לידר שוקי הון בתגובה להודעת מכתשים אגן על גישושים לרכישה: מדובר באילוץ משפטי

ביום חמישי דיווחה מכתשים על מגעים ראשוניים לרכישת חברה זרה, שלא ברור סיכוייהם. "אין כרגע שום דבר קונקרטי", אומר יואב בורגן מלידר שוקי הון, וטוען כי הסיבה להודעה היא תוכנית לרכישה עצמית.
יונתן גורודישר |

בלידר שוקי הון ניסו לברר את פשר הודעתה של מכתשים אגן מיום חמישי, לפיה החברה נמצאת במגעים מקדימיים לרכישת חברה זרה, אך מעצם היות המגעים ראשוניים בלבד, לא ניתן לדעת כיצד יעלו. דיווח זה נראה מעט מוזר, הרי "די ברור, כי מכתשים אגן בוחנת כל הזמן הזדמנויות", כך לפי יואב בורגן מלידר.

ביום חמישי בערב, פרסמה מכתשים אגן דיווח, לפיו "החברה ממשיכה לשקול ביצוע רכישות נוספות, ולמען הזהירות בלבד, מעדכנת החברה בזאת, כי בהתאם ליעדיה האסטרטגים כפי שדווחו בעבר, בוחנת החברה מעת לעת שיתופי פעולה או רכישת חברות בתחום פעילותה".

עוד נמסר בדיווח כי החברה מנהלת לאחרונה מו"מ "לרכישת חברה זרה בתחום פעילותה, בהיקף משמעותי". בדיווח ציינה החברה כי לא ניתן להעריך את סיכוי התקדמות המגעים, מכיוון שהם ראשוניים בלבד.

יואב בורדן מלידר שוקי הון טוענים כי פשר הדיווח ועיתויו הנוכחי הוא אילוץ משפטי. לפי האנליסט, מכתשים אגן הייתה חייבת לפרסם הדיווח מחמת הגילוי הנאות, על מנת להאיץ את תוכנית הרכישה העצמית (buyback), בהיקף של עד 100 מיליון דולר, עליה דיווחה הנהלת החברה במרץ במסגרת דוחות השנתיים של 2007.

"לעניות דעתנו, החידוש היחיד כאן זה שבכוונת ההנהלה להאיץ את ה-buyback, ומעבר לכך אין כלום: די ברור, כי מכתשים אגן בוחנת כל הזמן הזדמנויות לרכישות ומיזוגים, ואין כרגע שום דבר קונקרטי מדי על הפרק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.