פשוט ועובד: אימפרזה עם אהבה חסרת פשרות ואמא מאוכזבת
בשורה התחתונה: הפרסומת מתמצתת באופן הכי פשוט ומינימליסטי את האמת הגדולה של מיתוג: המודעות למותג מחייבת שלב קודם של התאהבות והתלהבות.
זה כמעט ברור מאליו: אנחנו רוצים ללמוד לכתוב מלים שנחרטות על לוח ליבנו. רגע, נלך צעד אחד אחורה: אנחנו רוצים להגיד מלים שהן קריטיות לתחושת הנינוחות הקיומית שלנו. לכן, כל כך ברור מדוע תינוקות מתחילים בלומר 'אמא' ו'אבא' ו'בקבוק'. לכן מאד ברור שכשנגדל קצת ונתחיל לאחוז עפרון ביד - נרצה לדעת לכתוב את השם שלנו, אמא ואבא.
בדיוק בדיוק מאותה סיבה מתקיים, בהוראת הקריאה והכתיבה, הגל של "אוריינות חזותית" שגורסת כי אנו חווים את חיינו בתמונות ולא באותיות. סימולטאנית כאן ועכשיו ולא באופן סדרי מחושב. ובדיוק מסיבה זו ישנה הבנה עמוקה בקרב מחנכים כי קריאה צילומית של מילה יעילה יותר מקריאה דידקטית של אות אחרי אות.
בדיוק על בסיס תובנה זו בנויה שפת הסימנים של החירשים. תנועה אחת חוסכת מספר מלים והרבה אותיות. תראו למשל כמה הרבה מלים יש בשיר "אני ואתה נשנה את העולם" לעומת מספר התנועות המועט של שפת הסימנים, בקליפ של בנק הפועלים לטובת "שפה אחת" של חירשים ושומעים.
למעשה - מילה שנקשרה נפשנו במשמעות שלה מצטלמת במוחנו כמו סמל. את הסמל "נקרא" בשבריר שניה. יש שנלמד לקרוא אותה אפילו לפני שנדע את האותיות מהן היא מורכבת. לכן לימוד קריאה נעשה, בחלקו, "אחורה": קודם נצלם את המילה ורק אחר כך נלמד לפרק אותה לאותיות.
הדרגה האמוציונאלית ביותר של מילה אינה אחרת ממה שאנו מכנים "לוגו" - סמל שמקפל בתוכו את כל מסד התחושות והמחשבות שאנו מיועדים לחוש כלפי מותג מסוים. סמל שחוסך הרבה מלים ותיאורים רגשיים ומפעיל אותם בכל פעם מחדש. המותג הזה יכול, באותה מידה, להיות "אמא" או "אמפרזה".
בקליפ של סובארו אמפרזה אנחנו עדים לעלילה התמציתית של קיצור תולדות המיתוג, או הפנמת שפה כתובה.
הברור מאליו הוא שהמילה הראשונה שזאטוט יכתוב היא "אמא". הפרסומת נשענת על הברור מאליו ומאלתרת עליו. בסרטון ברור לנו שמדובר במילה הראשונה שהילדון כותב. ההורים נפעמים, והאמא מאותתת לאבא בתנועות שפתיים 'אמא'. כשמסתבר לנו שהמלה מתארכת ושהפעוט כותב "אמפרזה" - ברור לנו שהאקט הפשוט הזה מקפל את כל מה שסובארו רוצה להטמיע במוח קהלי היעד: את האהבה חסרת הפשרות והלא בהכרח רציונאלית למותג אמפרזה.
הקליפ מעביר את כל הרעיון הזה בפעולה אחת ברורה ומינימליסטית. ברור שהמכונית ממוצבת כרכב נחשק, גברי - משפחתי ומעורר בטחון יחד עם ריגוש. מה עוד נותר לומר בתקשורת רזה ומדויקת שכזו מלבד להראות את האמפרזה חונה בחצר הבית וכמובן, כ-gag סיום הכרחי - את אכזבתה של האם?
- 6.ענת 20/06/2013 12:20הגב לתגובה זוכל הכבוד לליד על פרסומת מעולה, מה ששנים לא הציחו לעשות עבורם במשרד הפרסום הקודם
- 5.בכיר בקהילה 19/06/2013 16:20הגב לתגובה זוהתלבטתי האם לקנות סובארו או יונדאי. מיד כשראיתי את הפרסומת המעפנה הזאת התקשרתי לסוכנות של לקסוס - חשוב שהילד ילמד מגיל צעיר מה מתאים לגבר-גבר...
- 4.אמיר 19/06/2013 09:59הגב לתגובה זוחבל לי על סובארו
- 3.איז'ו 18/06/2013 23:52הגב לתגובה זופרסומת גרועה, over Promising במיטבו, חסר אמינות בעליל
- 2.אילן 18/06/2013 13:16הגב לתגובה זויחד עם המוסיקה הסנטימנטלית זה ביצוע מוצלח.
- 1.יעקב 18/06/2013 11:46הגב לתגובה זוהכל נכון, אבל איפה בדיוק הילד חווה באופן חזותי את המילה "אמפרזה" בעברית...? לא זכור לי שסובארו הוציאו מהדורה מוגבלת של רכבים מגוירים.
- יעקב צודק: ללא מילים.... (ל"ת)וואחאד דרטה הבאת לנו 19/06/2013 16:03הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
