מנכ"ל חלל: "במקרה הכי גרוע המניה היתה צריכה לרדת 2%, היתה פה פאניקה"

זאת לאחר התרסקות של 35% במניה אתמול. פולק: "אנו מכוסים בעלות שתאפשר החזר ללווים ועוד יישאר עודף"
גיא בן סימון | (21)
נושאים בכתבה חלל תקשורת

אחרי שהמניה התרסקה אתמול ביותר מ-35% בצל ניתוק הקשר עם הלווין 'עמוס 5', מנכ"ל חלל תקשורת 0.77% , דוד פולק, יוצא היום לתקשורת בטענה כי הנזק המוערך מהיעלמות הלוויין הינו קטן יותר ממה שחושבים, וכי תגובת המשקיעים אתמול היתה מופרזת ונבעה מפאניקה.

"התרסקות מניות זה גם עניין פסיכולוגי, יכול להיות שבתור משקיע הייתי אומר 'יאללה תמכור הכל', אבל במקרה הכי גרוע המניה היתה צריכה לרדת 2% ולא 30%, היתה פה פאניקה", כך אמר פולק בראיון לגל"צ. "הנזק שייגרם לנו הוא הרבה יותר קטן - אם בכלל".

פולק, שנשמע פחות מודאג ודי משועשע, המשיך: "לפני שקרה מה שקרה אף אחד מהמדענים לא הבחין בכלום, לא קיבלנו סימן קל שבקלים. בעולם המפחיד של היום שמענו כבר על חייזרים (אמר בצחוק)... קשה לנו ולרוסים שעובדים איתנו להבין מה קרה. יכול להיות פגיעה של רסיס קטן בלב הלוויין, למרות שיש לו שניים". 

(מה אומרים האנליסטים על המפולת במניית חלל תקשורת? - לכתבה לחץ כאן)

היו תקלות עד היום עם הלוויין

"היו מחלות ילדות במערכת ההנעה של הלוויין. יש לו 16 מנועים וחלק כשלו. אבל המנועים עבדו נפלא כבר שנתיים, אגב המנועים לא עובדים רוב הזמן, ורוב ההפעלות של המנועים,  המבוצעות על מנת להזיז את הלוויין ממקום למקום, היו חלקות ורהוטות".

לגבי האפשרות לתקיפה של האקרים אמר פולק: "אי אפשר היום לשלול כלום, ברמה המעשית הלוויין שלנו שמשייט בנקודה שרכשנו מהרוסים ונותן שרותים לאפריקה, אני לא שולל (תקיפה של האקרים) אבל הסבירות לדבר כזה היא קטנה יותר מאשר הסבירות שמשהו קטן מאד פגע בו".

"אנחנו שם (באפריקה) כדי להישאר, כדי להביא עם פייסבוק אינטרנט לכל נדחי אפריקה. אנו דואגים מאד לכל הלקוחות שלנו באפריקה".

מה הנזק הכלכלי?

