כסף שקל
צילום: דוברות בנק ישראל

האם הציבור מעוניין בשקל דיגיטלי? סגן המפקח על הבנקים: "יש סיכון, אך גם יתרונות"

סגן המפקח על הבנקים: "החדשנות בתחום המטבעות הדיגיטליים משפיעה בעיקר על מוצרים פיננסים אחרים כמו תשלומים או השקעות". השקל הדיגיטלי יהווה את השלב הבא בהתפתחותו של השקל ויהיה תחת פיקוח של בנק ישראל 
תומר אמן |

כלכלת ישראל, יחד עם שאר כלכלות העולם, עוברת ימים לא קלים בתקופה האחרונה. משבר הקורונה שגרר איתו את משבר האינפלציה, לצד הלחימה באוקראינה ויחד עם הבחירות עליהן הכריזה הממשלה לפני כמה ימים גררו האטה בכלכלה המקומית. אמנם האינפלציה אצלנו (קצב שנתי של 4.1%) נמוכה יותר מאשר שאר מדינות העולם (8.6% בארה"ב), אך מחירי הדירות, הפירות והירקות לא מפסיקות לעלות, וחלקנו בספק שלקצב האינפלציה ה"איטי" יחסית במדינה אין קשר לעובדה שתמיד היה יקר לחיות בארץ. 

כך או כך, החיים ממשיכים בשלהם ובעקבות הגידיטציה ההולכת ומתפתחת, החלו בתחילת 2018 לדבר במשרד האוצר על "שקל דיגיטלי", מאין חלופה ישראלית למטבעות הקריפטו שמתקשים לתפקד כרגע

השקל הדיגיטלי הוא מיזם עתידי שמתוכנן כאמור על ידי משרד האוצר. סוג זה של מטבע מתוכנן להיות מטבע ממוחשב שקל שקל חדש שיונפק ויפוקח על ידי בנק ישראל. בניגוד למטבעות מבוזרים כמו הביטקוין, השקל הדיגיטלי אינו נסמך על רשת מחשבי המשתמשים במטבע, אלא על ידי שרתים מרכזים של בנק ישראל עצמו. 

בכנס מטבעות הקריפטו שערכה חברת  MASTERCARD INCORPORATED (סימול: MA), נאם דניאל חחיאשוילי, סגן המפקח על הבנקים, מנהל אגף טכנולוגיה וחדשנות שציין כיצד החדשנות שקיימת כעת בתחום המטבעות הדיגיטליים (STO, CBDC ,DeFi, NFT) משפיעה בעיקר על מוצרים פיננסים אחרים כמו תשלומים או השקעות. לראייתו תחום זה מעמיד את הרגולטורים בסיכון אל מול האתגרים ששינויים אלו יביאו, במיוחד בתחום פיקוח וניטור החדשנות אל מול הגנת הצרכן ופיקוח על הסיכונים. 

זוכרים את השקל הדיגיטלי?

 

כמו כן, התייחס חחיאשוילי לאפשרות שישראל תשיק שקל דיגיטלי וסקר את היתרונות של מהלך כזה. לדבריו היתרונות הם תשלום יעיל, מתקדם וחלופה מאובטחת לאמצעים קיימים וחדשים של תשלום. בנוסף, מעבר לשקל דיגיטלי יתמוך במדיניות הממשלה לתמיכה בהפחתת השימוש במזומן והמאבק נגד ה"שוק השחור". יחד עם זאת טוען כי במידה ומשהו משתבש המוניטין של הבנק המרכזי עלול להיות בסיכון.

החזקת מטבעות הקריפטו בישראל נמוכה ביחס לעולם, כאשר זו עומדת כאן על שיעור של בין 2%-3% בעוד שבעולם הממוצע הוא בין 3%-4%. במדינות המפותחות נתונים אלו גבוהים יותר, כאשר בסינגפור עומד שיעור האחזקה על כ-10% ובארה"ב 9%. 

מנכ"ל מאסטרקארד בישראל, עומר אונגר, ציין כיצד בשנתיים האחרונות ישנה עליה משמעותית ברכישו קריפטו בישראל כאשר למרות הירידות סך העסקאות שביצעו ישראלים ברכישת קריפטו במאי 2022 גדול פי 27 לעומת יולי 2020.

קיראו עוד ב"מטבעות דיגיטליים"

 

יוהאן גרבר, סגן נשיא לסייבר וחדשנות במאסטרקארד הסביר כי "יש הזדמנות לקריפטו לעשות דברים גדולים, העתיד של התחום יכול לכלול תשלום משכנתא, שכר דירה וחשבונות שונים. בשנת 2021, מאסטרקארד ראתה גידול של כ 900% ברכישות מטבעות דיגיטליים לעומת 2020. עם הגידול ברכישות, נרשם גם גידול בסך ההונאות שהסתכמו ב-14 מיליארד דולר בשנה זו ובסיכונים לבנקים וגופים פיננסיים אשר נעשה על ידי יחידים, קבוצות ואף מדינות.

 

ננסי ווד מהמחלקה המשפטית של ה-FBI בתל אביב ציינה כי  הסוכנות עובד בשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות בישראל במציאת הונאות קריפטו וכי בישראל יש חברות סטארט-אפ רבות שיכולות לעזור במשימה.

