תהיות בפד' מדוע המודלים שלהם לא עובדים

עמית טל | (1)

האם הפדרל ריזרב מתעורר לבסוף לעובדה שיש משהו לא בסדר עם המודלים האינפלציוניים שלו? הפרוטוקול של ישיבת הפד האחרונה שפורסם ברביעי האחרון, הצביע על דיון בשאלה האם המודלים המסייעים לבנק המרכזי לקבוע את יעד האינפלציה שלהם אינם מתפקדים כראוי. השאלה המרכזית בנושא זה הייתה: מדוע המשק אינו מייצר יותר אינפלציה בתנאים כלכליים מקלים, שוק עבודה בריא (אחוז אבטלה של  4.3% בלבד ) וצמיחה כלכלית מוצקה. נזכיר כי, הבנק המרכזי החמיץ את יעד האינפלציה  של 2% במשך 5 השנים האחרונות (הנתון האחרון מצביע על עלייה של 1.7% בלבד במדד המחירים בחישוב שנתי). החשש העולה כעת בשווקים הוא כי אם הפד' כבר לא בטוח במודלים שהסתמך עליהם בשנים האחרונות, האמון בהחלטות הבנק תרד. "הפרסום האחרון מטריד אותי במיוחד" אמר וורד מקארתי, הכלכלן הפיננסי של ג'יפריס בראיון לרשת בלומברג. בהקשר זה חשוב לציין את העיוות הגדול בשוק העבודה האמריקני. לפני כשבוע עלתה באתר כתבה על מה מסתתר מאחורי המספרים המרשימים של שוק העבודה האמריקני (לכתבה המלאה). בעוד דו"ח התעסוקה האחרון הראה על עלייה של 209 אלף משרות, נתון יוצא דופן, בחינה מעמיקה יותר של הנתונים מראה על מציאות קצת פחות ורודה. המגמה בדו"ח התעסוקה של החודש האחרון לא שונה מהמגמה מתחילת השנה: תחום שירותי המזון והשתייה הוסיף כ-53 אלף משרות (בסה"כ 313 אלף משרות מתחילת 2017) ונתן את הדחיפה העיקרית למספר הגבוה. תחום השירותים המקצועיים והעסקיים הוסיף בחודש יולי כ -49 אלף משרות, בהתאם לעלייה החודשית הממוצעת של העובדים ב-12 החודשים הקודמים. גם תחום הבריאות תרם 39 אלף משרות (בסה"כ 327 אלף משרות מתחילת השנה). המספרים בענפי המשק האחרים, כולל ענפי הבנייה, התעשייה הסיטונאית, המסחר הקמעונאי, התחבורה והמחסנים, הפעילות הפיננסית והממשלה, הראו שינוי קל במהלך החודש. המגמה של עלייה בעבודות בתחומי השירותים ויציבות בתחומי התעשייה האחרים איננה יחודית רק לחודש הנוכחי, אלה מגמה מתגברת בשנים האחרונות. בהקשר זה נציין כי שירותי המזון משלמים כ-60% מהשכר בהשוואה לסקטור התעשייה, מפתיע כי למרות המספרים הגדולים אין באמת לחצי שכר כלפי מעלה?  

כמות המשרות לפי הענפים בשנים האחרונות:

והאם בכלל 2% כיעד אינפלציה הוא יעד הגיוני? רונן מנחם כתב על כך טור דיעה בתחילת השבוע (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו באמת 18/08/2017 10:51
    הגב לתגובה זו
    נתחיל עם ישראל (קלות הבנה) בישראל בין 2008 ל- 2017 מחירי הדיור בין הכפילו לשלשו עצמם (תלוי מיקום). מאחר ומחירי הדיור לא נכנסים למדד המחירים לצרכן וכאשר מחירי השכירות עלו בהתאמה לשכר ברור שהמדד האפסי שמדד "0" עליית מחירים הוא שגוי בעוד מדד המוצרים ההכרחיים: דיור (אמיתי), פירות וירקות, בשר, הוצאות חינוך ובריאות עלו בעוד חופשות בחו"ל, טלויזיות גדולות ומחשבים הוזלו. מאחר ומשכנתא צריך לשלם כל חודש וכך גם מזון לעשירונים 9 ומטה קיימת הכבדה של העול בעוד מי שחי את החיים הטובים חו"ל כל חודש-חודשיים, 7 טלוייזיות בבית ומחשב חדש כל שנה מרגיש שהכל מוזל. לו מדד המחירים לצרכן היה מודד משפחות חציוניות בין עשירונים 2-9 הוא היה מגלה התייקרות של 5% שנתית במדד ומצב בו המשכורות לא מדביקות את השכר ואת הפתרון הרעה מוצאים בהתנפחות האשראי במשק (משכנתאות פי 3-4 בתוך עשור, אשראי רכבים, אשראי לכל מטרה). מה שאומר שבזעזוע הבא הרבה מאוד משפחות מעשירונים 9 ומטה יכנסו לצרות. בארה"ב אותו הדבר. הדור שנולד אחרי WWII לא מצליח למצוא עבודה (כי ילדה בת 24 ..) אז הם הפסיקו לחפש והתוצאה שפל באבטלה - כשאם היו בודקים אבטלה>10%
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: