האוצר מדרג את רמת השירות של המוסדיים: מי במקומות הראשונים בגמל ובפנסיה - צפו בטבלה

הפניקס קיבל את הדירוג הנמוך ביותר בכל שלוש הקטגוריות של האוצר, ילין לפידות דורג ראשון בענף קופות הגמל
גיא בן סימון | (6)

אגף שוק ההון והביטוח של האוצר פרסם היום (ב') את מדד השירות לחיסכון הפנסיוני המשקף את רמת שביעות רצון החוסכים מרמת השירות המסופק על ידי הגופים המוסדיים בישראל. הדו"ח משקף את הקושי של הגופים הגדולים בענף לספק רמת שרות נאותה ללקוחות.

מדד השירות למוצרי חיסכון פנסיוני לשנת 2014 חולק לשלושה: ביטוח חיים משולב סיכון, קרנות פנסיה וקופות גמל כאשר בשלוש הקטגוריות הפניקס דורג הרחק בתחתית.

בענף קופות הגמל ילין לפידות דורג במקום בראשון עם ציון של 91 ואחריו אלטשולר שחם - 89, איביאיי - עם 88 נקודות, אינפיניטי עם 87 נקודות. במקום האחרון דורג הפניקס עם 60 נקודות בלבד. ממוצע של החברות זכה לציון - 80.

בקרנות הפנסיה המצב פחות טוב כאשר הממוצע הכללי של החברות הגיע לציון של 72 בלבד. אלטשולר שחם דורג ראשון בקטגוריה זו עם ציון של 82 נקודות. במקום השני דורג מיטב דש עם ציון 80 ולאחריו הלמן אל-דובי עם הציון 77 נקודות. גם בקטגוריה זו הפניקס מאכזב את לקוחותיו ודורג אחרון עם הציון 63 כאשר פסגות וכלל נמצאים לא הרחק מהתחתית עם 66 נקודות.

בכל הנוגע לענף ביטוח חיים משולב המוסדיים זכו לציון של 63 נקודות בלבד. גם בקטגוריה זו הפניקס דורג אחרון עם ציון עובר - 56 כאשר איילון והכשרה נמצאים לא הרחק משם עם הציון 57 לשניהם. חברת ביטוח ישיר זוכה במקום הראשון בקטגוריה זו עם הציון 77 אך ניכר כי אף חברה לא הצטיינה במתן השירות ללקוחות בקטגוריה זו.

בתגובה למדד השירות בפנסיה, אמרו היום בלכשת סוכני הביטוח, כי "שביעות הרצון הנמוכה בתחום ביטוחי המנהלים מוכיחה כי חברות הביטוח מנצלות את העובדה שהלקוחות שבויים ולא יכולים באמת לעבור מחברה לחברה ומעניקות להם שירות ירוד. אין ספק כי פתיחת השוק לתחרות ומתן האפשרות לניוד ביטוחי מנהלים תעודד רמת שירות גבוהה יותר". 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 08/06/2015 16:22
    הגב לתגובה זו
    כנראה השירות והתשואות אנים קו מקביל
  • 4.
    חיים 08/06/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
    יועצי בנקים הגונים ימליצו עליהם בחום, רמת הסיכון שהם לוקחים נמוכה, התשואות במקום הראשון בטווח 3-5 שנים, מנהלים את בית ההשקעות מקצוענים אמיתיים ולא חאפרים. וכל מי שעקף אותם בשנה אחת במיקום, הוא מיקרי וזמני ולקח בכספינו סיכונים לא מבוטלים. בעצם הם מובילים בתשואות במדד הסיכון שהם לוקחים וברמת השירות לאורך זמן וזה מה שחשוב למשקיע.מה לנו כי נלין על ילין?
  • 3.
    דירוג משוקלל 08/06/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    שכחו לציין שכול הקרנות בגירעון אקטוארי למעט הפניקס
  • לוך 08/06/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין גרעון אקטוארי מלמדים באקדמיה גרעון זה דבר זמני מספיק שהאוצר משנה פרמטר אחד ומיד אין גרעון
  • 2.
    אורח 08/06/2015 10:33
    הגב לתגובה זו
    אם אין לכם מה לעשות אז למה לבזבז על זה כסף?
  • 1.
    לוך 08/06/2015 09:45
    הגב לתגובה זו
    ולמה לא לשלול רשיון ממני שיתמיד בשרות רע איפה הסנקציות ומה מינימום הניקוד עלמנת לפסול
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -0.33%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