"יש את הנזק לנו ויש את הנזק ללקוחות שלנו. העולם הלווייני חי על ביטוח, כולם יודעים שבמרחק של 36 אלף ק"מ דברים יכולים לקרות. החובה העליונה שלנו היא להקים צוותים שיושבים בכל העולם, ואנו מעבירים את הלקוחות שלנו ללוויינים מתחרים / קולגות והשרות צריך להמשך. אין להם שום זכות חוזית לתבוע אותנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ליאור 24/11/2015 09:52
    הגב לתגובה זו
    חלל איבדו לווין שהיה אחראי לשליש מההכנסות העתידיות של החברה. כלומר, לא רק שהם איבדו נכס, אלא הם איבדו גם את היכולת להכניס מזומנים בעתיד. אם החברה תקבל פיצוי בגין עלות הנכס זה יקטין את הנזק שנגרם אבל לא יביא להכנסות עתידיות. דוגמה פשוטה: נניח שאני נהג מונית. המונית משמשת אותי להפקת הכנסה. הייתי מעורב בתאונה והמונית נהרסה. אם אין לי ביטוח, לא רק שאכלתי אותה כי אין לי יכולת להפיק הכנסה, אלא גם לא קיבלתי פיצוי על הערך של המונית. אם יש לי ביטוח וקיבלתי פיצוי כספי עבור המונית ההרוסה, האם המזומן שקיבלתי יניב לי את אותה הכנסה כמו המונית? ממש לא. הוא יפיק ריבית בלבד. אם אני אקנה מונית חדשה באמצעות הכסף אז אפשר להגיד שלא נפגעתי בכלל. אבל במקרה של חלל, להעלות לווין חדש ייקח לפחות 3 שנים. לכן המנכ"ל טועה ובגדול, השווי של החברה צריך להיחתך בדיוק בגובה ההכנסות העתידיות שהחברה איבדה.
  • 14.
    אחד העם 23/11/2015 17:11
    הגב לתגובה זו
    אומנם לא מדובר בלקוח אחד אבל תלות ההכנסות ממוקדת במקור אחד לקוח/לוויין והריכוזיות הזאת היא מקור לצרות.
  • 13.
    dw 23/11/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    הנחת הבסיס של כל הריאיון היא שהביטוח ישלם. באם זה המצב אז הניירות מעניינים. סבבה. אבל... מה יהיה אם הביטוח לא ישלם, או ישלם חלקי? למה? לא יודע. כי זה מה שחברות ביטוח נוהגות לעשות? אני משקיע וככזה צריך לשקול סיכונים. פולק האופטימי מספר לנו שבמקרה הכי גרוע המניה היתה צריכה לרדת 2%. באמת??? לדעתי במקרה הכי גרוע הביטוח מתקשר לפולק ואומר לו לשכוח מתשלום. שנייה אחכ סידרה יב תוהים מי יביא להם את ה 140M$ שלהם וכולם הולכים להפגש באסיפות אגחים לא ידידותיות.. זה הכי גרוע, והמניה ממש, אבל ממש ממש, לא מגלמת את המקרה הכי גרוע הזה. נקווה שלא יקרה. אם פולק כ"כ בטוח אז שיבקש מאלוביץ' לשים 280M$ מניות בזק כערבון (לוקח כפול כי מניה זה נכס תנודתי). שנייה אח"כ אני מוכן לקנות את אגח יב. מה הבעיה? הלא פולק בטוח שהביטוח ישלם.
  • 12.
    פייסבוק לקוח של עמוס 5 (ל"ת)
    tr 23/11/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מניה שנופלת 35% גם תעלה זו פאניקה חולפת ובהחלט הזדמנות. (ל"ת)
    רון 23/11/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
  • dw 23/11/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
    ואם לא ישלם אז מי יתנדב לשלם 140M$ לסידרה יב? אתה? נקווה שהביטוח ישלם ושהכל יסתיים בשלום, אך למרבה הצער זה לא תמיד קורה. כרגע ישנה אי ודאות ויש לתמחר אותה במניה.
  • 10.
    שמטוב 23/11/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
