נעילה בעליות: הנאסד"ק זינק 1.8%, רובינהוד ב-24%; אלביט נפלה 8%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים כשהנאסד"ק התחזק ב-1.8%, ה-S&P 500 עולה בכ-1.2% והדאו ג'ונס ב-1%. מחירי הנפט ממשיכים את הירידה גם היום , כאשר החוזים על חבית מסוג WTI נסחרת כעת תמורת 105 דולר. חבית מסוג ברנט נסחרת תמורת 108.5 דולר לחבית. הסיבה בצד הסגר בשגחאי שבסין הצפי לסיום המלחמה. אופטימיות בשווקים לנוכח התקדמות בשיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה הודיעה על הפחתת מינון הפעילות הצבאית לנוכח מה שהיא כינתה "שיחות קונסטרוקטיביות" עם אוקראינה, בעוד זו מתחייבת ככל הנראה לשמור על נטרליות; השווקים באירופה ובארצות הברית מגיבים בחיוב (לכתבה המלאה). לאחר שהתקשה לחצות את קו ההתנגדות ב-46 אלף דולר, הביטקוין BITCOIN -4.77% יורדת עתה אך נסחר ב-47.7 אלף דולר אחרי עליה של 7% ביומיים שקדמו לפתיחת המסחר היום. גם מטבע האת'ריום ETHEREUM -5.52% ממשיך להתחזק ונסחר ב-3,427 דולר עם עליה דומה מאז שלשום. התשואה על האג"ח ל-10 שנים כבר נמצאת ב-2.4%. התשואות ל-30 נסחרות ב-2.493% ואילו התשואות ל-5 שנים הן 2.4%. במצב נורמלי - התשואות ארוכות הטווח אמורות להיות גבוהות יותר מאשר הקצרות, כיוון שהן מסוכנות יותר מהתשואות הקצרות - המצב הנוכחי נקרא היפוך בעקום התשואות והשאלה היא האם זה יתהפך והאם מדובר כרגע במצב בעייתי. הפסימיסטים יגידו שכך החלו גם המשברים הקודמים. האופטימיים יגידו שעדיין הפער בין התשואות ל-10 שנים אל מול התשואות לשנתיים נותר נורמלי, וזה העקום העיקרי שעליו מסתכלים המשקיעים. השבוע ידווחו: MICRON TECHNOLOGY, BIONTECH SE ADR ו- WALGREENS BOOTS ALLIANCE . המדדים המובילים: דאו ג'ונס -0.84% נאסד"ק -2.15% S&P 500 -1.56% BITCOIN -4.77%
Stellantis STELLANTIS N.V - יצרנית הרכבים מפטרת עובדים במפעל הג'יפים שלה באלינוי על מנת וברצון לייעל את המפעל והלהפעילו באופן שהוא יותר בר קיימא. המניה מזנקת כ-4.5% בטרום.
ישראליות בוול סטריט: אלביט טכנולוגיות אלביט מערכות (US) נפלה על רקע פספוס בתחזית הדוחות וייתכן גם ברקע ההתקדמות במגעים על הפסקת המלחמה. "עלויות שימור העובדים שלנו גדלו בערך ב-50%", אומר סמנכ"ל הכספים יוסי גספר בראיון לביזפורטל (לראיון המלא). גם חברת המכ"מים ראדא (US) נפלה, ככל הנראה גם כן עקב הצפי לסיום הלחימה. באותו הקשר ומסקטור אחר - איי.סי.אל (US) איבדה גובה. החברה נהנתה מעליית מחירי הסחורות והדשנים בעקבות המלחמה, ועוד קודם לכן. כעת אם כן המגמה מתהפכת. טאבולה ביעד שידרוש ממנה 24% צמיחה בשנה עד 2025 לפי הרווחיות כיום: החברה איבדה מחצית משוויה מאז ההנפקה ונסחרת לפי כ-1.3 מיליארד דולר; עתה היא מכוונת לרווח גולמי בניכוי הוצאות טראפיק של מיליארד דולר תוך שמירה על שוליים של 30% מה-EBITDA המתואם. לצורך כך תצטרך 2.64 מיליארד בשורה העליונה וצמיחה גבוהה פי שנייים מזו של 2021 (לכתבה המלאה).
- 5.הדולר ירד אחוז אבל המדינה בדרך לקטסטרופה ביטחונית (ל"ת)שלמה 30/03/2022 09:08הגב לתגובה זו
- 4.זאת לא תהיה מפולת..זאת תהיה האמא של הקריסות. (ל"ת)מומחה 29/03/2022 16:51הגב לתגובה זו
- השורט. חושף לך את התחת- שמוציא נפיחה ובורח 29/03/2022 22:57הגב לתגובה זוהשורט. חושף לך את התחת- שמוציא נפיחה ובורח
- ==================== 29/03/2022 19:50הגב לתגובה זויהשוק ידרך במקום
- קובי 29/03/2022 18:59הגב לתגובה זושתוק כבר יא אינטרסנט.
- 3.יצחק 29/03/2022 01:46הגב לתגובה זוהמניה נסחרת במכפיל 1.8 לעומת מכפיל ממוצע 4 של חברותיה בקטגוריה
- צים נראה שאיבדה מומנטום (ל"ת)אא 29/03/2022 20:28הגב לתגובה זו
- ==================== 29/03/2022 19:50הגב לתגובה זויש לחץ על הובלות . לדוגמה אצלינו יש שביתה בנמלים האוניות תקועות בגלל עובדי הנמלהפוחזים
- 2.לצערי לא תגענה לתל אביב (ל"ת)עליות בארה"ב 28/03/2022 22:11הגב לתגובה זו
- 1.DJIA תרד 77.76% ומשם תתפתח קריסה אימתנית!! (ל"ת)מומחה 28/03/2022 18:50הגב לתגובה זו
- לא מומחה 29/03/2022 21:09הגב לתגובה זו77.76 זה לא קריסה ומה נשאר עוד קצת לאפס ??
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
שורט (דאי אי)השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד
עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.
בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".
הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.
את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.
- אנבידיה מושכת את השוק למעלה: הנאסד"ק בעלייה של 1.4%; גל עליות במניות ה־AI
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תיקון - כן, משבר אמיתי - לא
התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 2029 פשוט אינה במקומה.
