
מה צפוי בשוק התיירות ב-2024? תיירות הפנים תתאושש בפסח
ב-12 בלילה שבין יום ראשון לשני, במעבר לשנה האזרחית החדשה, פילחו אזעקות את השקט ששרר ברחובות הארץ. הטרוריסטים של חמאס החליטו לברך את הישראלים לכבוד השנה החדשה עם מטח טילים למרכז הארץ. המטח הזה אולי ישפיע על החלטת מנהלי חברות הטיסה הזרות כמו טארום, לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן, וויזאייר ואייג'ן לחדש את טיסותיהן לישראל ב-2024, אבל מה שמסתמן הוא שחלק מהחברות ימשיכו בעצירת הטיסות לישראל וממנה החוצה. ככה זה במלחמה, זה לא מפתיע, אבל מה שמפתיע הוא שמניות התעופה הישראליות תיקנו את כל הירידות שהיו בתחילת המלחמה והן נסחרות במחירים הגבוהים ממה שהיה טרם המלחמה.
גם מניות חברות התיירות ובתי המלון עלו או שנפגעו מעט. השוק משדר חזרה לעסקים כרגיל. מאיפה האופטימיות והאם היא מוגזמת? מתברר במקרים רבים שהשוק חכם מכולם. הוא מגלם את האירוע ועובר לשלב הבא, הרבה לפני שחיילי המילואים חוזרים הביתה. במשבר הקורונה ברגע שהבינו שיש פתרון באופק (חיסונים), השוק לא חיכה וטס למעלה. בהתחלה היו כאלו שפיקפקו, מהר מאוד כולם הצטרפו.
השוק מתמחר חזרה לשגרה ואפילו בום כלכלי מסוים. בתחום התעופה והתיירות הוא מתמחר פסח חזק בתיירות הפנים. מה שהוא לא מתמחר זאת מלחמה רחבה בצפון מול חיזבאללה.
ההערכה שיהיה בום של תיירות של ישראלים בארץ ובבחו"ל היא ברורה - אנשים רוצים להתרענן, מילואימניקים חוזרים הביתה וצריכים חופשה. הילדים משוועים לתמונות אחרות. הפיצוי על התקופה הקשה יכול להיות טיסה קצרה לחו"ל או נופש בארץ. ותתפלאו - אנשים גם חוסכים יותר בתקופה הזו, יש לרבים עודפים שיכולים לשמש אותם לטיסה ונופש.
שנת 2023 של חברות התיירות
המלחמה עד כה השפיעה קשות על הקהל הישראלי שמחפש בימים כתיקונם כל הזדמנות בשביל לנפוש. אזרחי מדינת ישראל שרויים בדיכאון עמוק בשל המלחמה, החשש האדיר לגורל החטופים והכאב על המתים המלווים בתחושה של חוסר ביטחון אישי וסימן שאלה גדול מתי נוכל לחזור לשגרה שפויה. אבל כל אלה לא השפיעו כל כך על התיק של המשקיעים בחברות התעופה והמלונאות. מבט מהיר על המסכים בבורסה הראה כי מניות חברות התעופה הגדולות בישראל רשמו עליות חדות במהלך 2023. ישראייר ישראייר גרופ 0.14% המנוהלת על ידי אורי סירקיס סגרה את 2023 עם זינוק של 50% המשקף לחברה שווי של כמעט 390 מיליון שקל, אל על אל על -1.72% המנוהלת על ידי דינה בן טל גננסיה, טסה למעלה ב-34% לשווי של כמעט 880 מיליון שקל, כנפיים כנפיים 0% המנוהלת על ידי ערן בן מנחם ועוסקת בהחכרת מטוסים, רשמה ב-2023 עלייה חדה של 28% ונסחרת מרחק זעום משווי של 150 מיליון שקל. גם המשקיעים בחלק מחברות המלונאות והתיירות הישראליות יכולים לסגור את 2023 עם חיוך גדול. ענקית המלונאות פתאל פתאל החזקות -0.14% , הנשלטת על ידי דוד פתאל (56%), זינקה ב-2023 ב-34% ונסחרת כיום בשווי של כ-6.47 מיליארד שקל. קשרי תעופה קשרי תעופה 0% המנוהלת על ידי יורם מוטעי ועוסקת בהפעלת טיסות שכר יוצאות ונכנסות, ובשיווק חבילות תיור ושירותי תיירות, סיכמה את 2023 עם עלייה של 23%. מנגד החברות שפעילותן מוטה יותר לתיירות מקומית בישראל סגרו את 2023 באדום. מניית חברת מלונות דן דן מלונות 0% המנוהלת על ידי שלמה טחן, ירדה ב-2023 ב-3% ושוויה כיום כ- 2.52 מיליארד שקל. חברת המלונאות ישרוטל ישרוטל -0.27% המנוהלת על ידי ליאור רביב נפלה ב-2023 ב-23% לשווי של 4.24 מיליארד שקל.מה צופים הבכירים בחברות ל-2024?
