108 אלף דירות אושרו השנה - אבל זה על הנייר, המבחן יהיה בביצוע
במנהל התכנון מתגאים השנה במספר של 108.1 אלף דירות חדשות שאושרו ב-2021 במנהל התכנון. על פי הנתונים, כ-41 אלף יח"ד אושרו באזורי הביקוש (38% מהדירות שאושרו). עוד על פי הנתונים, כ-21.6 אלף דירות אושרו בוותמ"ל, כ-31,000 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-34,000 יחידות דיור בחברה הערבית.
לכאורה, מדובר במספרים יפים שמעידים על תכנון רב. אבל כל מי שמכיר את התחום אומר כבר תקופה ארוכה כי 'תכנון' זה לא דירות בפועל. זה לא היתרי בניה וגם לא התחלות בניה, ובוודאי שלא סיומי בניה.
כלומר, מדובר על דירות על הנייר. אבל כמה מתוכן יגיעו לידי שיווק בקרוב? ומתוכן כמה יעברו בקרוב את היתרי הבניה ויגיעו לשלב של התחלות בנייה? מדובר בדרך ארוכה.
לקריאה נוספת:
>>> ישראל במשבר דיור? מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר עונה על השאלות הבוערות באולפן ביזפורטל
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחלוקה למחוזות:
במחוז דרום אושרו 18,305 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו 17,589 יחידות דיור; במחוז צפון אושרו 15,191 יחידות דיור; במחוז ירושלים אושרו 12,092 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 24,060 יחידות דיור; ובמחוז תל אביב אושרו 16,885 יחידות דיור.
במנהל התכנון מתגאים גם בתכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות המשרתות 24 רשויות מקומיות, כאשר בשנה שהסתיימה הומלצו לאישור הממשלה שני קווי מטרו M3 וקו 1M -מקטע דרומי, שאר הקווים מקודמים במסלול הסטטוטורי.
במנהל מתגאים גם בקידום תוכניות להקמת תחנות לתפעול תחבורה ציבורית בתחומי הערים כדי לתת שירות לנוסעים, לייעל את תזמון נסיעות והמעברים בין אמצעי התחבורה לצד תחזוקה לאוטובוסים והתרעננות לנהגים, קידום תוכנית לחשמול מערך התחבורה הציבורית הארצית.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- רמ"י שיווקה כ-10 אלף דירות ברחבי הארץ; טרם פורסמה חוברת למכרז
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על...
במנהל מקווים כי עד שנת 2026, 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. במנהל רוצים גם לחשמל את המסילה המזרחית, וכן לבנות מסילה מבית שאן למסוף הגבול עם ירדן, להכפיל את מסילת החוף בין שפיים לחוף הכרמל, קו רכבת מהיר מתל אביב למטרופולין באר שבע, רכבת קלה מתחנת אוניברסיטת בן גוריון לקריית המודיעין בדרום.
כמו כן, במסגרת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב אושרו סה"כ כ-30 חבילות תכנון מפורט לפני ביצוע בשני הקווים ירוק וסגול. סה"כ כ-50 ק"מ של תוואי מסילה באזור אורבני רווי בינוי ותשתיות.
שרת הפנים, איילת שקד: "בשנתיים בהן לא הייתה ממשלה ונאלצנו להתגלגל ל-4 מערכות בחירות, שיווק הדירות בישראל והתכנון נפגעו באופן ישיר ומשמעותי. כשנכנסתי לתפקיד לפני חצי שנה הצפי לשנה היה 70 אלף יחידות לתכנון. התכנון עומד בראש מעייני. מטרת העל היא הגדלת ההיצע ואני פועלת בכל הדרכים לממשה. מדובר בהישג אדיר ובבשורה גדולה עבור אזרחי מדינת ישראל.
"בנוסף, על מנת שנוכל לייעל את העבודה ולהתקדם ביעדים שהצבתי, הסמכתי ועדות מקומיות בסמכויות נרחבות, כינסתי את יושבי ראש ומתכנני הוועדות המחוזיות והנחיתי את מטה התכנון הלאומי לקדם תיקוני חקיקה שיאצו באופן משמעותי את הליכי התכנון בישראל ויקלו בבירוקרטיה של ועדות התכנון".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "על אף האתגרים שעמדו בפני מוסדות התכנון בשנה החולפת וביניהם משבר הקורונה, היעדר תקציב במחצית הראשונה של השנה, פקיעת תוקף הוותמ"ל, חוסר בתקנים ויועצים, בזכות עבודה מאומצת עמדו מוסדות התכנון ביעד התכנון בשנת 2021. זאת היתה שנת המחוזות אשר אישרו כ-80,000 יחידות דיור. במדינת ישראל אין משבר תכנון, ולכן כבר לא מתכננים מתוך משבר, אלה מתוך ראיה אסטרטגית ברורה עם יעדים ועמידה בהם. לעומת זאת, יש משבר ביצוע, ורשויות הביצוע חייבות להסתער על התשתיות ולהתחיל להקים אותן מייד".
- 1.לא מבין רק בפת אישרו 65 אלף (ל"ת)לא מבין 02/01/2022 20:34הגב לתגובה זו

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.