הקמת שותפות בידי בני זוג

מאת: עו"ד (רו"ח) רונן ארויו

עו"ד לילך דניאל |

שאלה:

------

בני-זוג מעוניינים להקים יחדיו שותפות עסקית, ולצורך זה - הם מבקשים לפתוח "תיק שותפות" במשרדי רשויות המס.

בשותפות - אלה יהיו עיסוקי בני-הזוג: האישה - תעסוק בשיווק סדנאות שונות; והבעל - יעסוק בחקלאות, ובאופן מסוים בגידול תמרים.

השאלות:

1. האם אפשר לפתוח לבני-הזוג תיק שותפות אצל רשויות המע"מ (בגלל העיסוקים השונים) ?

2. האם צריך, ורצוי, לפתוח - לכל אחד מהם - תיק נפרד אצל רשויות המע"מ ?

3. לצורך פתיחת תיק אצל רשויות המע"מ, דורשות רשויות אלה, בדרך כלל, חוזה התקשרות (לגבי האישה) עם לקוחות שונים; מה קורה, כאשר עדיין אין לאישה לקוחות מסודרים ?

4. איך יחושב המס על הכנסותיהם של בני-זוג אלה ?

5. התמרים מניבים רק לאחר כ-6 שנים. האם אין בעיה בקיזוז מע"מ תשומות במשך השנים הללו (כשברור, כי אפשר לייחס את ההוצאות על המטע רק בעת ההנבה) ?

תשובה:

-------

הקדמה (בנושא "שותפות")

טרם מתן מענה על כל השאלות המובאות בפניית השואלת - אומר דברים אלה:

כדי להיחשב ל"שותפות" לצורכי מס (מס הכנסה, בעיקר, לאור יתרונות קיזוז ההפסדים וכו') - על המיזם להיות תואם את הגדרת "שותפות" בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975 [להלן - "פקודת השותפויות"].

הגדרת "שותפות" בפקודת השותפויות היא: "ניהול משותף של עסק".

על יסוד ההגדרה הזו - יש להראות, כי גם בענייננו שכאן מדובר בניהול משותף של עסק; וזאת, כדי להיחשב כ"שותפות" על פי הדין הכללי.

לא אוכל להשיב כהלכה על חלק משאלות אלה, אלא אם כן אקבל את הסכם ייסוד השותפות ואבחן בכל זאת מה משותף כאן (נושאים, כמו: ניהול משותף או נטילת סיכונים משותפת וחלוקת רווחים משותפת, וכיוצא באלה מאפיינים של שותפות).

בנושאים המועלים כאן - מומלץ להיוועץ באיש מס, כאשר מנסחים את הסכמי ההתאגדות.

התשובה (על המובא בפניית השואלת)

אדם, שיש לו עסקים אחדים, יירשם בסיווג "עוסק אחד", אלא אם כן ביקש האדם דבר אחר (סעיף 55 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 [להלן - "חוק מע"מ"]). מעבר לכך: גם עוסקים אחדים, שיש להם עסקים שונים, יכולים להירשם ב"איחוד עוסקים"; וכך, יראו אותם, לצורך חוק מע"מ [ולצורך חוק מע"מ בלבד(!)], "שותפים בשותפות". לכן אין כל מגבלה להירשם ב"איחוד עוסקים" ולהיחשב ל"שותפות" לעניין חוק מע"מ.

בהנחה שמדובר בשותפות כהגדרתה בפקודת השותפויות, בין "שותפות רשומה" ובין "שותפות שאינה רשומה" - ייפתח לה תיק של שותפות, ועליה להצהיר על כך לפי תקנה 4 לתקנות מס ערך מוסף (רישום), התשל"ו-1976. לפיכך, אם אכן מדובר בשותפות, אין יכולת בידי בני-הזוג לשקול רישום נפרד, אלא עליהם להירשם, לכאורה, כשותפות לצורכי מע"מ.

ייתכן, כי רשויות מע"מ יטענו, כי בני-זוג אינם יכולים להיות שותפים בשותפות; אולם, לטענה זו אין בסיס בדין.

דרישת רשויות מע"מ להצגת חוזים בכתב, כתנאי גורף ומחייב לשם פתיחת תיק עוסק, אינה ברורה (הרי יש עסקים שאין בהם כלל חוזים עם לקוחות). עם זאת, רשויות מע"מ רשאיות לשקול בדעתן, אם לרשום אדם כ"עוסק" (רק אדם, שהוכיח להנחת דעת רשויות מע"מ, כי הוא מנהל עסק, יירשם כעוסק; ראו את סעיף 52(ב) לחוק מע"מ); ובוודאי, רשאיות רשויות מע"מ לשקול בדעתן, אם להכיר בניכוי מס תשומות לאור דרישת השימוש בהן לעסקה החייבת במס עסקאות הקבועה בסעיף 41 לחוק מע"מ.

על יסוד האמור כאן - ייתכן, כי מעסקים מסוג זה דורשות רשויות המע"מ הוכחות מסוימות כי מתנהל עסק.

עם זאת - חוזים עם לקוחות אינם, לדעתי, תנאי בל יעבור; שכן, גם עסק בהתהוות, המשקיע בפרסום טרם קיום לקוחות, הוא בחזקת עסק (ראו פסק דין בעניין "סידס").

רווחי שותפות מחולקים, לצורכי מס הכנסה, לכל שותף לפי הסכם השותפות ולפי זכאותו של כל שותף ברווחים. עם זאת, בענייננו, עת עסקינן בבני-זוג נשואים - סעיף 66(ד)(3) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"] מונע חישוב נפרד של ההכנסה הזו; שכן, היא נובעת משותפות שיש למי מבני-הזוג 10% ומעלה מהזכות לרווחים. על כן, לכאורה, ייערך חישוב מאוחד להכנסותיהם של בני-הזוג השותפים.

אף על פי כן, אפשר - באשר להכנסותיהם של בני-הזוג - ליהנות מחישוב נפרד באורח חלקי לפי הוראות סעיף 66(ה) לפקודה על מגבלותיו ותנאיו; ואף ליהנות מחישוב באורח נפרד מלא, לאור עקרונות פסקי דינו של בית המשפט העליון בעניין ע"א 120/86 שלמה שלם נ' פקיד שומה ירושלים וע"א 900/01, קלס נ' פקיד שומה תל-אביב 4, בהנחה שבני-הזוג בענייננו יוכיחו היטב העדר תלות זה בזה במקורות הכנסתם (דבר שהוא יחסית קל בענייננו שלנו; שכן, עסקינן בעסקים שונים לחלוטין).

לפי פסק הדין בעניין "פם בין" (ע"ש 67/92, פם בין בע"מ נ' מנהל מע"מ ירושלים) - אין כל מניעה לקזז את מס התשומות, אשר ישמשו אף בעתיד הרחוק בעסקה חייבת במס (ומכירת התמרים חייבת במס בשיעור אפס, על כן הם נחשבים לחייבים במס), ובלבד שבעת הוצאת התשומות קיימת כוונה שהם ישמשו בזה ואין חולק על כך.

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?