טראמפ: אם הפד' היה עושה את עבודתו, השווקים היו מזנקים
נזכיר כי לפני כשבועיים הפתיע הנשיא את השווקים כאשר טען בפני עיתונאים כי הפד' צריך לבצע הקלה כמותית במקום צמצום כמותי. "אישית, אני חושב שהם (הפד') צריכים להוריד את הריבית. במונחים של צמצום כמותי ( צמצום המאזן שצפוי להסתיים בספטמבר), אני חושב שהם צריכים לבצע הרחבה כמותית (כלומר QE חדשה). לגבי החששות מאינפלציה קבע הנשיא חד משמעית כי "אין אינפלציה"", טען הנשיא (לכתבה המלאה). בנוסף להתבטאויות של טראמפ, היועץ הכלכלי, לארי קודלו, קרא מספר פעמים בשבועות האחרונים לפד' להוריד את הריבית במיידי ב-50 נק' בסיס. נראה כי זהו זמן טוב להיזכר בהתבטאויות של טראמפ במהלך 2011, כאשר הפד' ביצע את תוכנית הרכישות השנייה. "המדיניות הפזיזה של השארת הריבית ברמה נמוכה והצפת השוק בדולרים חייבת להסתיים, או שאנחנו נתמודד עם שיאי אינפלציה", טען טראמפ. הציוץ של טראמפ ב-2011If the Fed had done its job properly, which it has not, the Stock Market would have been up 5000 to 10,000 additional points, and GDP would have been well over 4% instead of 3%...with almost no inflation. Quantitative tightening was a killer, should have done the exact opposite!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 14 באפריל 2019
מלבד הניסיון להשפיע על מדיניות הבנק המרכזי, בהתבטאויות הערב מנסה הנשיא טראמפ להשתחרר מאחריות על השווקים כאשר יתרחשו ירידות (הרי זה התפקיד של הפד').- 19.דני 18/04/2019 22:59הגב לתגובה זוזהו מריץ המניות הנוכל ביותר בהסטוריה
- 18.חנני 16/04/2019 06:33הגב לתגובה זוטראמפ הוא נשיא שנדחף לרשות הנשיאות על מנת להרוס את העולם.....מין וירוס קטלני ששואף לעשות קופה ומריץ למעשה את שוק ההון לרווחתו האישית ולכל המלעיזים תביטו בעובדות ולא רק מהצד של הפוזיציה....אדם מסוכן ביותר
- 17.לרון 15/04/2019 19:16הגב לתגובה זואובאמה שחיזק את האיראנים היה בסדר וטראמפ שמחזק את המערב לא!?
- 16.פרנץ 15/04/2019 14:36הגב לתגובה זוזה חולה נפש אמיתי. אני
- 15.מייק 15/04/2019 10:18הגב לתגובה זולא פלא שברגע שמתרחקים מהחופים אל פנים ארה"ב המדינות נראות כמו מחנות פליטים עם עוני מחפיר בורות והכי חמור-תוחלת החיים כמו בעולם חמישי. האיש הזה חי על נייר
- מופרע בטוח 15/04/2019 11:42הגב לתגובה זווגם הבורסה חיה על זמן שאול...
- לרון 15/04/2019 19:19מערך נכון רק היסטורית,ראו רייגן וטאצ'ר שלא הערכו בתקופת שלטונם רק אח"כ!
- 14.מצב של win win .אם השוק יעלה זה הוא ואם יירד אז הפד אשם (ל"ת)יובל 15/04/2019 09:18הגב לתגובה זו
- 13.טראמפ שקרן שמזכיר לנו באיזה מציאות אנחנו חיים (ל"ת)כותב 15/04/2019 08:28הגב לתגובה זו
- יהודי אמיתי ירושלמי 17/04/2019 00:37הגב לתגובה זואתם חיים בחושך ותמשיכו עם הביבי שלכם וניראה לאן תגיעו
- לרון 15/04/2019 19:20הגב לתגובה זואנחנו חיים די טוב בתקופת טראמפ,סבלנו יותר בתקופת אובמה
- 12.וושינגטונית 15/04/2019 07:17הגב לתגובה זוהוא לחוץ. התחמושת היחידה היא להציג דרך שערי הבורסה את השיגיו .(אגב, כך החל נאומו הראשון בעצרת האו"ם). אך האזרח הממוצע רחוק מאוד מוול-סטריט.
- לרון 15/04/2019 11:42הגב לתגובה זוהאזרח"הממוצע"לא מעלה בורסה אלא רק מורידה בבריחתו מדי פאניקה!
- אפילו אתה... 15/04/2019 13:34...ובקושי מצליח לגרד הדשא...הנשיא הזה גרוע מחלום הבלהות הנורא ביותר שניתן לדמיין !!!
- 11.ברוך 15/04/2019 06:10הגב לתגובה זוגם היום תימשך מגמת העליה בעליות שאולי אם מדד גבוה הכל כאן במניות טס למעלה
- 10.עמך 15/04/2019 04:11הגב לתגובה זומדפיסים עוד קצת אז יהיה גרעון של 30 טריליון שטויות.
- לרון 15/04/2019 11:43הגב לתגובה זוהמדינה היחידה המדפיסה את המטבע שלה שולטת בעולם ללא מצרים!
- 9.רק פה אף אחד לא דואג לבורסה ורק חונקים אותה עם מיסים (ל"ת)פ פח פחלון 14/04/2019 23:39הגב לתגובה זו
- 8.איזו כלכלה תומכת בזה? (ל"ת)מעניין 14/04/2019 23:06הגב לתגובה זו
- 7.יחזקאל 14/04/2019 22:46הגב לתגובה זוחושש מהתרסקות השווקים
- 6.איציק 14/04/2019 22:00הגב לתגובה זוכבר היום המניות יקרות בטירוף , הוא רוצה עוד 5000 עד 10000 נקודות, לא מקנא במי שיהיה בשוק כאשר כולם ינסו לברוח....יקפצו מהגגות כמו ב1929
- 5.אני 14/04/2019 21:53הגב לתגובה זויא מטומטם אתה נשיא ארהב.
- 4.פוטעין 14/04/2019 21:51הגב לתגובה זורפורמת המס שלו גרמה להגדלת גרעון ורק ליותר בייבאקים של החברות ולא לייצור מקומות עבודה חדשים (כמו שתוכנן בכאילו). טוב , לקנות זה רק יעלה... כמו שאומרים
- 3.מחלקים כסף 14/04/2019 21:33הגב לתגובה זואין אינפלציה כי אין ביקוש.רק ביקוש לכסף שבמחשב.
- 2.איזה מגזים (ל"ת)חחח 14/04/2019 21:21הגב לתגובה זו
- 1.שימעו והאזינו חברים. 14/04/2019 20:41הגב לתגובה זוהיצור הנזכר מעלה נשמע בעבר מספר פעמים טוען ומתעקש באוזני מספר חברי קונגרס( וחברות)שהוא מתעב את אמו על אשר ילדה אותו וגרמה נזק בלתי הפיך לעולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