האם התיירות הנכנסת לישראל תתאושש ב-2024? "2024 לא צפויה להיות שנה טובה לתיירות נכנסת", צופה שחר עקה, סמנכ"ל הכספים ודירקטור בחברת המלונאות פתאל. "לדעתי תיירות הפנים תחזור חלקית באופן הדרגתי בהמשך השנה, כי הישראלים לאחר ה-7 באוקטובר לא ייסעו בהמוניהם לחופשות בטורקיה, שארם אל שייח מצרים דובאי ומרוקו".


ישראייר הוכיחה שהיא יודעת להתאים את עצמה למצבי קיצון
חודש דצמבר היה חודש שיא בפעילות מטוסי האיירבס של ישראייר. על אף המלחמה ישראייר הודיעה למשקיעים כי היא תשבור השנה שיא בכמות השעות השנתיות שהיא טסה באמצעות מטוסי האיירבס. החברה סגרה את 2023 עם שיא של כל הזמנים בכמות הנוסעים שהטיסה בנתב"ג. בשיחה עם ביזפורטל ציין סירקיס: "הוכחנו ברבעון האחרון של 2023 שאנו יודעים להתאים את עצמנו למצבי קיצון. על אף המלחמה, סיימנו את חודש דצמבר עם ירידה של 15% בלבד בכמות הנוסעים, כך שנתח השוק שלנו בנתב"ג עומד על כ-10%". מרבית מניות התיירות סיימו את 2023 בזינוק מרשים, האם המשקיעים אופטימיים מדי? "ערב המלחמה שווי מניית ישראייר שיקף את ציפיות המשקיעים. הפגיעה של המלחמה היא בסדר גודל של כ-15% בשווי החברה. אני חושב שב-2024 נחווה תיקון ושווי השוק שלנו יעלה. הליך הורדת הריבית הצפוי על ידי בנק ישראל ישפיע עלינו לטובה. הירידה בריבית תקטין באופן משמעותי את הוצאות המימון של החברה ותגדיל את הרווח הנקי שלנו". את תשעת החודשים הראשונים של 2023 סגרה ישראייר עם הכנסות בסך 341 מיליון שקל, כ-29% יותר מבתקופה המקבילה ב-2022, ורווח של 21 מיליון שקל, בדומה לרווח אותו הציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2022. הוצאות המימון של ישראייר בתשעת החודשים הראשונים של 2023 זינקו ב-16% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו לסך של כ-7.2 מיליון שקל, כאשר ב-2022 ספגה חברת התעופה השלישית בגודלה בישראל הוצאות מימון בסך של כ-8 מיליון שקל. "הפרמטר השני שישפיע עלינו לטובה הינו המשך הצמיחה הצפוי במספר הנוסעים והחזרה לשגרה", מוסיף סירקיס. "להערכתי ב-2024 נגיע ליותר מ-1.1 מיליון נוסעים. הפרמטר השלישי הוא שנתח השוק שלנו יגדל, בין היתר על רקע הירידה בעוצמת התחרות שתישחק. הרבה מנהלים מסחריים בחברות הבינלאומיות יקטינו את כמות הטיסות לישראל. על רקע זה ישראייר תוכל להגדיל את נתק השוק שלה והמצב בשוק ילחץ את המחיר הממוצע לטיסה כלפי מעלה. "הפרמטר הרביעי שישפיע לטובה על הרווחיות הינו הבשלה של פעולות אותן התחלנו לבצע ב-2023. בתחום המלונאות אנו צפויים במהלך 2024 לפתוח מלון אחד מתוך חמשת המלונות שרכשנו במשותף עם רשת בראון. השיפוץ והגדלת מלון הדגל שלנו ביוון ב-50 חדרים