הבייביסיטר האמיתי בקיץ: 'מדד סנטו' בדק את ערוצי הילדים
החופש הגדול, התענוג הצרוף של כל ילד וילד נמצא בעיצומו. מבין שפע הפעילויות והאטרקציות שילדי ישראל חווים בקיץ הזה, בואו נודה באמת - את רוב היום הם מבלים מול המסך הקטן. הילדים של קיץ 2016 שורפים שעות מול מסכי הסמארטפון, הטאבלט והטלוויזיה, ואם הם כבר החליטו לגוון את סוג הפעילות, אז זה עשוי להסתכם בשיגעון הפוקימון.
והשפע? בלתי נגמר. בעידן שבו זוכים ילדינו לשפע של תכניות וערוצי נישה ותוכן, עולם שלם של משפיעני רשת הנולדים באינטרנט ועוברים למסך הקטן או להפך. בעולם שבו ערוץ בטלוויזיה חייב להדביק את הקצב מול עולם המדיה החברתית ההולך ונהיה מהיר יותר ופחות מובן לנו המבוגרים, ערוצי הילדים חייבים להיות מעודכנים ולהיות עם הנוכחות החברתית הגבוהה ביותר בכל הרשתות .
איך מתמודדים ערוצי הילדים הגדולים בישראל עם מהפכת המדיה החברתית? האם תופעת השיימיניג ברשת מקבלת במה של כבוד באסטרטגיית התוכן של הערוצים? ומה לגבי תופעת ההערצה המסורתית והדרך בא היא באה לידי ביטוי בעידן של היום?
מצויד בהמון מצב רוח (בכל זאת, אולי חתימה מטל מוסרי) יצאתי לבדוק את נישת ערוצי הילדים בישראל, והתוצאות לפניכם.
זאת לא הכמות, אלא האיכות?
כמות הפוסטים שהעמוד של ערוץ הילדים מעלה משקפת בדיוק את מי שהוא - ערוץ עדכני דינמי עם יד על הדופק. לצד פרומואים לתכניות הטלוויזיה וקטעי וידאו של כוכבי הערוץ, אין ספק בכלל שיודעים שם לנצל כל אופציה פייסבוקית ודיגיטלית על מנת לדבר את השפה - וזה מצוין. התכנים מלווים בכל הנדרש כדי להגביר ויראליות, כולל פעילות של הנעה לפעולה, שימוש בהאשטגים, טיזרים גרפיים ברורים וחדים, שימוש באפליקציות ומיני-סייטים, והתכתבות מאסיבית ונכונה עם המותג והערוץ עצמו המעורבות פה מצוינת.
אבל ברמת התגובה לפוסטים נרשמה בעיה. יש המון תגובות של ילדים למשל שמגדפים, הורים כעוסים ושאר ירקות, הערוץ לא תמיד עונה לתגובות וישנה תחושה שלא תמיד יש מי שמגיב. ההחלטה פה צריכה להיות לכאן או לכאן: או שעונים או שמתעלמים. מצד שני לא ניתן להתעלם מתופעת השיימיניג והטוקבקיסטים איתם הערוץ מתמודד חדשות לבקרים.
אין תגובה... מתוך עמוד הפייסבוק של ערוץ הילדים
דף הפייסבוק של ערוץ דיסני ישראל מעלה תכנים אחת ליום, בדרך כלל פרומואים לתכניות של הערוץ. ישנה פעילות גולשים ענפה בסגנון של "תייג את..", ויש המון תמונות אווירה מהתכניות השונות וסרטוני וידאו קצרים. בהשוואה לערוץ הילדים, התוכן סטטי ולא מפרה או בעל אינטראקציה גבוהה עם הגולש, אך יחד עם זאת, אני חושב שבגלל אישורים רגולטורים, מנהלי המדיה של הערוץ קצת מוגבלים מבחינת הבחירה של סוג התוכן, האסטרטגיה וכדומה. גם בדיסני, בדיוק כמו בערוץ הילדים, אין היענות לכל תגובה שנכתבת בפוסטים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
הדף העסקי של דיסני בפייסבוק
דף הפייסבוק של ערוץ הופ! משתדל גם הוא להיות ערוץ - מעבר לתוכן שמשודר בערוץ הליניארי. אם אהבתי מאד את אתר האינטרנט של הופ!, אז את דף הפייסבוק אני מחבב פחות. משתדלים שם לעדכן פוסט אחד ליום, בעיקר פרומואים וטיזרים לתכניות שלהם. מה עם שידורים חיים? מה לגבי תכנים שיעודדו את קהל ההורים לרכוש את מנוי הפרימיום? כל אלה היו חסרים לי בדף האוהדים. ברמת התגובות לא ראיתי מענה רציף וחבל. באופן כללי מותג כמו הופ! יכול היה לפנות באופן רציף גם להורים יותר וגם לילדים ב-2 שפות שונות ועל ידי כך להרוויח פעמיים.