 

דייב ג'יבנס מנכ"ל CipherTrace, חברה שנרכשה לאחרונה על ידי מאסטרקארד ושעוסקת במניעת פשעי קריפטו ובהגנה על ארגונים אמר כי "ל-50% מכל הבורסות למטבעות קריפטוגרפיים ברחבי העולם יש תהליכי זיהוי לקוח חלשים וכי שיעור ההונאות במטבעות קריפטוגרפיים לעומת עסקאות שאינן במטבעות קריפטוגרפיים גדול פי 4. בצד החיובי ציין כי "ישנם כיום כבר יותר מ- 300 מיליון משתמשים במטבעות קריפטוגרפיים ברחבי העולם וכי נרשמה עלייה בנפחי הרכישה של נכסי מטבעות קריפטוגרפיים ברשת של מאסטרקארד מ-1.6 מיליארד דולר ב- 2020 ל- 15.8 מיליארד דולר ב- 2021".

לאחרונה יצא בנק ישראל, בשותפות עם הרשות המוניטרית של הונג קונג, לשת"פ על מנת לבדוק כמה יעיל השימוש בשקל הדיגיטלי. במסגרת הפרוייקט יתצבע ניסוי מיוחד לבדיקת היתכנות למטבע דיגיטלי קמעונאי של הבנק המרכזי. בעת ההכרזה על הניסוי מסר המשנה לנגיד בנק ישראל כי "הגברת התחרות בשוק התשלומים הנה אחת המוטיבציות העיקריות להנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי". 

כך או כך, בסקר שנערך לאחרונה על ידי בנק ישראל נשאל הציבור לגבי סיכויי השימוש שלו במטבע במידה ויונפק. בתשובה נמצא כי 34% מהציבור מאמין שכן, בעוד ש-51% אינם בטוחים אם ישתמשו בו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

החברה שזינקה מ-650 מיליון ל-12 מיליארד דולר ביום אחד - בעזרת ה"שילוש הקדוש"

בשביל וול סטריט מספיקות שלוש מילים כדי להטיס מניה: קריפטו, בלוקצ'יין ו-AI; ב-QMMM הודיעו שיהפכו ל"חברת אוצר" וישקיעו 100 מיליון דולר ברכישת קריפטו אבל שכחו פרט קטן - בקופה יש רק מיליון דולר; היום ההייפ פוגש את קרקע המציאות והחברה נחתכת בחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קריפטו

ביום אחד בלבד הפכה חברת הפרסום הדיגיטלי ההונג־קונגית QMMM QMMM Holdings -3.33%   לתופעת שוק. המניית של החברה זינקה ביותר מ־1,700% וקפצה משווי של כ־650 מיליון דולר לכ־11.8 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק מילות מפתח שוול סטריט ממש אוהבת - קריפטו ו-AI. החברה שעוסקת בפרסום דיגיטלי הוציאה הודעה שבכוונתה להפוך ל"חברת אוצר" (Treasury Company) ולהשקיע 100 מיליון דולר ברכישת מטבעות קריפטו, בהם ביטקוין, את'ריום וסולנה.

אל תחבטו בעצמכם אם אתם לא מכירים את המינוח 'חברת אוצר' זה מונח די חדש וזה טייטל שמתאר חברה ציבורית שבוחרת להפוך החזקה של נכסים (בעיקר של קריפטו) לליבת הפעילות שלה. במקום לשמור מזומן או אג"ח כיתרות נזילות, היא מנתבת משאבים לרכישת ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים, ומציגה אותם כחלק מרכזי במאזן. הדוגמה הבולטת היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור, שביססה לעצמה תדמית של "קרן ביטקוין ציבורית" לאחר שרכשה מאות אלפי מטבעות. עבור המשקיעים מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי שוק הקריפטו דרך מניה סחירה, אבל המחיר הוא תנודתיות חריפה ותלות כמעט מוחלטת בערך המטבעות.

ונחזור להודעה שהקפיצה את החברה. עד לאותה הכרזה, מניית QMMM הייתה מניה מנומנמת למדי, שנסחרה במשך חודשים ארוכים בטווח מצומצם של 3 עד 12 דולר, כמעט בלי סיקור ובלי עניין מצד המשקיעים. פעילות החברה - פרסום דיגיטלי בהונג קונג - לא משכה אליה כמעט עניין, וגם הדו"חות האחרונים הצביעו על הפסדים ועל קופת מזומנים דלילה מאוד.

אבל אז הגיעה ההודעה: השקעה מתוכננת של 100 מיליון דולר בקריפטו, לצד שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות בלוקצ'יין כדי לפתח "מערכת אקולוגית קריפטו־אוטונומית". לא בטוח שוול סטריט בכלל הצליחה לפענח את המשמעות של המינוח הזה (וכאן וול סטריט צריכה לחבוט בעצמה) אבל עבור המשקיעים זה הספיק כדי להצית ראלי מטורף. בתוך יום אחד נרשמה קפיצה מסחררת במניה, עד לרמות שווי דמיוניות אם מנסים להשוות אותם לתוצאות של החברה.

 מי שנמצא קצת זמן בשוק מכיר את התופעה הזאת על בשרו בעיקר מבועת הדוט.קום חברות מאמצות מילות באזז כדי לתפוס עניין. חברות שצירפו לשם שלהן את המילה "אינטרנט" בגל העליות של תחילת שנות ה־2000, או אם מסתכלים קרוב יותר אז חברות קטנות שהכריזו על פעילות בתחום הקנאביס ב־2017–2018 וכל בועה ותקופתה, עד שהתנפצה אל גלי המציאות.