שוק המניות בארה"ב בשיא, היכן נשאר עוד "בשר"?
בשבועות האחרונים המדדים בארה"ב שוברים שיאים שוב ושוב. נראה כי מעולם לא היה זמן טוב יותר להסתכל על שוק המניות במשקפיים ורודים. התוכנית לצמצום ההקלה הכמותית על ידי הבנק הפדרלי הוחזרה עמוק למגירה, וצפויה לצוץ מחדש על פי ההערכות אי שם לקראת מארס - אפריל 2014, גיוסי הקרנות המנייתיות גבוהים מתמיד, והסכנה מפני משוכה פיסקלית בקונגרס חלפה לה ולא תשוב עד לחודש פברואר.
קשה למצוא היום אנליסט בארה"ב שלא ימליץ על הגדלת החשיפה למניות בתיק ההשקעות. מדד ה-S&P500 עלה מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר בכ-23%, כאשר בתחילת 2013 משקיעים רבים סברו כי "מכאן לא נשאר עוד הרבה לעלות."
עבור אלה שחוששים כי פספסו את הרכבת, ומתלבטים האם זה זמן טוב להשקיע את כספם בארה"ב, ברצוני להציג את מכפיל הרווח הצפוי של מדד ה-S&P 500 במהלך 10 השנים האחרונות. מכפיל זה מתפקד ככלי פשוט ובסיסי כדי להבין את ציפיות האנליסטים בנוגע לרווחי החברות המרכיבות את המדד ביחס למחירו.
מכפיל הרווח הצפוי ל-12 החודשים הקרובים נע בסביבות 14-16, על סמך מספר תחזיות כלכלנים. מדובר בהחלט במספר לא נמוך עבור מדד מסוג זה וממבט ראשון ניתן לטעון כי השוק האמריקני מתחיל להיות יקר ורמות המחירים אינן זולות. מבט מעמיק יותר מגלה, כי המצב מורכב ממה שנראה והתשובה אינה כל כך חד משמעית.
- האם עדיף להיות משקיע פאסיבי או אקטיבי? הנתונים מפתיעים
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העובדה, כי במחצית העשור הקודם עמד מכפיל הרווח הצפוי על רמה של כמעט 17, ושייט בטווח של 13-16 עד פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008, מלמדת שגם אם השוק בארה"ב אינו זול כבעבר, הוא יכול להישאר כזה למשך תקופה לא קצרה. סימנים לשיפור נוסף בכלכלה האמריקנית עלולים לדחוף את מכפיל הרווח הצפוי כלפי מעלה ואף מעבר מהרמה הנוכחית.
כמו כן, הריבית הקצרה בארה"ב נמצאת על רמות אפסיות מזה תקופה ארוכה ובכך היא מאפשרת למשקיעים להרגיש בנוח עם רמות מכפילים גבוהות יחסית. מהלך העליות שביצע מדד ה-S&P 500 מאז התפוצצות בועת הדוט.קום ב-2001 ועד המשבר ב-2008 מראה כי תמחור גבוה יחסית אינו מחייב מימוש מיידי בשוק המניות.
עם זאת, בחינה של תשואת הדיבידנד שצפויה להתקבל מהשקעה במדד מציגה בעיה נוספת. תשואת הדיבידנד של מדד ה-S&P 500 עומדת כיום על כ-2% לעומת תשואה של כ-2.75% באג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים - פער שלילי של 0.75%. משקיעים, אשר אינם צופים עלייה מהותית במחירי המניות ובתשואת האג"ח בארה"ב בשנים הבאות, צפויים להעדיף דווקא את האג"ח על פני המניות.
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך...
המפתח להשקעה בשוק האמריקני במצבו הנוכחי נמצא במילה "סלקטיביות", או אם לדייק יותר "סקטוריאליות". חלוקת מדד ה-S&P 500 לעשרת הסקטורים המרכזיים המרכיבים אותו, והשוואת מכפיל הרווח הנוכחי למול מכפיל הרווח הצפוי, מגלות היכן סבורים האנליסטים שניתן למצוא עוד "בשר".
בתחתית הטבלה המצורפת ניתן למצוא את סקטור האנרגיה והפיננסים, אשר אינו צפוי להציג שינוי מהותי ברווחיות ואולי אף התדרדרות קלה שתביא לעלייה במכפיל הרווח. סקטורי התעשיה, צריכה בסיסית ותשתיות צפויים להציג שיפור קל ברווחיות, אך גם בהם השינוי הצפוי מינורי וגובל בסטגנציה.
הסקטורים המעניינים יותר אליהם יש לשים לב הם ענפי החומרים, רפואה, שירותי תקשורת, צריכה מחזורית וטכנולוגיה, בהם צופים האנליסטים שיפור משמעותי בשנה הקרובה.
חברות הפועלות בענף הצריכה המחזורית וענף החומרים נוטות להציג תוצאות טובות באופן מובהק בתקופות צמיחה, שיפור בכלכלה ותוצאות פחות טובות בזמני מיתון ומשבר. התחזיות מלמדות כי ציפיות השוק הן להמשך שיפור בנתונים הכלכליים במהלך החודשים שלפנינו.
מה אם האנליסטים טועים?
בסופו של דבר מדובר בתחזית, וייתכן כי דווקא סקטור הפיננסים יציג בשנה הקרובה שיפור ניכר ברווחיות. לכן, בנוסף ל"סקטוריאליות", נדרש אם כן לבצע גם "ניהול סיכונים" בהשקעות. כדאי לתת משקל יתר להשקעה בענפים הצפויים להציג את השינוי המהותי ביותר לטובה, לא מעצם היותו כזה, אלא דווקא מהסיבה שבמידה ולא יתגשמו תחזיות האנליסטים, ישארו למשקיעים שולי ביטחון.
ענף שנראה כבעל סיכויים טובים לביצועים עודפים ביחס לשוק בתקופה הקרובה הינו ענף שירותי התקשורת. סקטור אשר צפוי להציג שיפור ברווחיות שתוביל לירידה של 7.65% במכפיל הרווח, ומניב תשואת דיבידנד גבוהה של 4.9%, פער חיובי של 2.15% ביחס לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים.
צירוף של תשואת דיבידנד גבוהה עם שינוי מהותי לטובה במכפיל הרווח מקנה למשקיעים בטחון רב יותר. כדאי לשקול לתת לסקטור חשיפת יתר בתיק ההשקעות. אם אכן יתגשמו תחזיות האנליסטים, מחירי המניות יכולים להגיב בחיוב לשיפור ברווחיות. אם השיפור יהיה קטן ממה שנחזה, יוכלו המשקיעים להשיג תשואה נאה מהדיבידנדים שיתקבלו.
- 1.קרנות ריט \ נדלן ? 12/11/2013 12:58הגב לתגובה זובשפל שנתי !
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