נקנח עם הדף העסקי של ערוץ ניקולדיאון. שם מעלים לפחות 2 פוסטים ביום. התוכן שרובו קומי, מניע לפעולה, גורר אחריו עשרות לייקים, תגובות ושיתופים, ועל ידי כך מחזק את ערכו של המותג. אהבתי את האסטרטגיה שעומדת מאחור - ויחד עם השילוב של תכנים מהערוץ, קיבלנו דף פייסבוק המתנהל טוב ובצורה מקצועית. התגובות לפוסטים לא ניכרים ברוב התכנים, גם כאן לעניות דעתי כחלק מהחלטה, עם זאת כן הייתי נותן לנציג של הערוץ לעבור על התגובות ולבדוק אותן ברמה היומית.
מי הכי יפה בעיר?
המותג הראשון שבדקתי היה כמובן אתר ערוץ הילדים, עליו כבר נאמר הכל לאורך השנים. דורות של ילדים (וכן, מודה, אני ממכורי העונה הראשונה של הכדור הפורח אי שם ב-1993) גדלו והעבירו את זמנם מולו. הוא הראשון שהתמודד עם המעבר לאינטרנט המהיר והראשון להתמודד עם מהפכת הידע האינסופי שהאינטרנט מציע לנו. האתר נראה נהדר, ממש חגיגה לעיניים, ומשלב גם בגרסת המחשב הביתי עולם תוכן שלם.
הוא נראה עדכני, נגיש לגולש הצעיר, מציע תכנים רלבנטיים מתכני הערוץ והדבר הכי חשוב מדבר את השפה "הפייסבוקאית" של היום. קטעי הווידאו והתוכן השיווקי כאשר יוצאים מהאתר לקטעי הווידאו נראה מצוין, קל וידידותי למשתמש. ערוץ הילדים מכיר היטב את הקהל שלו, מבין שהדור של היום רוצה הכל מהיר, תמציתי ובלחיצת כפתור. בלוגים ארוכים, ראיונות, הצטרפות למועדונים למיניהם כל אלה לא קיימים באתר.
המטרה ברורה: לגרות את הגולש ולהעביר אותו באמצעות האתר או האפליקציה לערוץ הנכסף. דבר קטן שהפריע לי - ומבחינת ערוץ הילדים הוא פספוס ענקי - הוא שלא ראיתי שקיים רימרקטיניג באתר (שיווק מחדש), פעולה מתבקשת ובגדר חובה היום על מנת להעביר את המסרים לאחר מכן לקהלים ספציפיים בהפצה של תוכן שיווקי ממומן.
כפתורים חברתיים לא קיימים באתר, אבל ישנה אופציה לשתף את התוכן בפייסבוק, וזהו. חוק הנגישות שאמור עוד רגע להיכנס לתוקף, לא קיים בערוץ - לתשומת לבכם שם בערוץ הילדים, למרות שבמקרה של האתר הספציפי הזה, גם בלי כפתורים חברתיים הוא שבה אותי והשאיר אותי זמן רב באתר.
כך אתר תוכן צריך להיראות. שאפו ערוץ הילדים!
נעבור לגזרת הקטנטנים: ערוץ הופ! הוקם בשנת 2000 במטרה להגיע לקהל הצעיר יותר של ילדי ישראל, עם סדרות רכות ומסרים שונים. גם פה, לא פחות מאתר ערוץ הילדים, הוקסמתי מנראות האתר, מקלות השימוש בו ומהיצע הרחב שיש בו.
לצד כוכבי הערוץ, השירותים שהוא מציע ואף קריין המקרין את הקטגוריות, אפשר לא לחשוב שהאתר של הופ! הוא לונה-פארק חוויתי למשתמשים הקטנים. יש בו גם אלמנט מכירתי שאכן עושה חשק לרכוש עבור ילדנו מנוי פרמיום לשירותים ולתכנים נוספים. בקיצור, חוויה. כל הכבוד!
הכפתורים החברתיים מוצעים בראש העמוד כוללים את יוטיוב ואת הפייסבוק של הערוץ. גם כאן לצערי לא מתבצעת פעילות רימרקטיניג (שיווק מחדש) עבור גולשי האתר, דבר שיכול להקפיץ את מכירות שירות הפרמיום בעשרות אחוזים. לא חבל? באתר גם לא מצאתי את חוק הנגישות – הופ! לטיפולכם. ולמרות זאת, מדובר באתר מדהים, מושקע, מלא בתוכן ועושה רושם שנעשתה כאן חשיבה רבה. שאפו!
