אגאדיר משנה שפה מותגית: מה עדיף - עקביות או ריגוש חדש בכל שנה?
רשת המסעדות "אגאדיר" משנה שוב את השפה המותגית שלה. מהלך אותו היא מקפידה לבצע באופן סדרתי בכל שנה, והוא מחייב בחינה ודיון, משום שעקביות היא פרמטר קריטי בתהליך בניה וניהול מותגים.
לעקביות תפקיד מפתח. היא אמורה לשדר ללקוחות הקיימים: "אתם בבית".
היא חייבת לייצר משיכת צרכנים חדשים, שבבואם לבחון עד כמה המותג מתאים להם, הם עושים שימוש במנגנון המחולל היזכרות. זה הנשען על זיהוי סמלים ומייצר: "...ראיתי...נזכרתי...שמעתי...על זה"..
ב"אגאדיר" משנים צורה וצבע בתזזיתיות, השפה הגרפית מוחלפת בכל שנה, נראה כי וויתרו על בניית מערכת יחסים לטווח ארוך עם הלקוח, ומעדיפים על פניה ריגושים חדשים. החידה מתעצמת אף יותר, עת מתגלה כי ניתן לעיין באתר הרשת במעין היסטוריוגרפיה: תיעוד אבולוציוני, מעין מסע בזמן, בו ניתן לצפות בשלל גלגוליה המוקדמים של השפה הגרפית, החמקמקה והמתחלפת.
אין מנוס מלסרוק את המותג על שפותיו השונות בחיפוש אחר חוט מקשר, מכנה משותף. ויש כזה. המותג "אגדיר" מוגדר היטב מבחינת ה-DNA שלו. אופיו הברור מייצר בידול חד ורלוונטי מול מתחריו: אגדיר הוא "הילד הרע" של רשתות ה"פרימיום בורגר" או בשפתו: 'בורגר בר'.
ב"אגאדיר" מגדירים נכון את קהל ההמטרה העיקרי שלהם: לא מדובר ב"סועדים חובבי ז'אנר הגריל, המחפשים המבורגר איכותי" או לחילופין ב"משפחות המעוניינות בארוחת המבורגר משודרגת". הגדרות שגויות העושות שימוש במאפיין קטגורי, או באיכותו של מוצר פיזי, ולפיכך מטשטשת את זהותו מול מתחרים בעלי יתרונות דומים. ב"אגדיר" מעוניינים בצעירים, בליינים, תל אביבים, נהנים מאוכל טוב, חובבי שתיה משובחת ופעילים מינית.
עכשיו על "אגאדיר" לייצר חוויה שונה ומבודלת, שאינה תלויה רק באוכל עצמו. הרשת צריכה לממש את ההבטחה: מקום שבאים "לבלות בו ערב" ולא מסעדה שהולכים אליה כדי לאכול. ובכן, דבר במקום עצמו לא מרגיש שונה. המקום הפיזי לא מייצר חוויה אחרת, ואם כך הרי שהרעיון והזהות המותגית הברורה, אינם באים לכלל ביטוי במקום עצמו.
נראה שלמותגים קמעונאיים אתגר כפול: עליהם לייצר בפועל חוויית מותג קוהרנטית וממשית. כזו שהלקוח חש בה, מתחבר אליה, ובעוצמה הגורמת לו לחזור וליהנות ממנה שוב, ולחזק את כל זה באמצעות שפה תקשורתית עקבית.
רק קיומם של שני היסודות גם יחד, מבססת זהות מותגית הניתנת לאבחנה, זיהוי והגדרה על ידי הלקוח, אל מול המתחרים. מותגים קמעונאיים מאופיינים בכך שהם יוצרים מפגש אמיתי (Actual) במרחב אמיתי עם הלקוח, ולא רק במוחו ובלבו. הסביבה הקמעונאית מספקת ללקוח חוויה חושית במהותה, שתהפוך בסופו של יום למטען חיובי ולזיכרון מבוסס רגש. אז אולי זה מספיק. מה עניין הגרפיקה כאן? משום שהשפה הגרפית מהווה נכס חזותי בלתי נפרד מהמותג.
מטרתה לסייע לחוויה להינטע בזיכרון, ולחבר את הצרכן למכלול המשמעויות השכליות והרגשיות, שיוצרות לבסוף זהות מותגית מבודלת.צבע, טיפוגרפיה, גופנים וכל אלמנט גרפי משדרים למוח זיהוי מיידי ומסייעים לנו להתחבר למטען הרגשי שהמותג מייצר.
מחקרים נוירו-פסיכולוגיים מסבירים באופן מדויק למדי את המשתמע מצבע, מצורת אות או מסמל. העובדה שאנו מפענחים סימנים אלה ומעניקים להם משמעות, מעידה על חשיבותם בפיתוח מותגים.
