דוחות

הרשי'ז עולה ב-6% - הציגה יציבות למרות עליית מחירי הקקאו

למרות שכל יצרניות השוקולד מתמודדות מול אותו אתגר, מחירים גבוהים יותר עלולים להוביל את הצרכנים לחטיפים אחרים; בהתאם למלאי הקקאו או החוזים העתידיים שנותרו להרש'יז, החברה עשויה לעמוד בפני עלייה של בין 30% ל-90% בעלויות הקקאו השנה
אדיר בן עמי | (2)

יצרנית הממתקים הרשי'ז HERSHEY CO THE דיווחה על מכירות ורווחים ללא שינוי ברבעון הרביעי, למרות הקפיצה בעלויות הקקאו והאטה בביקוש הצרכני. המשקיעים לקחו את זה כחדשות חיוביות ומניית החברה קופצת. ברבעון הרביעי העלתה החברה את מחירי מוצריה ב-6.5% לעומת השנה שעברה, בעוד הביקוש למוצריה נשאר גמיש, אך כעת צצים סימני חולשה.

בדוחותיה לרבעון דצמבר רשמה החברה מכירות נטו של 2.66 מיליארד דולר, עלייה של 0.2% מהתקופה המקבילה אשתקד. 2% מתחת לצפי בוול-סטריט של 2.72 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 2.02 דולר, יציב לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים של 1.95 דולר. היקף המכירות של החטיפים המתוקים של הרשי'ז ירד ב-5% בארה"ב לעומת השנה קודם לכן, בעוד במגזר החטיפים המלוחים נרשמו ירידות של 26%. לשנת 2024, הרשי'ז צופה גידול במכירות נטו של 2%-3%. הרווח למניה צפוי להישאר קבוע בעקבות העלויות הגבוהות של קקאו וסוכר, כמו גם הוצאות חד פעמיות אחרות המכבידות על שולי הרווח. 

"למרות שמחירי הקקאו צפויים להגביל את צמיחת הרווחים השנה, אנו מאמינים שתוכניות השיווק החזקות שלנו, החדשנות וההשקעות במותג יניעו את הצמיחה בשורה העליונה ויענו על הצרכים המתפתחים של הצרכנים", אמרה מנכ"לית החברה, מישל באק. 

מחירי הקקאו זינקו הודות למחלה הגורמת לריקבון בפולי הקקאו ולתנאי הבצורת במערב אפריקה. כבר בחודש הראשון של 2024, החוזים העתידיים על הקקאו זינקו ב-24% והגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז 1977. הרש'יז מסתמכת מאוד על הקקאו במוצריה. החברה מייצרת יותר מ-90% מהכנסותיה בארה"ב, כאשר כמעט 90% מההכנסות הללו הגיעו מקונדיטוריות. מוצרי השוקולד השונים מהווים כשני שלישים מסך המכירות של החברה בארה"ב. 

בהתאם למלאי הקקאו או החוזים העתידיים שנותרו להרש'יז, החברה עשויה לעמוד בפני עלייה של בין 30% ל-90% בעלויות הקקאו השנה, כלומר בין 3% ל-7% מהמכירות הצפויות שלה לשנה כולה. גם רכיבים אחרים המשמשים את הרש'יז כמו סוכר ומחאה נמצאים במגמת התייקרות. בוול-סטריט צופים כי עלויות החברה יצמחו ב-9% בשנת 2024 ועל מנת לשמור על שולי הרווח החברה תצטרך לעלות מחירים בהתאם. 

למרות שכל יצרניות השוקולד מתמודדות מול אותו אתגר, מחירים גבוהים יותר עלולים להוביל את הצרכנים לחטיפים אחרים. כבר עכשיו, מוכרים של קטגוריות חטיפים אחרות החלו לצאת במבצעים והנחות, בעוד קמעונאים מצמצמים את שטח המדף של השוקולדים ומפנים מקום לחטיפים נמכרים יותר. בהרשי'ז אומנם פעלו לגוון את ההכנסות והוסיפו חטיפים מלוחים כמו בייגלה ופופקורן, אבל עד כה זה לא ממש עזר. מכירות החטיפים המלוחים בצפון אמריקה התכווצו ב-26% לעומת השנה שעברה והיוו פחות מ-8% מסך הכנסות החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

שוק הממתקים צפוי להמשיך לצמוח

תעשיית הממתקים מייצגת קבוצה של חברות ברחבי העולם שמייצרות סוגים שונים של שוקולד, מסטיקים וסוכריות וכן מוצרים נוספים העשויים מקקאו. שוק הממתקים העולמי נאמד ב-240 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי להגיע ל-419.76 מיליארד דולר עד 2032, לצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 5.8% מ-2023 עד 2032.