    בניית לויין מסוג ושילוחו עולות בערך 150 מליון דולר. הביטוח מכסה את זאת. עיקר הנזק הוא מאובדן הכנסות. הן ההכנסות שהיו צפויות מהלויין עצמו והן מאובדן לקוחות.
  • 9.
    אזרח מודאג 23/11/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
    מנכ"ל חברה ציבורית מספר למשקיעים כמה לדעתו המניה צריכה לרדת???
  • 8.
    הוא מנסה להביא את המניה למצב סביר כי הוא בעצמו מחזיק בה (ל"ת)
    אמיר 23/11/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
  • dw 23/11/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
    קח בחשבון שאם הביטוח לא משלם אז יצטרכו לבצע הנפקה גדולה ולדלל את המשקיעים. אם לא ימצאו משקיעים שמתנדבים להשתתף בהנפקה אז ידרש הסדר חוב להמיר חוב קיים באקוויטי, מה שאומר שהאגחים יבקשו למחוק את אלוביץ' ושאר בעלי המניות. ע"ע אלביט הדמיה. את הסיכון הזה יש לתמחר. זאת עד שהביטוח מעביר מזומן לעו"ש של החברה (לא סיפורים, מזומן), או לחילופין אלוביץ' מוכן לשעבד מניות בזק לסידרה יב.
  • 7.
    פאניקה.. 23/11/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
    הנייר היה בהצעה לרכישה לפי שווי משולש
  • dw 23/11/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    לכן מה שהיה בפרה היסטוריה לא מעניין. השאלה היא האם חברת הביטוח אכן תשלם. מתי וכמה. אם תשלם אז הכל טוב ויפה, אבל אם לא? מי יביא 140M$ לסידרה יב? אתה?
  • 6.
    אזרח מודאג 23/11/2015 09:28
    הגב לתגובה זו
    עם אתה חושב כך קנה בחשבון הפרטי שלךןתרוויח
  • 5.
    אחד שיודע 23/11/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    החברה גמורה , המוניטין שלה נהרס , הלקוחות מבינים שזה היה טעות לעבוד מול חברה קטנה שאין לה צי לווינים רזרבי למקרה כזה , ההתנהלות של חלל תקשורת באפריקה היתה חובבנית ולא מקצועית , לקחו לויין ישן זמני במסלול זז המחייב מערכות עקיבה ורק כדי לשריין את המיקום , אחכ כשהגיע עמוס 5 כבר על ההתחלה היו המון בעיות שסימנו את הבאות ......הכתובת היתה על הקיר !
  • שמטוב 23/11/2015 10:42
    הגב לתגובה זו
    פרוייקטים מיידיים ובעלי החברה "חטפו" הזדמנות מכירה. יתכן שבגלל המחטף הלויין לא תוכנן היטב.
  • אחד שיודע 23/11/2015 12:07
    כדי לשריין את המיקום באורביט 17E היה צורך לקחת לווין ישן וזז שמצריך מערכות עקיבה , עד שהגיע מרוסיה הלווין עמוס 5 , זה רק כדי שתבין את התנהלות החברה באפריקה ...
  • 4.
    פאניקה מוגזמת של הציבור! המניה תעלה חזק! (ל"ת)
    Avi 23/11/2015 09:24
    הגב לתגובה זו
  • dw 23/11/2015 14:32
    הגב לתגובה זו
    מי יביא 140M$ לסידרה יב? אתה?
  • 3.
    אלוביץ היה בתוך עמוס? (ל"ת)
    קין 23/11/2015 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אתה חי בחלל (ל"ת)
    עוד 20 אחוז היום 23/11/2015 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכנסות עתידיות שלא יהיו ? (ל"ת)
    רן 23/11/2015 09:03
    הגב לתגובה זו
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO

