קרבנה
צילום: טוויטר

קארבנה מזנקת ביותר מ-30% - זאת הסיבה

החברה פועלת רבות על מנת להפחית את החוב העצום עימו היא מתמודדת וכך גם את הריבית שנלווית אליו. "הביצועים החזקים של החברה בשנת 2023 הציגו הזדמנות לעסקה מנצחת עבור קרבנה ועבור מחזיקי האג"ח הלא מבוטח של החברה"
אדיר בן עמי | (1)

מניית קארבנה CARVANA CO. המתעסקת במכירת רכבים משומשים אונליין מזנקת לאחר שהחברה רשמה רווח Ebitda ורווח ליחידה לרבעון הגבוהים ביותר אי פעם והכריזה על עסקה לארגון מחדש של החובות.

קמעונאית הרכבים המשומשים הכריזה על תוכנית לגיוס של עד מיליארד דולר על ידי הנפקה ומכירה של 35 מיליון מניות בבורסה. החברה הבהילה קצת את המשקיעים לפני הפתיחה לאחר שהקדימה את תאריך פרסום הדוחות בשבועיים, מה שגרם למניית החברה ליפול ב-10%. החברה רשמה רווח Ebitda מתואם של 155 מיליון דולר ורווח ליחידה של 6,520 דולר - הגבוה ביותר אי פעם. קרבנה דיווחה על הפסד למניה של 55 סנט על הכנסות של 2.97 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עמד על הפסד למניה של 1.20 דולר על הכנסות של 2.6 מיליארד דולר.

בנוסף, החברה הודיעה על הסכם להפחתת החוב הקיים ביותר מ-1.2 מיליארד דולר, מה שמסתמן כסיבה העיקרית לשינוי בתאריך פרסום הדוחות. ההסכם עם מחזיקי האג"ח יחסל יותר מ-83% מהאג"ח שמועדי הפדיון שלהם הם 2025 ו-2027 ויקטין את תשלומי הריבית של קרבנה ב-430 מיליון דולר לשנה במהלך השנתיים הקרובות. "הביצועים החזקים של החברה בשנת 2023 הציגו הזדמנות לעסקה מנצחת עבור קרבנה ועבור מחזיקי האג"ח הלא מבוטח של החברה", אמר סמנכ"ל הכספים מארק ג'נקינס. "העסקה מגדילה באופן משמעותי את הגמישות הפיננסית שלנו".

אחד הדברים שמקשים בעיקר על קמעונאית הרכבים המשומשים הוא החוב העצום שלה, שעומד על יותר מ-8 מיליארד דולר, זאת בזמן שסך המזומנים של החברה עומד על פחות ממיליארד דולר. בזמן שמכירות הרכבים צונחות, כמות המזומנים שהחברה מייצרת רק הולכת ופוחתת ובו זמנית תשלומי הריבית על החוב העצום של החברה רק שמו את החברה במצב יותר מסובך. ארגון החובות החדש צפוי להקל מאוד על החברה, למרות שעבודה רבה עוד לפניה.

האנליסט מיכאל בייקר מ-D.A. Davidson אמר בתגובה לפרסומים: "אנחנו מברכים על היכולת של קרבנה לשפר את הרווחיות ולבנות מחדש את המאזן בזמן שהביקוש ליחידה נשאר יחסית רך". האנליסט השאיר את הדירוג שלו למניה נייטרלי עם מחיר יעד של 18 דולר. בג'יי פי מורגן לעומת זאת הורידו דירוג למניית קרבנה ל-"משקל חסר" מנייטרלי, בטענה כי השווי של החברה כבר יותר מדי גבוה ולא מצדיק את השינויים האחרונים בחברה. בג'יי פי מורגן נתנו מחיר יעד של 10 דולר למניה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חרבנה (ל"ת)
    ליאור 20/07/2023 07:46
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.