חכו רגע לפני שתספידו: כלכלת סין לא אמרה את המילה האחרונה
בשבוע שעבר פורסמה שורה של נתונים כלכליים בסין שהפתיעו לחיוב. לכלכלת סין ישנה השפעה מהותית על הכלכלה העולמית, שכן מדובר בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, המציגה שיעורי צמיחה גבוהים (אם כי בקצב יורד) ביחס למדינות המפותחות. בשל השפעתה הגדולה על הסחר העולמי בכלל ושוק הסחורות בפרט, הנתונים המאקרו כלכליים המפורסמים בה זוכים לתשומת לב רבה מצד המשקיעים. זאת ועוד, גם כאן אצלנו בישראל חשוב להתבונן מזרחה, שכן לשוק הסחורות העולמי ישנה השפעה רבה על סביבת המחירים המקומית.
במהלך 2014, הלכו והתרבו הסימנים כי כלכלת סין מאטה באופן חריף, סימנים אשר העלו את החששות כי הכלכלה תחטיא את יעדי הצמיחה הרשמיים שלה עצמה. נזכיר כי בתחילת 2013 נכנסה ממשלה חדשה לתפקידה, והחליטה להתניע מהלך משמעותי לשינוי מודל הצמיחה של המשק הסיני במהלך העשור הקרוב - ממשק מונע השקעות ויצוא למשק בו הביקוש המקומי הוא קטר הצמיחה.
השינויים באסטרטגיה החדשה נוגעים לכל ההיבטים של הכלכלה והחברה הסינית, החל מהקלה במדיניות הילד ועד לליברליזציה של שוק המטבע הסיני. בו בעת, החליטה הממשלה להילחם בבועת הנדל"ן והאשראי אשר נוצרו במדינה במהלך השנים האחרונות. שינוי מודל הצמיחה הכלכלי, ביחד עם המלחמה בבועת הנדל"ן, פעלו בעבר וצפויים לפעול גם בעתיד בתנועת מלחציים על הצמיחה הכלכלית, תוך גרימה להאטה בפעילות הכלכלית שתמשיך ללוות אותנו בשנים הקרובות, בשל השינוי המבני הגדול שהממשלה מנסה לעשות במשק הסיני.
בעוד שהערכה זו כבר מתומחרת בשווקים, עיקר המיקוד בשנים הקרובות יהיה על היעדים אותם הממשלה מגדירה. להערכתנו, זו צפויה להציב יעד צמיחה של 6.5%-7.0% לשנת 2015, ובכך תקבע את הציפיות לשנה הבאה. המשמעות, שאין להיות מופתעים מהמשך ההאטה, אלא רק איך זו עומדת ביחס ליעדים. נתונים חלשים מדי ילוו בהגדלת התמריצים. צמיחה מהירה מדי תלווה בצעדים מצמצמים.
- האם אפשר לעצור ראלי מבלי לפוצץ את הבועה?
- הזדמנות הזהב לתעשייה הביטחונית הישראלית? כך ישפיע מירוץ החימוש הסיני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, הנתונים הכלכליים שפורסמו במהלך השנה היו ברובם חלשים, וגרמו לממשלה לנקוט בגישה של "תמריצים נקודתיים" לעידוד הפעילות הכלכלית, הן פיסקאליים והן מוניטאריים. חולשה זו התקבעה בציפיות המשקיעים, אשר מצידם הניחו כי שיטת התמריצים תלווה אותנו גם בחודשים הקרובים. עם זאת, נתוני הצמיחה שפורסמו בשבוע שעבר טרפו במידה מסוימת את הקלפים, לפחות לעת עתה. כלומר, ירד הצפי להרחבות נוספות בזמן הקרוב מצד הממשלה הסינית.
הצמיחה ברבעון השלישי עמדה על 7.3%, לעומת צפי ל-7.2% ולאחר צמיחה של 7.5% ברבעון השני. מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז 2009, אך ביחס לציפיות, הוא בהחלט היה נתון מאוד חיובי. זאת ועוד, הייצור התעשייתי עלה ב-8.0% בחודש ספטמבר לאחר שעלה ב-6.9% בלבד בחודש אוגוסט, מה שהצית כזכור, חששות רבים בנוגע לכלכלה הסינית. גם היצוא הסיני התאושש בחודשים האחרונים ועזר לתמוך בתעשייה, בעוד שהתקררות שוק הנדל"ן הכבידה על יצרני המתכות וחומרי הבנייה. נכון לחודש ספטמבר, קצב הייצור התעשייתי נמצא מתחת ליעד שהוגדר על ידי הממשלה בתחילת השנה (9.0%), אשר משקף את ההאטה המבנית שעוברת על המשק הסיני.
במקביל, נרשמה האטה בהשקעה במשק בחודש ספטמבר, אשר ממשיכה את המגמה הכללית של ירידה בהשקעות בסין. עיקר ההאטה במהלך השנה האחרונה נרשמה בשוק הנדל"ן, על רקע פעולות הממשלה לקירורו, תוך הטלת מגבלות רכישה חריפות על האזרחים. ההאטה החריפה מהצפוי הביאה את הממשלה לשחרר מעט את הרסן בחודשים האחרונים, אך השינוי צפוי לבוא רק בחודשים הבאים. כיום, עיקר השיפור בהשקעות מגיע מסקטור החקלאות והכרייה. ההשקעה הציבורית ממשיכה להיות חזקה וצפויה לתמוך בהשקעות בחודשים הבאים.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
כאמור, נתוני הצמיחה החיוביים (ביחס לציפיות המוקדמות) וההאצה המחודשת בייצור התעשייתי יגרמו לממשלה לעצור נכון לעכשיו בכל הנוגע לצעדי הרחבה מוניטארית נוספים. נזכיר כי במהלך השבועות האחרונים, הבנק המרכזי ביצע שתי הזרמות הון לבנקים הגדולים במדינה בסכום כולל של 80 מיליארד דולר.
בהתאם להערכות אלו, ניתן להבין מדוע השווקים קיבלו את החדשות ברגשות מעורבים. עם פרסום הנתונים שוקי המניות עלו בחדות אך לאחר מכן תיקנו כלפי מטה, שכן הציפייה להרחבה מוניטארית בהיקפים גדולים יותר נדחתה, ככל הנראה, למועד מאוחר יותר.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7