גם צפוי להשפיע לטובה על הרווחיות שלנו. מרכז התחזוקה למטוסי סילון שרכשנו בקפריסין כבר מלא בהזמנות, וזה עשוי להשפיע לחיוב על תוצאות 2024. גם מועדון הלקוחות יתחיל לפעול. הדבר האחרון שאנו מקווים למצות השנה הינו המו"מ לרכישת מטוס שאנו כיום חוכרים אותו. רכישה של המטוס תוביל לשיפור ב-EBITDA. אנו גם מקווים להגיע למיצוי המו"מ לרכישת חברת התעופה הצ'כית עד פברואר 2024. כלל הפעולות הללו יחד עם סיום המלחמה נותנים לנו הרבה אופטימיות ל-2024". גם עקה לא חושב שהמשקיעים אופטימיים מדי לגבי שווייה של פתאל: "השווי של שלנו לא משקף את הפעילות והתחזית שלנו ל-2024", ציין בשיחה עם ביזפורטל. לאחר פרסום הדוחות של הרבעון השלישי הציגה הנהלת פתאל תחזית קדימה. החברה צפתה שב-2023 ההכנסות ימשיכו לצמוח לכ-7.4-7.6 מיליארד שקל, פי 3 מיום הנפקתה של החברה בבורסה. ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי בניקוי דמי שכירות) של החברה יחצה את רף ה-2 מיליארד שקל ויעמוד על כ-2.6-2.4 מיליארד שקל. "המלחמה היא אירוע מאוד כואב רגשית עבור כולנו. אך עבור חברה כמו פתאל שכ-80% מפעילות המלונאות שלה באירופה זאת מכה קלה בכנף מבחינה עסקית. כ-99% מהלקוחות של המלונות שלנו בחו"ל הם תיירים זרים ואירופה כיום עובדת מאוד חזק", מוסיף עקה. איך לדעתך תסיימו את שנת 2024? "עם הכנסות בטווח של כ-7.8- 8.2 מיליארד שקל, EBITDA של כ-1.5-1.8 מיליארד שקל ו-EBITDAR של כ-2.8-3.1 מיליארד שקל. אם השוק יפנים את הנתונים הללו, אז גם המניה עלולה לעלות, אך זה תלוי במה יקרה בשוק הריביות ואיך זה ישפיע על שיעורי ההיוון. היתרון שלנו הוא ש-67% מהאשראי שלנו בריבית קבועה". הרבעון השלישי של פתאל ב-2023 היה הרבעון הכי חזק שלה מאז הקמתה מבחינת הכנסות ורווח. ההכנסות של פתאל בתשעת החודשים הראשונים של 2023 עלו בכ-32% לכ-5.4 מיליארד שקל. ה-EBITDAR זינק בכ-34% לכ-1.9 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה פתחה 17 בתי מלונות חדשים וצפויה השנה לפתוח שני בתי מלון נוספים. אירחתם כ-18 אלף מפונים במלונות שלכם באילת, האם תידרשו להשקיע הרבה כסף בשיפוץ החדרים? "לא, המתווה שהמדינה העניקה יספיק עבור השיפוצים".- 3.דרור 04/01/2024 15:26הגב לתגובה זואם יעיפו את השקרן ואת ממשלת עמלק , אם ישמידו את החמאס . אם יעיפו את החיזבאללה צפונה , הארץ תתלכד ותחזור לשגשג .התיירות תגיע לשיא כול השיאים . אמן
- 2.פתאל 04/01/2024 13:01הגב לתגובה זו80% מהפורטפוליו של מלונות פתאל נמצא מחוץ לישראל ולכן השנה נראה אותה ממריאה, ופותחת פער משמעותי ממתחרותיה הישראליות.
- 1.תודה על הכתבה העמוקה (ל"ת)בני 04/01/2024 12:00הגב לתגובה זו