ג'נרל מוטורס צופה פגיעה בהכנסות של 9.3 מיליארד ומודיעה על בייבאק בגובה 10 מיליארד דולר
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS הודיעה היום (רביעי) כי הסכמי העבודה החדשים של החברה לאחר השביתה יעלו לה כ-9.3 מיליארד דולר ומכריזה על בייבאק של מניות בשווי 10 מיליארד דולר, גידול של 33% בדיבידנד והוצאות נמוכות משמעותית בעסקי המונית האוטונומית של החברה.
הרכישה העצמית שמתכננת ג'נרל, שוות ערך לכמעט רבע מהמניות הרגילות של החברה לפי מחיר הסגירה של יום שלישי. מניות ג'נרל מוטורס ירדו השנה כ-14% לפני הקפיצה ב-10% היום. המניה עדיין נסחרת מתחת לרמת ה-33.66 דולר בה הייתה לפני תחילת השביתה של איגוד העובדים ב-15 בספטמבר. לאחר השביתה, הורידה GM את התחזית לשנת 2023, כשהיא נאבקת לעלות את מחיר המניה בזמן שהיא מתמודדת עם השביתה, בעיות ביחידת הרכב האוטונומי ובהשקת כלי הרכבים החשמליים החדשים שלה.
"סוף סוף כמה חדשות טובות עבור GM עם תחזית חדשה", אמר אנליסט וודבוש, דניאל איבס. "עכשיו צריך להחזיר את הרכבת לפסים וזו התחלה מצוינת". העליות שהתווספו לחברה בסך 9.3 מיליארד דולר עד 2028 כתוצאה מהסכמי העבודה החדשים יתורגמו לכ-575 דולר לכל רכב לאורך חיי העסקאות.
התחזית החדשה
לפי התחזית החדשה של החברה, GM הפחיתה את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לשנת 2023 לטווח של בין 9.1 ל-9.7 מיליארד דולר, בהשוואה לתחזית הקודמת של בין 9.3 מיליארד ל-10.7 מיליארד דולר. זה כולל השפעה מוערכת של 1.1 מיליארד דולר מותאמת EBIT כתוצאה משביתת איגוד עובדי הרכב שנמשכה קצת יותר משישה שבועות, בעיקר בגלל אובדן הייצור. ההשפעה הכוללת ב-2023 היא 1.3 מיליארד דולר כולל השכר וההטבות הגבוהות יותר בעסקה.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כעת, לאחר שיש לנו חוזה מאושר ודרך ברורה קדימה הכוללת יעילות רבה יותר בהשקעות תפעוליות, נוכל לחדש את החזרת ההון לבעלי המניות בהתאם לתוכנית שלנו", אמרה מנכ"לית GM מרי בארה בשיחת ועידה למשקיעים, שבמהלכה קבעו נציגי החברה את היעדים המעודכנים החדשים. עם זאת, בארה הודתה שמחיר המניה של GM "מאכזב את כולם", והצביעה על כך שכשמניות החברה נסחרו ב-28 דולר הן נסחרו כ-15% מתחת למחיר ההנפקה של GM ב-2010.
מניות GM נסחרות במכפיל רווח עתידי של 4.4, מתחת ל-6.3 של פורד, 8.8 אצל טויוטה ו-66.1 עבור מובילת שוק ה-EV טסלה. עם זאת, המכפילים של פולקסווגן וסטלנטיס נמוכים עוד יותר ועומדים על 3.5 אצל כל אחת.
GM תפחית עלויות
ג'נרל הודיעה מוקדם יותר השנה כי תפחית עלויות קבועות ב-2 מיליארד דולר עד סוף 2024 ולאחר מכן תמשיך ביולי עם תוכניות להפחתת עלויות של מיליארד דולר נוספים. באפריל, GM אמרה שכ-5,000 עובדים פרשו עזבו את החברה בתמורה לחבילת פיצויים. החברה הודיעה גם כי תקצץ בעלויות ביחידת הרכב האוטונומית קרוז, בה השהתה את כל הבדיקות בארה"ב לאחר תאונה בקליפורניה בחודש שעבר, שהובילה את הרגולטורים של המדינה לאסור על החברה לעשות ניסויים ברכב ללא נהג. קרוז, שמקצצת במקומות העבודה, הפסידה יותר מ-700 מיליון דולר ברבעון השלישי יותר מ-8 מיליארד דולר מאז 2016.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנו מצפים שקצב ההתרחבות בקרוז יהיה מכוון יותר כאשר הפעילות תחדש, וכתוצאה מכך ההוצאות יהיו נמוכות יותר ב-2024 מאשר ב-2023", אמרה בארה. סמנכ"ל הכספים של ג'נרל מוטורס, פול ג'ייקובסון, אמר כי ההוצאות על קרוז ב-2024 "יפחתו במאות מיליוני דולרים". בארה עוד הוסיפה, כי GM צריכה "לבנות מחדש אמון" עם הרגולטוריים המדינתיים והפדרליים שאיתם קרוז עובדת.
מנכ"לית GM אמרה גם שהיא "מאוכזבת" מייצור הרכבים החשמליים השנה בשל קשיים בהרכבת מודול הסוללה, אך GM מצפה לייצור "גבוה משמעותית" ו-"שיפור משמעותי" ברווחים בעסק זה בשנת 2024. ג'ייקובסון אמר ש-GM שואפת לשולי רווח חד ספרתיים על EV עד 2025, כולל הטבות של חוק הפחתת האינפלציה. עם זאת, עלויות העבודה החדשות צפויות להוסיף 3 דולר לקלוואט שעה לעלויות תאי הסוללה.
לפי החברה, היא פועלת לסיים את התקציב שלה לשנה הבאה "שיקזז במלואו את העלויות המצטברות של הסכמי העבודה החדשים והתוכנית ארוכת הטווח אותה אנחנו מבצעים". אריק גורדון, מאוניברסיטת מישיגן ציין כי החברה לא יכלה להרשות לעצמה עסקה משתלמת עבור העובדים בארה"ב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
