שימוש במישרין - בחוק מיסוי מקרקעין
סקירת פסקי דין בעניין מסלולי מיסוי בעת מכירת זכות במקרקעין על ידי מוסד ציבורי
מבוא
בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963 [להלן - "החוק"], יש שני מסלולי מיסוי בעת מכירת זכות במקרקעין על ידי מוסד ציבורי:
המסלול הראשון מופיע בסעיף 49ב(6) לחוק, והמסלול השני מופיע בסעיף 61 לחוק.
במסלול השני (החלופה של סעיף 61 לחוק), הזכות במקרקעין הייתה אמורה לשמש במישרין את המוסד הציבורי.
הוראה דומה (שימוש במישרין) מופיעה בתקנה 9 לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (מס רכישה), התשל"ה-1974.
החל משנות ה-70 של המאה הקודמת, בית המשפט מתחבט בשאלה: מהו השימוש במישרין ?
החוק שותק בנושא.
להלן נסקור מספר פסקי דין, שיצביעו על שינוי בחשיבה של בית המשפט, בבואו לענות על השאלה לעיל.
הילכת הטכניון
בפסק דין, בעניין ע"א 527/69, הטכניון העמיד דירה לרשותו של פרופסור, כדי שתשמש לו כמעונו, והיא אינה דירה ששימשה במישרין. אין שימוש במישרין ובעקיפין לתועלת המוסד בפיתוח המדע.
כנ"ל בפסק הדין, בעניין ע"א 641/71, בעניין קרן אהרונסון, השכרת נכס לחיצונים, ושימוש בדמי השכירות לפעילות השוטפת של הקרן. נקבע שכאן אין זה נחשב לשימוש במישרין.
כנ"ל בפסקי הדין, בעניין ע"ש 34/95, הפטריארכיה היוונית; ובעניין עמ"ש 32/89, אגודת שוחרי האוניברסיטה.
הילכת שערי צדק
בפסק הדין, בעניין עמ"ש 23/94, העורר השתמש בנכס כבית חולים. בשנת 1979, בית החולים עבר למבנה אחר. הבניין הישן שימש שעבוד להלוואה, שנלקחה לצורך צרכים אחרים של בית החולים. ועדת הערר הכירה ששימוש, אין משמעותו לשימוש הפיזי של העורר, אלא לשימושו הכלכלי.
בהחלטת פשרה של בית המשפט העליון, ולאחר שמנהל מס שבח ערער לבית המשפט העליון - בוטלה החלטת הוועדה לעיל.
בעקבות כך פורסמה הוראת ביצוע 5/98, שדוגלת ששימוש במישרין - משמעותו היא שימוש פיזי בנכס. שימוש אחר (כלכלי או פיננסי) אינו עולה, כדי שימוש לצורך הפטור.
בהמשך יהיו החלטות נוספות, שנפסקו לאור הוראות ביצוע ופסיקות העבר.
עמותת קרן מכבי
השינוי, שניתן לראות (בתוצאות הפסיקה לפחות), החל במקרה של העמותה קרן מכבי (פסק דין בעניין ו"ע 1206/02), מסוף שנת 2005.
באותו מקרה, עמותה זאת הוקמה בשנת 1958. מטרות העמותה (העוררת) הנן להגיש עזרה וסיוע חומרי ואחר לקופת חולים מכבי. העוררת רכשה משרדים בשנת 1990. סמוך לאחר הרכישה, העוררת השכירה בתמורה כספית את המשרדים לקופת חולים מכבי.
העוררת ביקשה הנחה ממס רכישה וטענה, שהנכס ישמש אותה במישרין למטרותיה. העוררת הנה חלק מקבוצת מכבי.
שלטונות מס שבח טענו, שהשימוש במקרקעין ייעשה בידי קופת חולים, ולא בידי העוררת.
נפסק בדעת רוב, שמטרות העמותה הן בתחום רכישת הקמת מבנים לשימוש במרפאות קופת חולים מכבי, ורואים בשני הגופים גוף אחד. יש כאן שימוש במישרין, לצורך ההקלות במס רכישה.
במאמר מוסגר נפנה את תשומת הלב לפסיקה בנושא היטל השבחה, בפסק הדין בעניין ע"ש 10/04, הסתדרות מדיצינית הדסה, ששוב דרש שימוש במישרין. שם החברה מכרה נכס לצד שני (עסקי), שמשותף לשני מוסדות ציבור.
הצד השני מחכיר את הנכס עד תום שנת 2031 ליזם, שאמור לבנות בנכס, בשיטת B.O.T ונקבע, שיש להעניק פטור מהיטל השבחה. רואים בקרקע כשימוש במישרין, על אף שאת הנכס יחכרו גופים, שאינם קשורים ישירות לבית החולים.
מכבי שירותי בריאות (פסק דין בעניין ו"ע 6067/06)
פסק הדין האחרון, שניתן בנושא, הנו מחודש ספטמבר 2007, בעניין ו"ע 6067/06, שירותי בריאות כללית. שם עסקו בשאלה: האם נכס, ששימש כבית הבראה לעובדי העוררת, ללקוחותיה וללקוחות חיצוניים, נחשב כשימוש במישרין? נפסק שמכיוון שממטרות העוררת היה להושיט עזרה לחבריה, לבני משפחותיהם ולכל אדם אחר, הזכאי לעזרה רפואית, אזי יש כאן שימוש במישרין.
נראה שלאחר הפסיקה שסקרנו, ובעיקר, קרן מכבי וההסתדרות המדיצינית הדסה, יוטב אם בית המשפט העליון יאמר את דברו בנושא השימוש במישרין, ובעיקר, לאור זאת שחלפו כ-40 שנה, מאז הוא הביע את דעתו בנושא.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה: "כדי לשחרר תקציבים - לפעמים צריך להיות ערס"
הוא מדבר על תחבורה ציבורית, על הרובוטקסי של טסלה שיגיע לכאן בקרוב, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו עם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״ משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה שום דבר בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?
לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.
הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?