רמי רוזן, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, צילום: שלומי יוסףרמי רוזן, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

"אנחנו לא הבלם - אנחנו המנוע": המשרד להגנת הסביבה רוצה שתסתכלו עליו אחרת

בוועידת התשתיות של ביזפורטל הבהיר מנכ"ל המשרד רמי רוזן שהם ״לא מגיעים לעכב אלא לעצב״ לגישתם הסביבה היא לא המחסום לפיתוח, אלא חלק בלתי נפרד ממנו;  רפורמות ברישוי, השקעה בייעור, קידום אנרגיה מבוזרת ותחבורה נקייה הם לא מותרות אלא משהו שאנחנו צריכים לחשוב עליו לפני הכל - בשבילנו

מנדי הניג | (1)

במשך שנים נתפס המשרד להגנת הסביבה כגורם שמצטרף בסוף התהליך זה שבעיקר אומר "לא", זה שמאט תכניות, זה שדוחף מקלות בגלגלים ומעכב פרויקטים בשם האידיאלים הירוקים. אבל על הבמה בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד, רמי רוזן, ביקש שיסתכלו על המשרד מעין קצת אחרת. לא בלם, אלא אינטגרטור. הוא רוצה שנסתכל על המשרד הסביבתי כגורם שמסתכל קדימה, דורש תכנון סביבתי כבר מההתחלה ומשתדל לתת גם פתרונות, לא רק לחסום.

בין דיונים על רפורמות תחבורתיות, אסטרטגיות חשמל חדשות ותוכניות בינוי רחבות היקף, חשוב לחשוב גם על הסביבה, השאלה היא לא רק איפה בונים, אלא גם איך. רוזן התייחס לשורה של נושאים שעל הפרק: מהיחס למפרץ חיפה ותמ"א 75, דרך קידום פרויקטים סולאריים על גגות ציבוריים ועד רפורמת הרישוי הסביבתי החדשה, שתבטיח מצד אחד פחות בירוקרטיה אבל מצד שני אכיפה הרבה יותר מחמירה כלפי אלו שמזהמים.

ראייה סביבתית, בסופו של יום חשובה לכולנו. "הציבור לא רוצה לחיות באזור עם רעש, זיהום אוויר ותעשייה צפופה", הוא אומר. "אם לא מסתכלים על תכנון סביבתי מההתחלה, פשוט מפסידים פעמיים - גם פוגעים בסביבה וגם נדרשים להשקיע הרבה יותר בשיקום".


תיעוד מהכנס:



הראיון המלא - רמי רוזן, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

כמה למדיניות סביבתית יש מקום בעיצוב מפת התשתיות של ישראל?

"אם לא מתכננים מראש מתוך ראייה סביבתית, פשוט משלמים ביוקר אחרי זה. תסתכל על מפרץ חיפה, תמ"א 75, או כל אזור שבו לא נתנו לסביבה את המקום הראוי בשלבי התכנון מה שקורה אחר כך זה השקעות עתק בשיקום, בפינוי קרקעות, בטיפול בזיהומים. אנשים לא רוצים לחיות באזורים עם רעש, זיהום אוויר, תחבורה כבדה ותעשייה שלא תוכננה נכון. זה לא רק עניין של טבע, זו בריאות הציבור. וזה גם, בסופו של דבר, הכי כלכלי. עדיף להשקיע מראש בתכנון נכון מאשר לתקן בדיעבד."

איך זה בא לידי ביטוי בפועל, למשל בתחום החשמל?

"אנחנו תומכים מאוד בפרויקטים של אנרגיה סולארית, במיוחד על גגות. לא רק שזה מפחית פליטות, זה גם מחזק את עמידות המערכת. ראינו את זה במלחמה האחרונה: אסור שנישען רק על מקורות ייצור בודדים. ככל שהאנרגיה יותר מבוזרת - יש פחות סיכון. אנחנו מובילים יחד עם משרד הספורט ומשרד האנרגיה פרויקט ענק לקירוי גגות מגרשי ספורט בגגות סולאריים, בשיתוף עשרות רשויות. זה גם שימוש חכם בשטח, גם הפקת חשמל, וגם צל שזה חשוב מאוד באקלים שלנו."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ואיך זה מקבל ביטוי בתחום התחבורה?

"פליטות זיהום האוויר בישראל מגיעות בעיקר מהתחבורה כך לפי דוח הפליטות האחרון. לכן אנחנו מקדמים אוטובוסים חשמליים, שבילי אופניים, מכוניות חשמליות כל מה שיכול להפחית מסה מהכביש. תחבורה ציבורית נקייה היא אינטרס של כולנו. אי אפשר להתעלם מכך שהכבישים סואנים, המכוניות עוברות מתחת לבתי מגורים, וזה פוגע בבריאות הציבור."


