משרד האוצר
צילום: דוברות משרד האוצר

המאבק ביוקר המחיה: האוצר מקדם תחרות בשוק הפיקדונות והאשראי

במסגרת המאבק ביוקר המחיה, האוצר מקדם רפורמה בשוק הפיקדונות והאשראי; סמוטריץ': "נהפוך כל אבן כדי לייצר תחרות אמיתית"

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה משרד האוצר אשראי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נפגש עם הנהלת חברת MAX במסגרת סדרת מפגשים עם חברות האשראי, על רקע עבודת הוועדה המשותפת עם בנק ישראל לפתיחת התחרות בשוק הפיקדונות. הפגישות נועדו לבחון דרכים להגברת התחרות בין חברות האשראי לבנקים ולהוביל להוזלת מחירי האשראי לצרכנים.


במשרד האוצר מדגישים את החשיבות של יצירת נזילות פיננסית עבור חברות האשראי, צעד שלטענתם יאפשר להן להתחרות באופן משמעותי יותר מול הבנקים הגדולים. סמוטריץ' הציב את הגברת התחרות, הורדת מחירי האשראי ופתיחת שוק הפיקדונות כיעדים מרכזיים במאבק ביוקר המחיה.


"ועדת הפיקדונות מתקדמת בקצב טוב ובשיתוף פעולה עם בנק ישראל", אמר סמוטריץ' לאחר הפגישה. "אנחנו מתקדמים בהסכמות שיביאו בשורה אמיתית לציבור". השר הוסיף כי חברות האשראי נהנות מאמון ציבורי רחב ויש להן אינטרס מובהק לספק לאזרחים מידע ושקיפות, כחלק מהרצון שלהן להיכנס לשוק הפיקדונות.


לדברי גורמים במשרד האוצר, הוועדה המשותפת עם בנק ישראל תפעל ליצירת מנגנונים שיאפשרו נזילות לחברות האשראי, מהלך שאמור להגביר את התחרות בענף הפיננסי. "התקדמות בוועדה תאפשר לאזרחי ישראל ליהנות משוק בנקאי פתוח יותר, עם גישה לפיקדונות ואשראי בתנאים טובים יותר", הדגיש השר.


בפגישה עם הנהלת MAX נדונו אפשרויות שונות לשיתוף פעולה והסרת חסמים רגולטוריים שיאפשרו לחברות האשראי להתחרות באופן שוויוני יותר מול המערכת הבנקאית. "אנחנו נהפוך כל אבן כדי לייצר תחרות אמיתית ולחזק את המאבק ביוקר המחיה", הצהיר סמוטריץ'. "הפגישה הבוקר היא עוד אבן דרך חשובה במסלול הזה, למען אזרחי ישראל".


האם התחרות של חברות כרטיסי האשראי מול הבנקים עולה מדרגה? באוצר רוצים שתחשבו שכן, אבל הדרך עוד ארוכה. למרות ההצהרות האופטימיות,פערי הכוחות בין הבנקים הגדולים לחברות האשראי עדיין משמעותיים, ונדרשים שינויים מבניים עמוקים יותר בשוק כדי ליצור תחרות אמיתית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנטולי 02/04/2025 21:31
    הגב לתגובה זו
    חייבים לשקם את כלכלת ישראל
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.