אבנר ארד משק אנרגיה
צילום: יחצ

הפועלים ומזרחי טפחות מממנים את תחנת הכוח אשכול - יזרימו עד 8.5 מיליארד שקל

בכך, דליה ומשק אנרגיה סוגרות את המימון לתחנת אשכול; התחנה לפני ההרחבה מספקת כ-10% מהחשמל בארץ
רוי שיינמן | (2)

דליה חברות אנרגיה, יוניון, משק אנרגיה 5.1% וצבי ברק חתמו על הסכמי מימון של החוב הבכיר לרכישת תחנת אשכול בסך של 6.2  מיליארד שקל, וכן על הסכמי הזרמת בעלים בסך של 3.35 מיליארד שקל כך שהעסקה הכוללת מסתכמת לסך של 9.55 מיליארד שקל.

 

את עסקת המימון הפרטית הגדולה בישראל, הובילו במשותף בנק הפועלים ומזרחי טפחות. בגיבוש הסינדיקציה נרשמו  ביקושים ערים הגבוהים משמעותית מסך האשראי בעסקה, שותפים לסינדיקציה כלל ביטוח, הראל ביטוח, מנורה מבטחים, עמיתים, מיטב דש, הפניקס והבינלאומי.

 

עם השלמת רכישת אשכול תהפוך דליה ליצרן חשמל משמעותי בישראל ולבעלת מלאי תכנוני להקמת שתי תחנות כוח משמעותיות נוספות. דירוג החוב היה "2A"  עם אופק יציב (דירוג מידרוג) מה שהוביל למימון זול יחסית.

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ (75%), בשותפות עם חברת יוניון תשתיות  (20%), משק אשכול (2.5%) וברק אלקטרוניקה רפואית (2.5%), חתמו על הסכם המימון לתחנת אשכול. למשק אנרגיה יש יחס גדול יותר בתחנה מעצם החזקתה בדליה. 

רכישת האתר כוללת את את תחנות הכח הקיימת בעלת היקף יצור של כ-1,606 מגה וואט, שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד וכן אופציה להקמה של תחנת כח מתקדמת בטכנולוגיה קונבנציונאלית מחז"מ (H Class) שתהיה המתקדמת במשק ותיתן מענה לביקוש העולה לחשמל בישראל, תוך הפחתה משמעותית בפליטות מייצור החשמל באתר.

בנובמבר 2023 הוכרזה חברת דליה כזוכה במכרז הדגל לרכישה של תחנת אשכול, שהינה הגדולה מבין התחנות שהופרטו ע"י חברת החשמל. תחנת אשכול ממוקמת בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, בין שני הנמלים הימיים. והינה התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם יכולת מותקנת של כ-1,606 מגה וואט, המהווים כ-10% מכושר ייצור החשמל בארץ. התחנה כוללת שתי יחידות ייצור בטכנולוגיית מחז"מ (F Class) בהספק כולל של כ-752 מגה וואט, וארבע יחידות קיטוריות בהספק כולל של כ-854 מגה וואט.

כחלק מתנאי המכרז, רשות החשמל העניקה לקבוצת דליה אופציה להקים יחידת כוח נוספת בהספק של עד 850  מגה וואט, תעריף הזמינות עומד על  6.45 אג' לקוט"ש צמוד למדד (נכון להיום). מדובר בתחנת הכוח היחידה בארץ עם הסדרה רגולטורית וכן סקר חיבור מאושר ומקום שמור ברשת. יחידה זו אמורה להחליף את יחידות הייצור הקיטוריות הישנות אשר צפויות להיגרט בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחר הקמה, הספק התחנה החדשה יועמד לטובת מנהל המערכת וייתן מענה לביקושים העולים לחשמל במשק. במסגרת זאת, תמחור האנרגיה יתבסס לפי מודל השוק במחירי ה-SMP בדומה ליחידות הקיימות. יצוין בהקשר זה כי התחנה העתידית צפויה להיות המתקדמת והיעילה ביותר במשק, ובהתאם תביא להפחתה משמעותית בפליטות המזהמות בתחנה בהשוואה למצב כיום.

בנוסף, כחלק מהמכרז, נמכרה הבעלות על קרקע פרטית באתר, בשטח של 425 דונמים באזור מבוקש בין שני הנמלים הימיים באשדוד וצמוד לקו הולכת החשמל הימי המתוכנן שטח בגודל של כ-200 דונם יהווה את מתחם האנרגיה וישמש לטובת יחידות ייצור החשמל לרבות יחידות ייצור יעילות ונקיות וכן להקמת מתקני אגירת אנרגיה ברמה לאומית, וכ-225 דונמים נוספים מיועדים להשבחה במתחם לתעשייה, חוות שרתים ומסחר. החברה צפויה לבצע בשנים הקרובות פעולות להשבחת הקרקע, אשר יכללו קידום תכנית במוסדות התכנון ופעולות לפיתוח הקרקע, בדגש על  פינוי מבנים וטיהור הקרקע מחומרים מזהמים.

סך המימון שאורגן ע"י בנק הפועלים ומזרחי טפחות לרכישת התחנה, בתוספת מסגרות תומכות נוספות, עומד על למעלה מ-8.5 מיליארד שקל. משתתפים בסינדיקציה - כלל ביטוח, מנורה, עמיתים קרנות הפנסיה, הראל, מיטב דש, הפניקס והבנק הבינלאומי.

אבנר ארד, מנכ"ל משק אנרגיה, אמר על רקע סגירת המימון: "דליה משלימה היום צעד משמעותי אשר לו השפעה על משק החשמל בכללותו. רכישת תחנת אשכול הופכת את דליה לאחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות בישראל וממצבת את משק אנרגיה כחברת אנרגיה מובילה בכל אחד מתחומי פעילותה ייצור באנרגיה מתחדשת, ייצור באנרגיה קונבנציונלית ואספקה."

עובד דבי, מנכ"ל דליה חברות אנרגיה אמר: "אנו מודים לבנק פועלים ולמזרחי טפחות על הארגון המשותף של מגה עסקה בה נרשם ביקוש רב לחוב ע"י הגופים המוסדיים, אנו רואים בכך הבעת אמון חזקה של המגזר הפיננסי בדליה חברות אנרגיה, בהנהלתה ובתוכניותיה העסקיות של החברה להרחבת פעילותה. הודות לאמון והתמיכה של בעלי מניותינו ובראשם משק אנרגיה, קבוצת יוניון, צבי ברק, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות וקרן תשתיות ישראל, דליה אנרגיות אשר הייתה מחלוצות התחרות במשק החשמל תהפוך ליצרן חשמל פרטי משמעותי במשק ותיתן מענה לצורכי מדינת ישראל תוך הרחבת התחרות במשק החשמל לטובת הציבור".

אבי גולדה מקבוצת יוניון, אמר על רקע העסקה: "קבוצת יוניון גאה להימנות על השותפים להשלמת עסקת אשכול. בימים לא פשוטים אלה, רואה הקבוצה את השלמת העסקה כהבעת אמון במשק הישראלי, ובחוסנה של מדינת ישראל. אנו רוצים להודות לשותפנו לדרך ובניהם בעלי המניות בדליה, בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות, ובפרט להנהלת חברת דליה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני עם אנרגיה סולארית על הגג וכל התאגידים יכולים לקפוץ (ל"ת)
    מתן 19/05/2024 07:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין על גיזה (ל"ת)
    18/05/2024 06:20
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.