שוק המניות בארה"ב בשיא, היכן נשאר עוד "בשר"?
בשבועות האחרונים המדדים בארה"ב שוברים שיאים שוב ושוב. נראה כי מעולם לא היה זמן טוב יותר להסתכל על שוק המניות במשקפיים ורודים. התוכנית לצמצום ההקלה הכמותית על ידי הבנק הפדרלי הוחזרה עמוק למגירה, וצפויה לצוץ מחדש על פי ההערכות אי שם לקראת מארס - אפריל 2014, גיוסי הקרנות המנייתיות גבוהים מתמיד, והסכנה מפני משוכה פיסקלית בקונגרס חלפה לה ולא תשוב עד לחודש פברואר.
קשה למצוא היום אנליסט בארה"ב שלא ימליץ על הגדלת החשיפה למניות בתיק ההשקעות. מדד ה-S&P500 עלה מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר בכ-23%, כאשר בתחילת 2013 משקיעים רבים סברו כי "מכאן לא נשאר עוד הרבה לעלות."
עבור אלה שחוששים כי פספסו את הרכבת, ומתלבטים האם זה זמן טוב להשקיע את כספם בארה"ב, ברצוני להציג את מכפיל הרווח הצפוי של מדד ה-S&P 500 במהלך 10 השנים האחרונות. מכפיל זה מתפקד ככלי פשוט ובסיסי כדי להבין את ציפיות האנליסטים בנוגע לרווחי החברות המרכיבות את המדד ביחס למחירו.
מכפיל הרווח הצפוי ל-12 החודשים הקרובים נע בסביבות 14-16, על סמך מספר תחזיות כלכלנים. מדובר בהחלט במספר לא נמוך עבור מדד מסוג זה וממבט ראשון ניתן לטעון כי השוק האמריקני מתחיל להיות יקר ורמות המחירים אינן זולות. מבט מעמיק יותר מגלה, כי המצב מורכב ממה שנראה והתשובה אינה כל כך חד משמעית.
- האם עדיף להיות משקיע פאסיבי או אקטיבי? הנתונים מפתיעים
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העובדה, כי במחצית העשור הקודם עמד מכפיל הרווח הצפוי על רמה של כמעט 17, ושייט בטווח של 13-16 עד פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008, מלמדת שגם אם השוק בארה"ב אינו זול כבעבר, הוא יכול להישאר כזה למשך תקופה לא קצרה. סימנים לשיפור נוסף בכלכלה האמריקנית עלולים לדחוף את מכפיל הרווח הצפוי כלפי מעלה ואף מעבר מהרמה הנוכחית.
כמו כן, הריבית הקצרה בארה"ב נמצאת על רמות אפסיות מזה תקופה ארוכה ובכך היא מאפשרת למשקיעים להרגיש בנוח עם רמות מכפילים גבוהות יחסית. מהלך העליות שביצע מדד ה-S&P 500 מאז התפוצצות בועת הדוט.קום ב-2001 ועד המשבר ב-2008 מראה כי תמחור גבוה יחסית אינו מחייב מימוש מיידי בשוק המניות.
עם זאת, בחינה של תשואת הדיבידנד שצפויה להתקבל מהשקעה במדד מציגה בעיה נוספת. תשואת הדיבידנד של מדד ה-S&P 500 עומדת כיום על כ-2% לעומת תשואה של כ-2.75% באג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים - פער שלילי של 0.75%. משקיעים, אשר אינם צופים עלייה מהותית במחירי המניות ובתשואת האג"ח בארה"ב בשנים הבאות, צפויים להעדיף דווקא את האג"ח על פני המניות.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
המפתח להשקעה בשוק האמריקני במצבו הנוכחי נמצא במילה "סלקטיביות", או אם לדייק יותר "סקטוריאליות". חלוקת מדד ה-S&P 500 לעשרת הסקטורים המרכזיים המרכיבים אותו, והשוואת מכפיל הרווח הנוכחי למול מכפיל הרווח הצפוי, מגלות היכן סבורים האנליסטים שניתן למצוא עוד "בשר".
בתחתית הטבלה המצורפת ניתן למצוא את סקטור האנרגיה והפיננסים, אשר אינו צפוי להציג שינוי מהותי ברווחיות ואולי אף התדרדרות קלה שתביא לעלייה במכפיל הרווח. סקטורי התעשיה, צריכה בסיסית ותשתיות צפויים להציג שיפור קל ברווחיות, אך גם בהם השינוי הצפוי מינורי וגובל בסטגנציה.
הסקטורים המעניינים יותר אליהם יש לשים לב הם ענפי החומרים, רפואה, שירותי תקשורת, צריכה מחזורית וטכנולוגיה, בהם צופים האנליסטים שיפור משמעותי בשנה הקרובה.
חברות הפועלות בענף הצריכה המחזורית וענף החומרים נוטות להציג תוצאות טובות באופן מובהק בתקופות צמיחה, שיפור בכלכלה ותוצאות פחות טובות בזמני מיתון ומשבר. התחזיות מלמדות כי ציפיות השוק הן להמשך שיפור בנתונים הכלכליים במהלך החודשים שלפנינו.
מה אם האנליסטים טועים?
בסופו של דבר מדובר בתחזית, וייתכן כי דווקא סקטור הפיננסים יציג בשנה הקרובה שיפור ניכר ברווחיות. לכן, בנוסף ל"סקטוריאליות", נדרש אם כן לבצע גם "ניהול סיכונים" בהשקעות. כדאי לתת משקל יתר להשקעה בענפים הצפויים להציג את השינוי המהותי ביותר לטובה, לא מעצם היותו כזה, אלא דווקא מהסיבה שבמידה ולא יתגשמו תחזיות האנליסטים, ישארו למשקיעים שולי ביטחון.
ענף שנראה כבעל סיכויים טובים לביצועים עודפים ביחס לשוק בתקופה הקרובה הינו ענף שירותי התקשורת. סקטור אשר צפוי להציג שיפור ברווחיות שתוביל לירידה של 7.65% במכפיל הרווח, ומניב תשואת דיבידנד גבוהה של 4.9%, פער חיובי של 2.15% ביחס לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים.
צירוף של תשואת דיבידנד גבוהה עם שינוי מהותי לטובה במכפיל הרווח מקנה למשקיעים בטחון רב יותר. כדאי לשקול לתת לסקטור חשיפת יתר בתיק ההשקעות. אם אכן יתגשמו תחזיות האנליסטים, מחירי המניות יכולים להגיב בחיוב לשיפור ברווחיות. אם השיפור יהיה קטן ממה שנחזה, יוכלו המשקיעים להשיג תשואה נאה מהדיבידנדים שיתקבלו.
- 1.קרנות ריט \ נדלן ? 12/11/2013 12:58הגב לתגובה זובשפל שנתי !
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
