נדלן בנייה דירה
צילום: נתנאל אריאל

108 אלף דירות אושרו השנה - אבל זה על הנייר, המבחן יהיה בביצוע

על פי הנתונים, אושרו השנה כ-41 אלף יח"ד אושרו באזורי הביקוש (38%), כ-21.6 אלף דירות אושרו בוותמ"ל, כ-31 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-34 אלף יחידות דיור בחברה הערבית
נתנאל אריאל | (1)

במנהל התכנון מתגאים השנה במספר של 108.1 אלף דירות חדשות שאושרו ב-2021 במנהל התכנון. על פי הנתונים, כ-41 אלף יח"ד אושרו באזורי הביקוש (38% מהדירות שאושרו). עוד על פי הנתונים, כ-21.6 אלף דירות אושרו בוותמ"ל, כ-31,000 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, וכ-34,000 יחידות דיור בחברה הערבית.

לכאורה, מדובר במספרים יפים שמעידים על תכנון רב. אבל כל מי שמכיר את התחום אומר כבר תקופה ארוכה כי 'תכנון' זה לא דירות בפועל. זה לא היתרי בניה וגם לא התחלות בניה, ובוודאי שלא סיומי בניה.

כלומר, מדובר על דירות על הנייר. אבל כמה מתוכן יגיעו לידי שיווק בקרוב? ומתוכן כמה יעברו בקרוב את היתרי הבניה ויגיעו לשלב של התחלות בנייה? מדובר בדרך ארוכה.

לקריאה נוספת: 

>>> ישראל במשבר דיור? מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר עונה על השאלות הבוערות באולפן ביזפורטל

  

בחלוקה למחוזות: 

במחוז דרום אושרו 18,305 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו 17,589 יחידות דיור; במחוז צפון אושרו 15,191 יחידות דיור; במחוז ירושלים אושרו 12,092 יחידות דיור; במחוז מרכז אושרו 24,060 יחידות דיור; ובמחוז תל אביב אושרו 16,885 יחידות דיור.

במנהל התכנון מתגאים גם בתכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות המשרתות 24 רשויות מקומיות, כאשר בשנה שהסתיימה הומלצו לאישור הממשלה שני קווי מטרו M3 וקו 1M -מקטע דרומי, שאר הקווים מקודמים במסלול הסטטוטורי.

 

במנהל מתגאים גם בקידום תוכניות להקמת תחנות לתפעול תחבורה ציבורית בתחומי הערים כדי לתת שירות לנוסעים, לייעל את תזמון נסיעות והמעברים בין אמצעי התחבורה לצד תחזוקה לאוטובוסים והתרעננות לנהגים, קידום תוכנית לחשמול מערך התחבורה הציבורית הארצית.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

במנהל מקווים כי עד שנת 2026, 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. במנהל רוצים גם לחשמל את המסילה המזרחית, וכן לבנות מסילה מבית שאן למסוף הגבול עם ירדן, להכפיל את מסילת החוף בין שפיים לחוף הכרמל, קו רכבת מהיר מתל אביב למטרופולין באר שבע, רכבת קלה מתחנת אוניברסיטת בן גוריון לקריית המודיעין בדרום. 

כמו כן, במסגרת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב אושרו סה"כ כ-30 חבילות תכנון מפורט לפני ביצוע בשני הקווים ירוק וסגול. סה"כ כ-50 ק"מ של תוואי מסילה באזור אורבני רווי בינוי ותשתיות.

  

שרת הפנים, איילת שקד: "בשנתיים בהן לא הייתה ממשלה ונאלצנו להתגלגל ל-4 מערכות בחירות, שיווק הדירות בישראל והתכנון נפגעו באופן ישיר ומשמעותי. כשנכנסתי לתפקיד לפני חצי שנה הצפי לשנה היה 70 אלף יחידות לתכנון. התכנון עומד בראש מעייני. מטרת העל היא הגדלת ההיצע ואני פועלת בכל הדרכים לממשה. מדובר בהישג אדיר ובבשורה גדולה עבור אזרחי מדינת ישראל.

"בנוסף, על מנת שנוכל לייעל את העבודה ולהתקדם ביעדים שהצבתי, הסמכתי ועדות מקומיות בסמכויות נרחבות, כינסתי את יושבי ראש ומתכנני הוועדות המחוזיות והנחיתי את מטה התכנון הלאומי לקדם תיקוני חקיקה שיאצו באופן משמעותי את הליכי התכנון בישראל ויקלו בבירוקרטיה של ועדות התכנון".

 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "על אף האתגרים שעמדו בפני מוסדות התכנון בשנה החולפת וביניהם משבר הקורונה, היעדר תקציב במחצית הראשונה של השנה, פקיעת תוקף הוותמ"ל, חוסר בתקנים ויועצים, בזכות עבודה מאומצת עמדו מוסדות התכנון ביעד התכנון בשנת 2021. זאת היתה שנת המחוזות אשר אישרו כ-80,000 יחידות דיור. במדינת ישראל אין משבר תכנון, ולכן כבר לא מתכננים מתוך משבר, אלה מתוך ראיה אסטרטגית ברורה עם יעדים ועמידה בהם. לעומת זאת, יש משבר ביצוע, ורשויות הביצוע חייבות להסתער על התשתיות ולהתחיל להקים אותן מייד".  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא מבין רק בפת אישרו 65 אלף (ל"ת)
    לא מבין 02/01/2022 20:34
    הגב לתגובה זו
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.