
עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את תביעתו של יצחק גסנר, עובד ותיק בפלא-קארד, שפוטר שלושה ימים לאחר שמלאו לו 66, שנה בלבד לפני גיל פרישה. השופטים קבעו כי החברה השתמשה בטענת התייעלות כתירוץ, וכי הפיטורים נגועים בגילנות ובהתנהלות חסרת תום לב. נקבע
לו פיצוי בסכום כולל של 196 אלף שקל, לצד הבהרה עקרונית: יש לחנך לנורמות שוויוניות בעבודה ולהרתיע מפני הפליה על רקע גיל
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פרסם באחרונה את פסק הדין בעניינו של יצחק גסנר, עובד ותיק בפלא-קארד. האיש, שהחל את עבודתו בחברה כבר ב-2008, לא דמיין שכמעט 12 שנה לאחר מכן, שלושה ימים בלבד אחרי שחגג את יום הולדתו ה-66, הוא יקבל לידיו מכתב פיטורים. גסנר עבד במחלקת המכירות, היה שותף לפרויקטים אסטרטגיים והחזיק, לפי עדות עמיתיו, במעמד של "מספר שלוש" בשדרת הניהול. למרות זאת, הוא מצא את עצמו מודח החוצה תחת מעטה של "תוכנית התייעלות".
בית הדין, בראשות השופט יוסף רחמים, בחן את השתלשלות האירועים וקבע כי לא היה כל בסיס ענייני לפיטורים. "פיטורי עובד בעל ותק של 12 שנה שזכה לשבחים בעבודתו, שלושה ימים לאחר שמלאו לו 66, שנה לפני פרישתו לגמלאות, ומבלי שהוצעו לו חלופות אחרות, היא בבחינת התנהגות בחוסר תום לב", נכתב בפסק הדין שפורסם. גסנר טען כי פיטוריו נבעו מהפליה מחמת גיל, בניגוד לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. הוא הדגיש כי לא היו כל תלונות מקצועיות נגדו, וכי תרם רבות לחברה לאורך שנות עבודתו. לדבריו, החברה בחרה להיפטר ממנו כדי לפנות מקום לעובדים צעירים יותר, תוך פגיעה בזכויותיו ובכבודו.
מנגד, טענה החברה כי מדובר בצעד הכרחי במסגרת תוכנית התייעלות שנועדה להתמודד עם קשיים עסקיים, בין היתר על רקע מגפת הקורונה. לדבריה, התובע "לא התאים" למבנה החדש, ואף סירב, לכאורה, לקחת חלק במטלות חדשות. עוד נטען כי באותו יום בדיוק זומנה לשימוע גם עובדת צעירה יותר, כדי להוכיח שהגיל לא היה השיקול.
מנהלת מחלקת המכירות לשעבר תמכה בגירסת העובד
ההליך המשפטי נמשך יותר משנתיים, וכלל עדים משני הצדדים, בהם מנהלת מחלקת המכירות לשעבר, נירדית עמר, שתמכה בגרסת התובע. בסופו של דבר, קבע בית הדין כי העדויות של התובע ועמר היו מהימנות ועקביות, בניגוד לגרסת ההנהלה שהצטיירה כמתפתלת וסותרת.
- הפקח ניצח את העירייה: בית הדין הורה להשיבו לתפקידו
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית הדין הקדיש חלק ניכר מהכרעתו לעקרון השוויון, שהוגדר כ"עקרון-על המושרש ומעוגן במשפט העבודה". בפסק הדין נכתב כי, "הפליה מחמת גיל מופנית במרבית המקרים כלפי אלה הנמנים עם האוכלוסיה הבוגרת… הפליה זו פוגעת בכבוד האדם המופלה. הוא חש כי הוא נבחן על פי גילו ולא על פי כישוריו ויכולותיו". השופטים הסבירו כי כשמעסיק מעוניין לפטר עובד בגיל מבוגר, עליו לשקול את גילו דווקא לחיוב, ולהכיר בתרומתו ובוותק שלו. התעלמות מהשיקול הזה, או התייחסות אליו כ"שיקול ניטרלי", מטילה כתם של הפליה על החלטת הפיטורים. במקרה הזה, נקבע כי גילו של גסנר לא רק שלא נשקל לטובתו, אלא נהפך לחיסרון. בית הדין קבע כי "במבחן התוצאה, התובע, בן ה-66, היה העובד היחידי שפוטר במסגרת תוכנית ההתייעלות", וכי טענות החברה בדבר חוסר יעילותו נטענו בדיעבד בלבד, כחלק מההגנה שלה בבית המשפט.
