כמעט חצי מיליון כלי רכב בישראל עם תו נכה; לרובם - לא מגיע
405,722 כלי רכב עם תג נכה, 268 אלף אזרחים בעלי תג, עליה של כ-262% ביחס לשנת 2006, ו-122% ביחס ל-2012, כך מנתונים שעלו היום בהתכנסות הראשונה של ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה לנגישות עירונית. הנושא הראשון לדיון איתו נפתחה הועדה היה על מצוקת החניה הגוברת והולכת בחניות המסומנות לנכים ברשויות המקומיות.
את הדיון פתחה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת שירלי פינטו, שציינה כי "בשנים האחרונות חלה אינפלציה במספר תווי הנכה המונפקים בישראל בשל שורת הקלות. ההקלות הופכים את התג לכזה שמי שמצליח "לסדר" אחד לעצמו - נהנה לא רק מהאפשרות לחנות ללא תשלום בכחול לבן, אלא גם במקומות בהם החניה אסורה, כמו מדרכות ובסמוך למעברי חציה, אך לצערי אין די אכיפה ופיקוח ברשויות המקומיות על נהגים אשר חונים בחניות נכים. מעבר לתופעה הבזויה אך "הרגילה" של חניית רכב ללא תו נכה בחנייה השמורה לנכים, יש גם מקרים אחרים - כאשר רכב עם תו נכה מחנה במקום חניה שמור של נכה עם מספר רישוי ספציפי ייעודי למקום. אין חולק שהנושא הזה נמצא בתת אכיפה."
עוד השתתפו בדיון חברי כנסת, פקידי ממשלה והשלטון המקומי, ונציגי ארגונים המייצגים אנשים עם מוגבלויות. "הגיע הזמן להתאים את המרחב הציבורי גם לאנשים עם מוגבלויות ולנכים, אין סיבה שאדם נכה יחשוב פעמיים אם לצאת מהבית עקב סוגיית החנייה ועצוב יותר אם יצא וחזר לביתו כי לא מצא חנייה שמתאימה לצרכיו", אמר חבר הכנסת עלי סלאלחה ממרצ והוסיף כי "כולי תקווה שהצעת החוק שהגשתי לסיווג חניות הנכים תביא לשיפור קטן אך הכרחי בחיי היומיום של הנכים בישראל."
גם יו"ר העמותה הישראלית נגישות ישראל, יובל וגנר השתתף בדיון ומסר כי "נושא זמינות חניות נכים פנויות הוא סופר קריטי עבור אנשים עם מוגבלות בניידות, להם אין אלטרנטיבה להחנות במקום אחר. לצערי, חוק חניות נכים הינו ישן, לא מעודכן ופוגעני ועל כן, נדרשת רביזיה דחופה שתגדיר היכן, כמה ואיך לסמן חניות נכים ברשויות, עלינו להגדיר שני סוגי תמרורי חניות נכים: לתו כחול לאנשים עם עזרים וכסאות גלגלים ותו משולש, ובנוסף, להטמיע תו חניה אישי דיגיטלי וביומטרי. אך מעל להכל, יש להגביר את האכיפה נגד עברייני חניות נכים ע"י פקחים והמשטרה. אנו קוראים לשרת התחבורה להוביל מהלך חברתי לטיפול ביצירת זמינות לחניות נכים."
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 2.Yl 23/02/2022 14:38הגב לתגובה זואולי שניים מ תוך עשרות זה מראה על ניצול לא ישר של חניות נכים כך גם ****פתור מ תור***
- יש ר אלי 23/02/2022 17:39הגב לתגובה זוהחונה בחניית נכה ללא תו צריך להיענש בחומרה. זה שאדם עומד על שתי רגליו אינו אומר שאינו נכה.
- 1.לשירלי פינטו יש תו נכה? (ל"ת)אני 23/02/2022 13:07הגב לתגובה זו

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית
הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.
אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב
פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק
ציון מסכם 4.2 במדד פולס
הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.
רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.
טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר קטגוריה קרוסאובר C-Suv מימדים (מטר) אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64 מספר מושבים חמישה הנעה היברידית, קדמית הספק 140 כ"ס מיכל דלק 36 ליטר צריכת דלק 20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP בטיחות ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024 מחיר 180.0 אש"ח
/ 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח
עיצוב חיצוני ופנימי
הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.