
משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה בישראל, משרד התחבורה מגביר את היערכותו לתרחיש של רעידת אדמה הרסנית - עם דגש על חיזוק תשתיות, תיאום בין הגופים השונים ותרגול מערכות התחבורה הימית, היבשתית והאווירית
בעקבות רעידת האדמה שהורגשה אתמול בישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מנסה לשפר את ההיערכות לקראת תרחיש של רעידת אדמה קשה. ישראל ממוקמת באזור גיאולוגי פעיל – בצמוד לשבר הסורי אפריקאי, וההסתברות לרעידת אדמה
הרסנית, בעיקר לאורך בקעת הירדן וים המלח, נחשבת לגבוהה.
בעקבות הסכנה, הנחה הדרג הבכיר במשרד התחבורה לקיים דיון חירום רחב היקף ולבחון את מוכנות כלל גופי התחבורה בישראל למקרה קיצון. את הדיון כינס מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בהנחיית השרה מירי רגב,
ובהשתתפות נציגי כל החברות והתאגידים הממשלתיים הפועלים בתחום התחבורה. בין הגופים שנכחו: פיקוד העורף, מד"א, המשטרה, מערך כבאות והצלה, רשות החירום הלאומית (רח"ל) ונציגי רשויות מקומיות.
הדגש המרכזי בדיון: יצירת שיתוף פעולה בין-מוסדי, חיזוק הרציפות
התפקודית של מערכות התחבורה גם בתנאים של משבר, והבטחת מענה מהיר בשעת חירום. במסגרת ההיערכות לתרחיש רעידת אדמה, נבחנה מוכנות התחבורה היבשתית: משרד התחבורה, יחד עם רכבת ישראל, נתיבי ישראל, נת"ע, חברת נתיבי איילון והרשויות המקומיות, פועלים למיפוי וחיזוק תשתיות
קריטיות כגון גשרים, מסילות, מנהרות וצמתים מרכזיים.
במקביל, הותקנו מערכות התרעה מוקדמות באתרים נבחרים, והתקיימו תרגילים עם כוחות ההצלה, מתוך מטרה לשמור על פעילות תחבורה ציבורית - גם בתנאים מורכבים, ולהחזירה לפעולה במהירות ובבטיחות. בתחום התחבורה
הימית, רשות הספנות והנמלים פועלת בשיתוף עם רח"ל, חיל הים וגורמי ההצלה האזרחיים לעדכון נהלי חירום ותרגולם, לרבות בתרחישי צונאמי.
מטרת ההכנה המוקדמת
שלושת הנמלים המרכזיים – חיפה, אשדוד ואילת, נמצאים בתיאום עם כלל גורמי החירום וערוכים לפינוי ימי, העברת ציוד סיוע מהים וקליטת סיוע בינלאומי בעת הצורך.גם בתחום התחבורה האווירית הושלם מערך תרגולים משמעותי: רשות שדות התעופה, בשיתוף רשות התעופה האזרחית, פיקוד העורף וחברות התעופה, קיימה תרגילים בשדות התעופה בן גוריון, רמון וחיפה.
מטרת ההיערכות היא להבטיח המשך פעילות אווירית, פינוי מהיר של נפגעים, קיום קשר רציף עם כלל הגופים, והפעלה מתואמת של מערכות הבקרה והביטחון.במשרד התחבורה מדגישים כי ההיערכות לא מסתיימת בדיונים או תרגולים בודדים - אלא מהווה תהליך מתמשך.
היעד המרכזי הוא לחזק את כלל התשתיות הקריטיות, להמשיך בשגרת תרגול, לעדכן את הנהלים ולוודא מוכנות מלאה של כל גורמי התחבורה לתרחישי קיצון. בשעת חירום, כל שעה קריטית - והיכולת להבטיח ניידות, פינוי וסיוע לאזרחים עשויה להציל חיים ולצמצם נזקים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מסרה: "המשימה הראשונה במעלה היא להיערך למענה מידי במקומות בהם עלול להיות סיכון לחיי אדם, לבחון מה נמצא בתחום אחריותנו ומה באחריות
הרשות המקומית, ולוודא כי נושאים הדורשים טיפול של משרדים אחרים לא נופלים בין הכיסאות".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "אנו פועלים להבטחת רציפות תפקודית של כל מערכות התחבורה בכל מצב. כפי שפעלנו בזמן מלחמת חרבות
ברזל, כך נפעל גם מול תרחישי רעידת אדמה ואסונות טבע אחרים".

