ההסתדרות הגיעה להסכמות: 32 סניפי מגה ייסגרו - כמה עובדים יפוטרו?

אביגדור קפלן: "נעביר למגה מחברת האם רבוע כחול סכומים משמעותיים כדי להניע את הליך ההבראה"
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה מגה רבוע כחול

כ-350 עובדי מגה יפוטרו, 200 עובדים קבועים ינויידו לסניפים אחרים ו-32 סניפים מתוך 190 סניפים - ייסגרו' זוהי הבשורה מההסכם עליו חתמו ועד העובדים, ההסתדרות וההנהלה כצעד להבראת החברה שנקלעה לצרות.

בנוסף, העובדים יוותרו על 35 מיליון שקל משכרם כאשר שליש ממניות החברה יוקצה לעובדים, להם יהיה ייצוג בדירקטוריון. בתוך כך, מגה תמתן את פעילותה בשוק ההארד דיסקאונד וזאת על מנת לעמוד במסגרת ההבראה ולצמצם פעילות בה אין לה יתרון על המתחרות.

"עשינו הסכם לא פשוט וכואב אבל אנו מסתכלים קדימה עם אופטימיות", כך אמר אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, במסיבת עיתונאים משותפת עם ועד העובדים והנהלת רשת מגה, שנערכה היום בבית ההסתדרות שבתל אביב. "מעל 5,000 משפחות ימשיכו להביא פרנסה הביתה. ניסינו למזער את מספר הסניפים שייסגרו, והיה לי חשוב להשאיר את סניף דימונה וטבריה פתוחים למרות שהם מפסידים. אשמח אם הסכם זה יהווה תקדים להסכמים אחרים בעתיד. אסור לתת לחברה כמו מגה ליפול, מדובר בחברה חשובה בשוק הקמעונאות וחשובה להתקיים. בשורה התחתונה הגענו להסכם מאוזן".

אביגדור קפלן, מנכ"ל אלון רבוע כחול, בעלת השליטה במגה, אמר: "אפשר להגיע להבראה רק אם כל הגורמים ייתנו כתף. נעביר למגה מחברת האם, אלון רבוע כחול, סכומים משמעותיים כדי להניע את הליך ההבראה, כאש ייתכן ומגה תהפוך בעתיד לחברה ציבורית. אנו רואים במגה כחברה חשובה בשוק הקמעונאות. אני רוצה לברך את המנכ"ל החדש מר דרוקמאייר שעליו מוטלת המשימה להוציא את התוכנית קדימה".

מלבד הפיטורים והסניפים שייסגרו מדובר בהסכם שמעניק שליש מהחברה לעובדים. ירון זליכה, נציג העובדים העתידי בדירקטוריון: "ראינו שהעובדים הולכים עד הסוף להביא את החברה להבראה אך בא בעת דורשים את חלקם של בעלי החברה. זוהי בשורה לעבודה המאורגנת שמראה שהיא לא אויב העסקים אלא שותף לעסקים היכולה לאפשר לעסקים לפרוח, ומראה שזוהי לא חברה קפיטליסטית אלא שותפות אמיתית. מגה יוצאת לדרך חדשה כאשר העובדים ישבו בדירקטוריון אבל לא יתערבו בניהול השותף – שיהיה ברור.

"נישב בדירקטוריון, נביע את דעתנו כדי לתרום ולא להתערב", הוסיף זליכה. "מעבר לכך, נציגות העובדים בדירקטוריון חשובה כדי לקרב את הידע שברצפת הייצור אל מקבלי ההחלטות. אני מאד שמח שאכזבנו את המתחרים שלנו שפועלים במודלים אחרים, לא של עבודה מאורגנת, ואני קוראה להם לאמץ את המודל בו העובדים לא רק מביאים את הרווחים אלא גם שותפים להם".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תמכרו בזול כמו רמי לוי (ל"ת)
    כל כך פשוט 21/06/2015 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אין סיכוי למגה 21/06/2015 15:22
    הגב לתגובה זו
    סיכמנו ?!
  • 1.
    איתי 21/06/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    פשוט חצוף וחסר רגש , לא רק שמונעים מהחיצוני להיות קבוע , לא רק שהוא נמצא בעבודה באפליה קשה מול עובד אחר , גם שמפטרים אותו אינו נספר הוא חלק מהבטטות של המרכול ???
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?