מבטח שמיר של מאיר שמיר השקיעה 34 מיליון שקל וצפויה אחרי ה-IPO להיות עם החזקה של 280-300 מיליון שקל. רווח פוטנציאלי של כ-260 מיליון שקל, מתוכו כ-130 מיליון שקל אמור להירשם בהמשך

רן קידר |

מבטח שמיר החזקות מבטח שמיר -1.69%  היא אחת מחברות ההחזקה הוותיקות והטובות בבורסה בת"א. היא מייצרת תשואות עודפות על פני זמן כשהשווי הנוכחי שלה מסתכם ב-2.5 מיליארד שקל, אחרי מהלך של פי 5 ב-5 השנים האחרונות. בראש החברה עומד מאיר שמיר שבכלל התחיל בתחום הביטוח והפך את החברה מסוג של סוכנות ביטוח לחברת החזקות עפ פעילות רחבה בתחום האשראי החוץ בנקאי דרך מניף, פעילות בנדל"ן דרך שורה של חברות, פעילות באנרגיה דרך החזקה בתחנות כוח והחזקה גם במניות טכנולוגיה.

על פני השנים שמיר ידע לקנות נמוך ולמכור יקר, כשאת עסקת החלומות הוא עשה בתנובה - רכישה יחד עם אייפקס את השליטה ומכירה תוך כמה שנים בשווי כפול. מבטח השקיעה כ-600 מיליון שקל ונפגשה עם כ-1.2 מיליארד שקל, כשמאז ההצלחה הגדולה היתה במניף שהונפקה בבורסה לפני כארבע שנים ומאז שינק שוויה יותר מפי 2 לשווי של כ-1.25 מיליארד שקל. החזקתה של מבטח מסתכמת בכ-600 מיליון שקל, כשהיא גם נהנתה מדיבידנדים שוטפים. 

בעשור האחרון הקבוצה משקיעה הרבה בתחנות כוח שהפכו למרכיב הגדול בסל השקעות שלה. זה תחום שדורש סבלנות, ולשמיר יש סבלנות. לפני כשש שנים נכנסה הקבוצה לשותפות בתחנת אלון תבור והיא רכשה מאז נתח במספר תחנות  עם תפוקה כוללת שמועכת בכ-1,800 מגוואט. כמו כן, החברה מקימה את תחנת קסם בעלות של מעל 4 מיליארד שקל. גם את תחום האנרגיה ידע שמיר לתרגם לרווחים כשהכניס את כלל להשקעה בתחום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. 

ואחרי תנובה, מימון חוץ בנקאי ואנרגיה, מגיע תורה של הטכנולוגיה. חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית בוול סטריט. מבטח השקיעה בה 34 מיליון שקל כשההשקעה רשומה בספרים ב-166 מיליון שקל.

לנדבאזז נערכת לגיוס לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר ומבטח מחזיקה בדילול כ-6.6% ממנה. ההחזקה צפויה להיות אחרי ההנפקה בשווי של 280-300 מיליון שקל וזו הצפת ערך מרשימה. פי 8 עד אפילו פי 10 תוך כ-5 שנים. 

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים

מניות הארביטראז', מבטח שמיר, טריא ונאוי ומה צפוי במדד המחירים שיתפרסם ביום שני?

מערכת ביזפורטל |

ביום חמישי היו ירידות חדות במניות הבנקים והביטוח. המניות האלו רגישות למצב המאקרו ולמצב הגיאופוליטי והחשש ממלחמה ארוכה בעזה שעלול להשפיע לרעה על נתוני המאקרו והכלכלה פוגע בהן. ככל שהשוק גבוה יותר כך הפגיעה יכולה להיות כואבת יותר. 

אתם קוראים על מומחי השקעות, בכירים שאומרים לכם שהשוק בת"א חזק וימשיך לעלות. אבל מעבר לכך שהם לא אובייקטיבים, כי הם רוצים בעליות - האינטרס שלהם שאתם תקנו כי זה מבטיח להם רווחים, הם גם לרוב טועים. הם אמרו לפני שנה-שנה וחצי להתרחק מהשוק המקומי וככה הם פעלו והפסידו את כל העליות. קרה ההיפך. אז למה שהפעם זה ישתנה, למה שהם יצדקו הפעם? 

כשכולם חמדנים - זה הזמן לפחד. אמר את זה וורן באפט. זה מתברר כל פעם מחדש כנכון - כנסו כאן לדבר הגורו (13 גורואים "ילמדו" אתכם השקעות). אנחנו עכשיו בתקופה שכולם חמדנים.   


אז מה צפוי היום במניות הפיננסים? מצד אחד - בחודשים האחרונים מתברר  שכל ירידה היא דווקא הזדמנות לקנייה. מצד שני - למרות שהסנטימנט עדיין חיובי, זה לא יכול להימשך. המחירים יחסית גבוהים. השוק עשה מהלך מרשים אפילו בלי תיקון. הוא מבטא המשך חדשות טובות מהזירה הביטחונית והכלכלי. אבל מה אם לא? לא צפויה מפולת, אבל ירידת מדרגה מסוימת אחרי הזינוקים האחרונים בהינתן הסיכונים מתבקשת. זה כמובן לא אומר שזה יקרה, אבל כשאנחנו שואלים את מנהלי ההשקעות בתוך הגופים מה הם היו עושים עם הכסף שלהם, הם מתפתלים. הם לא היו משקיעם עכשו בשוק.

  

האם מניות תשתיות מעניינות?