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח
"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי
הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.
וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים. "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב. אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"
"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'".
"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.
המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו.
- הקרנות הכספיות מעלות דמי ניהול: איך זה משפיע עליכם? והאם הן עדיין עדיפות על פיקדונות?
- השינוי בתוכנית "חיסכון לכל ילד": איך יושפעו החסכונות של ילדכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו

ירידה חדה בצמיחה ברבעון השני בגלל המלחמה עם איראן; צפי להתאוששות ביולי-אוגוסט
התוצר התכווץ בקצב שנתי של 3.5%, התמ"ג העסקי צנח ב-6.2% והצריכה הפרטית נחלשה - בלמ"ס מציינים כי מלחמת "עם כלביא" היא הגורם המרכזי
המשק הישראלי הציג ברבעון השני נתונים חלשים. לפי האומדן הראשון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התוצר המקומי הגולמי התכווץ ב-3.5% בחישוב שנתי, ירידה רבעונית של 0.9%. במונחים לנפש, מדובר בירידה של 4.4%. התמ"ג העסקי, שמשקף את עיקר הפעילות במשק הפרטי, ירד בשיעור חד של 6.2%.
כל מרכיבי הצמיחה במגמת ירידה
כל רכיבי השימוש בתוצר הצביעו על ירידות חדות. הצריכה הפרטית התכווצה ב-4.1%, הצריכה הציבורית ירדה ב-1%, ההשקעות בנכסים קבועים צנחו ב-12.3% והיצוא (למעט חברות הייטק צעירות ויהלומים) ירד ב-3.5%. במקביל, היבוא דווקא רשם עלייה של 3.1%, תופעה שמדגישה את חוסר האיזון שנוצר במשק בתקופה זו.
בלמ"ס ציינו כי מלחמת "עם כלביא" היא זו שהשפיעה באופן מהותי על הנתונים. השבתת המשק למשך כשבועיים בעקבות המתקפה באיראן פגעה ישירות בצריכה ובהשקעות. הדבר תאם את הערכת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהזהיר כי ברבעון השני תירשם ירידה ניכרת בפעילות, אם כי ציין כי ברבעון השלישי צפוי תיקון חלקי על סמך ניסיון ממשברים קודמים.
סימני התאוששות חלקיים
לצד הנתונים הקשים, ישנם סימנים ראשונים להתייצבות. ביולי ובאוגוסט נרשמה עלייה של יותר מ-13% ברכישות בכרטיסי אשראי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי הערכות גורמים בשוק, העלייה משקפת חזרה איטית לשגרה, אם כי עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר במגמה שתימשך. גם נתוני הייצור התעשייתי וההזמנות ליצוא מראים מגמת שיפור מסוימת, אך בקצב מתון.
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעקבות ההתפתחויות עדכן משרד האוצר את תחזית הצמיחה לשנת 2025 כלפי מטה, מ-3.6% ל-3.1%. גם בנק ישראל הפחית את תחזיותיו בחודש שעבר, אם כי הוא עדיין מעריך צמיחה חיובית השנה. עיני השווקים נשואות כעת להחלטת הריבית הקרובה: אף שבנק ישראל לא צפוי להפחית ריבית כבר בהחלטה הקרובה, ההאטה בצמיחה לצד ירידה בקצב האינפלציה ל-3.1% מגבירים את ההערכות כי כבר בספטמבר עשויה להתרחש הפחתה. בבתי ההשקעות מעריכים כי בתוך שנה תרד הריבית לרמה של כ-3.25% עד 3.5%, לעומת 4.5% כיום.