הסקירה השבועית של המניות בעולם
ההשפעה ה"רעה" של ההערכות כי הריבית עשויה שלא לרדת בשנת 2007, כבר הכבידה על המדדים בשבוע שעבר וכעת המשקיעים חזרו להסתכל על חצי הכוס המלאה - נתוני המאקרו החזקים מהצפוי שמעידים על כך שהכלכלה האמריקאית הולכת ל"ריבאונד" ברבעון השני. נוסף לכך מדד הליבה של ה- PCE היה מעט נמוך מהצפוי והתייצב ברמה של 2% ותרם לסיום האופטימי של סוף השבוע.
בסיכום שבועי רשמו המדדים המובילים עליות נאות כאשר מדד ה- S&P500 ומדד ה- Nasdaq הצליחו לסיים את כל ימי המסחר בתשואה חיובית ובסיכום שבועי הוסיפו כ- 1.4% וכ- 2.2% לערכם בהתאמה. מדד ה- Dow Jones אשר באחד מהימים רשם ירידה קלה, סיים אף הוא שבוע חיובי עם תשואה שבועית של 1.2%.
שבע שנים לקח למדד ה- S&P500 להתאושש מהתפוצצות הבועה. ביום המסחר האחרון בבורסה האמריקאית השיא הקודם של מדד ה- S&P500 נשבר. מדד ה- Nasdaq עדיין רחוק מאוד מהשיא של כל הזמנים אשר נרשם בשנת 2000 והוא צריך להכפיל את ערכו ע"מ להגיע לשם.
טכנולוגיה
סקטור הטכנולוגיה, אשר לאחר פתיחה פנטסטית בתחילת השנה התיישר עם ביצועי השוק, חזר השבוע למרכז הבמה כאשר במדד הנסדא"ק ובסקטור הטכנולוגיה ב- S&P500 נרשמו עליות נאות (2%). אחת הסיבות לחולשה היחסית בסקטור הייתה עונת דוחות חלשה למדי, בניגוד לשאר החברות. עם זאת, ראוי לציין כי מספר חברות מפתח, כגון Microsoft ו- Intel, פרסמו דוחות טובים מהצפוי. מי שעוקב אחר פרסום הפרוטוקולים של ישיבות ה- Fed רואה כי הם מציינים כי הביקושים והצמיחה בסקטור הטכנולוגיה הם חזקים, בניגוד לצמיחה המתונה שנרשמה בסה"כ. בינתיים הצמיחה לא קיבלה ביטוי מספק בדוחות החברות אך להערכתנו עונת הדוחות הבאה אמורה להיות טובה יותר מהנוכחית. מכאן, אנחנו חוזרים על המלצתנו החיובית לגבי מניות הטכנולוגיה השונות אשר להערכתנו יניבו תשואה עודפת על השוק עד לסוף השנה.
חברת Dell (הוסיפה כ- 5% בסיכום שבועי) פרסמה דוחות טובים אשר הכו את התחזיות המוקדמות. בנוסף, החברה הודיעה על קיצוץ של כ- 10% בכוח האדם. צעד זה בא לאחר שבתחילת השבוע הודיע גם חברת IBM על קיצוץ קטן יותר בכוח האדם, בהיקף של כ- 1570 משרות.
המנצח השבועי – חומרי גלם
סקטור חומרי הגלם נהנה מעליה קלה במחירי הסחורות ובמחירי האנרגיה והוסיף לערכו כ- 2.7% בסיכום שבועי. לחיוב בלטה חברת הכרייה Freeport-McMoRan אשר מאז פרסום דוחותיה נמצאת במגמת עליה. החברה קיבלה תמיכה השבוע מג'ים קרמר, מנחה התוכנית Med-Money בארה"ב ולשעבר מנהל קרן גידור, אשר המליץ על רכישתה. החברה הוסיפה השבוע כ- 6.5% לערכה.
חברות הפלדה בלטו אף הן לחיוב לאור העלייה החדה יחסית שנרשמה השבוע במחיר המתכת. חברת United States Steel, הוסיפה כ- 7.3% לערכה וחברת הפלדה Nucor הוסיפה כ- 5.4% לערכה.
סקטור המוצרים ברי הקיימא וסקטור מוצרי הצריכה
שני סקטורי הצריכה במדד ה- 0S&P50 הצליחו להציג ביצועים עודפים על פניו, שבוע שני ברציפות. נתוני הצריכה החזקים מהצפוי והביצועים החלשים יחסית מתחילת השנה להערכתנו ימשיכו לתמוך בסקטורים כאשר כיום ההעדפה שלנו היא לסקטור המוצרים ברי הקיימא. את העליות הובילה חברת Target, אחת החברות הגדולות בסקטור המוצרים בריי הקיימא, אשר ממשיכה ליהנות ממומנטום חיובי מאז שפרסמה את דוחותיה בשבוע הקודם. החברה הוסיפה השבוע כ- 4.8% לערכה. חברה נוספת שבלטה היא Dow Jones (העיתון שעל שמו נקרא המדד) לאחר שמחזיקת המניות הגדולה בה, משפחת Bancrofts, הסכימה לדבר עם Rupert Murdoch על הצעת הרכש. המניה הוסיפה כ- 18.3% לערכה בסיכום שבועי ועברה במקצת את מחיר ההצעה מתוך ההערכה כי ההצעה עשויה לעלות.