השפה החדשה של אגאדיר
ועם כל זאת, קיימת תפיסה מנוגדת, השואבת את חוקיה ממותגים במרחב הדיגיטלי, שם המסרים, הפלטפורמות והשפות משתנים באורח תדיר ובמהירות. מרחב בו שולטת תפיסה מותגית חסרת סבלנות וכמעט נעדרת חוקיות. תפיסה זו דוחקת את השמרנות האקדמית בבניית מותגים, ומדגישה דווקא את הצורך בגמישות ובהיעדר עקביות.
על פי גישה זו השפה הגרפית הופכת לחלק מהשינוי כמצב טבעי, ונוצרת מעין זהות מודולרית, מתחדשת, המורכבת מחיבור בין שפות שונות. זו תפיסה ההולכת צעד אחד קדימה, ומעניקה ללקוחות עצמם מקום בעת בניית המותג. מזמינה אותם ליטול חלק ולהפוך לשותפים ביצירת מותג שיאהבו וירצו בו.
עוד מהשפה החדשה
ייתכן שב"אגאדיר" קיבלו השראה מגישה זו: המותג לדורותיו עשה שימוש במוטיבים השאולים מהווב, מהמדיה החברתית ומהפרופיל הפסיכולוגי של קהל המטרה : מלצריות הרשת הצטלמו בפרובוקטיביות בחדר השינה שלהן עבור לוח שנה, צעירים תל אביבים בדירות שכורות אוכלים משלוח "אגדיר", אנשים בלבוש מינימלי עם שקית משלוחים ממותגת המכסה את פניהם ועוד. שאפו.
אבל ב"אגאדיר" לא הלכו עם ההשראה עד הסוף, ולא שיתפו את הלקוחות שלהם ביצירת המותג "שהם רוצים לרצות".חבל. ובכל זאת, מהלך שעלותו כמיליון שקלים והוא "על הנייר" קומוניקטיבי ומקרב. האם הרשת תיעצר כאן? תשקיע סוף סוף בשפה אחת, ברורה ובולטת? מומלץ מאד.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית, הקריה האקדמית אונו
- 18.מה הקשר בין פעילים מינית למסעדת המבורגרים ??? (ל"ת)גיא 09/08/2012 15:09הגב לתגובה זו
- 17.מצוין. למדתי משהו. תודה רבה (ל"ת)/ 08/08/2012 09:30הגב לתגובה זו
- 16.לא כל שינוי בעיצוב שקית הוא שינוי שפה מותגית (ל"ת)המומחה 06/08/2012 16:30הגב לתגובה זו
- 15.אסף 03/08/2012 09:44הגב לתגובה זומסריקה מהירה של 'הסטורית המותג' באתר הרשת ברור שהעיצוב הגרפי הפך להיות אריזה שטחית סביב בשר נשי בביקיני. משנים את העיצוב כל שנה, כמו שבחורה זורקת את הבגד של שנה שעברה. המיתוג הנוכחי גנרי לחלוטין, ללא אופי, ויכל להתאים במידה שווה לבית קפה, מאפייה (מי אמר רולדין?) או חנות בגדים. חבל להשחית מילים על דרעק כזה.
- 14.מיכאלי עוזי 02/08/2012 23:15הגב לתגובה זובמקרה של אגדיר הבחירה לשנות כל שנה היא מאוד מעודכנת ולגמרי נכונה. מאז שהוקם מתישהו ממש מזמן ה"בר בורגר" הראשון בנחלת בנימין הרשת התפתחה ומונה לא מעט סניפים. אולי אפילו בשלה להיות רשת גורמה בר בורגרים ארצית. במקביל להתפתחות העסקית הם שומרים על המותג ומשקיעים כסף ומחשבה בסיפור הנלווה וזה ניכר תוך שהם משתדלים לשמור על רמת המוצר. בלי להיכנס לכלכלת המנה והעמידה בתחרות מול מוזס ווולפנייט שצצו בשנים האחרונות ומציעים מוצר לא נחות ואף טוב יותר לפעמים. אגאדיר עדיין מבוססת כמעט כשם ג'נרי לארוחת המבורגר גורמה. גם אם בגישתך הלוגו זוכה לקישוט משתנה כל תקופה עדיין המותג יציב והחוויה במסעדות מתפתחת כסיפור מעניין עם חוויה שלא קופאת על שמריה ומציעה תחושה רעננה כפי שמתבקש ממסעדה אופנתית בת 15 שנה
- 13.תענוג לקרוא את הניתוח של רוני. אין עלייך (ל"ת)אורי א. 29/07/2012 11:38הגב לתגובה זו
- 12.דורון 29/07/2012 09:24הגב לתגובה זוהיי כנראה שלא הכול עובד לפי הספר של המיתוג ואם מיתוג אז זה המיתוג לשנות כל שנה ובשורה התחתונה מהיכרות זה עובד ומרויח וכל מילה נוספת מיותרת יום מקסים
- 11.ענת שקד 28/07/2012 22:36הגב לתגובה זואין על אגאדיר!, אגאדיר מייצרת אוכל טוב נקודה.הבשר בכי טוב הוא שם, נכון שהם קרחניסטים ולא תמיד יודעים למתג כי יש להם משרד פרסום על הפנים אבל יש להם אחלה המבורגר שרק מביני עניין אוכלים.וזו המטרה אוכל טוב ולא מיתוג כמו מוזס ואוכל על הפנים.מאמר יפה, לצערנו המיתוג מוכר היום והשיווק ולא ההבנה בקולינאריה ובטעם החך.