אחת הסוגיות המרכזיות שעמדו לדיון היתה השימוע שקדם לפיטורים. גסנר זומן לשימוע מיד עם שובו מחופשה ללא תשלום בעקבות הקורונה. בזימון נרשמו נימוקים כלליים בלבד, ללא פירוט אמיתי על עילות הפיטורים. במהלך השימוע עצמו, ציין מנכ"ל החברה, דורון רז, כי "אני רק יכול להגיד לך מיליון דברים טובים עליך, ולהודות לך על מה שעשית פה". אף על פי כן, בסופו של דבר, נמסר לו למחרת מכתב הפיטורים. בית הדין קבע בהכרעתו כי, "במקום שהתובע ישמיע את דבריו… היה זה מר רז שבמרבית שיחת השימוע דיבר ונאם", וכי התובע לא קיבל הזדמנות אמיתית להתגונן. השופטים מצאו פגמים מהותיים: הנימוקים לא פורטו, לא נבחנו חלופות להמשך העסקה והחלטת הפיטורים התקבלה בחיפזון. בכך נפגעה מהות זכות השימוע, הנחשבת זכות יסוד ביחסי העבודה.
החברה ניסתה להצדיק את המהלך באמצעות טענות בדבר מצוקת מקום, שינויי כוח אדם וגיוס עובדים חדשים. ואולם בית הדין קבע כי הטענות האלה לא נתמכו בראיות ממשיות. אף שהחברה הציגה מצגת על "מצוקת מקומות ישיבה", בפועל גויסו עובדים נוספים, והמצבת אף גדלה. לגבי "תוכנית ההתייעלות", קבע בית הדין כי לא הוצגו מסמכים או תוכנית סדורה מזמן אמת, וכי בפועל לא בוצעו שינויים ארגוניים משמעותיים בסמוך לפיטוריו של גסנר. "‘תוכנית התייעלות’ אינה מילת קסם", כתב השופט רחמים, והדגיש כי אין להשתמש במונח זה כעלה תאנה להצדקת פיטורי עובדים ותיקים.
- אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
- האם מסירת פרטים מצדיקה קבלת הודעות שיווקיות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
"התנהגות בחוסר תום לב"
מעבר להפליה מנימוקי גיל, מצא בית הדין כי הפיטורים לוו בחוסר תום לב. החברה לא הציעה לתובע תפקיד חלופי, לא שקלה את תרומתו ארוכת השנים, ולא העניקה לו פרק זמן סביר להיערכות. "רצונו של מעסיק לרענן את שורת העובדים, או 'להזרים דם חדש למערכת', אינם כשלעצמם בבחינת שיקול זר ופסול", נכתב בפסק הדין. "עם זאת, פיטורי עובד שנה לפני פרישתו, משיקולי גיל, הם התנהגות בחוסר תום לב".
בסופו של דבר, פסק בית הדין לגסנר פיצוי בסכום כולל של 196,393 שקל: 120 אלף שקל בגין הפליה מחמת גיל, 46,393 שקל בגין אובדן הכנסה לשנה, ו-30 אלף שקל נוספים בעקבות פגמים בהליך השימוע וחוסר תום לב. בנוסף, חויבה החברה לשלם שכר טרחת עורך דין בסכום כולל של 25 אלף שקל. בפסק הדין הובהר כי הפיצוי הכספי נושא אופי עונשי וחינוכי כאחד: "מטרתו להוקיע מן השורש את תופעת ההפליה, לחנך לנורמות שוויוניות במקום העבודה, ולהזהיר מפני השלכותיה הקשות".