בסקטור מוצרי הצריכה בלטה לחיוב Wal-Mart אשר הודיעה על רכישה חוזרת של מניותיה בהיקף עצום של 15 מיליארד דולר. המניה הוסיפה קרוב ל- 4% לאחר ההודעה וכ- 5.5% בסיכום שבועי.
אירופה – ממשיכים קדימה
באירופה לא היו השבוע הפתעות מיוחדות, גרמניה ממשיכה לדהור קדימה והיא מושכת אחריה את כל אירופה. מדד ה- Dow Jones Stoxx600, המרכז את 600 החברות הגדולות ביבשת (כולל אנגליה), הוסיף כ- 1.7% לערכו והוא במרחק של קצת יותר מאחוז מהשיא של כל הזמנים שנקבע במרץ 2000, שיא אשר ככל הנראה ישבר השנה. לעליות עזרה מגמת הרכישות אשר ממשיכה לתפוס כותרות. את עיקר העניין תפס המאבק סביב ABN Amro. קבוצת המשקיעים בראשות Royal Bank of Scotland פרסמה רשמית את הצעתה שעומדת על רמה של כ- 95.6 מיליארד דולר, מעל הצעתה המקורית של Barclays אשר נתמכת ע"י הנהלת ABN.
גרמניה – מובילה את היבשת
הכלכלה הגדולה באירופה ניפקה השבוע נתוני מאקרו מעורבים. האינפלציה הייתה בהתאם לצפוי, האבטלה מעט גבוהה ומכירות הקמעונאים היו טובות מהצפוי. עם זאת, העלייה המרשימה של כ- 3.2% שרשם ה- DAX השבוע נגרמה בגלל נתוני מאקרו אחרים, הנתונים האמריקאים שהיו בסה"כ חיוביים. את המגמה החיובית הובילה חברת Deutsche Telekom (עליה של 7% בסיכום שבועי), אשר נהנתה מההערכות כי היא עשויה למכור את חטיבת הטלפון הסלולארי האמריקאי שלה. אחת המועמדות שהוזכרה היא קרן Cerberus.
חברה נוספת שנהנתה ממגמת הרכישות והמיזוגים היא חברת SAP אשר הוסיפה לערכה כ- 3.3% בסיכום שבועי. עיקר העלייה נרשמה לאחר שבשוק נפוצו שמועות כי חברת Oracle רכשה 12% מהחברה. בתגובה לשמועות הנהלת SAP טענה שהיא לא מגיבה לשמועות בשוק וחברת Oracle לא הגיבה כלל. במקום תגובה Oracle דווקא הוסיפה לתביעה שהוגשה במרץ כנגד SAP טענות בגין הפרת זכויות יוצרים והפרת חוזה. התביעה הוגשה במרץ האחרון לאחר שעובד של SAP, על פי טענת Oracle, פרץ לכאורה לאתר האינטרנט של החברה, הוריד קוד תוכנה ובעזרתו מכר שירותים במחירים נמוכים.
עוד בלטו השבוע
נוסף על גרמניה, נרשמה עליה במדד ה- IBEX הספרדי (כ- 3%) אשר לאט לאט חוזר לעצמו. לשלילה בלט המדד האיטלקי המוביל, ה- S&P/MIB. המדד נסחר כמעט ללא שינוי (ירידה זעירה), בניגוד למגמה המאוד חיובית בעולם. הכביד על המדד Banca Italease, אחד מהבנקים הקטנים במדינה (שווי שוק של כ- 2.7 מיליארד אירו), אשר צנח בקרוב ל- 20% לאחר שהתברר למשקיעים כי לקוחותיו איבדו כ- 400 מיליון אירו במסחר בנגזרים. באנגליה בלטה British Airways, לאחר ששמועות על רכישתה הקפיצו את מניית החברה. בהמשך השבוע השמועות הוכחשו ע"י החברה, המניה נחלשה ובסיכום שבועי הצליחה לרשום עליה של כ- 2%.
אסיה –סין ממשיכה לככב
סין ריכזה עניין רב לאחר שביום רביעי נרשמה צניחה חדה במדדים השונים. הירידות אמנם התפשטו באסיה ואף קצת לאירופה, אבל האופטימיות האמריקאית הייתה חזקה יותר. בסיכום שבועי רשם מדד אסיה פסיפיק של מורגן סטנלי עליה נאה של כ- 2.5%. הוביל את העליות מדד ה- Nikkei 225 עם עליה שבועית של 2.7%. המדד הצליח להתגבר על נתוני מאקרו מעורבים עם נטייה לכיוון השלילי לאחר הנתונים האמריקאיים הטובים וההערכות כי הכלכלה האמריקאית תפגין ביצועים טובים יותר ברבעון השני.
בסין נרשמו ירידות חדות לאחר שהממשלה החליטה לשלש את מס הבולים על קניה ומכירה של ניירות ערך (המס הועלה לרמה של 0.3%). התגובה (המדדים השונים איבדו בין 6%-9%), אשר הייתה חסרת פרופורציה לצעד שננקט, שיקפה הן את החשש כי הממשלה תנקוט בצעדים נוספים והן את החשש ההולך וגובר מכך שהבועה הסינית, וכיום כמעט כולם כבר קוראים לילד בשמו, עתידה להתפוצץ. מעניין לציין כי בניגוד לעבר, כאשר המדדים תיקנו מייד לאחר מכן, התיקון שנרשם לאחר מכן היה חלש ובסוף השבוע הירידות נמשכו כאשר המדדים המובילים איבדו בין 3%-6% נוספים.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
