשראי
במסגרת המאבק ביוקר המחיה, האוצר מקדם רפורמה בשוק הפיקדונות והאשראי; סמוטריץ': "נהפוך כל אבן כדי לייצר תחרות אמיתית"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נפגש עם הנהלת חברת MAX במסגרת סדרת מפגשים עם חברות האשראי, על רקע עבודת הוועדה המשותפת עם בנק ישראל לפתיחת התחרות בשוק הפיקדונות. הפגישות נועדו לבחון דרכים להגברת התחרות בין חברות האשראי לבנקים ולהוביל להוזלת מחירי האשראי לצרכנים.
במשרד האוצר מדגישים את החשיבות של יצירת נזילות פיננסית עבור חברות האשראי, צעד שלטענתם יאפשר להן להתחרות באופן משמעותי יותר מול הבנקים הגדולים. סמוטריץ' הציב את הגברת התחרות, הורדת מחירי האשראי ופתיחת שוק הפיקדונות כיעדים מרכזיים במאבק ביוקר המחיה.
"ועדת הפיקדונות מתקדמת בקצב טוב ובשיתוף פעולה עם בנק ישראל", אמר סמוטריץ' לאחר הפגישה. "אנחנו מתקדמים בהסכמות שיביאו בשורה אמיתית לציבור". השר הוסיף כי חברות האשראי נהנות מאמון ציבורי רחב ויש להן אינטרס מובהק לספק לאזרחים מידע ושקיפות, כחלק מהרצון שלהן להיכנס לשוק הפיקדונות.
לדברי גורמים במשרד האוצר, הוועדה המשותפת עם בנק ישראל תפעל ליצירת מנגנונים שיאפשרו נזילות לחברות האשראי, מהלך שאמור להגביר את התחרות בענף הפיננסי. "התקדמות בוועדה תאפשר לאזרחי ישראל ליהנות משוק בנקאי פתוח יותר, עם גישה לפיקדונות ואשראי בתנאים טובים יותר", הדגיש השר.
- הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום
- משרד האנרגיה 'יש לקבוע מדיניות ארוכת טווח למיסוי רכב חשמלי'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפגישה עם הנהלת MAX נדונו אפשרויות שונות לשיתוף פעולה והסרת חסמים רגולטוריים שיאפשרו לחברות האשראי להתחרות באופן שוויוני יותר מול המערכת הבנקאית. "אנחנו נהפוך כל אבן כדי לייצר תחרות אמיתית ולחזק את המאבק ביוקר המחיה", הצהיר סמוטריץ'. "הפגישה הבוקר היא עוד אבן דרך חשובה במסלול הזה, למען אזרחי ישראל".
- 1.אנטולי 02/04/2025 21:31הגב לתגובה זוחייבים לשקם את כלכלת ישראל
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