- 10.עינת רון DESHOP 26/07/2012 10:13הגב לתגובה זוקראתי את המאמר ומאוד נהניתי מהעומק והניתוח המקצועי.מתוך בקרנות מקצועית פתחתי את האתר שגם מאוד אהבתי , עד שהגעתי לתמונות מהסניפים עצמם - שם נגמרה החוויה ... איה המיתוג ? איפה השפה ? הקו הצעיר והמרענן נגמר בפתח הדלת של הסניף - מותגים קמעונאיים חיים במרחב ולא רק על הנייר ! אם אגאדיר מתכוונת למה שהיא אומרת על עצמה חובת ההוכחה עליה ברגע שבף רגלו של הלקוח תדרך בסניף שלה...רק אז המהלך יושלם ואגדיר תזכה לדיווידנדים יפים ממהלך מיתוגי חכם, מעוצב לעילא שמחכה למימוש בקופות... בהצלחה !!!
- 9.מר קטינג 26/07/2012 09:51הגב לתגובה זואם היה אפשר לשנות פעמיים בשנה היה עוד יותר טוב. למה לא. המעצבים מרוויחים מזה,היועצים מרוויחים מזה בתי דפוס מרוויחים מזה הצרכנים מתעניינים בזה כמו בשלד דאשתקד.אפילו אייס מרוויח מזה טור (לא משהו הטור,אבל כבר איתי גרועים ממנו) ואגדיר?מי אלה??
- וואלה צודק (ל"ת)15/08/2012 07:51הגב לתגובה זו
- 8.גילה פ. 26/07/2012 08:19הגב לתגובה זוכתבה משובחת של כותבת משובחת. אכן, יחסים קצרי טווח ותזזיתיים משיגים לעיתים תוצאות הפוכות.
- את לא קראת (ל"ת)26/07/2012 09:51הגב לתגובה זו
- 7.26/07/2012 07:37הגב לתגובה זווחושבים שהם מבינים בשיווק ומיתוג למרות שלא למדו את זה. אז ככה השוק נראה. בדיחה.
- 6.ניב 25/07/2012 20:44הגב לתגובה זוכיף שיש לנו את רוני שמשקיעה שעות רבות מזמנה בהתנדבות לצוות המוביל של ועד הורי ביה"ס אלון - גבעת שמואל.
- 5.אהרון 25/07/2012 17:09הגב לתגובה זופעם אגאדיר היו טרנדיים, מגניבים וחדשניים. היו קמפיינים מעניינים, סקסיים ומושכים. השינוי התכוף והשפה המשעממת שהחליפה שפה משעממת אחרת רק מעידים כמה אגאדיר נהיו זקנים ולא רלוונטיים. כפי שכתב קודמי, המתחרים לקחו בסיבוב. מספיק לראות את השפה של מוזס כדי להבין במה מדובר. עוד דבר שהכותבת לא ציינה וחבל, המיתוג נעשה בחברת המיתוג MOOAR של קרן ארנדלס ומשה מוגרבי
- 4.רוני 25/07/2012 15:59הגב לתגובה זוכבר כמה שנים. זה ללא ספק זמן טוב לחדש. בהצלחהץ
- 3.יובל 25/07/2012 15:35הגב לתגובה זובואי נדבר על התכל'ס: זה המיתוג החדש? הטיפוגרפיה המשעממת הזאת? זה? אין היום חנות פלאפל שלא משתמשת בטיפוגרפיה על הקיר שלה. הצבעים מזכירים את רולדין. אשכרה רולדין. אגאדיר כבר מזמן פספסו את המלחמה. מוזס, בלאק וביביבי לקחו אותם בסיבוב. מה שהספיק פעם לאגאדיר כששיחקו לבד במגרש בלי מתחרים, לא מספיק היום. מנהלי אגאדיר יודעים את זה ולא סתם הם מחליפים כל יומיים שפה. זה נראה לא טוב, לא ההתנהלות ולא השפה החדשה.
- 2.ענבל 25/07/2012 15:27הגב לתגובה זושנה אצל לקוחות היא זמן כל כך קצר, אין למותג סיכוי להתבסס עם תזזיתיות כזו. הפעם יצא להם ממש טוב, אז אולי יחליטו לדבוק בו לקצת יותר זמן.
- 1.פעילים מינית?! את בסדר? (ל"ת)WTF 25/07/2012 14:26הגב לתגובה זו
- נימרוד 25/07/2012 15:19הגב לתגובה זוממוקד וענייני. נהנתי לקרוא.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