למה בית הדין ראה בפיטורים האלה מקרה חמור במיוחד?
כי מדובר בעובד עם ותק של 12 שנה, שפוטר ממש שנה לפני גיל הפרישה. השופטים אמרו שהחברה ידעה בדיוק את גילו ואת מצבו, ובמקום להציע לו סיום הוגן או תפקיד חלופי - פשוט נפרדה ממנו בתואנה של "התייעלות". זה נתפש כהתנהלות חסרת תום לב.
מה בעצם כל כך בעייתי בלהגיד שרוצים "להזרים דם חדש" לחברה?
כשזה בא על חשבון עובדים ותיקים רק בגלל גילם, זה נהפך להפליה. בית הדין הבהיר שחדשנות ורענון זה דבר לגיטימי, אבל אסור להשתמש בזה כתירוץ להיפטר מעובדים מבוגרים.
איך בית הדין ידע שהטענות של החברה לא אמיתיות?
כי לאורך כל השנים לא היתה אפילו תלונה אחת על התובע, להפך - שיבחו אותו. רק אחרי שהוא הגיש תביעה התחילו לטעון שהוא לא יעיל. בנוסף, החברה לא הציגה מסמכים או נתונים שמחזקים את גרסתה, בעוד שהעדות של מנהלת המכירות לשעבר דווקא חיזקה את טענותיו של גסנר.
מה קרה בשימוע שגרם לבית הדין לפסול את ההליך?
השימוע היה יותר נאום של המנהל מאשר שיחה אמיתית. הנימוקים היו כלליים, לא ניתנה לתובע הזדמנות להגן על עצמו, וההחלטה על פיטוריו התקבלה כבר למחרת. זה לא עומד בדרישות של שימוע הוגן.
החברה אמרה שאין לה מקום פיזי בשבילו. זה לא נימוק לגיטימי?
בית הדין לא השתכנע. מצד אחד טענו למצוקת מקום, ומצד שני קלטו עובדים חדשים. אפילו נאמר שאפשר היה לאפשר לו לעבוד מהבית, אז ברור שזה לא באמת היה שיקול רציני.
למה פסקו לו כל כך הרבה כסף?
הפיצוי היה גם על ההכנסה שאיבד בשנה האחרונה לפני הפנסיה, וגם על הפגיעה בכבודו ובעוגמת הנפש. מעבר לכך, השופטים רצו להעביר מסר חינוכי - להרתיע מעסיקים אחרים מלהפלות עובדים בגלל גילם.
במקרה אחר, בפסק דין שניתן בספטמבר 2024 בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, על ידי השופטת מירי שי, נדונה תביעה שהגישה עובדת לשעבר נגד המעסיקה שלה, חברה לניהול מרפאת שיניים בקריית טבעון. התביעה עסקה בשורה של טענות חמורות, כולל פיטורים שלא כדין, אפליה מחמת הורות, והפרת זכויות לפי חוק עבודת נשים. מדובר במקרה מורכב שמדגים את המתח שקיים בין זכויות העובד למעסיק, בייחוד בתקופה של משבר הקורונה, שהשפיע באופן נרחב על יחסי העבודה במשק. העובדת לשעבר הועסקה בתפקיד מנהלת אדמיניסטרטיבית במרפאה החל מ-2018 ועד לפיטוריה ב-2020. במהלך עבודתה היא הוצאה לחל"ת (חופשה ללא תשלום) בעקבות מגפת הקורונה, כמו רבים אחרים במשק. עם זאת, התביעה הוגשה בשל הטענות שלה כי ההחלטה להוציא אותה לחל"ת ולאחר מכן לפטר אותה נובעות מההעדפה של מעסיקתה לאחת העובדות האחרות, שלא היו לה ילדים קטנים ולכן היא יכלה לחזור לעבודה בשלב מוקדם יותר. בנוסף, העובדת טענה כי פיטוריה נעשו בניגוד לחוק, ללא קיום הליך שימוע כדין, ותוך אפליה על רקע העובדה שהיא אם.