אירופה מובילה בצריכת ממתקים כאשר אסיה וצפון אמריקה מאחוריה. ממתקים מבוססי שוקולד מייצרים את ההכנסה הגבוהה ביותר בתחום למרות שמבחינת הצריכה ממתקי שוקולד נמצאים במקום השני אחרי ביסקוויטים וקרקרים.

אנליסטים מאמינים שממתקי השוקולד והסוכר יהיו מנופי הצמיחה בעשור הבא. מכירות ממתקי שוקולד נטו שב-2021 הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר וב-2022 ל-46.6 מיליארד, חזויים להגיע ל-68 מיליארד ב-2030 כאשר שתי המובילות הן מארס והרשי. תעשיית הממתקים כוללת מזונות מתוקים על בסיס סוכר שנאכלים, בדרך כלל, כמזון חטיפים. זה כולל סוכריות סוכר, שוקולדים, פירות ואגוזים מסוכרים, מסטיק וגלידות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכל 09/02/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    כ"כ נכון!
  • 1.
    כל הכבוד 09/02/2024 09:43
    הגב לתגובה זו
    הפעם המליץ בזמן
עובדים
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב

שוק העבודה האמריקאי בסערה: 800 אלף משרות אבדו מתחילת השנה, הטכנולוגיה מובילה עם 142 אלף פיטורים; מה יהיה בהמשך?



עמית בר |

שוק העבודה האמריקאי נמצא בנקודת מפנה דרמטית. הנתונים האחרונים של הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה (BLS) מבטאים חולשה: בחודש אוגוסט נוספו למשק האמריקאי 22 אלף משרות בלבד - פחות משליש מהתחזיות שדיברו על 75-80 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה עלה בחודשים האחרונים ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021, והתיקונים לדוחות החודשים הקודמים רק החמירו את התמונה עם הפחתה של 13 אלף משרות נוספות.

מתחילת השנה איבד המגזר הפרטי האמריקאי למעלה מ-800 אלף משרות. הנפגעים העיקריים הם מגזרי הייצור, הקמעונאות והטכנולוגיה. ברבעון השני נוספו 450 אלף משרות בלבד - ירידה חדה של 40% בהשוואה ל-750 אלף משרות באותה תקופה אשתקד. בשלושת החודשים יוני-אוגוסט נוספו פחות מ-100 אלף משרות במצטבר - צניחה של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024.

מהפכת הבינה המלאכותית: מהחזון לשטח

בעוד שגורמים מסורתיים כמו עליית ריבית ואינפלציה ממשיכים להשפיע על השוק, הגורם החדש והמשמעותי ביותר הוא הבינה המלאכותית. הנתונים העדכניים חושפים כי כ-10 אלף פיטורים השנה קשורים ישירות לאוטומציה מבוססת AI. אבל אלו רק הדיווחים הישירים. רוב החברות לא מהדהדות את זה החוצה, אלא פשוט עושות פיטורים שקטים כי יש סוכן AI מספיק טוב. 

מגזר הטכנולוגיה לבדו ספג 142 אלף פיטורים מתחילת השנה - ממוצע מדהים של 600 עובדים מדי יום. על פי ההערכות כ-100 אלף משרות לפחות איבדו את עבודתם כתוצאה ישירה מהטמעת טכנולוגיות AI

המהפכה שהחלה עם השקת ChatGPT בסוף 2022 הפכה למציאות קשה כשבנוסף הביקוש למשרות IT מסורתיות צנח ב-50%, בעוד הדרישה למומחי AI זינקה ב-94%.

הענקיות מובילות את גל הפיטורים

סיילספורס, פיטרה 4,000 עובדים והמנכ"ל שלה סיפר שזה בזכות ה-AI. אמזון הודיעה על פיטורי 18 אלף עובדים, מיקרוסופט על 10 אלף, ומטא על 21 אלף - במקביל, אותן חברות משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח יכולות AI.