
בנק ההשקעות רוטשילד: מהפיכת ה-AI כבר מגולמת בשוק
"האופטימיות סביב הבינה המלאכותית כבר מגולמת בשוויין הגבוה של מניות הטכנולוגיה" בחטיבת ניהול ההון של הבנק האירופי נוקטים בעמדה ספקנית בריאה ומציעים לא להתרחק לחלוטין מהמגזר החזק בשוק, אך גם לא להתמסר בצורה עיוורת לאופוריה
על רקע המהפכה הטכנולוגית שמניעה את שווקי ההון, כלכלני חטיבת ניהול העושר ב-Rothschild & Co טוענים כי "האופטימיות סביב בינה מלאכותית כבר מגולמת בשוויים הגבוהים של מניות הטכנולוגיה" בחטיבת ניהול ההון של הבנק האירופי נוקטים בעמדה ספקנית בריאה ומציעים לא להתרחק לחלוטין מהמגזר החזק בשוק, אך גם לא להתמסר בצורה עיוורת לאופוריה ומסבירים למרות ששוקי ההון נראים אופטימיים, יש לנקוט במשנה זהירות.
החשש: ריכוז אדיר של כוח בידיים מעטות
הסקירה מתמקדת בראש ובראשונה בשבע המופלאות, אפל, אמזון, אלפבת', מיקרוסופט, טסלה, מטא ואנבידיה. החברות הללו הפכו בשנים האחרונות לגרעין כמעט מוחלט של מדדי המניות המרכזיים. ב-2025, עשר החברות הגדולות במדד S&P 500 מהוות כבר קרוב ל-40% מהמדד, ריכוזיות שרוטשילד מגדירים כ-"חסרת תקדים". להשוואה, בועת הדוט-קום בשנות התשעים התאפיינה במשקל של 25% בלבד בסקטור זה.
במדד MSCI All Country World, רבע מהמדד כבר מורכב מאותן ענקיות. ריכוזיות זו מניעה עליות חזקות: לפי הסקירה, מרבית העליות במדד S&P 500 בתקופה האחרונה הן תוצאה ישירה של מדדי מניות הטכנולוגיה, ובייחוד של “המובילות הטכנולוגיות”.
אנבידיה כסמל לפסיכולוגיית השוק
אנבידיה, אחת מענקיות התחום, מוצגת בסקירה כתופעה מרכזית של התקופה. הביקוש לשבבים שלה, החיוניים לתעשיית הבינה המלאכותית ותשתיות הענן, הוביל את המניה לעליות יוצאות דופן בשנתיים האחרונות והפך אותה לאחת הגדולות בעולם בהיקפי השוק. ברוטשילד מדגישים שהתמחור הנוכחי של אנבידיה משקף כבר כעת ציפיות צמיחה אגרסיביות ביותר; כלומר, הרבה מההצלחה העתידית כבר מגולמת במחיר, ויש סיכון לאכזבה בטווח הבינוני, גם אם החברה תמשיך להציג רווחיות גבוהה מאוד.
- 448 מיליון דולר לפלנטיר: הצי האמריקאי מטמיע מערכת AI לניהול תחזוקת צוללות
- Shapes מגייסת 24 מיליון דולר לניהול עובדים בעידן הבינה המלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קונסולידציה או בועה? שוק דחוס, אבל לא בהכרח מסוכן
הסקירה מבקשת להבחין: שוק מרוכז אינו סימן ודאי לבועה פיננסית. נכון, יחס התמחור CAPE (חלוקת מחיר המניה הנוכחי בממוצע הרווחים שלה לאורך 10 שנים, תוך התאמה לאינפלציה) של מדד S&P 500 עומד על 20% מעל הממוצע ההיסטורי, רמה שנראתה בעיקר לפני בועות. עם זאת הכלכלנים מדגישים כי מדובר בתקופה שונה מהעבר שכן החברות המובילות רווחיות, בעלות תזרימי מזומנים איתנים, שלא כמו בבועת הדוט קום שהתאפיינה בסטארטאפים הפסדיים. ועדיין, תמחור גבוה משקף פוטנציאל מוגבל לעליות חדות בטווח הקצר.
מדדים כמו תשואה על ההון (Return on Equity) ויחס מחיר להון עצמי (Price-to-Book) מצביעים על פערים משמעותיים בין החברות הגדולות במדד, בייחוד הטכנולוגיות שמציגות רווחיות גבוהה במיוחד, לבין יתר החברות במדד. בעוד שהענקיות מתומחרות גבוה, מרבית המניות בשוק האמריקאי נסחרות בתמחור נמוך בהרבה, והן בדרך כלל גם פחות רווחיות. כלומר, לא כל השוק יקר כפי שמשתקף מהמובילות, אלא אלו האחרונות שמושכות את ממוצע המדד כלפי מעלה.
מגפת השקעות הון והשלכותיה על הרווחיות העתידית
אחת ממגמות הליבה בסקטור היא השקעה עצומה בתשתיות. ענקיות הענן והבינה המלאכותית משקיעות סכומי עתק בדאטה סנטרים, תשתיות חומרה ובפיתוח מודלים גנרטיביים. החברות הגדולות מממנות את ההוצאות הללו מתקציבי מזומן יציבים, ללא גיוסי חוב או הנפקות חדשות, אולם מדובר במגמה שצפויה להפעיל לחץ על מרווחי הרווח בשנים הקרובות, במיוחד ככל שהשוק ייעשה תחרותי יותר.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
"הפוטנציאל של ה-AI ברור, אך גם אם ידוע שזו מהפכה טכנולוגית, חייבים להבין שחלק גדול מהבשורה הזו כבר מגולם במחירים," מסבירים האנליסטים. לדבריהם, למשקיעים כדאי להמשיך להחזיק בטכנולוגיה כחלק מהתיק, אך להימנע מהתלהבות יתר או ריכוז השקעות. ההמלצה המרכזית היא להקפיד על פיזור רחב ולשקול את רמת התמחור לאור סיכון התנודתיות בשוק ההון.
לבסוף, רוטשילד בוחרים בעמדה מתונה ומאוזנת, לא שורית ולא דובית, אלא ספקנית בריאה: "אנחנו נלהבים
להיות בלתי־משוכנעים." משמעות הדבר היא לא להתרחק לחלוטין מהמגזר החזק בשוק, אך גם לא להתמסר בצורה עיוורת לאופוריה. ההיסטוריה הכלכלית מוכיחה שגם תקופות של חדשנות אדירה (אינטרנט, מובייל) הסתיימו בתיקונים בשווקים. לכן העצה היא להיות ערניים ליחס בין פוטנציאל אמיתי
למחיר מגולם ולשמור על חשיבה גמישה, זהירה ומגוונת.
- 3.אומרים בועה בעדינות (ל"ת)אנונימי 14/09/2025 15:28הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 14/09/2025 14:42הגב לתגובה זולמעשה הם לא אמרו כלום!
- 1.אנונימי 14/09/2025 14:41הגב לתגובה זולמעשה הם לא אמרו כלום!!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