- 4.אנונימי 08/09/2025 15:44הגב לתגובה זוכן לא צריך להיות בקשר עם חברה כזו.
- 3.קש 04/09/2025 12:44הגב לתגובה זולנצל אדם מבוגר ולעשוק אותו
- 2.אנונימי 04/09/2025 11:59הגב לתגובה זולדעתי פסיקה נכונה....
- 1.אנונימי 04/09/2025 10:24הגב לתגובה זותמיד אפשר להנפיץ טענות ספציפיות. מסתבר שלא רק נתניהו מתנהל בטמטום
- נמצא הרמאד התורן שהצליח לקשור פוליטיקה גם למקרה הזה (ל"ת)יששש 14/09/2025 08:45הגב לתגובה זו

הפקח ניצח את העירייה: בית הדין הורה להשיבו לתפקידו
אבישי ברדה, ששימש מפקח בכיר במחלקת החניה של עיריית אשדוד, פוטר לאחר שנחקר על התנהלות בלתי הולמת בקבוצת וואטסאפ פנימית של פקחים. בית הדין לעבודה קבע כי העירייה פעלה בניגוד לחוק, משום שהיתה צריכה לנקוט נגדו הליך משמעתי ולא לפטרו בדרך מנהלית. בנוסף להשבתו
לעבודה, נפסקו לו פיצויים בסכום כולל של יותר מ-200 אלף שקל
אבישי ברדה, פקח בכיר במחלקת החניה של עיריית אשדוד, לא ציפה שביקור תמים במשרד מבקר העירייה יוביל לסיום עבודתו אחרי 16 שנות שירות. הוא הוזמן, כך נאמר לו, כדי למסור עדות בעניינו של עובד אחר, אך מצא את עצמו נחקר בחשד לשימוש לרעה בסמכותו. זמן קצר לאחר מכן נשלל ממנו תפקידו הבכיר, הוא הוחזר לדרגת פקח מן השורה ולבסוף פוטר מעבודתו. אלא שבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופטת יעל אנגלברג שהם, קבע כי הפיטורים נעשו שלא כדין, והורה לעירייה להשיבו לתפקידו ולשלם לו פיצויים משמעותיים.
הפרשה החלה עוד ב-2017, אז פתח ברדה קבוצת וואטסאפ שכללה את כלל פקחי החניה בעירייה. מטרתה הראשונית היתה, לדבריו, יצירת קבוצה חברתית לעובדים. עם השנים שינתה הקבוצה את ייעודה - היא שימשה להעברת בקשות שונות בין הפקחים, לרבות בקשות להימנע מרישום דו"חות חניה במקרים מסוימים. מדובר היה בהתנהלות שבמבט ראשון נראתה כחורגת מסמכות, אך ברדה טען כי מאז שמונה לתפקידו הבכיר ב-2022 הוא ניסה לשים קץ לתופעה, ואף ביקש את אישור מנהלו הישיר לסגור את הקבוצה. לטענתו, המנהל, מר גבי דהאן, מנע זאת ממנו והודיע כי דיווח על הקבוצה לגורמים הבכירים בעירייה.
במרץ 2024, במהלך חקירה משמעתית נגד אחד הפקחים, התבקש ברדה להגיע למשרד מבקר העירייה ולהשיב לשאלות. לדבריו, הוא הגיע מתוך תחושת מחויבות מקצועית, אך במהרה התברר לו כי הוא עצמו נחשד בעבירת משמעת. זמן קצר לאחר מכן, ב-29 במרץ, הוא הועבר מתפקידו כמפקח בכיר בחזרה לתפקיד פקח רגיל, מבלי שנערך לו שימוע. במאי נמסרה לו הזמנה לשימוע בפני ועדת פיטורים בעילה של “אי התאמה לתפקיד והתנהגות שאינה הולמת עובד עירייה”. לאחר השימוע הוחלט על פיטוריו מ-1 ביוני 2024.