הזכרתם את הרגולציה. אתם נתפסים לעיתים ככאלו ששמים את ה׳ברייקס׳, מי שעושים הכי הרבה כאב ראש ליזמים - איך אתה רואה את זה?

"אולי לפעמים אנחנו אלו שאומרים לא. אבל אנחנו לא עושים את זה מתוך עיקרון, אלא כי אנחנו רואים את טובת הציבור בטווח הארוך. אנחנו יושבים בכל ועדות התכנון, עוקבים אחרי תכניות, מנסים להבטיח שהצמיחה לא תבוא על חשבון הסביבה. יש מתחים טבעיים בין אינטרסים של תשתית, מגורים, תעשייה, תחבורה ואנחנו שם כדי לאזן. יש תקופות קשות, במיוחד כמו זו שאנחנו נמצאים בה עכשיו, עם לחצים על כל מקור אנרגיה וכל פיסת קרקע. ובכל זאת, חשוב שלא נאבד את השטחים הפתוחים ושנדאג לבריאות הציבור. זה האתגר הגדול שלנו."


ואיך זה מתקדם ברמה המערכתית? איזה רפורמות אתם מקדמים?

"אחת הרפורמות המרכזיות שאנחנו מקדמים עכשיו היא רפורמת הרישוי הסביבתי המשולב. היום כל מפעל צריך לרדוף אחרי אינספור היתרים, מהיתרי פליטה, דרך אישורים סביבתיים ועד רישוי עסק. הרפורמה שלנו תהפוך את הכל לוואן-סטופ-שופ: תהליך אחד מרוכז, עם רמת דרישות גבוהה יותר אבל תהליך בירוקרטי קצר יותר. המעקב והבקרה יהפכו מדויקים יותר, והפיקוח על מפעלים מזהמים הרבה יותר אפקטיבי. זה טוב לתעשייה, זה טוב לציבור, וזה כלי קריטי להתמודדות עם אתגרי האקלים והזיהום."


עלתה שאלה מהקהל לגבי סיכונים סביבתיים כמו דשא סינתטי וסוללות רכב - יש לכם מדיניות גם בתחומים האלה?

"בנוגע לחשיפה לשמש, אין ספק שזה נושא קריטי. אנחנו משקיעים המון בייעור והצללה פשוט מפוצצים את המדינה בעצים, כדי לייצר צל ברחובות, במגרשי ספורט, במרחבים עירוניים. זה חשוב לבריאות הציבור, ובמיוחד לדור הצעיר. לגבי סוללות רכב יש עבודה מערכתית בנושא מיחזור וטיפול, ואנחנו נמשיך לחזק את התחום הזה ככל שהשוק יגדל."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 16/09/2025 13:04
    הגב לתגובה זו
    כל מה שרע באירופה אימצתם. השמדתם את ההתעצמות. אירופה התפרקה מנכסים והלכתם בעיקבותהה. חלומות באספמיה. הכל בשביל גובים לחברים בשמאל. אוטוטו מלחמת עולם וישראל לא יכולה ליבא. בגללכם נעלמו תעשיות.
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

תדיראן עולה 6%, חלל תקשורת 5%; הבנקים מאבדים 0.8%, חברות הביטוח 0.2%

המומנטום השלילי של "נאום ספרטה" נקטע, אחרי נפילות במדדים משעות הבוקר שהגיעו לירידה של עד 2.5% בת״א 90 ויותר מ-3% במדד הביטוח, הירידה נבלמת ומדדי הדגל בטריטוריה שלילית מתונה; תדיראן קופצת אחרי כניסת לתחום קירור חוות שרתים, חלל תקשורת עולה עם חוזה חדש

מערכת ביזפורטל |

אחרי המכירה החזקה של המניות בבוקר, מדדי ת"א נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד 0.2% ומדד ת"א 90 יורד 0.3%. במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3% ומדד הביטוח עבר לעליה של 0.2% אחרי שירד יותר מ-3% מוקדם יותר הבוקר.

את המחזורים הגדולים כמובן מרכזים מניות הבנקים, פועלים ולאומי, שנסחרים בירידות מתונות כעת נייס ונובה נסחרות בעליות הודות לארביטרז' חיובי.

עוד במוקד, אפשר להסתכל על המניות הביטחוניות כדי לנסות ולהבין את הדאגה של המשקיעים. מצד אחד, אם ישראל באמת תהיה מבודדת, יהיה צורך להגדיל את התקציבים והרכישה מהחברות הביטחוניות המקומיות, אך מהצד השני כל הצמיחה מול העולם נעלמת ברגע. המון חברות עושות פעילות במדינות זרות, בדגש על ארה"ב ואירופה, שם חברות נאט"ו מצפות להגדיל את התקציבים בצורה מהותית. נקסט ויז'ן בולטת לשלילה.


הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".