
האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?
על רקע נתוני תעסוקה חלשים, אינפלציה שנותרה מעל היעד ולחצים פוליטיים מהבית הלבן, ועדת השוק הפתוח מתכנסת השבוע והשאלה המרכזית היא האם נראה הפחתה מתונה של רבע אחוז, או צעד חריג יותר של חצי אחוז
היום ומחר, יתכנס הפדרל ריזרב לישיבה קריטית שעשויה להכתיב את כיוון הכלכלה האמריקאית לשנים הקרובות. נכון לעכשיו, ההערכה הרווחת היא שהריבית תופחת ברבע אחוז ותעבור לטווח של 4%-4.25%. עם זאת, ההאטה המהירה בשוק העבודה והעובדה שהאינפלציה נותרה גבוהה יחסית מעלים את האפשרות שהיוניים בוועדה ידחפו להפחתה חדה יותר של חצי אחוז. מהלך כזה ייחשב לחריג במיוחד, שכן הפד מעדיף צעדים הדרגתיים ומבוססי קונצנזוס.
ההחלטה תתקבל ביום רביעי בשעה 14:00 (21:00 אצלנו), יחד עם פרסום עדכון תחזיות הצמיחה, האבטלה והאינפלציה, ולצידו ה"דוט פלוט": תרשים נקודות שמציג את הציפיות של כל אחד מחברי הוועדה באשר לריבית בשנים הקרובות. למעשה, זהו כלי מרכזי שדרכו השווקים מנסים להבין את כיוון המדיניות המוניטרית. חצי שעה לאחר מכן ימסור יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הצהרה לתקשורת.
מהו הדוט פלוט?
ה"דוט פלוט" (Dot Plot, בתרגום חופשי: "תרשים נקודות") הוא מסמך שמפרסם הפד אחת לרבעון. כל אחד מחברי הוועדה לסקירת המדיניות מסמן נקודה שמייצגת את הצפי שלו לריבית בסוף כל שנה, ובכך נוצר גרף של נקודות בודדות. הנקודות אינן מקושרות לשמות החברים, אך הן מאפשרות
לשווקים לראות את פיזור הדעות בתוך הוועדה ואת הממוצע, אשר מהווה אינדיקציה לאן הפד עצמו צופה שהריבית תלך בשנים הקרובות. למרות שמדובר בהערכות בלבד ולא בהתחייבות, המשקיעים מתייחסים אליו ככלי מרכזי לפענוח כוונות הפד.
רבע אחוז או חצי אחוז, על מה הוויכוח?
המחנה היוני בפד סבור כי הנתונים הכלכליים מצביעים על האטה מהירה שמחייבת פעולה דרסטית. עדכון רטרואקטיבי של נתוני התעסוקה חשף כי בשנה שהסתיימה במרץ נוספו לשוק האמריקאי רק 847 אלף משרות חדשות, לעומת 1.8 מיליון שדווחו במקור. כלומר, הכלכלה יצרה כמעט מיליון משרות
פחות מהמשוער. נוסף לכך, התביעות השבועיות לדמי אבטלה עלו לרמתן הגבוהה ביותר מאז 2021, והנתונים מלמדים על התרחבות האבטלה הסמויה.
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- היום ב-21:00: מה יהיה חשוב בדיווח על הריבית ואיך השווקים יגיבו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, המחנה הנצי מזהיר כי הפחתה חדה של חצי אחוז עלולה להיראות כהיסטרית ולפגוע באמינותו של הפד. בנוסף, באוגוסט נותרה האינפלציה קרובה ל-3%, כמעט נקודת אחוז מעל היעד של 2%. הורדה חדה מדי של הריבית עלולה ללבות מחדש לחצים אינפלציוניים, דווקא כאשר יש סימנים להתייצבות בצריכה.
תחזיות הכלכלה, מה יגיד הדוט פלוט?