ברדה לא השלים עם ההחלטה. באמצעות עורך דינו, כפיר זאב, הוא עתר לבית הדין לעבודה וביקש להורות על ביטול הפיטורים והשבתו לתפקידו. בתביעתו הוא טען כי העירייה נקטה הליך מנהלי לא תקין, מכיוון שהיה עליה לנקוט הליך משמעתי לפי הוראות חוק הרשויות המקומיות (משמעת). לדבריו, עצם העובדה שנחקר על ידי מבקר העירייה מלמדת כי מדובר בעבירת משמעת, ולכן לא ניתן היה להסתפק בהליך פיטורים מנהלי. עוד הוסיף כי עצם ניידו מהתפקיד לפני קבלת החלטה בעניינו מהווה הפרה של החוק, וכי לא ניתנה הסכמת ועד העובדים כנדרש. לטענת ברדה, “העירייה בחרה לעקוף את ההליך המשמעתי, אולי משום שחששה שהבירור בפני בית הדין למשמעת יחשוף מעורבות של עובדים נוספים בקבוצה”. הוא הדגיש כי לא היה היחיד ששלח הודעות בקבוצה, אך בפועל רק הוא פוטר. “מדובר באכיפה בררנית, שנועדה להפוך אותי לשעיר לעזאזל”, הוא טען. בנוסף, הוא ביקש פיצוי בגין נזקיו הכספיים והנפשיים בסכון כולל של יותר מרבע מיליון שקל.
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- עובדות תבעו את הכללית בטענה לאפליה - ביהמ"ש הכריע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיריית אשדוד, מנגד, טענה כי פעלה כדין וכי החלטת הפיטורים התקבלה משיקולים ניהוליים בלבד. לטענתה, לא מדובר בעבירת משמעת אלא באובדן אמון, שכן התנהלותו של ברדה, שהקים קבוצה ששימשה למעשה להעדפת מקורבים ולהפרת חובת ההגינות, פגעה קשות באמון הציבור ובמעמדה של העירייה. “מדובר בעובד בכיר שתפקידו מחייב סטנדרט ערכי גבוה”, טענה באת כוחה של העירייה, עו"ד חן סומך. עוד נטען כי ועד העובדים היה שותף להליך ולא הביע התנגדות, וכי השימוע נערך כדין.

אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
בית משפט השלום בירושלים קבע כי אזורים תשלם פיצויים בהיקף כולל של יותר מ-420 אלף שקל לרוכשי דירות בפרויקט ארזה במוצא עילית, בגין איחור במסירת הדירות. החברה טענה כי הקורונה גרמה לעיכוב של ארבעה חודשים והצדיקה פטור מתשלום, אך בית המשפט קבע כי לא הוכח קשר
ישיר בין המגפה לבין האיחור, והזכיר כי אין די בהכרזה על הקורונה כ"כוח עליון" כדי להימנע מפיצוי
במהלך החודשים הארוכים שבהם המתינו הדיירים החדשים בפרויקט ארזה שהוקם במוצא עילית למפתחות הדירות שלהם, הסבירו אנשי להם אזורים בנין (1965) כי אין ביכולתם לעמוד בלוחות הזמנים. מגפת הקורונה, כך נטען, שיתקה את ענף הבנייה, פועלים נעדרו, אספקת חומרים התעכבה והמדינה עצמה נכנסה לסגרים. אלא שכשהגיעה הפרשה לפתחו של בית המשפט, התברר כי התמונה מורכבת בהרבה. פסק הדין שפרסמה השופטת הבכירה מרים קסלסי משרטט תמונה של עיכובים חלקם מוצדקים, חלקם לא - ובעיקר כזו שלא הוכח לגביה מה באמת נבע ממגפה ומה מקורו בגורמים אחרים.
