ועד עובדי הרכבות מחזיק את ארה"ב קצר והצליח לקבל תוספת של 24% לשכר לצד בונוס של 11 אלף דולר
כשיש ועד עובדים חזק מדי, ומנגד מדינה שתלויה מאוד בשירות - התוצאה היא סחטנות שוועדי העובדים מנצלים כדי לסדר לעצמם בונוסים ותוספות שכר שמנות. הבעיה היא שזה גם מתגלגל לעלייה באינפלציה, שגם כך כבר גבוהה מאוד, אבל את ועדי העובדים במשק זה לא מעניין. העיקר שהם יצליחו לקבל את התוספת שרצו.
ה-OECD קבע שזה נכון בישראל, וזה נכון גם בארה"ב. פוטנציאל הנזק של השבתת הרכבות עשוי היה להתגלגל לעלייה נוספת במחירים, עם עלות המוערכת ב-2 מיליארד דולר ליום למשק האמריקאי, כתוצאה מכך ש-40% מהמסחר הבינעירוני של ארה"ב מועבר באמצעות רכבות. מדובר על השבתה של יותר מ-7,000 רכבות. בהחלט הרבה כסף ובלאגן. החשש מהנזק בשילוב עם האינפלציה הגבוהה במדינה ממילא, אילצו את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להיכנע לסחטנות ולתת לוועדי העובדים את הדרישות שרצו.
כך, על פי ההסכם - הזמני - עשרות אלפי עובדי הרכבת (כ-60 אלף) יקבלו תוספת של 24% לשכרם, כשהעלייה תתפרס על פני 5 שנים. לצד זאת כל עובד יקבל בונוס של 11 אלף דולר.
ביידן, שהשתתף במו"מ בן 20 שעות בין ועדי העובדים והרכבות יחד עם שר התחבורה ושר העבודה, ביקש הנשיא מהצדדים "להיות יצירתיים וגמישים ולהיפגש באמצע" ולשקול את הנזק שייגרם למשפחות, לחקלאים, ולקהילות שלמות במדינה, זאת במטרה לגרום להם להגיע להסכם ולהימנע מהשבתה, כך אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר. "המסר של הנשיא - זה היה מאוד ברור - אנחנו חייבים להשיג עסקה" שהוסיפה כי הנשיא הזהיר עד כמה ההשפעות הכלכליות יכולות להיות משמעותיות-הרסניות. "צריך לזכור מה מנענו כאן. זה היה הרסני עבור הכלכלה שלנו, הרסני עבור שרשרות האספקה שלנו" אמרה ז'אן פייר.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על מה מדובר?
לאחר שנתיים של משא ומתן עם איגודי מהנדסי ועובדי רכבות משא בארה"ב, המשא ומתן הגיע למבוי סתום (כלומר, העובדים לא קיבלו מספיק מהדרישות שהציבו) ולכן העובדים איימו בשביתה בשבוע הבא.
הפוליטיקאים בארה"ב, כמו בישראל, לא יכולים להרשות לעצמם לראות שביתות ובלאגן רגע לפני בחירות. וזה נכון גם לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלא רוצה לראות גם עוד סיכון של עלייה באינפלציה רגע לפני הבחירות בנובמבר, ולכן נכנס לעובי הקורה. בתיווכו, הצדדים הגיעו להסכמות ונמנע משבר. העניין עם השביתות הללו הוא שלרוב עד שלא הגיעו החתימות מלאות וסופיות - העניין עוד לא גמור. האם עדיין נראה את השביתה יוצאת לפועל? יכול מאוד להיות.
חלק מהרכבות הנושאות עליהן רכיבי דלק לצפון-מזרח המדינה כבר הפסיקו את הפעילות שלהן לנוכח הציפיות לשביתה. המדינות באזור הזה של ארה"ב מסתמכות מאוד על הרכבות הללו בנוסף לצינורות נפט שמגיעים לאזור. צפון-מזרח המדינה הוא בין האזורים שצורכים את הכמות הגדולה ביותר של דלק בארה"ב (בעיקר בגלל מזג האוויר) ועל פי נתוני הלמ"ס של המדינה מלאי הנפט לחימום והדיזל באזור הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בכדי למנוע את השביתה, אשר תזיק עוד יותר למחירי האנרגיה והאינפלציה בארה"ב, על שתיים מחברות הרכבות הגדולות במדינה - UNION PACIFIC CORP ו- BNSF של ברקשייר האת'ווי, להגיע להסכם עם שלושה איגודי עובדים. שלושת האיגודים מייצגים כ-60 אלף עובדים וההסכם היה צריך להיחתם עד הצהריים ביום שישי כשענן השביתה מרחף מלמעלה.
מה טוענים העובדים?
לדברי העובדים, חברות הרכבות דוחקות אותם לקצה עם זמני ותנאי עבודה קשים וזאת בכדי לחסוך בעלויות ולהפיק כמה שיותר רווח, חברות הרכבות החלו להשתמש בתוכנית שתגביר את יעילות העבודה אך תגביר את מאמצם של העובדים, מבחינתם - ללא תגמול הולם.
היות וארה"ב גדולה מאוד ורובה תחומה ביבשה, הדרך המהירה והיעילה ביותר להעביר סחורות היא באמצעות אותן רכבות ואזורי ספר רבים תלויים ברכבות הללו בשביל אותן הסחורות: נפט, שמן, גז, דשן. ללא פתרון מהותי, סביר ש-2 מיליארד הדולר שהשביתה תעלה למשק ביום יטרידו מאוד את האזרח הקטן, אשר צפוי להרגיש אותה על בשרו בצורה מאוד חדה, את עליות המחירים.
במקביל, הבית הלבן ניסה למצוא פתרון למקרה שאכן תהיה שביתה, אך לא ברור שיש חלופה לרכבות. המשאיות בארה"ב עובדות בקצב וקיבולת גבוהות וככל הנראה לא יוכלו לתרום יותר מדי בלקיחת המשא של הרכבות והעברה שלו ברחבי המדינה. כבר עכשיו אנליסטים מהבנק WELLS FARGO & CO צופים עליה חדה במחירי ההובלה במשאיות כתוצאה מהביקוש המאסיבי שעתיד לבוא.
- 5.אים האנפלציה השנה 8 אחוז ושנה הבאה 5-6 אחוז זה סביר. (ל"ת)דני 16/09/2022 19:40הגב לתגובה זו
- 4.גילה אדרעי -מאחורייך (ל"ת)עוז 16/09/2022 10:54הגב לתגובה זו
- 3.לילי 16/09/2022 09:26הגב לתגובה זואף אחד לא סוחט .
- 2.תימני תחכמוני 16/09/2022 04:10הגב לתגובה זואלו ימי החגיגות האחרונים של איגודי עובדים סחטנים.
- 1.נ.ש. 15/09/2022 22:28הגב לתגובה זוזה חברת הרכבות שמנצלות את העובדים שהם מתחום הצווארון הכחול. בגלל שיש חוק שמאפשר לממשל להתערב בזה הם מחייבים את חברות הרכבות לתת תנאים לעובדים. מבחינת העובדות מנהלי החברות לא מודבר בתמימים אלא באנשים שעושים דברים שהם התעמרות. נכון שוועדי העובדים גם לא תמימים אבל זה הגיע למצב שעובדים מתפטרים בגלל תנאים דרקוניים ואילצו את הממשל להתערב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
