BYD  חדש
צילום: יצרן

רכבים חשמליים והיברידיים יחויבו לחשוף את נתוני הצריכה שלהם - למה זה חשוב לרוכשים?

ככה תדעו מה צפויה להיות ההוצאה השוטפת על טעינת הרכב החשמלי והפלאג אין היברידי

עמית בר | (2)

16 שנים אחרי שהוגדרו תקנות שחייבו יבואני רכב לפרסם את דירוג הזיהום וצריכת הדלק רק עבור רכבי בנזין ודיזל, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה מקדמים רפורמה משמעותית שתשנה את כללי המשחק גם לרכבים חשמליים והיברידיים. 

תיקון חדש שפורסם להערות הציבור יחייב לראשונה גם יבואנים של רכבים חשמליים ופלאג־אין היברידיים לפרסם לציבור את נתוני היעילות האנרגטית של כל דגם, לצד הנתונים הקיימים. מדובר בצעד שנחשב חשוב ואפילו קריטי המקומי, ומומחים בענף מציינים כי מדובר בשקיפות שתוביל להבנת טובה יותר של הצרכנים בסוגי הרכב והעלויות השוטפות הצפויות להם בהמשך. 

פרסומות ונתונים על ררכבים חדשים כוללים טבלה המציגה את דרגת הזיהום (בין 1 ל‑15, מירוק לאדום) ואת צריכת הדלק בליטרים ל‑100 קילומטר. המידע הזה הפך עם השנים לכלי צרכני משמעותי שמאפשר להבין את העלות השוטפת של הרכב ואת השפעתו הסביבתית בפועל. אלא שבעשור האחרון התרחב השוק, נוספו דגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין היברידיים, והפער במידע הלך וגדל. יבואנים פרסמו נתוני טווח או הסברים כלליים, אבל הצרכן לא יכול היה להשוות באמת את היעילות האנרגטית בין דגמים. התקנות החדשות ישנו זאת מהיסוד ויתנו בסיס השוואה זהה לצרכנים: כל קטלוג, כל פרסום וכל מפרט בסוכנות יידרשו לכלול מדד לצריכת אנרגיה של רכבים חשמליים, בוואט־שעה לקילומטר, ונתונים משוקללים עבור פלאג־אין היבריד, לרבות צריכת דלק, צריכת חשמל וטווח הנסיעה החשמלי.

למה זה חשוב? המשמעות הישירה עבור הצרכן היא שקיפות מלאה שתאפשר לקבל החלטה מושכלת. כבר לא יהיה צורך להסתמך על הצהרות יצרן לגבי טווח תיאורטי, אלא יהיה מידע רשמי שקל להשוות בין דגמים. ייתכן שהמהלך גם ישפיע על החלטות רכישה בפועל: לקוחות יוכלו לזהות דגמים בזבזניים ולבחור דגמים חסכוניים יותר, מה שיכול להוביל לתחרות גדולה יותר בין היבואנים. בנוסף, הנתונים החדשים עשויים לסייע לגופים רגולטוריים לתכנן טוב יותר את פריסת עמדות הטעינה והסבסודים. עבור השוק המקומי מדובר בצעד שמחבר את ישראל לשקיפות המקובלת במדינות מערביות, ובפועל צפוי לעודד רכישות חכמות יותר של רכבים חשמליים והיברידיים.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חשמלאי 24/07/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
    לפי התפתחות הרכבים החשמליים יש צורך להכין ולתכנן מקום מרכזי להתמנת הסוללות הישנות לא כמו היום שזורקים לזבל הרגיל
  • אנונימי 24/07/2025 20:43
    הגב לתגובה זו
    כך שלא צריך להטמין כלום
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?