משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה בישראל, משרד התחבורה מגביר את היערכותו לתרחיש של רעידת אדמה הרסנית - עם דגש על חיזוק תשתיות, תיאום בין הגופים השונים ותרגול מערכות התחבורה הימית, היבשתית והאווירית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה אתמול בישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מנסה לשפר את ההיערכות לקראת תרחיש של רעידת אדמה קשה. ישראל ממוקמת באזור גיאולוגי פעיל – בצמוד לשבר הסורי אפריקאי, וההסתברות לרעידת אדמה
הרסנית, בעיקר לאורך בקעת הירדן וים המלח, נחשבת לגבוהה.
בעקבות הסכנה, הנחה הדרג הבכיר במשרד התחבורה לקיים דיון חירום רחב היקף ולבחון את מוכנות כלל גופי התחבורה בישראל למקרה קיצון. את הדיון כינס מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בהנחיית השרה מירי רגב,
ובהשתתפות נציגי כל החברות והתאגידים הממשלתיים הפועלים בתחום התחבורה. בין הגופים שנכחו: פיקוד העורף, מד"א, המשטרה, מערך כבאות והצלה, רשות החירום הלאומית (רח"ל) ונציגי רשויות מקומיות.
הדגש המרכזי בדיון: יצירת שיתוף פעולה בין-מוסדי, חיזוק הרציפות
התפקודית של מערכות התחבורה גם בתנאים של משבר, והבטחת מענה מהיר בשעת חירום. במסגרת ההיערכות לתרחיש רעידת אדמה, נבחנה מוכנות התחבורה היבשתית: משרד התחבורה, יחד עם רכבת ישראל, נתיבי ישראל, נת"ע, חברת נתיבי איילון והרשויות המקומיות, פועלים למיפוי וחיזוק תשתיות
קריטיות כגון גשרים, מסילות, מנהרות וצמתים מרכזיים.
במקביל, הותקנו מערכות התרעה מוקדמות באתרים נבחרים, והתקיימו תרגילים עם כוחות ההצלה, מתוך מטרה לשמור על פעילות תחבורה ציבורית - גם בתנאים מורכבים, ולהחזירה לפעולה במהירות ובבטיחות. בתחום התחבורה
הימית, רשות הספנות והנמלים פועלת בשיתוף עם רח"ל, חיל הים וגורמי ההצלה האזרחיים לעדכון נהלי חירום ותרגולם, לרבות בתרחישי צונאמי.
מטרת ההכנה המוקדמת
שלושת הנמלים המרכזיים – חיפה, אשדוד ואילת, נמצאים בתיאום עם כלל גורמי החירום וערוכים לפינוי ימי, העברת ציוד סיוע מהים וקליטת סיוע בינלאומי בעת הצורך.גם בתחום התחבורה האווירית הושלם מערך תרגולים משמעותי: רשות שדות התעופה, בשיתוף רשות התעופה האזרחית, פיקוד העורף וחברות התעופה, קיימה תרגילים בשדות התעופה בן גוריון, רמון וחיפה.
מטרת ההיערכות היא להבטיח המשך פעילות אווירית, פינוי מהיר של נפגעים, קיום קשר רציף עם כלל הגופים, והפעלה מתואמת של מערכות הבקרה והביטחון.במשרד התחבורה מדגישים כי ההיערכות לא מסתיימת בדיונים או תרגולים בודדים - אלא מהווה תהליך מתמשך.
היעד המרכזי הוא לחזק את כלל התשתיות הקריטיות, להמשיך בשגרת תרגול, לעדכן את הנהלים ולוודא מוכנות מלאה של כל גורמי התחבורה לתרחישי קיצון. בשעת חירום, כל שעה קריטית - והיכולת להבטיח ניידות, פינוי וסיוע לאזרחים עשויה להציל חיים ולצמצם נזקים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מסרה: "המשימה הראשונה במעלה היא להיערך למענה מידי במקומות בהם עלול להיות סיכון לחיי אדם, לבחון מה נמצא בתחום אחריותנו ומה באחריות
הרשות המקומית, ולוודא כי נושאים הדורשים טיפול של משרדים אחרים לא נופלים בין הכיסאות".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "אנו פועלים להבטחת רציפות תפקודית של כל מערכות התחבורה בכל מצב. כפי שפעלנו בזמן מלחמת חרבות
ברזל, כך נפעל גם מול תרחישי רעידת אדמה ואסונות טבע אחרים".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
