ים של טעויות בפרשת דנקנר: כיצד יצטרך לאומי לפעול להבא?
הכל היה ידוע וצפוי מראש בפניית הפרסה שביצע בנק לאומי בין ההודעה על תספורת החוב שסוכמה בינו לבין נוחי דנקנר, עבור במחאה הציבורית ועד החלטת דירקטוריון בל"ל להקפיא את ההסדר המתרקם. הכל היה ידוע, וכמו בטרגדיה יוונית הגיבורים צעדו בעיניים עצומות לרווחה אל עבר אסונם התקשורתי.
מי שהסתכל על שדרות רוטשילד השוממות וחשב שהמחאה נגמרה, גילה שהיא חיה ובועטת ברשתות החברתיות. ההמונים לא יצאו לרחובות עם שלטים בגנות רוסק-עמינח. הם ניגשו למקלדת והביעו את זעמם. בפייסבוק לבד קשה להזיק לתאגידים בסדרי הגודל של גנדן ובנק לאומי, אבל השילוב בין פייסבוק לבין פעילות בעולם הממשי, יכולה להיות קטלנית.
הידיעה על לקוח אחד עתיר הון שהתחייב למשוך את הפקדותיו מלאומי, זכתה לא רק לתגובות נלהבות, אלא גם להקלקות נלהבות על כפתור ה-share. תוך שעות היוזמה הפכה מצעד של אדם אחד לגל של אזרחים שחשו שביכולתם לעשות את השינוי. ההתרגשות ותחושת ההעצמה שהיו באוויר של שדרות רוטשילד בקיץ 2011, שיחזרו את עצמם לכמה שעות וירטואליות אבל אפקטיביות מאד.
בדף הפייסבוק של הבנק העניינים התנהלו כסדרם, שלא לומר לאיטם. התגובות הנזעמות הצטברו במאות, אך הבנק חיכה להחלטות מגבוה ולהודעות דוברות כדי לעדכן את הציבור בשינוי בעמדתו. התנהלות מהירה ויצירתית יותר, הייתה עשויה לשנות את פני הדברים, לפחות בדף של הבנק עצמו שהוא חלון הראווה הפייסבוקי שלו.
בתור שלב ראשון, היה מקום לפתח דיאלוג של ממש עם מלייקקי הבנק, ולא על-ידי המנהלים הרגילים של הדף. דמות בכירה מהבנק שהייתה מגיעה להתארח בדף ולהסביר לציבור את השיקולים שעמדו מאחורי ההחלטה הראשונית, הייתה עשויה ליצר שיח מורכב יותר. הסברים אינטליגנטיים לציבור המוחים היו עשויים לעקר כמה מהאמירות הפשטניות יותר שהופרכו באוויר ולנסות לפחות להסביר הגיון כלשהו, ככל שהיה בהחלטה.
אך לא די בלהשיב לציבור גולשי הפייסבוק, גם אם התשובות ניתנות על-ידי בר-סמכא. כדי להתמודד עם גולשים דעתנים, היה הבנק צריך לשחרר בדף הפייסבוק שלו מידע רב ככל האפשר על הרקע להחלטה השנויה במחלוקת. הסבר מגובה בנתונים על כושר ההחזר של גנדן והסיכויים של הבנק לגבות את החוב היו יכולים לייצר לכל הפחות תחושה שהבנק מבין את חובת הנאמנות שלו כלפי הציבור, שהוא ער למעמדו כגוף ציבורי ולציפיות לדיווחיות ושקיפות.
הבנק נכשל בהבנת קצב ההתפתחות של מחאות פייסבוק, שנמדד לא בימים אלא בשעות ודקות. הוא נכשל בהבנת ציבור מוחי הפייסבוק, ציבור דעתן מגובה במידע ונתונים היסטוריים. הוא נכשל בהבנת העוצמה שהרשת החברתית מעניקה ליוזמות של אנשים פרטיים כדוגמת אותו עו"ד בודד שהודיע על משיכת פיקדונותיו והצית את אש המרד. הוא התעלם מהכוח שב-ממים שנוצרו תוך דקות על בסיס התמונה של רוסק-עמינח ודנקנר בשיחה ידידותית.
כל אלה היו צפויים. הדרך היחידה להימנע מהם הייתה להימנע מהחלטה כל-כך לא פופולארית. אבל משהתקבלה החלטה שכזו, היא מחייבת היערכות יוצאת דופן גם ברשת החברתית והכנה מראש של "תחמושת" שתאפשר לבנק להתמודד עם מחאת פייסבוק מהירה ועצבנית.
ברור מדף הפייסבוק של הבנק שתכנית מגירה כזו לא הייתה בנמצא. עכשיו הכדור עבר אל הפיקוח על הבנקים. כתבים כלכליים רבים מעריכים שהפיקוח יאשר את העסקה, מה שיצית ללא ספק גל מחאה חדש. לסיבוב הבא, צריכים לקוות דורשי טובת הבנק, הוא יגיע מוכן יותר.
דנה קול היא מנכ"לית חברת 'דיבור' המתמחה בשיווק במדיה חברתית
- 4.מלי 20/04/2013 01:09הגב לתגובה זושהבנק נתן לו הלוואות למרות שמצבו באי די בי היה לא טוב. והבנק לא לקח ערבות על ההלוואות. שזו התנהגות רשלנית ביותר. כל ההתנהלות היתה כמו בין סאחבקים. וסליחה אך בנק לאומי זה בנק שלנו והכספים בו הם של האזרחים. ולכן קל להם כל כך להלוות ולמחוק כאילו שזו החצר הפרטית שלהם. והשבוע לימדנו אותם שהכל השתנה.
- 3.יוסי 19/04/2013 22:46הגב לתגובה זואת בעצם מציעה שהבנק יעבור על החוק ויפרסם פרטים חסויים של לקוחות רק כדי לשמור על שמו כטוב. אז פעם הבאה, עיתונאי יכתוב על המצב הכספי של חברת דיבור והבנק, בשביל שמו הטוב יפרסם, כמה החברה שלך במינוס. כפיים לגאונה.
- חתיכת טרול (ל"ת)יניב 24/04/2013 18:34הגב לתגובה זו
- 2.ושוב השיעור הפשוט: אם הבנק חרא שום יועץ (ל"ת)לא יעזור 19/04/2013 13:24הגב לתגובה זו
- 1.התנהלות ביזיונית של לאומי ברשתות הבחרתיות (ל"ת)שירן 18/04/2013 18:04הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