מנכ"ל מיטרוניקס, רפי בן עמי. קרדיט: יח"צמנכ"ל מיטרוניקס, רפי בן עמי. קרדיט: יח"צ

התחלה מחודשת? מיטרוניקס קופצת לאחר מינוי רפי בן עמי למנכ"ל

כשלושה חודשים לאחר שהמנכ"ל שרון גולדנברג הודיע על פרישה מתפקידו, החברה הודיעה על מינויו של רפי בן עמי למנכ"ל, שיצטרף לחברה בינואר 2026; בן עמי כיהן לאחרונה כמנכ"ל ונשיא אפלייד מטריאילס ישראל; האם זו דרך חדשה עבור החברה שאיבדה 55% מתחילת השנה וכ-95% מהשיא שלה בנובמבר 2021? 

רן קידר |
נושאים בכתבה מיטרוניקס

מיטרוניקס מיטרוניקס 8.26% , חברת הרובוטים לניקוי בריכות מקיבוץ יזרעאל, הודיעה על מינויו של רפי בן עמי לתפקיד מנכ"ל החברה. מר בן עמי יצטרף למיטרוניקס במהלך ינואר 2026, וייכנס לתפקידו מנכ"ל החברה לאחר תקופת חפיפה קצרה. בן עמי מביא עמו ניסיון עשיר של למעלה מ-20 שנות ניהול בכיר בחברות טכנולוגיה גלובליות. 

בתפקידו האחרון שימש כמנכ"ל ונשיא אפלייד מטריאילס ישראל. במהלך כהונתו יזם והוביל אסטרטגיות חדשניות, פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך, רכישות, הרחבת המבנה הגלובלי של אפלייד ישראל עם מרכזי פיתוח ושירות לקוחות באסיה, אירופה וארה"ב, תוך בניית ארגון גלובלי עם אלפי עובדים. צעדים אלו הובילו לצמיחה משמעותית בהכנסות תוך שיפור רווחיות החברה. מר בן עמי כיהן בעבר בתפקידי ניהול בכירים בקומברס, נייס ובחברות נוספות, והוביל מהלכים אסטרטגיים שהובילו לצמיחה, חדשנות ושיפור רווחיות. 

דב עופר יו"ר מיטרוניקס: "מינויו של רפי בן עמי הוא צעד משמעותי בהמשך תהליך המפנה בחברת מיטרוניקס. לאחר תהליך איתור מקיף וקפדני במהלכו נבחנו מועמדים יוצאי דופן, בחרנו ברפי שבלט בזכות יכולות מנהיגות והצלחות בהובלת צמיחה ורווחיות. מיטרוניקס זוכה במנהיג בעל ניסיון ויכולות מוכחות כדי להמשיך ולהוביל את תהליך התפנית בחברה ולהצעידה חזרה לצמיחה משמעותית. בשם הדירקטוריון, אני רוצה להביע את תודתנו לשרון גולדנברג, המנכ"ל היוצא על מסע של מעל 10 שנים במיטרוניקס, מסע שהייתה בו גם הובלת צמיחה מרשימה וגם התמודדות עם אתגרים ומורכבויות במסגרתם המציאות העסקית השתנתה באופן משמעותי. שרון השכיל במהלך כהונתו כמנכ"ל להוביל שינויים אסטרטגיים, עסקיים ומבניים, שהניחו את היסודות ליכולתה של מיטרוניקס להמשיך ולהוביל, והתוצרים הללו הם תשתית שתישאר ועליה תמשיך להיבנות מיטרוניקס שנים קדימה. דירקטוריון החברה מודה לשרון על תרומתו הגדולה למיטרוניקס, על המקצועיות שלו, ההשקעה והמסירות לתפקידו ולחברה. 

רפי בן עמי: "אני מודה על האמון וההזדמנות להצטרף למיטרוניקס ולהוביל אותה לשלב הבא של צמיחה וחדשנות. יחד עם הדירקטוריון, הנהלת החברה ועובדיה ברחבי העולם, נפעל להביא ערך לכלל בעלי העניין של החברה".