עוד מעט מסתיים הרבעון הראשון: מה יקבע את המגמה בשוק המניות?

גורמי סיכון שונים שהצטברו בשווקים בחודשים האחרונים לא השפיעו על דוחות החברות על תוצאות הרבעון הרביעי של שנת 2021, אבל עד מתי ישארו ביצועי החברות חסינים מפני השפעות המקרו הדרמטיות? שני גורמים שכדאי לבחון בקפידה בעונת הדוחות הבאה
גיא טל | (1)

טרם הסתיימה לחלוטין עונת הדוחות של הרבעון הרביעי של 2021, וכבר עומד להסתיים לו מרץ 2022 ועמו הרבעון הראשון של השנה. מעט לאחר מכן יתחילו לטפטף בוול סטריט הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון של השנה, שהביאה בכנפיה כמה גורמי סיכון משמעותיים לשוק המניות בעולם כולו. מלחמה באירופה, אינפלציה גבוהה שמשקפת עליות מחירים בתחום אנרגיה, חומרי הגלם והמזון שמתגלגלים לצרכנים, והעלאות ריבית ראשונות מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, ובראשם הפדרל רזרב מארצות הברית. כל העלו את רמת הסיכון בשווקי המניות וגרמו לתנודתיות יוצאת דופן עם ימים רבים של עליות או ירידות של מעל 2% במדדים.

הדוחות הקרובים ישקפו כבר את ההתחלה של ההשפעה של האירועים האלו, אם כי זאת תלווה אותנו עוד חודשים ואולי שנים קדימה. כמה ישפיעו האירועים האלו על רווחי החברות ועל הערכות השווי שלהם? קשה להעריך מראש, אך ייתכן שיש לבחון בזהירות כמה נקודות בדוחות הקרובים שיפרסמו החברות, שייתכן שיעידו על היכולת של החברות להתמודד עם האירועים הללו. 

הצריכה

למרות כל גורמי הסיכון שהזכרנו לעיל, שלפחות חלקם מלווים אותנו כבר תקופה, ולמרות סנטימנט שלילי בקרב הציבור, כשהתחושה היא שאנו לקראת תקופה קשה, עד כה לא נרשמו סימנים כלשהם להאטה בביקוש מצד הצרכן האמריקאי. בחודשים דצמבר וינואר האינפלציה בארצות הברית כבר שברה שיאים, אך נראה שהצרכן האמריקאי פשוט מתעלם וממשיך בבולמוס הקניות. המכירות הקמעונאיות בינואר עלו ב-3.8%, הרבה מעל תחזיות הכלכלנים. על פי בלומברג 8 מתוך 13 הקטגוריות של מכירות קמעונאיות עלו בחודש ינואר, כולל מכוניות, ריהוט ועוד. המכירות המסעדות, הסקטור שאולי הוא הרגיש היותר להתפרצות האומיקרון שהייתה בשיאה באותו זמן, ירדו רק ב-0.9%. 

גם בדוחות לסיכום 2021 עוד לא נראה חולשה כלשהי בצריכה האמריקאית. בדוחות נייקי שפורסמו בשבוע שעבר הציגה החברה צמיחה גבוהה מהצפוי במכירות, למרות העלאת מחירים, ודיווחה כי "הביקוש ממשיך להיות הרבה מעל יכולת ההיצע עם שוק חזק בכל האזורים הגיאוגרפים בהם אנו פעילים". כלומר, המכירות היו אפילו גבוהות יותר, אם נייקי הייתה מסוגלת לייצר עוד מוצרים. כך גם המכירות של חברת Darden Resaurants שמחזיקה בכמה מותגי רשתות של מסעדות, זינקו ב-38% ברבעון האחרון של שנת 2021.

במילים אחרות, החברות מצליחות עד כה לגלגל את עליות מחירי מוצרי הגלם לצרכנים, ולא נפגעות מכך. זוהי הנקודה הראשונה שאותה ירצו לבחור המשקיעים בדוחות הקרובים: האם נראה סימנים ראשונים של האטה בביקוש לנוכח המחירים שממשיכים לזנק, בין השאר של מוצרי יסוד כמו דלק ומוצרי מזון? האם נראה חולשה במכירות של מוצרי מותרות ועלייה בהכנסות ממכירות של מוצרי בסיס כמו דלק ומזון? זה יהיה סימן ראשון לשינוי בסייקל הנוכחי. חברת המחקר FacTest מעריכה כי המכירות של חברות ה-S&P50 יעלו בשנת 2022 ב-9.2%, אם ההערכה תתממש, הרי שסיכוי גבוה יותר ששוק המניות יושפע פחות מאירועי המקרו. 

שינוי ברווחיות

בשיחות הועידה לאחר פרסום דוחות הרבעון הרביעי של החברות השונות, עלתה שוב ושוב הטענה מצד מנהלי החברות כי האינפלציה מקשה על עשיית עסקים. לפי חברת האנליזה FactSet המילה אינפלציה הופיעה בשיחות הללו בתדירות הגבוהה ביותר ב-12 השנים האחרונות. ובכל זאת, הרווחיות טיפסה בשנה האחרונה לרמות שיא. עליה ברווחיות משמעותה בפשטות שהמכירות עולות בקצב מהיר יותר מאשר עלויות הייצור והמכירה, והחברה מרוויחה יותר כסף על כל מוצר שהיא מוכרת. העליה יכולה להיות בגלל כמות מוצרים גבוהה יותר שנמכרת (כשהעלות השולית של ייצור מוצרים נוספים נמוכה יותר ולכן רווחית יותר) או בגלל שהמחירים גבוהים יותר. הגורמים לעלייה ברווחיות הגולמית יכולים להיות התייעלות של החברות או ביקוש חזק במיוחד, עליו דיברנו בפסקה הקודמת. 

על פי הנתונים, למרות ה"התבכיינות" של המנהלים שולי הרווח הממוצעים של חברות ה-S&P 500 היו 12.6% לעומת 11% ברבעון המקביל ומעל הממוצע של חמש השנים האחרונות. אם ניקח את נייקי מהדוגמה הקודמת, הרי שהיא הציגה שולי רווח גולמי של 46.6%, כאחוז יותר מאשר ברבעון הקודם. למרות כל הקשיים איתם התמודדה החברה במהלך הרבעון. מפתיע אולי אף יותר העובדה שהאנליסטים מעריכים שהשיפור יימשך אף בשנת 2022 למרות כל הקשיים ויתכן שהרווחיות תגיע אף ל-12.8%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חזי 29/03/2022 11:56
    הגב לתגובה זו
    האמת לא צריך מפולת כי אין סיבה לכך מה כן שווה לעמוד בצד ולהמתין כי השמנת של השנה שעברה משביעה מספיק ולחכות לירידות קלות והדרגתיות שבטח יהיו השנה הזו ובשלב הסיום של זה לחזור לשוק והחוכמה היא לקבוע את הסיום
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.