איחרה ותשלם? אושרה תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל

לפי התביעה בין היתר, הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי ולכן מרביתם לא מקבלים פיצוי
לירן סהר |

האם רכבת ישראל תענש על איחוריה הרבים? היום (ד') ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב בו אושרה תובענה ייצוגית כנגד רכבת ישראל בנושא פיצוי בגין איחורים של מעל 30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.

מתברר כי חובת פיצוי במקרים כאלו קיימת בתקנות (תקנה 8(א) לתקנות מסילות הברזל (תנאי הנסיעה ברכבת), תש"ס-2000). מכוחן יצא נוהל הקובע את אופן פיצוי הנוסעים בגין איחורים בזמני הנסיעה הקבועים של הרכבת, ולפיו הפיצוי שינתן לנוסעי הרכבת בגין איחור רכבת העולה על 30 דקות הינו כרטיס נסיעה אחד חינם באותו קו רכבת, ובגין איחור של למעלה משעה בהגעת הרכבת ליעדה – שני כרטיסי רכבת באותו קו.

 

התובע, עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים, כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" ברכבת כדי לנסוע בקו הוד השרון-תל אביב. לטענתו, בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה להתלונן בעניין הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם לטענתו פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש. התובענה מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס חופשי חודשי (כרטיס המקנה נסיעות חופשיות בחודש קלנדרי נתון, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש, ללא קשר לחודש הקלנדרי, אלא תקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים בעלות מוזלת).

 

טענה נוספת שהעלה התובע היא כי הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי, ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים גם פיצוי מוגבל זה. בתביעה מתבקש פיצוי כספי לנוסעים שהחזיקו בכרטיס חופשי חודשי, ופיצוי לכלל הנוסעים בגין הטעיה באי גילוי הזכות לפיצוי. 

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הורתה לרכבת להגיש כתב הגנה בתובענה לגופה, וחייבה את הרכבת בהוצאות.

אגמון גונן דנה בבקשת התובע להורות לרכבת כי הכרוז המודיע על כך הרכבת איחרה, יודיע גם על זכותם של הנוסעים לקבל פיצוי. הרכבת התנגדה בטענה שאינה צריכה "לעודד" קבלת פיצוי ע"י הנוסעים. השופטת דחתה את טענת הרכבת וקבעה:

"הרכבת מנסה, לכל אורך ההליך להחזיק במקל משני קצותיו. מחד, כאשר נטען שלא פרסמה כראוי, מדגישה הרכבת את חובותיה הציבוריות, ואת היות זכות הפיצוי זכות סטטוטורית המופיע בתקנות, ועל כן כל אדם מוחזק כיודע את הדין, לרבות זכות זו. מאידך, כאשר נתבע ממנה להודיע על כך לציבור הנוסעים באמצעות הכרוז, לפתע היא "עוסק" רגיל, שאין לדרוש ממנו לדרבן את לקוחותיו לדרוש פיצוי. אין לאפשר לרכבת להתנהל באופן זה. אמנם פעילותה במכירת כרטיסים ומתן שירות היא עיסוק מסחרי, ועל כן הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט זה, עם זאת, מדובר בגוף ציבורי, שמצופה ממנו לנהוג בהגינות ולהביא לידיעת ציבור הנוסעים את זכויותיו דרך הפשוטה והיעילה ביותר."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דודי סלטון
צילום: לילך ברעם

מורי ארקין ומגדל משקיעים בפתרון למניעת שפיכה מוקדמת אצל גברים

חברת ויריליטי מדיקל המייצרת מדבקה לגירוי חשמלי כדי לעכב את השפיכה, גייסה 10 מיליון דולר. החברה רוצה לגייס עד 40 מיליון דולר
משה כסיף |
נושאים בכתבה רפואה
ויריליטי מדיקל רוצה לסייע לגברים ונשים ליהנות יותר במהלך קיום קשר אינטימי. כ-25% מהגברים בעולם מגיעים לשפיכה מוקדמת כך שהצדדים עשויים לא להגיע להנאה מינית מספקת לפני השפיכה. הפתרון של החברה הוא מדבקה אשר מייצרת גירוי חשמלי ומעכבת את השפיכה. לדברי החברה, לפתרון יש יתרונות בהשוואה לטיפולים תרופתיים, שעלולים לגרום לתופעות לוואי. המדבקה עמדה בהצלחה בניסויים קליניים, וקיבלה אישור FDA לשיווק בארצות הברית וכן אישור CE לשיווק המוצר באירופה. המשקיעים הם חברת הביטוח 'מגדל ביטוח 1.43% ' אשר השקיעה 8 מיליון דולר, וקבוצת ארקין, שהשקיעה 2 מיליון דולר, והינה המשקיע המרכזי בחברה. שותפות אלמדה ונצ'רס אלמדה יהש 0% , שותפות מו"פ המשקיעה בחברות בתחומי הבריאות הדיגיטלית, המכשור הרפואי וה-Bio-convergence, השקיעה בויריליטי 1.5 מיליון דולר במסגרת סבב הגיוס האחרון, ומחזיקה ב-5.6% מהחברה בדילול מלא. היקף השוק העולמי הרפואי לטיפול בשפיכה מוקדמת מוערך כיום ב-2.9 מיליארד דולר וצפוי לצמוח בקצב צמיחה שנתי של 9%, להיקף שנתי של כ-3.5 מיליארד דולר בשנת 2026. האסטרטגיה של ויריליטי באירופה ובארה"ב מתמקדת במכירת המוצר בפלטפורמת אונליין ישירה לצרכן, ובהמשך דרך רשתות דראגסטור. ויריליטי הוקמה על ידי טל גולן, מהנדס ביו רפואה. ויריליטי מפתחת מוצרים שאינם תרופתיים לשיפור איכות בריאות המין  (Sexual wellbeing) של נשים וגברים. המוצרים מבוססים על  טכנולוגיית EMS (Electrical Muscle Stimulation). בחברה מועסקים כיום 9 עובדים.