סיבים אופטיים
צילום: FREEPIK

אחרי ביטול העסקה, האם מכירת אקסלרה עדיין על השולחן?

למרות שהמו״מ עם בזק הסתיים ללא חתימה על הסכם, בשוק תוהים האם המכירה של אקסלרה בוטל סופית או רק שאלה של זמן?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בזק אלומה

חודשיים בלבד לאחר שבזק בזק 0%   הודיעה על כוונתה לרכוש את אקסלרה טלקום מידי קרן אלומה אלומה תשתיות 0.82%  ואיילון ביטוח איילון -1.48% , העסקה ירדה מהפרק, אך ייתכן שבזק אינה המחזרת היחידה.

ממידע שהגיע לביזפורטל, הסיבה המרכזית לביטול העסקה הייתה סביב המחיר שהוצע על ידי בזק (כ-160 מיליון דולר), כאשר אלומה סירבה להתגמש, בין היתר מאחר שהתקבלו בעבר הצעות נוספות לרכישת החברה בשווי משמעותי מעל הספרים מצד גוף בינלאומי הפעיל בתחום תשתיות התקשורת. לפי גורמים בשוק, אם מגעים כאלה יתחדשו, לא צפויה לעסקה עם גוף זר בעיה רגולטורית מהותית, מעבר להליכים הרגילים המקובלים בכל עסקה מסוג זה

כאן נציין כי על פי הערכות, ההצעה של בזק הייתה טובה יותר, וגם הייתה משאירה אצל קרן אלומה את חברת יוניגיאה, העוסקת בפריסת תשתיות סיבים אופטיים יבשתיים בישראל, לרבות קישור בין מוקדי תקשורת וחוות שרתים. ביוני 2023 השלימה הקרן (באמצעות אקסלרה) סבב השקעה בחברה לפי שווי של כ-36 מיליון שקל לפני הכסף, במסגרתו נכנסה לחברה גם חברת מד-1, כך שלאחר ההשקעה החזיקה אקסלרה בכ-44% מהמניות, מד-1 בכ-20% ויוסף שינפלד בכ-36%.

ברקע, נראה כי הדיונים של אלומה מול בזק הסתיימו “ברוח טובה” לאחר שבשבועות האחרונים של המו״מ, כשנותרו כשבועיים לתום תקופת הבלעדיות, עלו הפערים לגבי המחיר שמנעו את קידום העסקה.

בזק מצידה ממשיכה לפעול כדי לקדם את האסטרטגיה שלה לחיבור אירופה אל המפרציות דרך ישראל, כאשר כבר יש ברשותה כבל אחד והיא בוחנת אפשרויות נוספות.

העסקה שלא יצאה לפועל

אם הייתה יוצאת לפעול במתכונתה הנוכחית, מימוש העסקה היה צפוי להניב לאלומה תשואה של כ-190% על השקעתה בתוך כארבע שנים. הקרן רכשה את אקסלרה במהלך השנים 2021-2022 תמורת כ-40 מיליון דולר, מחצית במזומן ומחצית במניות הקרן. 

אלומה מחזיקה 82% מאקסלרה (השאר מוחזר ע"י איילון), והייתה צפויה לקבל כ-410 מיליון שקל (לפני מס) אם הרכישה הייתה יוצאת לפועל, בעוד החברה נסחרה בכ-235 מיליון שקל בלבד נכון לכתיבת שורות אלה, אך למרות הצפת הערך האפשרית, השוק דווקא היה סקפטי ולאחר הזינוק ביום המסחר הראשון של ההודעה, המניה חזרה אל מתחת למחיר טרם ההצעה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.