איחרה ותשלם? אושרה תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל

לפי התביעה בין היתר, הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי ולכן מרביתם לא מקבלים פיצוי
לירן סהר |

האם רכבת ישראל תענש על איחוריה הרבים? היום (ד') ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב בו אושרה תובענה ייצוגית כנגד רכבת ישראל בנושא פיצוי בגין איחורים של מעל 30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.

מתברר כי חובת פיצוי במקרים כאלו קיימת בתקנות (תקנה 8(א) לתקנות מסילות הברזל (תנאי הנסיעה ברכבת), תש"ס-2000). מכוחן יצא נוהל הקובע את אופן פיצוי הנוסעים בגין איחורים בזמני הנסיעה הקבועים של הרכבת, ולפיו הפיצוי שינתן לנוסעי הרכבת בגין איחור רכבת העולה על 30 דקות הינו כרטיס נסיעה אחד חינם באותו קו רכבת, ובגין איחור של למעלה משעה בהגעת הרכבת ליעדה – שני כרטיסי רכבת באותו קו.

 

התובע, עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים, כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" ברכבת כדי לנסוע בקו הוד השרון-תל אביב. לטענתו, בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה להתלונן בעניין הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם לטענתו פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש. התובענה מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס חופשי חודשי (כרטיס המקנה נסיעות חופשיות בחודש קלנדרי נתון, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש, ללא קשר לחודש הקלנדרי, אלא תקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים בעלות מוזלת).

 

טענה נוספת שהעלה התובע היא כי הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי, ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים גם פיצוי מוגבל זה. בתביעה מתבקש פיצוי כספי לנוסעים שהחזיקו בכרטיס חופשי חודשי, ופיצוי לכלל הנוסעים בגין הטעיה באי גילוי הזכות לפיצוי. 

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הורתה לרכבת להגיש כתב הגנה בתובענה לגופה, וחייבה את הרכבת בהוצאות.

אגמון גונן דנה בבקשת התובע להורות לרכבת כי הכרוז המודיע על כך הרכבת איחרה, יודיע גם על זכותם של הנוסעים לקבל פיצוי. הרכבת התנגדה בטענה שאינה צריכה "לעודד" קבלת פיצוי ע"י הנוסעים. השופטת דחתה את טענת הרכבת וקבעה:

"הרכבת מנסה, לכל אורך ההליך להחזיק במקל משני קצותיו. מחד, כאשר נטען שלא פרסמה כראוי, מדגישה הרכבת את חובותיה הציבוריות, ואת היות זכות הפיצוי זכות סטטוטורית המופיע בתקנות, ועל כן כל אדם מוחזק כיודע את הדין, לרבות זכות זו. מאידך, כאשר נתבע ממנה להודיע על כך לציבור הנוסעים באמצעות הכרוז, לפתע היא "עוסק" רגיל, שאין לדרוש ממנו לדרבן את לקוחותיו לדרוש פיצוי. אין לאפשר לרכבת להתנהל באופן זה. אמנם פעילותה במכירת כרטיסים ומתן שירות היא עיסוק מסחרי, ועל כן הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט זה, עם זאת, מדובר בגוף ציבורי, שמצופה ממנו לנהוג בהגינות ולהביא לידיעת ציבור הנוסעים את זכויותיו דרך הפשוטה והיעילה ביותר."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

סיבוב שני: 11 אלף כרטיסי אשראי נחשפו - "יש ברשותי מיליון כרטיסים ישראלים"

יומיים לאחר פרשת גניבת פרטי כרטיסי האשראי, מגיע סיבוב שני. תגובת כ.א.ל: 800 מהשמות החדשים הם לקוחות שלנו האם אתם ברשימה? כנסו לבדוק...
תומר קורנפלד |
אם למישהו היה נדמה כי פרשת גניבת האשראי הגדולה הגיעה לסיומה, כדאי שיחשוב שוב. ההאקר הסעודי אשר הדליף את רשימת כרטיסי האשראי לעג היום לחברות האשראי שאמרו שיש רק 14 אלף כרטיסי אשראי בקובץ ומאיים לחשוף את הרשימה המלאה הכוללת מיליון כרטיסי אשראי. ההאקר הסעודי המכונה OxOmar טוען כי "רק באחד הקבצים היו 27,000 כרטיסי אשראי פעילים" וטוען עוד כי הוסיף לקובץ 11,000 מספרים נוספים. ההאקר הבטיח גם לשלוח 80,000 כרטיסי אשראי נוספים. בבנק ישראל בודקים את טענותיו של ההאקר. לרשימת השמות שנחשפה היום - לחץ כאן תגובת חברת כ.א.ל: בקובץ שפורסם היום הופיעו פרטים של כ-800 לקוחות של חברתנו. הכרטיסים נחסמו באופן מיידי לרכישה באינטרנט ובטלפון וברגעים אלו נשלחת הודעה ללקוחות. ניתן להיכנס לאתר החברה בכתובת www.cal-online.co.il להקיש את מספר ת.ז ואת ארבע הספרות האחרונותשל כרטיס האשראי ולקבל תשובה מיידית אם מדובר בכרטיס שפרטיו נחשפו. כמו הארוע הקודם, גם עכשיו כל לקוחות כאל מוגנים ולא יפגעו , אנו נדאג להנפיק ללקוחות כרטיסים חדשים תוך מספר ימים". תחילתה של הפרשה התפוצצה ביום שני כאשר אתר הספורט One ומי שניסה לגשת אליו הופנה לאתר אחר שהכיל קישור לקובץ המכיל פרטים של 400,000 ישראליים ועשרות אלפי כרטיסי אשראי. לאחר התפוצצות הפרשה, חברות האשראי החלו לאתר את כרטיסי האשראי הפעילים שברשימה וחסמו את האפשרות לבצע רכישות טלפוניות ובאינטרנט באמצעותם. ללקוחות אלו הונפק כרטיס אשראי חדש. הפאניקה בציבור הייתה גבוהה ובחברות האשראי גם העלו לאתרים שלהם את האפשרות לבדוק האם כרטיס האשראי שבידי הלקוחות נפרצו.