אחרי החוויה המדהימה באתרי הופ וערוץ הילדים, את זה של ערוץ דיסני לא אהבתי. נכנסתי לאתר לייט ששותל ומציג לי גם פרסומות של... הוא נראה מיושן ולא מתקדם. ולמרות שיש בו נוכחות סושייאלית מובהקת, הוא עדיין לא משקף את פעילות התוכן הרבה שקיימת בערוץ מעצם היותו ערוץ תוכן לכל דבר. הערוץ הישראלי כפוף לדיסני העולמי, כך שהרבה הם לא יכולים כנראה לעשות בנידון.
אינפורמציה של לוח שידורים – שזה הכי קיץ 2013. אפשר לצפות מערוץ של אחד המותגים הכי מוכרים, מזוהים וכיפים בעולם, להפוך את המותג באתר האינטרנט למרכז הזהות הראשי, בטח במדינה קטנה כמו שלנו, עם מספר כה רב של ערוצים ועם נישות ואפליקציות חדשות הגוזלות את זמנם של ילדנו מחוץ למסך הטלוויזיה אל תוך מסך הסמארטפון.
גם באתר של דיסני חוק הנגישות לא מיושם, והוא לא מבצע פעולת רימרקטיניג. ומעבר להכל - אין בו כפתורים חברתיים באתר, שמהווה פספוס ענק מבחינתי לאתר תוכן מהסוג הזה. האופציה להציג את התכנים ביוטיוב, בסנאפצ'ט ובפייסבוק פשוט לא קיימת.
המותג האחרון ברשימה שלנו הוא ניקולדיאון. המותג שנמצא תחת אתר וואלה, מספק עבור ילדי ישראל את כל האינפורמציה שאותה הוא יכול להעניק: לוח שידורים, שמות תכניות, תקצירים, טיזרים לתכניות שישודרו ואופציה לצפות בתכנים "הכי נצפים". כל זה טוב ויפה אך מפספס את המטרה בגדול.
אם אתר ערוץ הילדים עשה לי חשק להישאר זמן רב ולצפות בטום באום ללא הפסקה, אתר ניקולדיאון הבריח אותי תוך 2 דקות. הילדים של היום נולדו אל תוך מהפכת המדיה החברתית, אינפורמציה יבשה ולא מדובבת שלא נותנת להם שום אופציה לבצע פעולה, או סתם קטעי וידאו, לא תשאיר אותם ולא לדקה אחת באתר. עם כוכבים ומותגים כמו שיש לניקולדיאון, אסטרטגיית התוכן באתר צריכה להיות הרבה יותר נגישה מעניינת ומפרה.
האתר מצויד בכפתור חברתי אחד בלבד של הפייסבוק ללא שום אזכור לערוצי מדיה נוספים, וגם כאן הוא מפספס אופציה לשיווק מחדש.
מתוך אתר דיסני ישראל - פרסומת בהחלט לא סמויה
מה אני הייתי עושה?
המסרים שהדור של היום מקבל מדי יום בכל פלטפורמה אפשרית, גורמים לו לבקש מההורים – קנו לי את זה, קנו לי את ההוא, כאשר כאן מדובר על מוצר פיזי, הופעה או צפייה בתכנית או סרט. עם שימוש נכון בכלים העומדים בפנינו היום ועם היכולת השיווקית להעביר מסרים להורים וגם לילדים, ערוצי הילדים והמותגים השונים יכולים להגיע למעורבות מותג חזקה מאד. היא כבר מאפשרת למכור מוצרי פרימיום, ותוכן שיווקי חכם הנטמע בתוך הערוץ והנגזרות שלו. שימוש בכל הפלטפורמות לרבות אינסטגרם, סנפצ'אט ואופציית הסיפורים החדשה של האינסטגרם ויתר הרשתות, הם אלה שיכריעו באיזה ערוץ הילד שלנו יצפה יותר.
ואסיים בברכת "טל מוסרי לא בוגד". שיהיה סוף שבוע מדהים. אבי.
אבי סנטו הוא מומחה רשתות חברתיות ואסטרטג תקשורת דיגיטלית ומכירות, מרצה לשיווק ופרסום ובעלים של חברת הפרסום והמדיה חברתית 'אבי סנטו – ניו מדיה לעסקים'. רוצים לדבר איתו בפייסבוק? לחצו כאן
- 2.עודד 30/08/2016 16:47הגב לתגובה זוככה מנתחים מותגים? אתם יודעים כמה אנחנו משקיעים בדארק פוסטים על תוכניות? בזמן שידור? ולא מעלים לפיד? מה זה השטויות האלה
- 1.ליאת 25/08/2016 21:21הגב לתגובה זובונננא מה זה הבושה הזאצ? אתם יודעים מה זה בכלל ערוץ הילדים? מי זה המתנח הזה? דפקט

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.