רמי לוי: "נספוג חלק מהעלאת המע"מ, אבל הפגיעה היא קשה ולא רק בצרכנים - עסקים קטנים-בינוניים עלולים להיסגר"

בעל השליטה ברשת רמי לוי מתייחס בשיחה עם Bizportal להעלאת המע"מ ל-18% שנכנסה הלילה לתוקף. "זו טעות של האוצר"
יעל גרונטמן | (9)

סופג את המע"מ: רמי לוי הצהיר הבוקר בשיחה עם Bizportal כי לא יעלה את מחיריהם של מוצרי היסוד, לחם אחיד, חלב בשקית וביצים, בשיעור העלאת המע"מ בסניפי הרשת, ותוקף את המהלך עליו חתום שר האוצר החדש, לפיד - "אני חושב שהעלאת המע"מ היא טעות של האוצר".

"נבוא לקראת הצרכנים בכמה מוצרי יסוד, כמו החלב בשקיות, הלחם האחיד והביצים, בהם לא נספוג את המע"מ שעלה ב-1% הלילה. בנוסף נעשה מבצעים יותר מעמיקים החודש, כדי שהצרכן שלנו לא ירגיש כל כך את ההעלאה של המע"מ".

לדברי רמי לוי, "העלאה של 1% במע"מ זה לא דבר שהולך ברגל. הפגיעה היא לא רק בצרכנים הפרטיים שמרגישים את זה חזק בכיס, אלא גם בעסקים הקטנים והבינוניים, שגם ככה בקושי צפים מעל המים ועתה הרווח התפעולי שלהם צפוי להישחק עוד יותר, מה שיקשה עליהם לצמוח ולספק מקומות עבודה חדשים במשק וחלקם אף עלולים להיסגר".

בדוחות האחרונים של רמי לוי הציגה החברה ירידה משמעותית ברווחיות ובתגובה נפלה מנייתה בכ-7% ונסוגה משיא כל הזמנים, לאחר שמתחילת השנה עלתה בכ-40%. על כך אמר רמי לוי, "גם לי, כמו לכל בעל עסק, יש נקודת איזון שצריכה להישמר על מנת שהעסק ימשיך וירוויח, אבל אנחנו נעשה את המקסימום על מנת לשמור על היסודות שלנו - והיסודות שלנו הם הצרכנים. אני מעדיף להרוויח פחות ולבוא לקראת הלקוחות שלנו, גם על חשבון השחיקה ברווחיות".

מתכוון להקים 6 קניונים תוך שנתיים

רמי לוי התייחס גם להמשך ההתפתחות והפריסה הארצית של הרשת ואמר "הכוונה שלנו היא להקים 6 קניונים במהלך השנתיים הקרובות ולייצר בהם אלפי מקומות עבודה. זו לא תוכנית סודית, וזה גם לא סוד שאת כל הכסף שאני מרוויח אני משקיע שוב פעם ביצירת מקומות עבודה חדשים במשק".

"כרגע אני בונה סניפים חדשים בקריית שמונה, בנתיבות, בכפר סבא, באריאל ובירושלים. אני רוצה להגיע ל-50 סניפים במדינת ישראל, חלקם יהיו בבעלותי וחלקם בשכירות". כיום יש לרשת רמי לוי 26 חנויות כשהצפוניות ביותר הן בעכו וטבריה והדרומית ביותר היא בבאר שבע. תוך חודש וחצי יהיה סניף פתוח גם בנתיבות.

גם את השירות של הרשת באינטרנט מתכוון רמי לוי להרחיב בקרוב. "נכון להיום אנחנו נותנים שירות לר"ג ולחלק מהשכונות בת"א וכן בכפר סבא, רעננה, פתח תקווה ורמת השרון. תוך חודש נפתח את השירות ההזמנות האינטרנטי גם בסניפי הצפון לתושבי עכו חיפה נהריה והסביבה. ובסופו שלך דבר הכוונה היא לתת שירות משלוחים באמצעות האינטרנט לכל נקודה במדינה".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יתרו 02/06/2013 22:53
    הגב לתגובה זו
    חבל על הזמן להמשיך מיד בעבודה עלה והצליח .
  • 6.
    רמי לוי - בוא לרחובות מחכים לך (ל"ת)
    מחכה בקוצר רוח 02/06/2013 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תושב נוה-שאנן בחיפה 02/06/2013 16:46
    הגב לתגובה זו
    הטכניון מכון טכנולוגי לישראל גובל בשכונה
  • 4.
    אבי 02/06/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    כאחד שמציג את עצמו כרובין הוד של מעמד הביניים מינוס. מאפה הכסף לבניית קניונים, נדל"ן ורווחים של מיליונים כל שנה אם לא מרווחיך האדירים מבני המעמד הנמוך שאתה קונה בשקל..........
  • אנונימי 03/06/2013 09:17
    הגב לתגובה זו
    איזה צרות עיין יש לך חבל על הזמן קנאי
  • תקנה שופרסל-מגה. הם יותר זולים (קשקשן) (ל"ת)
    טוקבקיסט בשקל 02/06/2013 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעדיפים לתת לגדולים ולא לקטנים ולבינוניים (ל"ת)
    תום 02/06/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תום 02/06/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
    תשאלו את ביבי האפס
  • 1.
    6 סופרים שווים יותר מחברת כיל חחחחחחח (ל"ת)
    רמי לוי 02/06/2013 15:56
    הגב לתגובה זו
DSIT  (אתר החברה)DSIT (אתר החברה)

חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה

רן קידר |
נושאים בכתבה IPO רפאל

חברת DSIT Solutions, שבה מחזיקה רפאל ב-50%, מתכננת הנפקה ראשונית בבורסת תל אביב בשווי של 200-250 מיליון שקל לפני הכסף, עם גיוס צפוי של 50 מיליון שקל. המהלך מצטרף לגל הנפקות ביטחוניות בשוק המקומי, שנהנה מביקוש גובר על רקע המלחמה ומכירות שיא בתעשייה. 

