על רקע המשבר: באגוד מעלים את ההמלצה לדלק רכב אך מורידים מחיר יעד

האנליסט דורון דגול מבנק אגוד מעדכן מחיר יעד למניית דלק רכב שבשליטת קבוצת דלק
נועם הוד |

על רקע משבר האשראי וחוסר הוודאות השורר בשווקים, האנליסט דורון דגול מבנק אגוד מעדכן את ההמלצה ומחיר יעד למניית דלק רכב.

דגול מעדכן את מחיר היעד של דלק רכב ל- 53, וזאת על הרקע האטה הצפויה בפעילות הכלכלית במשק, וצמצום החשיפה למניות על ידי משקיעים. יש לציין שמחיר יעד החדש נמוך מהתחזית הקודמת שעמדה על מחיר של 65.2, אך עדיין עומד על מחיר הגבוה ב-58% ממחיר השוק, ולכן מציינים באגוד כי קיים פוטנציאל לעליות שערים ומעדכנים את מחיר המניה ל'תשואת יתר'.

באגוד מציינים כי על אף ששוק הרכבים החדשים צפוי להצטמצם השנה, לדלק רכב יש מספר סיבות "להתעלות מעל השוק" ובינהן ביקושים גבוהים, שערי מטבע יורדים ודגמים חדשים שהעיקרי מביניהם הוא "מלכת הכביש" -מאזדה 3, כך לדברי דגול.

על פי סיכום דוחות לרבעון השני, הסתכמו מכירות החברה ב-1.3 מיליארד שקל, גבוה בשיעור של 13.5% מהרבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה רווח גולמי בשיעור 19.96%, רווח שנרשם בעיקר בעקבות התחזקות השקל למול האירו ולמול הין היפני.התחזקות השקל מול הין משמעותית יותר עבור דלק רכב שכן מרבית פעילות החרבה נרשמת על רקע מכירות 'מאזדה' היפנית.

באגוד מציינים כי בדלק רכב מצפים למכירה של 11,370 כלי רכב חדשים לרבעון 3, שמהווה גידול בשיעור 27.7% לעומת רבעון מקביל מאשתקד. ובכך רושמת החברה מגמה הפוכה ממרבית יבואניות הרכב בארץ אשר צופות ירידה במכירות לרבעון 3 לעומת רבעון מקביל בשנה שעברה.

בתחזיתו טוען דגול כי:" אנו מעריכים כעת יציבות ואפילו התמתנות של השוק מבחינת מספר כלי הרכב החדשים שימכרו בישראל בשנה הבאה", זאת כאמור על רקע התפשטות משבר האשראי וחוסר הוודאות השורר בשווקים, בסקירתו מציין האנליסט דגול כי אין להתעלם מהרפורמה הצפויה של משרד האוצר, המתכוון להפחית עד 5.5% מממחירו של רכב חדש. יש להמתין ולראות, מציין דגול, האם הרפורמה אכן תצא לפועל ובכך נצפה שחברת דלק רכב תרשום עלייה במכירות בינואר 2009, ובעקבות זאת פגיעה במכירות לרבעון 4. עוד מציין האנליסט כי אם לבסוף לא תצא הרפורמה לפועל, ככל הנראה נצפה במכירות גבוהות בחודש צדמבר 2008.

בהתיחסותו של האנליסט לשנת 2010 אומר דגול:" תקוות לסיום המשבר, נפרדים מקבוצות השווי והסינים באים" .באגוד מתקשים להעריך עד כמה 'יימתח' משבר האשראי, וצופים כי 2010 עלולה להתאפיין בעליות שערים של מרבית המטבעות הזרים למול השקל, דבר שלעלול לייקר את מחירי הרכבים, יאט ביקושים, אך יכול בהחלט להגדיל מחזורי מכירות. עם זאת מסתייג דגול ואומר כי מוקדם לקבוע את פניי 2010 וזאת ברקע לכניסתם האפשרית של מכוניות מתוצרת סינית לשוק שתשנה לדבריו את התחרות בשוק הרכב בארץ.

דגול מציין את קבוצת קמור וקבוצת כדורי שקיבלו זיכיון לייבא רכבים מתוצרת סין. עם זאת מעריכים באגוד כי ייקח שנה או שנתיים עד שנראה את המכוניות הסיניות על כבישי ישראל, וזאת מכיוון שלהערכתם ייקח קצת זמן לצרכן הישראלי לרכוש את אמונם של הרכבים הסיניים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.