משפחות החטופים ייסעו לחו"ל במימון המדינה

למעלה משנה לאחר חטיפת חיילי צה"ל, אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק לפיו המדינה תשלם את הוצאות נסיעות המשפחות לחו"ל כחלק מהמאמץ לשחרור הבנים. בני המשפחות מברכים

למעלה משנה לאחר חטיפת חיילי צה"ל גלעד שליט, אהוד (אודי) גולדווסר ואלדד רגב, אישרה הערב הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיה המדינה תישא בהוצאות הנסיעות של משפחות החטופים לחו"ל, במסגרת המאמצים להביא לשחרור בניהם. עם אישור ההצעה, הביעו משפחות החטופים שביעות רצון מהמהלך. "לא האמנו שהשחרור יתעכב כל כך, ולכן החלטת הכנסת תסייע רבות", נמסר ממטה המאבק למען המשפחות.

את הצעת החוק יזם ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו), שהופתע לאחרונה לגלות כי משפחות החיילים החטופים נאלצות לשלם מכיסן את הוצאות הטיסה לחו"ל, בשעה שהן יוצאות למפגשים עם מדינאים ברחבי העולם כדי לקדם את המגעים לשחרור בניהם.

הדברים הגיעו עד כדי אבסורד כאשר פקידים של משרד החוץ שהתלוו אליהם לנסיעות נסעו על חשבון המשרד, בעוד שבני המשפחות נאלצו לממן את הנסיעות בכוחות עצמם או מכספי תרומות.

גם אחרי שח"כ חסון והמשפחות הצליחו לעורר הד ציבורי בנושא, טסו לפני כשבועיים משפחות החטופים לבריסל פעם נוספת על חשבונן. "בשנה האחרונה למדנו כי אין ספק שמפגש בלתי אמצעי עם משפחות החטופים פותח דלתות אשר שום דיפלומט או פוליטיקאי אינו מסוגל לפתוח", אמר חסון. "הסיפור האישי, הדמעות בעיניים והאלבומים המשפחתיים שווים יותר מכל הסבר מלומד של מדינאי".

לדבריו, בהצעת החוק, שאושרה הערב בקריאה טרומית, קובעת המדינה באופן חד-משמעי כי שליחות המשפחות לשחרור יקיריהם הינה משימה לאומית, ולא גחמה פרטית. "מדינת ישראל מחויבת לשחרור החטופים, ולכן היא גם מחויבת לתמוך במי שפועל בשליחותה לשם כך. אסור שפעילות להצלת חיי חיילים תסתמך על היכולת הכלכלית של משפחותיהם".

עם אישור הצעת החוק, הביעו נציגי המשפחות שביעות רצון מהמהלך. ממטה המאבק למען משפחות החטופים נמסר עוד כי "המשפחות מבקשות להודות לכל התורמים והמתנדבים, שלכל אורך השנה עושים ימים ולילות בניסיון לסייע בפעילויות להשבת נושא השבת החטופים לסדר היום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.