מס שבח ומס רכישה הם שני המסים המרכזיים שמלווים עסקאות נדל"ן בישראל ומשפיעים ישירות על כדאיותן.
מס שבח מוטל על הרווח שנוצר ממכירת נכס מקרקעין בישראל. הוא מחושב על ההפרש בין מחיר הרכישה (בתוספת הוצאות מוכרות
כמו שיפוצים והשבחה) לבין מחיר המכירה. השיעור הבסיסי עומד על 25% מהשבח, ולעיתים מתווסף מס יסף. קיימים פטורים והקלות חשובים, במיוחד למכירת דירת מגורים יחידה, משפרי דיור והתחדשות עירונית. המוכר חייב לדווח ולשלם את המס תוך 30 יום ממועד המכירה. תכנון מס
נכון לפני המכירה - כולל קיזוז הפסדים, ניצול פטורים והוצאות מוכרות - יכול להפחית את החבות באופן דרמטי. המס משפיע ישירות על תשואת ההשקעה בנדל"ן, ולכן חשוב להתייעץ עם מומחה לפני כל עסקה.
עורר טען שהשמאים "הלכו שבי" אחרי הנתונים של הוועדה המקומית בקרית אתא במשך שנים, וועדת הערר המחוזית הסכימה עמו באופן חלקי - אבל לא בלי לחקור את הנושא לעומק
נחלה כפרית בשטח של כ-3 דונמים, בית צנוע בן 93 מ"ר, זכויות בנייה לשלוש יחידות דיור נוספות ושתי יחידות אירוח, ובמרכז המחלוקת: האם המוכרת זכאית לפטור מלא ממס שבח עד התקרה שבחוק, או רק לפטור חלקי? ועדת הערר בנוף הגליל קבעה שהדרך הנכונה לחשב מסים בעסקות
מהסוג הזה עוברת תחילה דרך פיצול פיזי, ורק אחר כך פיצול רעיוני. ההכרעה משליכה גם על מס הרכישה של הקונים, והסתיימה בדחיית הערר כולו
ועדת הערר למיסוי מקרקעין בירושלים דחתה את עררו של אדם שניסה לטעון כי המבנה הנטוש שבמגרש שלו מהווה "דירת מגורים מזכה" הפטורה ממס שבח. בפסק דין מפורט קבעו שלושת חברי הוועדה כי המבנה כלל לא עומד בהגדרה של דירה, וכי מדובר בנכס מסחרי מובהק. לדברי יו"ר הוועדה,
השופט דורות, "הנכס אינו עונה להגדרת דירה לא בפועל ולא בכוח"
החוק המקורי שאיפשר להחזיק שתי דירות למשך שנתיים בלי לשלם מס שבח נכנס לתוקף רק השבוע, אבל באוצר לא מתכוונים לוותר: אתמול עבר בקריאה ראשונה תיקון שיקצר את התקופה חזרה לשנה וחצי בלבד;
וגם - מה קורה בינתיים והאם החוק יהיה רטרואקטיבי?
רכשתם דירה חדשה ועדיין לא מכרתם את הדירה הקודמת? החל משלשום (תחילת חודש יוני) - יש לכם שנתיים שלמות לעשות את זה, מבלי לשלם שקל למס שבח. מדובר בחלון הזדמנויות כלכלי משמעותי, שמאפשר ל'משפרי דיור' להחזיק בשתי דירות
במקביל, וליהנות מעליית ערך מבלי לשלם מס; עד עכשיו הוראת השעה אמרה כי התקופה תוגבל לשנה וחצי, אבל כעת, ההוראה פגה והחוק חוזר לקדמותו
אדם מבוגר רכש דירה חדשה, ביקש לקבל הטבה במס רכישה, ולשם כך התחייב למכור את דירתו הראשונה בתוך 18 חודשים. במהלך התקופה הזו הוא הלך לעולמו, ובנותיו, היורשות של נכסיו, ביקשו ליהנות אף מההטבה, וגם מהטבה במס שבח, לאחר שמכרו את הדירה השנייה שרכש. הפסיקה במקרה
הזה היתה מורכבת, ועם שני צדדים
אתם משלמים על השכר שלכם עד 50% מס; אתם משלמים על רווחים בבורסה 25% מס; אבל בתחום הדירות למגורים כמעט ואין מסים - לא תאמינו מה שיעורי המס האמיתים בנדל"ן וכל זה בחסות הממשלה
ההכנסות ממיסוי מקרקעין ב-2024 הסתכמו ב-15.9 מיליארד שקל לעומת 14.4 מיליארד שקל ב-2023, וגם - המחיר החציוני ששילמו תושבי חוץ ועולים חדשים על דירות להשקעה ב-2023 גבוה ב-70% מזה ששילמו ישראלים "ותיקים"
משפרי הדיור נהנו מ-24 חודשים שבהם יכלו למכור את הדירה הישנה שבבעלותם מבלי שהדבר ייחשב להחזקה במקביל וכך ליהנות מפטור על מס שבח וגם תשלום מופחת במס רכישה; באוצר שוקלים להחזיר את התקופה למה שהיה לפני מספר שנים - 18 חודשים; האם למהלך הזה יהיו השפעות דרמטיות?
נכס שנמכר ב-2020 בשכונת נווה צדק שבתל אביב, אחרי שעמד ריק ומוזנח במשך שנים, עמד במרכז עתירה של בעליו החדשים לוועדת הערר, אחרי שלא זכה לפטור ממס שבח. לדברי השופטת שעמדה בראש הוועדה, "העובדה שהמבנה הוקם לפי היתר, בשטח המיועד למגורים, אינה מצביעה בהכרח
כי מדובר בדירת מגורים בעת המכירה – במיוחד כאשר לא ניתן לגור בו בפועל, ולו ברמה המינימלית"