מלבד ההחלטה המיידית על הריבית, השווקים יעקבו בדריכות
אחרי פרסום תחזיות הפד. ביוני הצביעו חברי הוועדה על שתי הפחתות עד סוף 2025, אך ההתפתחויות האחרונות עשויות לשנות את התמונה. חלק מהאנליסטים מעריכים כי הפד יאותת על המשך הפחתות גם ב-2026, מתוך מטרה להקל על שוק העבודה.
ה"דוט פלוט" צפוי להציג פערים ברורים בין חברי הוועדה: כמה מהם עשויים להצביע על שמירה על ריבית גבוהה יחסית, בעוד אחרים יתמכו בצעדים מהירים יותר להפחתה. ככל שהמחנה היוני יתחזק, כך יגדל הלחץ על השווקים להיערך לעידן חדש של ריביות נמוכות לאורך זמן.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
נתונים כלכליים סותרים והאתגר של הפד
הבעיה המרכזית היא חוסר העקביות בנתונים הכלכליים. מצד אחד, שוק העבודה מאט בקצב מהיר והגיוסים החדשים מתכווצים. מצד שני, הצריכה הפרטית ממשיכה להחזיק את הכלכלה האמריקאית מעל המים: ההוצאות במסעדות, בקמעונאות ובתחבורה אווירית נשארות ברמות גבוהות. גם שוקי המניות
מגלים עמידות, כאשר המדדים המובילים קרובים לשיא כל הזמנים.
התמונה הזו יוצרת מצב של "סטגפלציה רכה", אינפלציה שגבוהה מהיעד לצד האטה בתעסוקה. עבור הפד מדובר בדילמה קלאסית: אם יפחית את הריבית מהר מדי, הוא עלול להצית מחדש את האינפלציה; אם ימתין יותר מדי, שוק העבודה עלול להיכנס להאטה עמוקה ולהגביר את הלחץ החברתי והפוליטי.
סוגיות פוליטיות על הפרק
נוסף על האתגרים הכלכליים, הפד מתמודד גם עם מתחים פנימיים הנובעים מהתערבות הממשל. נגידת הפד ליסה קוק תמשיך לכהן למרות ניסיונות הדחה מצדו
של טראמפ, ובמקביל מצטרף לוועדה סטיבן מירן, מקורב לנשיא ותומך במדיניות מוניטרית מרחיבה. שני המהלכים הללו מעוררים חששות באשר לעצמאות הבנק המרכזי ומחזקים את התחושה שהפד פועל תחת לחץ פוליטי חסר תקדים.
נצטרך לראות האם הפד יסתפק בצעד מדוד של רבע אחוז, או שייכנע ללחץ היוניים ויבצע הפחתה חדה של חצי אחוז? בכל מקרה, ההחלטה הקרובה תעצב את נתיב המדיניות המוניטרית לשנה הקרובה, ותשלח איתות ברור לשווקים על האיזון בין המאבק באינפלציה לבין הרצון להגן על שוק העבודה.
- 3.מה שקורה שם 17/09/2025 02:35הגב לתגובה זובנק ישראל הוא בובה של הפד
- 2.אנונימי 16/09/2025 13:12הגב לתגובה זולהוריד בחצי לא יקרה. סוף. המדדים בוול לפחות 2 מתקשים לפרוץ מרגישים פחד שהולכים לתיקון גם בגידורים. אין כלום בשוק לא ודאי. אני אישית לא אוהב שפאוול נואם לרוב יורד בנאום.
- 1.אנונימי 16/09/2025 11:47הגב לתגובה זוהורדת ריבית לא תימנע פיטורי עובדים ולא תיצור מקומות עבודה לא תוריד את מחירי המזוןלא תוזיל את המשכנתאות תיקר את הדירות לכן אסור להוריד את הריבית
- אתה הנגיד של הרשות הפלסטינית או של אחמד א שארא (ל"ת)shafiko 16/09/2025 13:42הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
