איחרה ותשלם? אושרה תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל

לפי התביעה בין היתר, הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי ולכן מרביתם לא מקבלים פיצוי
לירן סהר |

האם רכבת ישראל תענש על איחוריה הרבים? היום (ד') ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב בו אושרה תובענה ייצוגית כנגד רכבת ישראל בנושא פיצוי בגין איחורים של מעל 30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.

מתברר כי חובת פיצוי במקרים כאלו קיימת בתקנות (תקנה 8(א) לתקנות מסילות הברזל (תנאי הנסיעה ברכבת), תש"ס-2000). מכוחן יצא נוהל הקובע את אופן פיצוי הנוסעים בגין איחורים בזמני הנסיעה הקבועים של הרכבת, ולפיו הפיצוי שינתן לנוסעי הרכבת בגין איחור רכבת העולה על 30 דקות הינו כרטיס נסיעה אחד חינם באותו קו רכבת, ובגין איחור של למעלה משעה בהגעת הרכבת ליעדה – שני כרטיסי רכבת באותו קו.

 

התובע, עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים, כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" ברכבת כדי לנסוע בקו הוד השרון-תל אביב. לטענתו, בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה להתלונן בעניין הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם לטענתו פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש. התובענה מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס חופשי חודשי (כרטיס המקנה נסיעות חופשיות בחודש קלנדרי נתון, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש, ללא קשר לחודש הקלנדרי, אלא תקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים בעלות מוזלת).

 

טענה נוספת שהעלה התובע היא כי הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי, ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים גם פיצוי מוגבל זה. בתביעה מתבקש פיצוי כספי לנוסעים שהחזיקו בכרטיס חופשי חודשי, ופיצוי לכלל הנוסעים בגין הטעיה באי גילוי הזכות לפיצוי. 

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הורתה לרכבת להגיש כתב הגנה בתובענה לגופה, וחייבה את הרכבת בהוצאות.

אגמון גונן דנה בבקשת התובע להורות לרכבת כי הכרוז המודיע על כך הרכבת איחרה, יודיע גם על זכותם של הנוסעים לקבל פיצוי. הרכבת התנגדה בטענה שאינה צריכה "לעודד" קבלת פיצוי ע"י הנוסעים. השופטת דחתה את טענת הרכבת וקבעה:

"הרכבת מנסה, לכל אורך ההליך להחזיק במקל משני קצותיו. מחד, כאשר נטען שלא פרסמה כראוי, מדגישה הרכבת את חובותיה הציבוריות, ואת היות זכות הפיצוי זכות סטטוטורית המופיע בתקנות, ועל כן כל אדם מוחזק כיודע את הדין, לרבות זכות זו. מאידך, כאשר נתבע ממנה להודיע על כך לציבור הנוסעים באמצעות הכרוז, לפתע היא "עוסק" רגיל, שאין לדרוש ממנו לדרבן את לקוחותיו לדרוש פיצוי. אין לאפשר לרכבת להתנהל באופן זה. אמנם פעילותה במכירת כרטיסים ומתן שירות היא עיסוק מסחרי, ועל כן הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט זה, עם זאת, מדובר בגוף ציבורי, שמצופה ממנו לנהוג בהגינות ולהביא לידיעת ציבור הנוסעים את זכויותיו דרך הפשוטה והיעילה ביותר."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בדיקת ינשוף משטרה
צילום: דוברות המשטרה

ינשוף 2: בקרוב בדיקות רוק לאיתור נהגים מסטולים

לקראת אישור במליאה: המשטרה תבצע בדיקות רוק לאיתור נהגים שעישנו קנאביס. בנוסף, מי שנמצא שתוי בבדיקת הינשוף ייקבע כי היה שתוי גם שלוש שעות לפני הבדיקה
ערן סוקול |
​ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') לפצל את הצעת משרד התחבורה לתקן את הסעיף בחוק העוסק בכך שבדיקת שכרות תהיה בתוקף גם שלוש שעות לפני ביצועה, ולהביאו לאישור סופי במליאה בימים הקרובים יחד עם סעיף שיאפשר למשטרה לבצע בדיקות רוק כאינדיקציה לאיתור נהגים המשתמשים בסמים. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל אמר כי באשר לשימוש בבדיקות הרוק בכוונתו לוודא שהן לא תפגענה במי שישתמש בקנאביס רפואי כחוק ובהתאם להוראות. אחרי התאונה מחכים לשוטר עם בקבוק בירה ביד לפי הצעת המשרד לביטחון הפנים, נהג שנמצא אלכוהול בבדיקת שתן או דם שבוצעה לו - הנחת היסוד תהיה כי היה שתוי גם שלוש שעות לפני הבדיקה, אלא אם הוכיח ההפך. כלומר, אם נהג ביצע תאונה והוא טוען ששתה אלכוהול רק לאחר מכן, חובת ההוכחה על כך תחול עליו. בעניין זה סיפר ראש מדור תאונות דרכים במשטרה, משה כהן, כי יש נהגים שמחכים אחרי התאונה לשוטר עם בקבוק בירה ביד כדי להראות לו שהם שתו אחרי התאונה כדי לחמוק מענישה, ועם מקרים כאלה באה ההצעה להתמודד. עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, הציג גם את בקשת המשרד בעניין אישור השימוש בבדיקות רוק, ואמר כי הוראת השעה שאפשרה את השימוש בבדיקות פקעה ולכן יש צורך לאשר את הסעיף בחקיקה. הבדיקה היא רק אינדיקציה ולא מהווה ראייה במשפט פלילי, אלא רק תשמש את השוטרים לדעת אם צריך לשלוח את הנהג לבדיקת שתן או דם. מי שחולה נוהג יותר טוב?  היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי הבעיה היא הטיפול במשתמשי הקנאביס הרפואי כחוק. הוא הבהיר כי לא יהיה מוכן ליצור מצב שמשתמשי הקנאביס הרפואי לא יוכלו לנהוג בכלל, והודיע כי יוודא שהם לא יפגעו כל עוד יעשו זאת ברישיון ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.