רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

ג'נרל מוטורס צופה פגיעה בהכנסות של 9.3 מיליארד ומודיעה על בייבאק בגובה 10 מיליארד דולר

לפי התחזית החדשה של החברה, GM הפחיתה את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לשנת 2023 לטווח של בין 9.1 ל-9.7 מיליארד דולר, בהשוואה לתחזית הקודמת של בין 9.3 מיליארד ל-10.7 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS הודיעה היום (רביעי) כי הסכמי העבודה החדשים של החברה לאחר השביתה יעלו לה כ-9.3 מיליארד דולר ומכריזה על בייבאק של מניות בשווי 10 מיליארד דולר, גידול של 33% בדיבידנד והוצאות נמוכות משמעותית בעסקי המונית האוטונומית של החברה. 

הרכישה העצמית שמתכננת ג'נרל, שוות ערך לכמעט רבע מהמניות הרגילות של החברה לפי מחיר הסגירה של יום שלישי. מניות ג'נרל מוטורס ירדו השנה כ-14% לפני הקפיצה ב-10% היום. המניה עדיין נסחרת מתחת לרמת ה-33.66 דולר בה הייתה לפני תחילת השביתה של איגוד העובדים ב-15 בספטמבר. לאחר השביתה, הורידה GM את התחזית לשנת 2023, כשהיא נאבקת לעלות את מחיר המניה בזמן שהיא מתמודדת עם השביתה, בעיות ביחידת הרכב האוטונומי ובהשקת כלי הרכבים החשמליים החדשים שלה. 

"סוף סוף כמה חדשות טובות עבור GM עם תחזית חדשה", אמר אנליסט וודבוש, דניאל איבס. "עכשיו צריך להחזיר את הרכבת לפסים וזו התחלה מצוינת". העליות שהתווספו לחברה בסך 9.3 מיליארד דולר עד 2028 כתוצאה מהסכמי העבודה החדשים יתורגמו לכ-575 דולר לכל רכב לאורך חיי העסקאות. 

 

התחזית החדשה

לפי התחזית החדשה של החברה, GM הפחיתה את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לשנת 2023 לטווח של בין 9.1 ל-9.7 מיליארד דולר, בהשוואה לתחזית הקודמת של בין 9.3 מיליארד ל-10.7 מיליארד דולר. זה כולל השפעה מוערכת של 1.1 מיליארד דולר מותאמת EBIT כתוצאה משביתת איגוד עובדי הרכב שנמשכה קצת יותר משישה שבועות, בעיקר בגלל אובדן הייצור. ההשפעה הכוללת ב-2023 היא 1.3 מיליארד דולר כולל השכר וההטבות הגבוהות יותר בעסקה. 

"כעת, לאחר שיש לנו חוזה מאושר ודרך ברורה קדימה הכוללת יעילות רבה יותר בהשקעות תפעוליות, נוכל לחדש את החזרת ההון לבעלי המניות בהתאם לתוכנית שלנו", אמרה מנכ"לית GM מרי בארה בשיחת ועידה למשקיעים, שבמהלכה קבעו נציגי החברה את היעדים המעודכנים החדשים. עם זאת, בארה הודתה שמחיר המניה של GM "מאכזב את כולם", והצביעה על כך שכשמניות החברה נסחרו ב-28 דולר הן נסחרו כ-15% מתחת למחיר ההנפקה של GM ב-2010.

מניות GM נסחרות במכפיל רווח עתידי של 4.4, מתחת ל-6.3 של פורד, 8.8 אצל טויוטה ו-66.1 עבור מובילת שוק ה-EV טסלה. עם זאת, המכפילים של פולקסווגן וסטלנטיס נמוכים עוד יותר ועומדים על 3.5 אצל כל אחת.  

 

GM תפחית עלויות

ג'נרל הודיעה מוקדם יותר השנה כי תפחית עלויות קבועות ב-2 מיליארד דולר עד סוף 2024 ולאחר מכן תמשיך ביולי עם תוכניות להפחתת עלויות של מיליארד דולר נוספים. באפריל, GM אמרה שכ-5,000 עובדים פרשו עזבו את החברה בתמורה לחבילת פיצויים. החברה הודיעה גם כי תקצץ בעלויות ביחידת הרכב האוטונומית קרוז, בה השהתה את כל הבדיקות בארה"ב לאחר תאונה בקליפורניה בחודש שעבר, שהובילה את הרגולטורים של המדינה לאסור על החברה לעשות ניסויים ברכב ללא נהג. קרוז, שמקצצת במקומות העבודה, הפסידה יותר מ-700 מיליון דולר ברבעון השלישי יותר מ-8 מיליארד דולר מאז 2016.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנו מצפים שקצב ההתרחבות בקרוז יהיה מכוון יותר כאשר הפעילות תחדש, וכתוצאה מכך ההוצאות יהיו נמוכות יותר ב-2024 מאשר ב-2023", אמרה בארה. סמנכ"ל הכספים של ג'נרל מוטורס, פול ג'ייקובסון, אמר כי ההוצאות על קרוז ב-2024 "יפחתו במאות מיליוני דולרים". בארה עוד הוסיפה, כי GM צריכה "לבנות מחדש אמון" עם הרגולטוריים המדינתיים והפדרליים שאיתם קרוז עובדת. 

מנכ"לית GM אמרה גם שהיא "מאוכזבת" מייצור הרכבים החשמליים השנה בשל קשיים בהרכבת מודול הסוללה, אך GM מצפה לייצור "גבוה משמעותית" ו-"שיפור משמעותי" ברווחים בעסק זה בשנת 2024. ג'ייקובסון אמר ש-GM שואפת לשולי רווח חד ספרתיים על EV עד 2025, כולל הטבות של חוק הפחתת האינפלציה. עם זאת, עלויות העבודה החדשות צפויות להוסיף 3 דולר לקלוואט שעה לעלויות תאי הסוללה. 

לפי החברה, היא פועלת לסיים את התקציב שלה לשנה הבאה "שיקזז במלואו את העלויות המצטברות של הסכמי העבודה החדשים והתוכנית ארוכת הטווח אותה אנחנו מבצעים". אריק גורדון, מאוניברסיטת מישיגן ציין כי החברה לא יכלה להרשות לעצמה עסקה משתלמת עבור העובדים בארה"ב. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.