מדובר בתביעה שהגישו 15 רוכשי דירות, שקנו שמונה דירות בפרויקט גדול של אזורים. התובעים טענו לאיחור במסירה שנע בין ארבעה לשישה חודשים וחצי, וביקשו פיצוי לפי חוק המכר (דירות) וכן בגין עוגמת נפש. החברה מנגד התגוננה בטענה שהאיחור נגרם כתוצאה מכוח עליון-– מגפת הקורונה, ולכן היא פטורה מתשלום. בנוסף, היא טענה כי חלק מהדיירים ביקשו לבצע שינויים בדירות, מה שדחה את מועדי המסירה בהסכמתם, וכי יש לקחת זאת בחשבון.
בית המשפט נדרש לשורה ארוכה של עדויות, מסמכים וחוות דעת מומחים, וניסה לפענח מה בדיוק קרה באתר הבנייה בין 2018 ל-2021. התמונה שעלתה היתה של פרויקט מורכב שכלל 21 בניינים, ובו לצד גורמים חיצוניים כמו הקורונה, התגלו גם עיכובים פנימיים, ליקויים בתיאום בין קבלנים וספקים, ולעתים גם חוסר בהירות בהתנהלות החברה עצמה. השופטת קסלסי ציינה כי חלק מהתובעים ביקשו שינויים מינוריים בדירות - הזזת נקודות חשמל, שינויי אינסטלציה או הקטנת קירות, אך אף שמדובר בעבודות שניתן לבצע בתוך ימים ספורים, החברה קבעה באופן גורף דחייה של 30 או 45 ימי עבודה. "התמקחתי איתם וזה ירד ל-45 יום", העידה אחת הרוכשות. "ראיתי שתקופה ארוכה לא נעשה כלום, וכשכבר עשו – זה לקח יומיים שלושה". גם תובעים אחרים תיארו כי התקבלו דחיות אוטומטיות, ללא בדיקה אמתית של משך העבודה הנדרש.
לכל שינוי יש השפעה אפשרית על לוחות הזמנים
מנגד, הקבלן מטעם אזורים העיד כי מדובר בהערכות שנקבעו על ידי האדריכלית ומהנדס הפרויקט, וכי לכל שינוי יש השפעה אפשרית על לוחות הזמנים. ואולם בית המשפט קבע כי התמונה מצביעה על הפרזה: לפי קביעתה של השופטת קסלסי, תקופת העיכוב הסבירה לביצוע השינויים בדירות עומדת על כשני שלישים בלבד מהימים שנקבעו בנספחי השינויים. "התובעים הצליחו להוכיח כי אין הלימה מלאה בין היקף השינויים שבוצעו לבין פרקי הזמן שנקבעו לדחיית המסירה", כתבה השופטת בפסק הדין שפורסם. "מדובר בהפרזה של כשליש במספר הימים, ויש לראות בכך חריגה לא סבירה, אף שלא במידה שמלמדת על ניסיון לעקוף את חוק המכר (דירות)".
- עלייה בשורה העליונה, ירידה בשורה התחתונה: אזורים מכרה 59 דירות ברבעון
- אזורים רושמת עלייה של 51% בהכנסות ברבעון - 512 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך עיקר הדיון נסוב סביב טענת אזורים, שלפיה מגפת הקורונה מהווה כוח עליון הפוטר אותה מאחריות. החברה הציגה עדויות של מנהלי פרויקט, קבלני משנה וספקים שסיפרו על מחסור בעובדים, עיכובים באספקת חומרי גלם, ובמקרים אחדים גם על עובדים שחלו או נכנסו לבידוד. ואולם בית המשפט מצא כי הראיות אינן קושרות במישרין בין המגפה לבין עיכוב של ארבעה חודשים כפי שטענה החברה. "לא הובאה בפניי כל הוכחה שהקורונה גרמה לעיכוב בן ארבעה חודשים", כתבה קסלסי. "ובוודאי שלא הוכח כי עיכוב בן ארבעה חודשים חל באופן זהה על כל הבניינים בפרויקט". היא הזכירה כי החברה לא הציגה חוות דעת מקצועית שתתמוך בקשר הסיבתי, ואף לא הביאה ראיות על לוחות הזמנים המקוריים לעומת הביצוע בפועל.