DSIT, שהוקמה לפני יותר משלושה עשורים, מתמחה במערכות מעקב תת-ימי שמזהות, מסווגות ומעקבות אחר איומים כמו צוללנים, צוללות ואוניות. מוצריה כוללים מערכות הגנה על נכסים אסטרטגיים כגון כבלי תקשורת, צינורות גז, פלטפורמות קידוח ונמלים, לצד פתרונות למלחמה נגד צוללות (ASW) ומערכות תקשורת תת-ימיות. לדוגמה, החברה סיפקה ב-2019 לאנרג'יאן מערכת אבטחה תת-ימית להגנה על מאגרי כריש ותנין מפני כלי שיט בלתי מאוישים, שכללה סונארים מתקדמים לאיתור איומים בטווחים ארוכים.

רפאל רכשה את השליטה ב-DSIT ב-2016 מ-Acorn Energy האמריקאית תמורת 15 מיליון דולר. ב-2018 הצטרפו דני סיידס ועמי וסרמן כבעלי יתרת המניות, כאשר סיידס מחזיק כיום בכ-38% ווסרמן ב-9.5%. החברה מעסיקה כ-100 עובדים, רובם בישראל, ומפעילה מרכזי פיתוח שמתמקדים בשילוב טכנולוגיות AI לזיהוי אוטומטי של איומים. בשנים האחרונות נהנתה DSIT מצמיחה, עם עלייה של 25% במכירות השנתיות בשל ביקוש גלובלי להגנה על תשתיות אנרגיה ימיות, שמגיע ל-5 מיליארד דולר בשוק העולמי. התפתחות זו נובעת מהתגברות איומים בזירה הימית, כולל התקפות על צינורות גז באירופה ומתיחות בים האדום, שמעלות את הצורך במערכות כמו סונארים פעילים שמכסים שטחים של עד 10 קילומטרים רבועים.

נשיא DSIT הוא אלי שרביט, לשעבר מפקד חיל הים. המנכ"ל שמואל פרביאש, בעל ניסיון מאלביט מערכות, מתמקד בפיתוח מערכות משולבות רחפנים תת-ימיים.

עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)

אקוואריוס צונחת לאחר שהכריזה על הפסקת פעילות הליבה שלה

לאחר קריסת החלום ההנדסי: אקוואריוס מחפשת עתיד חדש, בלי ליבה ועם הרבה סימני שאלה

רן קידר |
נושאים בכתבה אקוואריוס

אקוואריוס אקוואריוס מנוע. דיווחה כי בכוונתה למקד את פעילותה בתחום ההגנה והביטחון, עם דגש על פתרונות להגנה על גבולות וביטחון פנים, עבור לקוחות צבאיים ואזרחיים בארץ ובעולם. בו בזמן, החברה דיווחה על כך שתבחן אפשרות למסחר בפעילות המנועים שהיתה בליבת החברה עד כה, עם מודל תמלוגים לטווח ארוך לצד שלישי כלשהו. 

אקוואריוס, להזכירכם, בשיא גל ההנפקות של 2020-2021, כשכסף זרם לשוק והבטחות טכנולוגיות נמכרו יותר מהר מעיצוב של מצגת, הגיחה לבורסה. החברה הציגה אז חלום הנדסי: מנוע בעירה חדשני, קטן וקל, שאמור היה לשנות את הצורה שבו מופקת אנרגיה בעולם הרכב והגנרטורים. ההנפקה, שנעשתה לפי שווי של כמעט מיליארד שקל, סימנה אותה כאחת התקוות הגדולות של תקופת ה"הייפ" אבל כמו לא מעט חברות מאותה עונה, גם כאן ההבטחות נשארו בעיקר על הנייר והמהלך הנוכחי הוא המסמר האחרון בפעילות החברה כפי שפעלה עד היום. 

ההודעה מגיעה כשבועיים לאחר שמנכ"ל החברה, עמית בירק, הודיע על התפטרותו לאחר קצת פחות מחצי שנה בתפקיד. בשיחה איתנו לפני כחודשיים, אמר לנו בירק "אני שם את הרקורד שלי על השולחן". ועכשיו, לא רק שהוא עזב את החברה, אלא החברה אף מצהירה על זניחת הליבה שלה, ללא מודל עסקי מפורש ועל מעבר אסטרטגי לתחום הבטחון, בהתבסס על רכישות. ונשאלת השאלה, על בסיס איזה כספים מתכננת אקוואריוס את המהלך ומי מבעלי המניות הקיימים יגייס הון. 

צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.

בכל אופן, החדשות האחרונות מגיעות כבר תחת ניהולו של רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. ייתכן ועברו המקצועי של בר-גיל בתעשייה האווירית הוא זה שהכתיב את המהלך הנוכחי של אקוואריוס, אבל שימו לב שגם ללא פעילות ליבה כלשהי, תנאי השכר שלו בולטים: 90,000 שקל בחודש, לפני בונוסים שנתיים של 3-6 משכורות חודשיות כלומר כ-400 אלף שקל בשנה לכל הפחות. הצלחה עסקית אכן אמורה להוביל לתגמול נאה לשכבת ההנהלה, אבל אקוואריוס היא חברה ששורפת מיליוני שקלים ברבעון, שנה אחר שנה.