
משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה בישראל, משרד התחבורה מגביר את היערכותו לתרחיש של רעידת אדמה הרסנית - עם דגש על חיזוק תשתיות, תיאום בין הגופים השונים ותרגול מערכות התחבורה הימית, היבשתית והאווירית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה אתמול בישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מנסה לשפר את ההיערכות לקראת תרחיש של רעידת אדמה קשה. ישראל ממוקמת באזור גיאולוגי פעיל – בצמוד לשבר הסורי אפריקאי, וההסתברות לרעידת אדמה
הרסנית, בעיקר לאורך בקעת הירדן וים המלח, נחשבת לגבוהה.
בעקבות הסכנה, הנחה הדרג הבכיר במשרד התחבורה לקיים דיון חירום רחב היקף ולבחון את מוכנות כלל גופי התחבורה בישראל למקרה קיצון. את הדיון כינס מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בהנחיית השרה מירי רגב,
ובהשתתפות נציגי כל החברות והתאגידים הממשלתיים הפועלים בתחום התחבורה. בין הגופים שנכחו: פיקוד העורף, מד"א, המשטרה, מערך כבאות והצלה, רשות החירום הלאומית (רח"ל) ונציגי רשויות מקומיות.
הדגש המרכזי בדיון: יצירת שיתוף פעולה בין-מוסדי, חיזוק הרציפות
התפקודית של מערכות התחבורה גם בתנאים של משבר, והבטחת מענה מהיר בשעת חירום. במסגרת ההיערכות לתרחיש רעידת אדמה, נבחנה מוכנות התחבורה היבשתית: משרד התחבורה, יחד עם רכבת ישראל, נתיבי ישראל, נת"ע, חברת נתיבי איילון והרשויות המקומיות, פועלים למיפוי וחיזוק תשתיות
קריטיות כגון גשרים, מסילות, מנהרות וצמתים מרכזיים.
במקביל, הותקנו מערכות התרעה מוקדמות באתרים נבחרים, והתקיימו תרגילים עם כוחות ההצלה, מתוך מטרה לשמור על פעילות תחבורה ציבורית - גם בתנאים מורכבים, ולהחזירה לפעולה במהירות ובבטיחות. בתחום התחבורה
הימית, רשות הספנות והנמלים פועלת בשיתוף עם רח"ל, חיל הים וגורמי ההצלה האזרחיים לעדכון נהלי חירום ותרגולם, לרבות בתרחישי צונאמי.
מטרת ההכנה המוקדמת
שלושת הנמלים המרכזיים – חיפה, אשדוד ואילת, נמצאים בתיאום עם כלל גורמי החירום וערוכים לפינוי ימי, העברת ציוד סיוע מהים וקליטת סיוע בינלאומי בעת הצורך.גם בתחום התחבורה האווירית הושלם מערך תרגולים משמעותי: רשות שדות התעופה, בשיתוף רשות התעופה האזרחית, פיקוד העורף וחברות התעופה, קיימה תרגילים בשדות התעופה בן גוריון, רמון וחיפה.
מטרת ההיערכות היא להבטיח המשך פעילות אווירית, פינוי מהיר של נפגעים, קיום קשר רציף עם כלל הגופים, והפעלה מתואמת של מערכות הבקרה והביטחון.במשרד התחבורה מדגישים כי ההיערכות לא מסתיימת בדיונים או תרגולים בודדים - אלא מהווה תהליך מתמשך.
היעד המרכזי הוא לחזק את כלל התשתיות הקריטיות, להמשיך בשגרת תרגול, לעדכן את הנהלים ולוודא מוכנות מלאה של כל גורמי התחבורה לתרחישי קיצון. בשעת חירום, כל שעה קריטית - והיכולת להבטיח ניידות, פינוי וסיוע לאזרחים עשויה להציל חיים ולצמצם נזקים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מסרה: "המשימה הראשונה במעלה היא להיערך למענה מידי במקומות בהם עלול להיות סיכון לחיי אדם, לבחון מה נמצא בתחום אחריותנו ומה באחריות
הרשות המקומית, ולוודא כי נושאים הדורשים טיפול של משרדים אחרים לא נופלים בין הכיסאות".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "אנו פועלים להבטחת רציפות תפקודית של כל מערכות התחבורה בכל מצב. כפי שפעלנו בזמן מלחמת חרבות
ברזל, כך נפעל גם מול תרחישי רעידת אדמה ואסונות טבע אחרים".