
מיבואנית רכב לקונגלומרט: UMI מגיעה לבורסה עם שווי של 3.4 מיליארד שקל
החברה שהחלה כנציגת שברולט וקדילאק בישראל השלימה את ההנפקה הגדולה ביותר של 2025; המהפך: 60% מההכנסות מגיעות כיום משירותים והשקעות חיצוניות
יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) השלימה גיוס של 675 מיליון שקל בהנפקת 20% ממניותיה, ותחל להיסחר בבורסת תל אביב לפי שווי של 3.375 מיליארד שקל. מדובר בהנפקה הגדולה ביותר מתחילת השנה, לקבוצה שהפכה מיבואנית רכב לחברת החזקות - החברה שנוסדה ב-1993 כיבואנית קלאסית של רכבי ג'נרל מוטורס, הפכה לקבוצת החזקות מגוונת עם זרועות באבטחה, סיעוד וקמעונאות.
צמיחה למרות ירידה בנתח השוק
במחצית הראשונה של 2025 רשמה UMI הכנסות של 2.59 מיליארד שקל - עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי עמד על 131 מיליון שקל, והחברה עם הון עצמי של 1.58 מיליארד שקל. הנתונים טובים בהינתן ירידה חדה בנתח השוק של החברה ביבוא רכבים - מ-3% ב-2022 לכ-2% בלבד.
הסוד הוא גיוון אגרסיבי. כיום רק 40% מהכנסות החברה מגיעות מיבוא רכבים, כאשר היתר מתחלקות בין שירותי ליסינג והשכרה (30%) והשקעות חיצוניות (30%). החברה מפעילה צי של 30,000 כלי רכב דרך זרוע אוויס ישראל שרכשה ב-2015, ומחזיקה רשת של 25 מוסכים בפריסה ארצית.
פורטפוליו ההשקעות: מביטוח לאבטחה
המהפך האמיתי החל ב-2021, כאשר UMI השקיעה 324 מיליון שקל במניות הפניקס ומימשה אותן שנה לאחר מכן ברווח של 160 מיליון שקל. ההון שנוצר הוקצה לרכישות אסטרטגיות:
- UMI לקראת הנפקה: מיבוא רכב לאימפריית שירותים
- שברולט טאהו - ה SUV האמריקאי החל מ 780.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דנאל (16.7%) - השקעה של 245 מיליון שקל בחברת כוח האדם הרפואי, שכבר הניבה רווח על הנייר של 200 מיליון שקל.
ג'י וואן (62.6%) - רכישת השליטה בחברת האבטחה תמורת 240 מיליון שקל, כאשר שווי ההחזקה כיום עומד על 290 מיליון שקל.
אופיס דיפו (100%) - רכישת רשת הקמעונאות לציוד משרדי ב-70 מיליון שקל, והסבתה ממכירות פרטיות למודל B2B עם דגש על מכירות דיגיטליות.
בעוד מתחרות כמו טויוטה וקיה כובשות את השוק עם 20% רכבים חשמליים בתמהיל המכירות, UMI עדיין נשענת בעיקר על מנועי בעירה פנימית. הפתרון החלקי: כניסה לייבוא רכבים סיניים עם מותגים כמו פורת'ינג ומקסוס, המציעים אופציות חשמליות במחירים תחרותיים. החברה הודיעה על השקעה של 300 מיליון שקל מכספי הגיוס בהבאת דגמים חשמליים חדשים ובשדרוג דיגיטלי.
השליטה ב-UMI מתחלקת שווה בשווה בין משפחת עיני (דוד עיני) ומשפחת דנון (חיים דנון), כאשר כל אחת מחזיקה ב-40% לאחר ההנפקה. את החברה מנהלים במשותף עמית רון (מטעם עיני) ובני גבאי (מטעם דנון) שחבילת השכר שלהם מוערכת בכ-10 מיליון שקל לכל אחד. אחרי ההנפקה תחלק החברה דיבידנד לבעלי המניות בשיעור צפוי של כ-8% - כ-270 מיליון שקל. הדיבידנד ברובו יגיע לבעלי השליטה וזה עדיף להם מאשר לבצע מכירה במסגרת ההנפקה - אין מס בין חברות על חלוקת דיבידנד בעוד שעל מכירה יש מס.

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".