איחרה ותשלם? אושרה תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל

לפי התביעה בין היתר, הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי ולכן מרביתם לא מקבלים פיצוי
לירן סהר |

האם רכבת ישראל תענש על איחוריה הרבים? היום (ד') ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב בו אושרה תובענה ייצוגית כנגד רכבת ישראל בנושא פיצוי בגין איחורים של מעל 30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.

מתברר כי חובת פיצוי במקרים כאלו קיימת בתקנות (תקנה 8(א) לתקנות מסילות הברזל (תנאי הנסיעה ברכבת), תש"ס-2000). מכוחן יצא נוהל הקובע את אופן פיצוי הנוסעים בגין איחורים בזמני הנסיעה הקבועים של הרכבת, ולפיו הפיצוי שינתן לנוסעי הרכבת בגין איחור רכבת העולה על 30 דקות הינו כרטיס נסיעה אחד חינם באותו קו רכבת, ובגין איחור של למעלה משעה בהגעת הרכבת ליעדה – שני כרטיסי רכבת באותו קו.

 

התובע, עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים, כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" ברכבת כדי לנסוע בקו הוד השרון-תל אביב. לטענתו, בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה להתלונן בעניין הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם לטענתו פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש. התובענה מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס חופשי חודשי (כרטיס המקנה נסיעות חופשיות בחודש קלנדרי נתון, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש, ללא קשר לחודש הקלנדרי, אלא תקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים בעלות מוזלת).

 

טענה נוספת שהעלה התובע היא כי הרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי, ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים גם פיצוי מוגבל זה. בתביעה מתבקש פיצוי כספי לנוסעים שהחזיקו בכרטיס חופשי חודשי, ופיצוי לכלל הנוסעים בגין הטעיה באי גילוי הזכות לפיצוי. 

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן הורתה לרכבת להגיש כתב הגנה בתובענה לגופה, וחייבה את הרכבת בהוצאות.

אגמון גונן דנה בבקשת התובע להורות לרכבת כי הכרוז המודיע על כך הרכבת איחרה, יודיע גם על זכותם של הנוסעים לקבל פיצוי. הרכבת התנגדה בטענה שאינה צריכה "לעודד" קבלת פיצוי ע"י הנוסעים. השופטת דחתה את טענת הרכבת וקבעה:

"הרכבת מנסה, לכל אורך ההליך להחזיק במקל משני קצותיו. מחד, כאשר נטען שלא פרסמה כראוי, מדגישה הרכבת את חובותיה הציבוריות, ואת היות זכות הפיצוי זכות סטטוטורית המופיע בתקנות, ועל כן כל אדם מוחזק כיודע את הדין, לרבות זכות זו. מאידך, כאשר נתבע ממנה להודיע על כך לציבור הנוסעים באמצעות הכרוז, לפתע היא "עוסק" רגיל, שאין לדרוש ממנו לדרבן את לקוחותיו לדרוש פיצוי. אין לאפשר לרכבת להתנהל באופן זה. אמנם פעילותה במכירת כרטיסים ומתן שירות היא עיסוק מסחרי, ועל כן הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט זה, עם זאת, מדובר בגוף ציבורי, שמצופה ממנו לנהוג בהגינות ולהביא לידיעת ציבור הנוסעים את זכויותיו דרך הפשוטה והיעילה ביותר."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביגדור ליברמן שר הביטחון
צילום: מסך חדשות 2

הממשלה מקדמת הקלות לחברות אשראי חוץ בנקאי ופינטק לשם הגברת התחרות

שתי הצעות חוק שקידם המשרד בכנסת הקודמת ואושרו בקריאה ראשונה, יובאו כעת לקריאה שניה ושלישית. בין היתר המליץ צוות בין משרדי בראשות האוצר להרחיב את מגבלת מקורות המימון של החברות, מגיוס חוב בסך 5 מיליארד ש' ל-15 מיליארד
איתי פת-יה |
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת שר האוצר אביגדור ליברמן, להחלת דין רציפות על שתי הצעות שקידם משרדו בכנסת הקודמת, תחתה אושרו בקריאה ראשונה, שעניינן מתן הקלות רגולטורית לגופי אשראי חוץ בנקאי ופינטק כדי לעודד את התחרות בתחום. המשמעות היא שהליך החקיקה בהן לא יחל מחדש, אלא ימשך מהמקום בו נפסק, קרי אלה תובאנה לקריאה שניה ושלישית. "ההצעה הראשונה תוביל להקמת תכנית ייחודית, מעין 'מגרש משחקים רגולטורי' ('Regulatory Sandbox')", הוסבר בהודעת משרד האוצר. "במסגרת התכנית יוכלו הרגולטורים לתת הקלות רגולטוריות לגופים אלו תוך גידור הסיכונים ובכך זו תאפשר להם לנסות את מוצריהן החדשניים בשוק הישראלי ולהטיב עם הצרכנים". בנוסף, נכתב, "כל חברה שתשתתף בתכנית תלווה באופן צמוד על מנת להבטיח את הצלחת התכנית". התכנית תפעל בהתאם למסקנות הצוות הבין משרדי שבחן יצירת סביבה רגולטורית מקלה המותאמת לחברות הפינטק. הצוות רוכז בידי משרד האוצר ומשרד המשפטים וכלל נציגים מרשות ניירות ערך, בנק ישראל, רשות שוק ההון, הרשות לאיסור הלבנת הון ולמימון טרור ורשות המסים. תחום הפינטק טומן שם עידוד תעסוקה במקצועות בעלי פריון גבוה וייעול הסביבה העסקית בישראל, מסבירים במשרד האוצר, ועל כן אומרים שם כי הצעת החוק צפויה לתת תנופה להטמעת המוצרים של חברות הפינטק בשוק הישראלי ולמימוש היתרונות של אלה. הצעת החוק השנייה תאפשר לנותני האשראי לגוון ולהרחיב את מקורות המימון לצורך מתן אשראי ובכך תוזיל את עלויות המימון ותרחיב את אפשרויות התחרות של גופים אלו במערכת הבנקאית. לפי הצעת החוק יתאפשר לנותני אשראי חוץ-בנקאי גדולים שעומדים בהוראות החוק להגדיל את תקרת הגיוס של אגרות חוב מ-5 מיליארד שקל ל-15 מיליארד שקל וכן לגייס חוב באמצעות ניירות ערך מסחריים. בנוסף, יוסרו מגבלות שונות לעניין גיוס תעודות התחייבות מכלל נותני האשראי החוץ בנקאי. מגבלות אלו הגבילו את מרחב ההתנהלות העסקית של נותני האשראי ולמעשה מנעו מחלקם לגייס חוב באמצעות אגרות חוב. שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מדובר בצעדים שיפחיתו את הרגולציה על הגופים החוץ-בנקאיים במערכת הפיננסית ויקדמו חדשנות ותחרות אפקטיבית בשוק הפיננסי. אנחנו נמשיך להוביל צעדים שיובילו לשיפור השירות לצרכן, הפחתת עלויות וקידום התחרות בישראל".